Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brt
  • Startdatum Startdatum

Moet de overheid de markt corrigeren?

• Ja

Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

Stemmen: 128 81,0%

• Totaal aantal stemmers
    158
Mijn punt is: you can't have it all. Als je een woning belangrijk vindt, moet je er misschien iets anders voor laten. Klagen en denken/verwachten dat de overheid het zal oplossen zet geen zoden aan de dijk, de overheid geeft maar moet dan nemen op een ander vlak. Er zijn bepaalde "discriminaties" van bepaalde bevolkingsgroepen zoals alleenstaanden die er evt. uit mogen (genre huwelijksquotiënt), maar dat zijn relatief borrelnootjes in het grote geheel.
Ok, goed voor jou maar je hoeft daarom nog niet de levensstijl van anderen te kijken en een mening vormen op basis van een momentopname. En er zijn best wel 'have it all' mensen hoor. Alleenstaanden die luxueus wonen, dure spullen hebben en elke week op restaurant kunnen eten. Ik ben er zelf eentje die niks te klagen heeft. Maar dat betekent nog altijd niet dat het voor andere groep niet moeilijk kan zijn of dat iedereen zo'n levensstijl kan bereiken als ze maar 's stoppen met zagen. Ik vind het weinig empathisch om vanuit een bepaald standpunt te oordelen over een andere groep op basis van wat oppervlakkige waarnemingen. Dat is alsof Koning Filip zou zeggen dat een er geen probleem op de huizenmarkt kan zijn.

Ik vind het niet relevant dat er vroeger minder 'luxe' was. De welvaart is nu eenmaal toegenomen. Het gaat om de 'gemiddelde 'levensstijl van vandaag en daar is het duidelijk dat lagere inkomens het relatief moeiljker hebben (wat je ook aangeeft).
Toch wel vreemd dat je zonder morren zegt dat de welvaart "nu eenmaal toegenomen is", maar dan andere dingen die evengoed geëvolueerd zijn (kleiner wonen, relatief lagere energiekost, zelf geen tijd steken in verbouwingen...) er niét bijneemt.
Brt zei:
Dus dan is de vraag natuurlijk: hoe dit op te lossen. En als er nu meer alleenstaanden zijn dan zal daar toch ook iets moeten voor gedaan worden want die hebben ook recht op een toekomst (eigen vastgoed?) zodat ze weten waarvoor ze gaan werken. Anders gaan die wellicht minder gemotiveerd zijn om te gaan werken en zich laten 'onderhouden' door de overheid (uitkering en sociale woning is dan namelijk een interessant alternatief want als het toch niet lukt met werken om vastgoed te kopen waarom dan nog gaan werken...).
hoeveel bakstenen zitten er in je maag? Ja, alleenstaanden moeten betaalbaar kunnen wonen. Maar néé, een toekomst wil niet zeggen eigen vastgoed in dezelfde grootte als dat van een gezin.

Iemand voor 300k? 400k? Loze cijfers posten zonder enige onderbouwing, that's the way to go!

Misschien éérst eens lezen wat @Renegadexxripxx hier schrijft, een user mét kennis van verbouwingen en zeker geen voorstander van onzorgvuldig renoveren.

Dat bedrag van 150k tot zelfs 400k is niet onmogelijk natuurlijk. Als je de vloeren begint eruit te halen, vloerisolatie en vloerverwarming steekt, tegelijkertijd de elektriciteit en de sanitair volledig herdoet. Regenwaterleiding en oversized regenput steekt. Het dak volledig vernieuwd en isoleert, de muren langs buiten isoleert in plaats van spouwspuitisolatie, zonnepanelen steekt, een ventilatiesysteem steekt, de vloeren vernieuwd (en dus niet zelf de vloertegel die je gebruikt hebt terug proper maakt voor hergebruik), de structuur aanpast van kamers (dus open keuken, ...) waardoor je structurele werken uitvoert, de keuken en badkamer volledig in het nieuws steekt inclusief de tegels. De deuren vernieuwd, een vaste trap naar de zolder installeert en de zolder dan ook effectief als woonruimte inricht. De garage volledig in het nieuw steekt. Rolluiken steekt na het vervangen van de ramen. Een veranda / achterruimte/ bijgebouw plaatst aan de achterzijde van de woning om wat meer 'ruimte' te creëren. etc...

