Een selectie op immoweb van huizen en appartementen van 250k (dus met wat marge), mét terras of tuin, mét minstens 2 slaapkamers (dus zeker voldoende voor alleenstaande), mét ingerichte keuken, energieniveau A-D, zonder de te renoveren of verbouwen woningen.
Bekijk bijlage 19550
er is hier NIEMAND denk ik die gezegd heeft dat er niks mis is met de woningmarkt en dat de schuld volledig bij de kopers ligt. En ja, voor een alleenstaande zonder spaarpot en zonder exuberant loon is het kopen van een goed uitgeruste rijwoning met een drietal slaapkamers tuin gigantisch moeilijk. Een klein appartement moet echter voor de meeste mensen lukken.
De woningmarkt is niet onmogelijk. Er zijn in België weinig mensen die zich géén woning kunnen veroorloven en moeten samenhuizen uit noodzaak, zoals in Nederland. De woningKOOPmarkt is wel niet voor iedereen weggelegd. Je moet je dan echter wel afvragen of de overheid ervoor moet zorgen dat iedereen een woning kan kopen. Daar ben ik niet zo zeker van dat dit maatschappelijk nodig is (pas op: dat wil niet zeggen dat huurders die een klein inkomen hebben niet extra ondersteund moeten worden).
Is de woningmarkt LASTIGER geworden dan vroeger? Ja, voor aankoop van een rijwoning als alleenstaande. Zeker. Maar echt, refereren naar de jaren 50 om te zeggen dat het nu lastiger geworden is, dat is onzin. Toen had de gemiddelde woning nog geen badkamer, was een aansluiting op de riolering een minderheid en was de wc buiten. Bovendien woonden oma en opa nog mee in de woning (en waren er dus wel degelijk meer dan 1 kostwinner...)
De hippe senioren veroveren het internet. Senioren vinden hier informatie speciaal voor senioren: mailgroepen, forum, nieuws, gezondheid, pc hulp, reizen,...
www.seniorennet.be
Nu, hier loop je het risico dat je in 'nostalgie' terechtkomt, want het zijn deels geen concrete cijfers.
Echter, dit zijn de cijfers van in 1991 (eerder niet terug te vinden), in aanwezigheid van %:
Ingerichte badkamer 83,1 %
Centrale verwarming 57,0 %
Telefoonaansluiting 74,4 %
Tuin 64,6 %
Keuken 89,7 %
WC 91,9 %
Steenkool 9,3%
Dat valt effectief nog mee (enfin mee, minder hard tegen), ik zat in een andere markt dan die van alleenstaande en 300k dus ik ging verder op wat leeftijdsgenoten (vrienden, collega's, ...) mij zeiden en ik weet dat er toch veel gezocht hebben naar iets van om en bij de 250-275 en daar steen en been over kloegen. Mogelijks dus (deels) onterecht.
Kan zijn dat niemand dat gezegd heeft, voor mij kwam en komt dat hier door sommigen wel zo over, dat is dan blijkbaar iets dat ik anders interpreteer als dat jij dit doet (ik kan fout zijn), niet alleen van thefox overigens er zijn er hier nog die kort samengevat zeggen: kopers moeten minder wenen. Verbazingwekkend veel zelfs imo hier in dit topic die iets gelijkaardigs zeggen. Voor mij komt dat dan eerder over typisch BG stijl van iedereen kan kopen ipv een andere vorm van ook BG stijl, mensen willen direct een dik huis waar alles van af is.
Ik ben het verder volledig eens dat een woning huren voor bijna iedereen wel zal mogelijk zijn. Een woning kopen daarentegen daar heb ik nog steeds mijn twijfels over, of je nu alleenstaande bent of koppel met kind, ok die laatste zullen ongetwijfeld wel de woningen kunnen kopen die voor de eerste bedoelt zijn, maar of dat dan de bedoeling is... . En dat vind ik persoonlijk wel degelijk een zeer kwalijke evolutie, een woning kopen hoeft niet easy peasy lemon squeazy te zijn maar een woning kopen is wat mij betreft vandaag de dag reeds te moeilijk. En ik zie het als het zo blijft verlopen richting Nederlands model gaan (waar het nog veel erger is, dat weet ik).
