Worden de chauffeurs sloomer?

Ik heb nog een oud filmpje van vroeger dat mijn vermoeden lijkt te bevestigen: het hedendaagse verkeer lijkt een stuk sloomer en trager geworden dan vroeger, niettegenstaande de auto's meer vermogen hebben. Zelfs mijn grootmoeder heeft vandaag meer vermogen in haar Polo dan de Golf GTI van de rijkswacht in de jaren '80.

Men kan zeggen dat dit komt doordat er meer snelheidscontroles zijn, maar dat verklaart alles maar ten dele: aan het rood licht lijkt de file trager op gang te komen dan vroeger en aan de ronde punten rijdt men blijkbaar veel trager op. Iedereen lijkt veel meer te aarzelen als hij aan het rijden is.

De vraag is: is dit slechts een idee of is dit werkelijk zo?
 
Ik zou het begot niet weten maar hoe oud is dat filmpje? Als het echt oud is dan kan het misschien te maken hebben met de frames hoe het opgenomen is. Verder 'als dat echt het geval is' zou het te maken hebben dat er nogsteeds genoeg mensen zijn die op hun gsm zitten tijdens te rijden, aan hun infotainment aan het prullen zijn of weet ik veel wat. Moest je het aan mijn oma vragen dan zal zij beamen dat het verkeer nu veel sneller/vlotter is dan vroeger
 
Er zijn heel wat studies die onderbouwen dat de gemiddelde testosteronniveau's de laatste 70 jaar sterk zijn afgenomen bij de bevolking. Verklaringen voor en gevolgen van dit fenomeen lopen sterk uiteen, maar dit kwam spontaan in me op toen ik het topic las. (niet meer en niet minder)
 
Dat is allemaal niet meer dan een indruk. Wagens waren 30-40 jaar geleden serieus traag. Mijn eerste wagen had 26.2 s nodig om aan 100 km/h te geraken (Citroën Visa Club). En ook de instapversies van bvb Renault 5 waren niet veel sneller.
Tot begin jaren 90 waren de diesels nog geen turbodiesels. Ik heb er eens een populaire opgezocht (Peugeot was gekend voor zijn diesels): Peugeot 504 diesel 2.3 : 72 pk en 0-100 km/h in 20.7 s (er was ook nog een 1.9 D met 54 pk die er 30 s over deed). Maar ook de basis benzine versie deed er bijna 16s over.
Ja, met zo'n wagens reed je altijd plankgas aan het verkeerslicht. Maar 'vinnig' waren die dingen dus echt niet.
 
Er is ook gewoon veel meer verkeer dan vroeger, meestal kan je gewoon niet vlot rijden. Dat icm veel meer controles zorgt er voor dat alles slomer gaat.
 
Vroeger waren ze in een auto ook echt bezig met rijden, nu zie je iedereen aan de lichten op gsm ed bezig.
 
De ervaring van het autorijden is ook enorm anders bij nieuwe auto’s. Alle geluiden worden sterk gedempt waardoor alles in de omgeving rustiger lijkt. Het is dag en nacht verschil als ik met mijn bedrijfsauto rij of onze Renault-blikkendoos. Rij daarentegen eens op een moordstrookje met de fiets, dan is de rust per direct verdwenen.
 
Ik heb nog een oud filmpje van vroeger dat mijn vermoeden lijkt te bevestigen: het hedendaagse verkeer lijkt een stuk sloomer en trager geworden dan vroeger, niettegenstaande de auto's meer vermogen hebben. Zelfs mijn grootmoeder heeft vandaag meer vermogen in haar Polo dan de Golf GTI van de rijkswacht in de jaren '80.

Men kan zeggen dat dit komt doordat er meer snelheidscontroles zijn, maar dat verklaart alles maar ten dele: aan het rood licht lijkt de file trager op gang te komen dan vroeger en aan de ronde punten rijdt men blijkbaar veel trager op. Iedereen lijkt veel meer te aarzelen als hij aan het rijden is.

De vraag is: is dit slechts een idee of is dit werkelijk zo?
Nee, er is gewoon meer verkeer en auto's zijn beter geïsoleerd. De wegen zijn ook enorm verbeterd.
 