En dan is zoals altijd de sky the limit. Met 150k gaat niet alles lukken om er een volledige nieuwbouwwoning van te laten maken. Al zal er al wel een zeer groot deel lukken (standaard materiaal). Zeker als je zelf de handen uit de mouwen steekt.

Heb je een dure smaak... wel ja dan gaat het duurder worden.

Uiteindelijk is het feit dat vroeger mensen de handen uit de mouwen stak 1 van de drijvers geweest voor het kunnen voorzien van die woning(al dan niet nieuwbouw) voor de lagere klasse en de middenstand. Het is niet voor niets dat er wel eens gesproken wordt over kluswerk/kloswerk en dat daar op neergekeken werd. En van 1 kant is dat begrijpbaar, want het is niet echt hoe het zou moeten. Maar de persoon die dat deed, die heeft er waarschijnlijk van geleerd (zijn volgende interventie zal beter zijn) en die heeft er de meerwaarde van gehad van na de uitvoering. Al is dat mogelijks beperkter als dat van een professional. Maar wel tegen een fractie van de kost.

Een heel simpel voorbeeld hiervan is het verven van een woning. Zelf doen, kost u vb 1k aan verf en x tijd na uw uren verven of uw verlof opofferen om te verven. Dit laten doen kost u 10k aan materiaal en werkuren. Dat dat verven niet super gedaan is, om eerlijk te zijn dat kon die mensen vroeger echt niet schelen hoor. Het belangrijkste was dat het er goed genoeg uitzag. En ja die eerste kamer die men verfde was niet de beste. Net zoals die 2de. Of die 3de. Maar bij de 10de was dat toch al gegarandeerd een pak beter.

En daar komt dan ook bij, in het vuil zitten of anders gezegd een lange termijn plan, dat kan uitlopen, en opdelen in fases. Waarvoor je toekomstige inkomsten spaart. En andere prioriteiten stelt in het verleden, nu en in de toekomst.

Het is namelijk nu en in het verleden een minderheid die de luxe hadden om te zeggen ik moet een piekfijne woning, minimaal zoals die van mijn ouders toen ik zo goed als groot kind/volwassen was, hebben waar ik gewoon mijn koffers in neerdeponeer en voor de rest kan genieten van alle geneugten die de wereld te bieden heeft. Of je moet bereid zijn om andere zaken ervoor op te offeren (zoals vb ruimte, water en brood eten voor de eerste jaren, geen vakanties, extra uren kloppen, extra job doen, zelf de werken uitvoeren (en dus uw vrije tijd opofferen)... ), inrichting van vb de buiten, een grotere en langere lening of een zak geld van de vorige generatie toegestopt krijgen of excessief veel geld verdienen. Dat was in het verleden zo, en ik zie echt niet in waarom dat nu en in de toekomst anders zou zijn.

Het denken dat je daar dan ook gewoon recht op hebt, en dat de overheid maar moet zorgen dat dit lukt. Lijkt mij nonsens.

PS: de volledige reply was niet direct op u gericht, was meer algemene repliek.

En als we echt willen induiken in wat er nu allemaal extra aan comfort is, kunnen we ook gaan aanstippen wat er allemaal niet meer is. Dan hoort er ook bij dat een hedendaagse bouwgrond gehalveerd lijkt te zijn tov 40 jaar terug. Dat onderkeldering en garage veel meer gedaan werd,... Dat is toch mijn perceptie alleszins, ik wil het nergens op vast pinnen. Mijn boodschap is vooral, als we de lusten van een moderne woning gebruiken om het prijsverschil mee te verklaren, vergeet dan ook zeker de lasten niet.
Zeker. Maar hier wordt een véél te idyllisch beeld geschetst van woningen vroeger tov nu.

