Perceptie speelt hierin gewoon een gigantische rol. Het verhaal dat tegenwoordig op elke Social Media wordt herkauwd door tig twintigers "mijn grootouders konden met 1 loon een alleenstaande woning kopen, wij kunnen met 2 lonen geen huis kopen" zit zo vol met gaten... Ja, de verhouding was vroeger anders, neen, die is vandaag niet zo hopeloos als iets. Vastgoed is veranderd, de rest niet zo gigantisch veel (in België). Mijn ouders moesten allebei een fulltime job hebben om hun huis te kunnen kopen en afbetalen én elk jaar 3-4 weken op (auto)vakantie te gaan.
Hangt er vanaf over welke generaties we spreken. Mijn ouders zijn boomers, dus mijn grootouders zijn van de oorlogsgeneratie, en ja, die hadden een huis in het centrum van een grote stad, met een vrouw met veel kinderen, op het loon van 1 schrijnwerker. Was er daar ook wel wat wij nu als armoede zouden beschouwen, zeker en vast. Zouden we nog zoveel mensen in zo'n huis proppen, ook niet. Maar hoe ge het ook draait of keert, dat is onmogelijk geworden in onze huidige wereld.
Met slechts 1 inkomen dat doen was in die tijd, pakweg 40 jaar geleden, weggelegd voor de zéér goed betaalde profielen, of voor de goed betaalde profielen waarbij de uitgaven ook wel in verhouding stonden (ja, op 1 loon een huis afbetalen en gezin stichten, neen op 3-4 weken per jaar op vakantie kunnen gaan).
Idd, voor de boomers was't al wat lastiger geworden.
Vandaag de dag is het vastgoedverhaal veranderd. Aankoopprijzen zijn meer gestegen dan inflatie en lonen, al valt dat in België echt wel goed mee. Je kan met 1 (zeer goed) inkomen een woning afbetalen én een gezin onderhouden én op vakantie gaan jaarlijks. Met een "goed" inkomen kan je ook een woning afbetalen en een gezin onderhouden, met een "laag" inkomen (opgelet, in België is dat 2.000 EUR netto) kan je dat allicht niet met 1 inkomen. Werk je met 2 en heb je dus minimum 4.000 EUR netto? Dan kan je echt wel én een huis afbetalen én kinderen hebben én 3-4 weken op vakantie gaan elk jaar. Zijn dat allemaal reizen naar Azië/Zuid-Amerika of chique hotels in Dubai? Neen, daar zal al eens een autovakantie in zitten waarbij er gebudgetteerd moet worden.
Dat kan zeker, maar dan spreken we zeker niet over in een grote stad wonen (of een klein appartement in een grote stad in een mindere wijk). 't is gewoon de perceptie dat het met elke generatie wat mindert. De oorlogsgeneratie had op 1 loon een degelijke woning in een stadscentrum. Boomers hadden met 2 lonen een kast van een huis in een stadscentrum. Gen X begon het al moeilijk te krijgen van in centra te wonen, maar kreeg mooie woningen net buiten het centrum, millennials dan weer wat minder, etc...
Maar dat constante fabeltje van "mijn grootouders konden alles doen met 1 loon"... Wat een bullshit. Onze grootouders hadden niet de sociale druk van én de laatst gekende gadgets te hebben, én dezelfde verre reizen te moeten doen én een villa te kopen met een zwembad eraan én elke week toch 2-3x op restaurant kunnen gaan én 2 auto's op de oprit te moeten hebben. Die leefden ook veel soberder en hadden genoeg aan een jaarlijkse strandvakantie van enkele weken. Mijn grootmoeder langs moeders kant heeft nooit gewerkt. Er liepen 8 kinderen in huis rond dus had ze anders dingen te doen, mijn grootvader werkte dan wel van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Na het werk 's avonds en in het weekend ging hij dan naar zijn moestuin om de nodige groenten te kunnen telen, vaak ruilde hij daar dan een deel van voor fruit/vlees bij de buren. Het vlees dat ze voornamelijk aten als "dagelijkse" proteïnen waren trouwens zaken waarvan de doorsnee twintiger zelfs ladderzat niet van zou eten. Vakantie hebben zij nooit gehad, ze konden 1 autootje veroorloven die gebruikt werd om naar verre of chique gelegenheden te gaan, al de rest te voet of met 1 van de 3 fietsen die ze hadden voor 8-9 personen.
