Worden de chauffeurs sloomer?

Ik vermoed dat zo'n zaken bij ronde punten/lichten met 2 vakken komt doordat men gewoon is van 'first come first serve' , dus wie eerst aan dat punt komt ook eerst er op mag rijden. In die zin bekijkt men dus ieder die het linkervak gebruikt als een asociaal iemand die voorbij steekt en niet zijn toer afwacht (hoewel die uiteraard volkomen in z'n recht is).
En dan daarbij ook nog eens dat mensen kuddedieren zijn en dus volgen wat de meerderheid doet. Moesten die allemaal links staan aan te schuiven, garanti dat ze dan allemaal daar hun achter bij zetten.
 
De reden waarom het middenvak weinig gebruikt wordt is omdat ritsen nog altijd niet voldoende ingeburgerd is bij de meesten. Dus als je weer naar de buitenste strook moet kan het zijn dat ze u er niet tussen laten en daarom is het gemakkelijker om op de buitenste te blijven.
 
Zou het ook niet gewoon een kwestie van aantal zijn? Vroeger reden er misschien 100 mensen met de wagen waar het er nu 1000 zijn. 1 iemand die niet vlot rijd heeft impact op een hele hoop auto's. De kans dat er iemand eerst staat aan het licht die met iets anders bezig is of gewoon niet snel wil/kan optrekken is aanzienlijk groter.

Dat en het feit dat drukker verkeer ook niet aanzet tot vlotter rijden. Als ge voor een licht staat en ge ziet de staart van het volgende licht 50m verder al zal dat ook niet aanzetten tot vlot rijden. Zelfde met verkeersdichtheid.
 
Verkeerslichten zouden gewoon moeten een timer hebben die aftelt bij rood licht zoals je vaak ziet bij werken. Zo zou de voorste in de rij vaker meteen vertrekken ipv enkele seconden te verliezen en zullen er meer auto's kunnen passeren per groen licht.
 
Dat noemen ze snelheidsremmers. Dat is niet sloom, dat is gewoon u aanpassen aan de situatie. Uw betoog is al van "slome chauffeurs" naar "ik wil sneller in de bebouwde kom willen rijden gegaan.

Ik wil gewoon 50 rijden waar men 50 mag of 70 waar men 70 mag. Eén druk op de knop en je auto rijdt aan 70, waarom zou je dit op een andere snelheid instellen?

Wegen zijn niet slechter: hoeveel kasseibanen komt ge nog tegen? Nu ligt overal mooie asfalt. En juist doordat banen verbeterd zijn, moet men vanalles gaan doen om mensen trager te laten rijden

Vroeger waren er ook weinig kasseibanen, behalve in Brugge, maar daar heb je deze nog.

euh neen?
vroeger had Belgie amper ronde punten met 2 vakken. Dat mensen dat linkse vak niet nemen is net omdat ze het niet gewoon zijn en het verkeer net snel gaat en je op tijd en veilig moet weten in te voegen naar rechts wil je je afslag niet missen. Dus het is veiliger rechts te blijven. (btw, ik neem wel het linkse, zeker met de motor)

Ik merk dat er veel mensen rond rijden met weinig inzicht in het verkeer. Bovenstaande is er al één voorbeeld van. Als je steeds rechts gaat rijden, ga je net beletten dat anderen ook het rond punt gaan oprijden. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld bij een linkse afslag naar een autosnelweg, langs beide kanten gaat men het gat gaan dichtrijden zodat iedereen geblokkeerd staat. Ik ken hier nog talrijke voorbeelden van.

Volgens de statistieken vindt 70% zichzelf een goede chauffeur, daar denk ik wel anders over.

en veilig moet weten in te voegen naar rechts wil je je afslag niet missen

Zo moeilijk is dat ook weer niet. Je past je snelheid wat aan tov de auto die rechts van je gaat rijden. Dubbele ronde punten zijn meestal wat groter.
 
Verkeerslichten zouden gewoon moeten een timer hebben die aftelt bij rood licht zoals je vaak ziet bij werken. Zo zou de voorste in de rij vaker meteen vertrekken ipv enkele seconden te verliezen en zullen er meer auto's kunnen passeren per groen licht.
Heb je in het buitenland met een oranje licht.
Als ik als eerste links moet indraaien op een kruispunt, ben ik soms al ingedraaid voordat de auto voor mij al vertrokken is. Gemiddeld heeft een chauffeur een 6-tal seconden nodig als het groen wordt eer hij met zijn achterwielen over de witte streep is.
 
De reden waarom het middenvak weinig gebruikt wordt is omdat ritsen nog altijd niet voldoende ingeburgerd is bij de meesten. Dus als je weer naar de buitenste strook moet kan het zijn dat ze u er niet tussen laten en daarom is het gemakkelijker om op de buitenste te blijven.
Er is dan ook geen enkele regel om op een rond punt te ritsen. Het buitenste vak op een rond punt heeft voorrang.
De truc is gewoon op het binnenste vak te rijden en daar sneller te rijden, dan vind je wel ergens een plekje.
Er is op een bepaald ogenblik gedacht om een verkeersregel toe te voegen waarmee je alleen de buitenste strook mag gebruiken wanneer je de eerste of tweede 'uitrit' van de rotonde wilt gebruiken (en dus verplicht het linkse vak moet nemen wanneer je de derde wilt nemen, maar dat is nog steeds niet wettelijk verplicht.... De overheid wil deze rotondes gewoon verwijderen (en vervangen door turborotondes)
 
De overheid wil deze rotondes gewoon verwijderen (en vervangen door turborotondes)
Iedereen die deze al gebruikt heeft weet waarom deze zo heten. Dat is een zaligheid!
Het probleem is dat niet overal waar er nu dubbele rondepunten liggen er turbo’s aangelegd kunnen worden.
 
