Nieuws Xbox gaat multiplatform

skypulse

Well-known member
Sinds vandaag heel wat geruchten en vermoedens dat er een grote shift zit aan te komen bij Xbox.
Er zouden namelijk plannen zijn om sommige of zelfs alle (!) Xbox exclusives voortaan ook uit te brengen op andere consoles. Dit gaande van Hi-Fi Rush en Sea of Thieves (waar al geruchten van circuleerden) tot Starfield en zelfs Indiana Jones (die nog moet uitkomen). Microsoft zou ontevreden zijn over de inkomsten van hun gamingdivisie en zou de omzet naar omhoog willen halen door hun games te verkopen op Sony's install base.


https://www.theverge.com/2024/2/4/2...ndiana-jones-and-the-great-circle-ps5-release

https://xboxera.com/2024/02/04/exclusive-microsoft-plans-starfield-launch-for-playstation-5/



update 15 feb

Xbox bevestigt: er komen binnenkort enkele games naar andere consoles.


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi als het waar zou zijn !
Het zou nog mooier zijn als nintento en sony dit voorbeeld zouden volgen

Maar ik denk dat het eerder een storm in een glas water is ...
 
Toch voorlopig nog met een korreltje zout nemen. De bron zou van een account op twitter komen dat een ps fanboy is en dat is ook alweer verwijderd. :unsure:
Op zich zou het wel goed zijn maar ik wacht nog op een officiele aankondiging dan

/edit: Blijkbaar is het starfield gedoe nog anders dan wat ik eerder schreef ( Hi-Fi rush en Sea of Thieves). Maar dan nog steeds, we zien het wel wanneer het zo ver is.
 
Laatst bewerkt:
Is ook meer dan logisch. Microsoft geeft niet meer om Xbox en de logische volgende stap is een third party developer worden, waar ze via gamepass ook nog games blijven aanbieden.

Gamepass blijft alleen maar bestaan omdat Microsoft die verliezen jaar na jaar kan incasseren omwille van hoe groot ze zijn. Dat model is niet viable tenzij je 100m+ subscribers hebt.
 
Ergens logisch, maar ik zou het toch jammer vinden.
Ik weet nog goed de eerste keer dat ik bij gamemania Halo zag draaien op de xbox. Gewoon perplex.
Dan de vele gears avonden met vrienden op de 360.
Mooie herinneringen.
 
Is ook meer dan logisch. Microsoft geeft niet meer om Xbox en de logische volgende stap is een third party developer worden, waar ze via gamepass ook nog games blijven aanbieden.
Strategisch begrijp ik dit niet als dat hun lange-termijn visie zou zijn.
Als hun exclusives niet meer exclusive zijn, waarom dan nog de Xbox kopen als PS en Nintendo wel nog exclusives houden? Dus dan de console ook maar afschaffen en enkel op gamepass en als third party verder gaan?
Maar dan geef je de consolebouwers net meer macht. Als er dan geen andere concurent voor PS opstaat, dan gaan zij hun eisen kunnen gaan stellen voor je Gamepass. Je verliest dus veel van je macht, en gaat nog een deel van de koek verder moeten verdelen. Dan zie ik eerder een "limited" loslaten van je exclusiviteit als een mogelijke oplossing. Zo blijft er toch nog wat concurentie bij de consolebouwers ook voor inovatie te behouden.

Wat betreft exclusives niet meer exclusive maken: ik begrijp het voor wie iets mist (keuze is altijd goed), maar persoonlijk zit ik er (nog) niet op te wachten. Ik heb de Series X staan, en die draait nu meer als mediacenter en voor multiplatform games die ik voor een betere prijs daar kon krijgen. Wie weet brengt Hellblade hier verandering in.
Omgekeerd zie ik vele discussies over mensen die het omgekeerde hadden vorige generatie: overgegaan naar PS, en nu terug naar Xbox omdat de exclusives toch niet hun ding waren.
 