Hebt ge nog wat clichés. Zijn er mensen die domme financiele beslissingen maken? vaneigens. Maar alles daarop afschuiven is wel heeeel kort door de bocht. En ja, 'k ken zeker mensen die door zuinig te zijn wel nog iets moois bereikt hebben, maar lijkt elke generatie weer net dat ietsje moeilijk te worden op't gebied van een woning kopen.
Maar ja, zeg dat tegen een tiener/twintiger dat hij/zij misschien eens moet stoppen met te luisteren naar wat social media zegt dat je moet doen en je niet per sé én je dagelijkse Starbucks én je quasi dagelijks uiteten/Deliveroo én je jaarlijkse iPhonewissel én jaarlijks 4 dagen in Tomorrowland zitten én minstens 2-3 vliegvakanties, waarvan toch 1tje minstens 12u vliegen én natuurlijk een nieuwe auto onder je gat, dat het dan een (quasi) nieuwe Peugeot 3008 moet zijn want die ziet er nog stylish uit... En niet te vergeten, dat allemaal met een strikte 9 to 5, geen minuut langer wantjah => Ik werk om te leven en leef niet om te werken. Dus dan liever om klokslag 17u naar buiten hollen om dan nog 2-3 uur te kunnen doomscrollen op Social Media.
Nog wat clichés, en ivm het werken. De perceptie is daar dat de arbeidsmarkt echt wel verschoven is. Dat loyaliteit en inzet misbruikt worden ipv beloond (en platformen als deliveroo/uber/... die de werknemersstatuten voor de zwaksten in de maatschappij volledig uithollen dragen er ook niet aan bij). Herinner me bv van iemand die ik hoorde die blij was dat ze een promotie kreeg naar manager. Om dan te merken dat ze nog mocht beginnen vechten om als manager betaald te worden....
Ge kunt hier een hele hoop clichés er tegenaan gooien, maar er is ook van de andere kant veel veranderd. Zie ook naar de huidige push naar AI, hoe sneller ze intelligente mensen kunnen vervangen door iets minderwaardig en dat op de maatschappij afschuiven, en veel mensen werkloos te maken, hoe beter precies. Mensen die als vertaler werken zijn nu al compleet gekloot en kunnen van nul af aan aan een nieuwe carriere beginnen, en hoeveel andere carrieres daaronder gaan vallen is nog koffiedik kijken....
Jah, neen, dan gaat dat allemaal niet meer. Moesten de grootouders daar echter iets van zeggen zal het niet zijn "ocharme, ge hebt het toch zo moeilijk".
Nog een probleem dat velen van "de jeugd" tegenwoordig hebben, veel minder zelfreflectie en enorm veel slachtoffergedrag. Alle problemen die ze hebben, waaronder ook heel dit verhaal, heeft niets met hen te maken maar puur met "de economie", "de wereld", "de samenleving", etc...
Soit, /oldfartramble.
En uw jeugd van tegenwoordig... dat wordt over elke jeugd van altijd gezegd. Zelfreflectie komt met leeftijd, en ja, ze zullen hun ruwe kantjes hebben, maar na verloop van tijd zullen we ook hun sterkere kanten leren kennen.
En elke generatie heeft een groep mensen die altijd klagen. En de oudere generaties fixeren zich altijd op die mensen om eendere welke kritiek op't systeem af te wimpelen (dat en de te activistische groepen die te veel keet schoppen). Maar de meesten mensen zijn zo niet, en die ervaren ook van die dingen neem ik aan. Dus u enkel daarop focussen lijkt me noch nuttig, noch fair.
En ge haalt ook het probleem van social media aan, waar de luidste roepers naar boven komen, en ergens is er toch de mooie ironie van dat gij uw perceptie van hoe een gemiddelde jongere is wss aftoetst van de slechtste voorbeelden die ge van social media ziet voorbijkomen (waar wss de meeste jongeren ook weinig booschap aan hebben), en gij hen dan verwijt dat ze hun informatie niet van social media moet halen XD.