Ik heb nog een oud filmpje van vroeger dat mijn vermoeden lijkt te bevestigen: het hedendaagse verkeer lijkt een stuk sloomer en trager geworden dan vroeger, niettegenstaande de auto's meer vermogen hebben. Zelfs mijn grootmoeder heeft vandaag meer vermogen in haar Polo dan de Golf GTI van de rijkswacht in de jaren '80.

Men kan zeggen dat dit komt doordat er meer snelheidscontroles zijn, maar dat verklaart alles maar ten dele: aan het rood licht lijkt de file trager op gang te komen dan vroeger en aan de ronde punten rijdt men blijkbaar veel trager op. Iedereen lijkt veel meer te aarzelen als hij aan het rijden is.

De vraag is: is dit slechts een idee of is dit werkelijk zo?
Ba wah ik rij stevig door. Het is te zeggen: Als ik 70 mag rijden, rijd ik er 74 op de teller. Ik zal na een tijdje ALTIJD achter een tragere/slomere chauffeur rijden. Waarom? Dat is de logica zelve. Een snellere chauffeur krijg je niet te pakken (of die mens rijdt aan de lichten full gas weer van je weg).

Dus ik heb continue de indruk dat iedereen traag rijdt, maar dat is waarschijnlijk dus niet zo.

Wat ik wel merk en wat mij stoort is dat héél véél trage chauffeur rijden met ne sportwagen of ne sjieke bak. Zo'n bakske dat 280km/u kan rijden en van 0 tot 100km/u kan knallen in 4 sec. Maar die rijden dan dikwijls zo traag als een slak. :sop:
 
De reden waarom het middenvak weinig gebruikt wordt is omdat ritsen nog altijd niet voldoende ingeburgerd is bij de meesten. Dus als je weer naar de buitenste strook moet kan het zijn dat ze u er niet tussen laten en daarom is het gemakkelijker om op de buitenste te blijven.
Technisch is er niet zo veel verschil tussen een turborotonde en een rotonde met twee rijstroken, het probleem is dat er weinig mensen zich spontaan aan de regels houden.

In Roeselare heeft men een tweevaksrotonde aangepast naar een turborotonde, gewoon door wat pijlen en wat lijnen op de grond te schilderen en de doorstroming is een stuk beter. Ik heb deze pijlen en lijnen niet nodig.

Als ik 70 mag rijden, rijd ik er 74 op de teller.

74 op de teller is in werkelijkheid meestal iets als 71 à 72 km per uur. De tellers geven altijd te veel aan.

Wat ik wel merk en wat mij stoort is dat héél véél trage chauffeur rijden met ne sportwagen of ne sjieke bak. Zo'n bakske dat 280km/u kan rijden en van 0 tot 100km/u kan knallen in 4 sec. Maar die rijden dan dikwijls zo traag als een slak

Dat is niet enkel het geval voor auto's. Je ziet dit ook dikwijls op zondag met fietsers.

De truc is gewoon op het binnenste vak te rijden en daar sneller te rijden, dan vind je wel ergens een plekje

Veel chauffeurs zijn bang in het verkeer en rijden aarzelend. Voor chauffeurs boven de 90 jaar en nieuwe chauffeurs kan ik dat wel begrijpen.

Chauffeurs die langs staan wachten en dan net een halve meter vooruitrijden net voor je er voorbij komt, daar wordt ik kribbig van. Als je een maneuver wilt doen, dan doe je dit of doe je dit niet. Halverwege stoppen is not done, daar komen er ongelukken van.
 
FTFY, niet alle auto's hebben tegenwoordig nog een afwijking. En de grootte van de afwijking is ook vaak verschillend tussen auto's.
Je kan niet zomaar van uitgaan dat 74 op de teller 71 gps snelheid is.
Ik heb in de Hyundai zelfs 2 verschillende tellers, en die lopen niet gelijk!
 
Ik heb in de Hyundai zelfs 2 verschillende tellers, en die lopen niet gelijk!

Je hebt een vraag over het hoofd gezien. Ben ook wel benieuwd.
 

Je hebt een vraag over het hoofd gezien. Ben ook wel benieuwd.
Die verkeersplateaus worden normaal op kruispunten gezet. En die dienen dus om het verkeer af te remmen zodat de doorstroom vlotter gaat.
 
Ba wah ik rij stevig door. Het is te zeggen: Als ik 70 mag rijden, rijd ik er 74 op de teller.
YLHQmTjMXWOyVA9y8u7VZun9eymi8Dv5ZawZJGI1Qeb9kiqydp8EXlyMSr6EQNVNiJhUwxfk1EU4gEtR27vJdGc82C_NSdIyqVKKt3ssaDPlMRO3N17jzCucnQI2CSPT9prpGp3m1EC1sAmyRirRtIcpcce1dUnk9tvI8Q

74 op den teller! Dat is dus 69 reëel, ze moesten u opsluiten!
 
Terug
Bovenaan