Strategisch begrijp ik dit niet als dat hun lange-termijn visie zou zijn.
Als hun exclusives niet meer exclusive zijn, waarom dan nog de Xbox kopen als PS en Nintendo wel nog exclusives houden? Dus dan de console ook maar afschaffen en enkel op gamepass en als third party verder gaan?
Maar dan geef je de consolebouwers net meer macht. Als er dan geen andere concurent voor PS opstaat, dan gaan zij hun eisen kunnen gaan stellen voor je Gamepass. Je verliest dus veel van je macht, en gaat nog een deel van de koek verder moeten verdelen. Dan zie ik eerder een "limited" loslaten van je exclusiviteit als een mogelijke oplossing. Zo blijft er toch nog wat concurentie bij de consolebouwers ook voor inovatie te behouden.

Wat betreft exclusives niet meer exclusive maken: ik begrijp het voor wie iets mist (keuze is altijd goed), maar persoonlijk zit ik er (nog) niet op te wachten. Ik heb de Series X staan, en die draait nu meer als mediacenter en voor multiplatform games die ik voor een betere prijs daar kon krijgen. Wie weet brengt Hellblade hier verandering in.
Omgekeerd zie ik vele discussies over mensen die het omgekeerde hadden vorige generatie: overgegaan naar PS, en nu terug naar Xbox omdat de exclusives toch niet hun ding waren.
Inderdaad
Ik heb de drie consoles staan voor de exclusieven. De ene draait al meer dan de andere, dat is ieder zijn ding natuurlijk.
Ik zie het niet gebeuren, maar je weet nooit
 
Ergens logisch, maar ik zou het toch jammer vinden.
Ik weet nog goed de eerste keer dat ik bij gamemania Halo zag draaien op de xbox. Gewoon perplex.
Dan de vele gears avonden met vrienden op de 360.
Mooie herinneringen.
Wat een tijd hebben we toen gehad.
Die Gears is mij zo top en hoop echt op een goede gears 6 met een horde mode like Gears 4
Dan zit ik opnieuw elke avond achter mijn series x of hoe de opvolger ook gaat heten
 
Gears is ooit ook gemaakt voor PS3 (speelbaar zelfs van begin tot eind). Alles kan, maar van mij mogen ze exclusives hebben. Zolang ze titels van Bethesda en Activision/Blizzard maar ook op PlayStation uitbrengen. Want anders is het gewoon cheap van hen om studio's op te kopen, PS5-games te schrappen (wat aanvankelijk is gebeurd) en ze exclusive te maken.
 
Heeft Microsoft nergens vermeld dat de series X de laatste console is die ze zouden uitbrengen en dat ze hun willen focussen op hun gamepass? (kan verkeerd zijn hoor ^^).

Dan kan ik het ergens wel begrijpen dat ze gamepass beschikbaar willen maken voor bijvoorbeeld PS5.
 
Heeft Microsoft nergens vermeld dat de series X de laatste console is die ze zouden uitbrengen en dat ze hun willen focussen op hun gamepass? (kan verkeerd zijn hoor ^^).

Dan kan ik het ergens wel begrijpen dat ze gamepass beschikbaar willen maken voor bijvoorbeeld PS5.
Het grote nadeel hier aan zou zijn is dat playstation geen concurrentie gaat heb voor de hardware en dus de consoles duurder verkopen.
 
Als het echt zou gebeuren, brengen ze die MOGELIJK pas na 1, 2 of meerdere jaren.
Dan is het een beetje zoals PS nu met PC doet.
 
Die deed het gewoon niet zo goed als gehoopt, dus denk dat ze zo extra inkomsten willen.
 
Die deed het gewoon niet zo goed als gehoopt, dus denk dat ze zo extra inkomsten willen.
Ja sowieso maar deze was toch inderdaad beetje gezien als de killer app om de verkoop te doen stijgen. Als je ziet dat het weinig tot niks heeft uitgemaakt zie ik ook niet welke titel dit wel zij doen (en deze pas 2-3j later uitbrengen op andere consoles)
 
Terug
Bovenaan