Cijfers van statbel over wooneenheden:
% rijwoningen: 1995: 32,21%. 2022: 24,86%
% open/halfopen bebouwing: 48,54% naar 45,68%
% flats/appartementen: 19,25% naar 29,45%

Er zijn dus, ondanks de héél sterk stijgende woondruk, nog altijd niet héél veel minder (relatief gezien) open/halfopen woningen tegenover 1995 (eerdere cijfers bestaan niet). Het aantal appartementen en flats zijn sterk gestegen, wat eigenlijk nét voor alleenstaanden ideaal zou moeten zijn. En het aantal rijwoningen is relatief sterk gedaald (grote kans dat het voor 1995 nog een stuk meer was relatief gezien).

evolutie van aantal woningen volgens grootte (flats/appartementen niet meegerekend) in bebouwde grondoppervlakte (dus niet de woonoppervlakte):

<45m²: -6,9%
45-64m²: +6,9%
64-104m²: +10,97%
meer dan 104m²: +25,20%

Ruwe cijfers allemaal hier te vinden: https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/crosstable.xhtml?view=6077dab9-47e8-468f-a53a-5237fa0673d6

In de praktijk bouwen we dus groter en ruimer, niet kleiner.

Zeker. Maar hier wordt een véél te idyllisch beeld geschetst van woningen vroeger tov nu.

Cijfers van statbel over wooneenheden:
% rijwoningen: 1995: 32,21%. 2022: 24,86%
% open/halfopen bebouwing: 48,54% naar 45,68%
% flats/appartementen: 19,25% naar 29,45%

Er zijn dus, ondanks de héél sterk stijgende woondruk, nog altijd niet héél veel minder (relatief gezien) open/halfopen woningen tegenover 1995 (eerdere cijfers bestaan niet). Het aantal appartementen en flats zijn sterk gestegen, wat eigenlijk nét voor alleenstaanden ideaal zou moeten zijn. En het aantal rijwoningen is relatief sterk gedaald (grote kans dat het voor 1995 nog een stuk meer was relatief gezien).

evolutie van aantal woningen volgens grootte (flats/appartementen niet meegerekend) in bebouwde grondoppervlakte (dus niet de woonoppervlakte):

<45m²: -6,9%
45-64m²: +6,9%
64-104m²: +10,97%
meer dan 104m²: +25,20%

Ruwe cijfers allemaal hier te vinden: https://bestat.statbel.fgov.be/bestat/crosstable.xhtml?view=6077dab9-47e8-468f-a53a-5237fa0673d6

In de praktijk bouwen we dus groter en ruimer, niet kleiner.
Enige idee qua grootte van percelen? Want vooral op dat vlak heerst toch op zijn minst de perceptie dat de grootte van de percelen serieus is afgenomen?

Een selectie op immoweb van huizen en appartementen van 250k (dus met wat marge), mét terras of tuin, mét minstens 2 slaapkamers (dus zeker voldoende voor alleenstaande), mét ingerichte keuken, energieniveau A-D, zonder de te renoveren of verbouwen woningen.

Bekijk bijlage 19550

er is hier NIEMAND denk ik die gezegd heeft dat er niks mis is met de woningmarkt en dat de schuld volledig bij de kopers ligt. En ja, voor een alleenstaande zonder spaarpot en zonder exuberant loon is het kopen van een goed uitgeruste rijwoning met een drietal slaapkamers tuin gigantisch moeilijk. Een klein appartement moet echter voor de meeste mensen lukken.