Vroeger mocht je op de Brusselsesteenweg 90km/u (jaren 80-90)

nadien mocht je maar 70km/u

nu mag je er al ettelijke jaren maar 50km/u
vervang Brusselsesteenweg door 100’en andere steenwegen

snel rijden kan bijna nergens meer waardoor we sowieso loom worden…
 
Laatst bewerkt:
Dat van die ronde punten heb ik nooit gesnapt, ik zie altijd 30 wagens rechts wagen (voor het rond punt) en dan ga ik via het linker rijvak naar het ronde punt en staan er amper 4 wagens voor mij

zelfs als ik de eerste rechts af moet, ga ik nog via linker vak, desnoods doe ik nog 1 toertje rond het rond punt

rare mensen met veel tijd zeker?
 
Vroeger moest men enkel met de wagen rechtdoor rijden, nu moet men rijden, de gps instellen, sms'jes sturen, telefoneren, constant stoppen vertrekken voor wegenwerken, geparkeerde voertuigen, verkeersdrempels, as -verschuivingen, bloempotten ... echt rustig wordt ik daar niet van maar dat is persoonlijk, ik verkies veel controles maar weinig hindernissen - 50 km/h kan ik mee leven maar constant vertragen/versnellen tussen 10 en 50 vind ik gewoon vermoeiend en draagt, in mijn geval, zeker niet bij tot de verkeersveiligheid.

Ik ben ook voorstander van het aanleggen van een extra rijvak voor alle wegen - niet om op te rijden maar dan heeft men de kans om 365 dagen per jaar één rijvak af te sluiten om er te gaan werken.

We zijn dus niet trager geworden MAAR ik ben er wel van overtuigd dat de mate van alertheid is gedaald, zelfs met de allertraagste versnellingsbak ter wereld (DSG in D) erger ik me regelmatig aan de reactietijd van "drivers" met een BMW, Tesla, Porsche ... je staat daar dan, nagel bijtend, compleet opgefokt omdat je te laat vertrokken bent en dan staat daar zo een model S voor je aan het rood licht - je voet anticiperend op het moment dat het groen wordt, handschoenen aan, stuur stevig vast, thunderdome op het hoogste volume ..... en dan .... blijft die pipo met zijn raket gewoon staan als het groen wordt ...
 
Vroeger mocht je op de Brusselsesteenweg 90km/u (jaren 80-90)

nadien mocht je maar 70km/u

nu mag je er al ettelijke jaren maar 50km/u
vervang Brusselsesteenweg door 100’en andere steenwegen

snel rijden kan bijna nergens meer waardoor we sowieso loom worden…

Ik denk dat dit inderdaad toch ook wel meespeelt. Ik herinner me nog dat ik als kleine gast meereed met mijn vader, en dat die op sommige plekken 90 a 100km/h reed ( waar dat ook echt mocht ), terwijl je nu op die plekken nog maar 50km/h mag rijden.
Die banen hadden ooit 2 vakken in elke richting, ondertussen is daar nog maar 1 vak per richting, maar wel met een heel breed voetpad + fietspad en hier en daar zelfs met een trambedding.
 
De ervaring van het autorijden is ook enorm anders bij nieuwe auto’s. Alle geluiden worden sterk gedempt waardoor alles in de omgeving rustiger lijkt. Het is dag en nacht verschil als ik met mijn bedrijfsauto rij of onze Renault-blikkendoos. Rij daarentegen eens op een moordstrookje met de fiets, dan is de rust per direct verdwenen.
Dit inderdaad, mijn vorige wagen was een Japans stadswagentje van 2007 met 92 pk, een kleine atmosferische benzine. Snelheidsbeleving gaf dat wel, amper isolatie en 120 km/u reed je aan bijna 4000 rpm in 5de versnelling denk ik.
Mijn huidige wagen is een Skoda van 2020, 150 pk, turbobenzine. Alles lijkt echt veel rustiger door de isolatie, de lagere rpm, ... terwijl dat objectief gewoon een veel snellere/krachtigere wagen is.
 