Vandaar ook dat ik vermeld dat ik het had over vergelijkbare woningen, mijn grootouders bijvoorbeeld van vaders kant met een oudste kind dat dit jaar 70 wordt zijn ongeveer die periode 1953 dus van hun ouderlijk huis als respectievelijk tiener en jonge twintiger (met een vader die chauffeur was voor het leger en een moeder die nauwelijks iets anders gedaan heeft dan huismoeder zijn) verhuist naar een huis met vijf slaapkamers (en vijf kinderen uiteindelijk dus twee jongste hebben even en slaapkamer moeten delen als ik het me goed herinner, binnen de paar jaar was de oudste het huis uit en had de rest een eigen slaapkamer). Met een badkamer, een WC binnen, met toen voor in die tijd, alle mogelijke luxe die je kon bedenken. Grond geen exact idee maar 150m² zal het absolute minimum zijn, en aan de overkant van de straat dan nog een kleine extra moestuin en een kleine weide voor wat kippen of geiten. Ook (toen nog zeker) in de nabije omgeving amper ander huizen. Dat is tot op vandaag zelfs in iets mindere mate het geval, de nieuwe bewoners zijn tot op vandaag in hun (klein) stukje straat de enige bewoners en de rest van de straat is nog relatief weinig bebouwd. Dan kan je nog zeggen een huis vergelijken van toen met nu is onzin? Dat zal voor een stukje kloppen. Maar het verschil is zo gigantisch groot loon en aankoopprijs toen vs nu dat ik dat absoluut nog wel veel vind zeggen. En pas op mijn grootouders waren toen niet de uitzondering of van goede komaf ofzo, een boerendochter en geen idee exact wat de ouders van mijn grootvader deden.
Nu je kan de vergelijking met de jaren 80 evengoed maken hoor, ouders van beste vriend beiden leekracht hebben gekocht ZONDER lening, akkoord dat is een zeer gemiddeld huis met nauwelijks tuin en slechts twee slaapkamers maar dan nog. Mijn eigen ouders, moeder eerst naaister geweest, dan werk in textielfabriek en uiteindelijk jarenlang verzorgende familiehulp, en vader, technisch geschoold en begonnen als elektiricien achtig iets in een groot fabriek (wel blijven doorgroeien had richting einde loopbaan zeker een bovengemiddeld loon maar bon dat doet eigenlijk amper ter zake), hebben voor hun 25ste, en opnieuw zonder van bovengemiddelde afkomst te zijn, na een jaar of twee huren, mijn ouderlijk huis gekocht, lening is afbetaald exact twintig jaar later dus voor hun 45ste. Oprit van 75m vol groen en planten, vijver(tje), serre, woning met drie slaapkamers waarvan twee echt grote en twee badkamers, alles op gelijkvloers, tuin aan de achterkant van het huis is niet gigantisch maar zeker gemiddeld te noemen, liggen twee terrassen, groot tuinhuis en plek genoeg om altijd honden te kunnen laten rondlopen en ravotten, ahja was ook nog bij bij het huis, vlak naas het huis, een weide van aan de straat tot aan achterkant van onze tuin, 100+m lang en breed goh 15 meter ongeveer? Dit alles uiteraard als open bebouwing, met langs links dus een wei, daarnaast een bos, en pas honderdenden meters verder het volgende huis (na een bocht), en langs rechts wel "gewoon" een buur, aan de overkant ligt een veld waar twee keer per jaar een boer eens op bezig is.
Is gekocht ergens in 1984 of 1985.
Mijn ouders zijn uit elkaar gegaan in 2019 dus voor de corona boost qua prijs voor dergelijke huizen. Dat huis was toen aanzienlijk minder modern dan vroeger want op een nieuwe keuken na hebben mijn ouders daar nauwelijks aan verbouwd/moeten verbouwen. Dat verschil in prijs was gi-gan-tisch. Dat ging over x10 in prijs. Of zelfs nog ietsjes meer. Genre toen 45.000 a 50.000 gekost en een schatter had dat toen mijn ouders gingen scheiden geschat rond de 500.000 (iets minder geloof ik maar meer dan 450 was het zeker). Ondertussen heeft mijn vader (met zijn laatste centen) mijn moeder uitgekocht toen maar die zou daar nu gegarandeerd nog een stuk meer voor krijgen dan die ongeveer 500.000.
Als je mij dan nog kunt wijsmaken (niet dat ik per se zeg dat jij dat doet) dat een woning aankopen geen probleem is, dat het gewoon ligt aan de kopers die te verwent zijn (en ja ik vind dat onder andere thefox zo overkomt), tja... .