De woningmarkt is niet onmogelijk. Er zijn in België weinig mensen die zich géén woning kunnen veroorloven en moeten samenhuizen uit noodzaak, zoals in Nederland. De woningKOOPmarkt is wel niet voor iedereen weggelegd. Je moet je dan echter wel afvragen of de overheid ervoor moet zorgen dat iedereen een woning kan kopen. Daar ben ik niet zo zeker van dat dit maatschappelijk nodig is (pas op: dat wil niet zeggen dat huurders die een klein inkomen hebben niet extra ondersteund moeten worden).

Is de woningmarkt LASTIGER geworden dan vroeger? Ja, voor aankoop van een rijwoning als alleenstaande. Zeker. Maar echt, refereren naar de jaren 50 om te zeggen dat het nu lastiger geworden is, dat is onzin. Toen had de gemiddelde woning nog geen badkamer, was een aansluiting op de riolering een minderheid en was de wc buiten. Bovendien woonden oma en opa nog mee in de woning (en waren er dus wel degelijk meer dan 1 kostwinner...)

Nu, hier loop je het risico dat je in 'nostalgie' terechtkomt, want het zijn deels geen concrete cijfers.

Echter, dit zijn de cijfers van in 1991 (eerder niet terug te vinden), in aanwezigheid van %:
Ingerichte badkamer 83,1 %
Centrale verwarming 57,0 %
Telefoonaansluiting 74,4 %
Tuin 64,6 %
Keuken 89,7 %
WC 91,9 %
Steenkool 9,3%

Dat valt effectief nog mee (enfin mee, minder hard tegen), ik zat in een andere markt dan die van alleenstaande en 300k dus ik ging verder op wat leeftijdsgenoten (vrienden, collega's, ...) mij zeiden en ik weet dat er toch veel gezocht hebben naar iets van om en bij de 250-275 en daar steen en been over kloegen. Mogelijks dus (deels) onterecht.

Kan zijn dat niemand dat gezegd heeft, voor mij kwam en komt dat hier door sommigen wel zo over, dat is dan blijkbaar iets dat ik anders interpreteer als dat jij dit doet (ik kan fout zijn), niet alleen van thefox overigens er zijn er hier nog die kort samengevat zeggen: kopers moeten minder wenen. Verbazingwekkend veel zelfs imo hier in dit topic die iets gelijkaardigs zeggen. Voor mij komt dat dan eerder over typisch BG stijl van iedereen kan kopen ipv een andere vorm van ook BG stijl, mensen willen direct een dik huis waar alles van af is.

Ik ben het verder volledig eens dat een woning huren voor bijna iedereen wel zal mogelijk zijn. Een woning kopen daarentegen daar heb ik nog steeds mijn twijfels over, of je nu alleenstaande bent of koppel met kind, ok die laatste zullen ongetwijfeld wel de woningen kunnen kopen die voor de eerste bedoelt zijn, maar of dat dan de bedoeling is... . En dat vind ik persoonlijk wel degelijk een zeer kwalijke evolutie, een woning kopen hoeft niet easy peasy lemon squeazy te zijn maar een woning kopen is wat mij betreft vandaag de dag reeds te moeilijk. En ik zie het als het zo blijft verlopen richting Nederlands model gaan (waar het nog veel erger is, dat weet ik).

Vandaar ook dat ik vermeld dat ik het had over vergelijkbare woningen, mijn grootouders bijvoorbeeld van vaders kant met een oudste kind dat dit jaar 70 wordt zijn ongeveer die periode 1953 dus van hun ouderlijk huis als respectievelijk tiener en jonge twintiger (met een vader die chauffeur was voor het leger en een moeder die nauwelijks iets anders gedaan heeft dan huismoeder zijn) verhuist naar een huis met vijf slaapkamers (en vijf kinderen uiteindelijk dus twee jongste hebben even en slaapkamer moeten delen als ik het me goed herinner, binnen de paar jaar was de oudste het huis uit en had de rest een eigen slaapkamer). Met een badkamer, een WC binnen, met toen voor in die tijd, alle mogelijke luxe die je kon bedenken. Grond geen exact idee maar 150m² zal het absolute minimum zijn, en aan de overkant van de straat dan nog een kleine extra moestuin en een kleine weide voor wat kippen of geiten. Ook (toen nog zeker) in de nabije omgeving amper ander huizen. Dat is tot op vandaag zelfs in iets mindere mate het geval, de nieuwe bewoners zijn tot op vandaag in hun (klein) stukje straat de enige bewoners en de rest van de straat is nog relatief weinig bebouwd. Dan kan je nog zeggen een huis vergelijken van toen met nu is onzin? Dat zal voor een stukje kloppen. Maar het verschil is zo gigantisch groot loon en aankoopprijs toen vs nu dat ik dat absoluut nog wel veel vind zeggen. En pas op mijn grootouders waren toen niet de uitzondering of van goede komaf ofzo, een boerendochter en geen idee exact wat de ouders van mijn grootvader deden.