Dat van die ronde punten heb ik nooit gesnapt, ik zie altijd 30 wagens rechts wagen (voor het rond punt) en dan ga ik via het linker rijvak naar het ronde punt en staan er amper 4 wagens voor mij

Dat is nu een van mijn punten, vroeger zou men veel sneller het linker rijvak genomen hebben

Er is ook gewoon veel meer verkeer dan vroeger, meestal kan je gewoon niet vlot rijden

Vroeger mocht men in de bebouwde kom 60 km per uur rijden. Zelf al waren er wat auto's op de weg, men kon toch meestal vlot zo'n 50 à 55 km per uur rijden. Nu is het maximum 50 en gaat iedereen rijden aan zo'n 30 à 35 kilometer per uur, zelfs al zijn er maar een paar auto's op de weg, zoals bijvoorbeeld op zondag.

De wegen zijn ook enorm verbeterd

De wegen zijn een heel stuk slechter geworden dan vroeger. vroeger waren de wegen gewoon recht, nu moet je overal slalommen, bulten en obstakels omzeilen en nog meer van dat.

Ja, met zo'n wagens reed je altijd plankgas aan het verkeerslicht. Maar 'vinnig' waren die dingen dus echt niet.

Tja, dat is nu net mijn punt: vroeger had men auto's die traag waren en vinnige chauffeurs, nu zijn de auto's vinnig en de chauffeurs loom, enfin dit lijkt zo. Op de autosnelweg reed iedereen vroeger "planché", als was dit meestal maar 130 à 140 km/u.

Ik zou het begot niet weten maar hoe oud is dat filmpje?

Het is een 8mm van begin de jaren '80
 
Dat is nu een van mijn punten, vroeger zou men veel sneller het linker rijvak genomen hebben



Vroeger mocht men in de bebouwde kom 60 km per uur rijden. Zelf al waren er wat auto's op de weg, men kon toch meestal vlot zo'n 50 à 55 km per uur rijden. Nu is het maximum 50 en gaat iedereen rijden aan zo'n 30 à 35 kilometer per uur, zelfs al zijn er maar een paar auto's op de weg, zoals bijvoorbeeld op zondag.



De wegen zijn een heel stuk slechter geworden dan vroeger. vroeger waren de wegen gewoon recht, nu moet je overal slalommen, bulten en obstakels omzeilen en nog meer van dat.




Tja, dat is nu net mijn punt: vroeger had men auto's die traag waren en vinnige chauffeurs, nu zijn de auto's vinnig en de chauffeurs loom, enfin dit lijkt zo. Op de autosnelweg reed iedereen vroeger "planché", als was dit meestal maar 130 à 140 km/u.



Het is een 8mm van begin de jaren '80
Dat noemen ze snelheidsremmers. Dat is niet sloom, dat is gewoon u aanpassen aan de situatie. Uw betoog is al van "slome chauffeurs" naar "ik wil sneller in de bebouwde kom willen rijden gegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Dat noemen ze snelheidsremmers. Dat is niet sloom, dat is gewoon u aanpassen aan de situatie. Uw betoog is al van "slome chauffeurs" naar "ik wil sneller in de bebouwde kom willen rijden gegaan.
Zeg mij eens wat de verantwoording is om verkeersplateaus en dergelijke op een 50 baan te leggen waar je maar aan max 20 over kunt?
 
Dat is nu een van mijn punten, vroeger zou men veel sneller het linker rijvak genomen hebben



Vroeger mocht men in de bebouwde kom 60 km per uur rijden. Zelf al waren er wat auto's op de weg, men kon toch meestal vlot zo'n 50 à 55 km per uur rijden. Nu is het maximum 50 en gaat iedereen rijden aan zo'n 30 à 35 kilometer per uur, zelfs al zijn er maar een paar auto's op de weg, zoals bijvoorbeeld op zondag.



De wegen zijn een heel stuk slechter geworden dan vroeger. vroeger waren de wegen gewoon recht, nu moet je overal slalommen, bulten en obstakels omzeilen en nog meer van dat.



Tja, dat is nu net mijn punt: vroeger had men auto's die traag waren en vinnige chauffeurs, nu zijn de auto's vinnig en de chauffeurs loom, enfin dit lijkt zo. Op de autosnelweg reed iedereen vroeger "planché", als was dit meestal maar 130 à 140 km/u.



Het is een 8mm van begin de jaren '80
euh neen?
vroeger had Belgie amper ronde punten met 2 vakken. Dat mensen dat linkse vak niet nemen is net omdat ze het niet gewoon zijn en het verkeer net snel gaat en je op tijd en veilig moet weten in te voegen naar rechts wil je je afslag niet missen. Dus het is veiliger rechts te blijven. (btw, ik neem wel het linkse, zeker met de motor)

euh, ik hou mij meestal aan de limiet (+2 tot 4 op de teller), maar wordt veel ingehaald hoor, zekers op banen van +70km/h. Dat is gewoon zoals bij kassa`s. Wanneer het vlot gaat merken we dat niet want alles is normaal, maar als er hinder is registreren onze hersenen dat bewuster. Maar ik denk dat het percentage dat te snel rijdt tov dat te traag rijdt veel hoger ligt.

Wegen zijn niet slechter: hoeveel kasseibanen komt ge nog tegen? Nu ligt overal mooie asfalt. En juist doordat banen verbeterd zijn, moet men vanalles gaan doen om mensen trager te laten rijden.

Ik woon in een zone 30 aan een verhoogd kruispunt, ge moogt eens een uurtje door mijn raam komen kijken voor te zien hoe sloom mensen rijden.
Of rij eens mee de Kennedylaan/R4 van Ertvelde naar Zwijnaarde af. Ge moogt er 90 en een stukje 70. Voor elke auto die u voorbijsteekt, krijg ik een euro. Voor elke auto die gij aan max. teogelaten snelheid kunt inhalen, geef ik u een euro. Ik ben ervan overtuigd dat ik met een lege portefeuille mag vertrekken en met een volle toekom.
 
Het ronde punt is met 2 rijstroken ook wel een probleem doordat je geen enkel recht hebt als je van het binnenvak naar het buitenvak rijdt en iemand rijdt tegen je aan.
Ze zouden beter zoals in Nederland met die turborotondes werken met effectieve drempels, daar kan je elkaar gewoon niet de pas afsnijden.
Werkt veel beter zo.

Maar het heeft ook wel zo zijn voordeel dat weinig mensen het kunnen. Zo ben ik altijd veel sneller rechtdoor of naar links door op het binnenvak te rijden :D
 
Dat noemen ze snelheidsremmers. Dat is niet sloom, dat is gewoon u aanpassen aan de situatie. Uw betoog is al van "slome chauffeurs" naar "ik wil sneller in de bebouwde kom willen rijden gegaan.
Idd, alleen vind ik dat men mss wel iets te veel deze kaart heeft getrokken - ik had veel liever een beleid gezien genre rijbewijs met punten, andere wijze van beboeten, heel grote pakkans, ... om een cultuur te creëren dat bestuurders zich gewoon aan de opgegeven snelheid houden. Soms zijn deze obstakels nuttig/nodig voor de veiligheid maar vaak kan men ze gewoon weglaten als er meer controle zou zijn, andere mentaliteit ...
 
Dat van die ronde punten heb ik nooit gesnapt, ik zie altijd 30 wagens rechts wagen (voor het rond punt) en dan ga ik via het linker rijvak naar het ronde punt en staan er amper 4 wagens voor mij

zelfs als ik de eerste rechts af moet, ga ik nog via linker vak, desnoods doe ik nog 1 toertje rond het rond punt

rare mensen met veel tijd zeker?
Overlaatst nog op cursus naar wauthier braine komende van hélecine. Daar heb je ontelbaar veel dubbele rondpunten en soms stonden de mensen kilometers in file aan ieder rond punt.
Ik rij links en kon zo goed als iedere keer onmiddellijk erop. Nu, mij ni gelaten. Veel tijd gewonnen zo. Maar dan zie je dat de meeste die rechts wachten ook zoals mij gewoon rechtdoor moeten. Dus 2e uitrit. Begrijp het ook niet helemaal wat de reden erachter is want zo ontgaat het nut van een dubbel rondpunt.
 
Terug
Bovenaan