Nu je kan de vergelijking met de jaren 80 evengoed maken hoor, ouders van beste vriend beiden leekracht hebben gekocht ZONDER lening, akkoord dat is een zeer gemiddeld huis met nauwelijks tuin en slechts twee slaapkamers maar dan nog. Mijn eigen ouders, moeder eerst naaister geweest, dan werk in textielfabriek en uiteindelijk jarenlang verzorgende familiehulp, en vader, technisch geschoold en begonnen als elektiricien achtig iets in een groot fabriek (wel blijven doorgroeien had richting einde loopbaan zeker een bovengemiddeld loon maar bon dat doet eigenlijk amper ter zake), hebben voor hun 25ste, en opnieuw zonder van bovengemiddelde afkomst te zijn, na een jaar of twee huren, mijn ouderlijk huis gekocht, lening is afbetaald exact twintig jaar later dus voor hun 45ste. Oprit van 75m vol groen en planten, vijver(tje), serre, woning met drie slaapkamers waarvan twee echt grote en twee badkamers, alles op gelijkvloers, tuin aan de achterkant van het huis is niet gigantisch maar zeker gemiddeld te noemen, liggen twee terrassen, groot tuinhuis en plek genoeg om altijd honden te kunnen laten rondlopen en ravotten, ahja was ook nog bij bij het huis, vlak naas het huis, een weide van aan de straat tot aan achterkant van onze tuin, 100+m lang en breed goh 15 meter ongeveer? Dit alles uiteraard als open bebouwing, met langs links dus een wei, daarnaast een bos, en pas honderdenden meters verder het volgende huis (na een bocht), en langs rechts wel "gewoon" een buur, aan de overkant ligt een veld waar twee keer per jaar een boer eens op bezig is.

Is gekocht ergens in 1984 of 1985.

Mijn ouders zijn uit elkaar gegaan in 2019 dus voor de corona boost qua prijs voor dergelijke huizen. Dat huis was toen aanzienlijk minder modern dan vroeger want op een nieuwe keuken na hebben mijn ouders daar nauwelijks aan verbouwd/moeten verbouwen. Dat verschil in prijs was gi-gan-tisch. Dat ging over x10 in prijs. Of zelfs nog ietsjes meer. Genre toen 45.000 a 50.000 gekost en een schatter had dat toen mijn ouders gingen scheiden geschat rond de 500.000 (iets minder geloof ik maar meer dan 450 was het zeker). Ondertussen heeft mijn vader (met zijn laatste centen) mijn moeder uitgekocht toen maar die zou daar nu gegarandeerd nog een stuk meer voor krijgen dan die ongeveer 500.000.

Als je mij dan nog kunt wijsmaken (niet dat ik per se zeg dat jij dat doet) dat een woning aankopen geen probleem is, dat het gewoon ligt aan de kopers die te verwent zijn (en ja ik vind dat onder andere thefox zo overkomt), tja... .

Ik vind die redenering van velen hier ook nogal bizar: 'Ik heb moeten ploeteren en een krot opknappen dus iemand anders zal het ook wel lukken'.
Dat is op zich al bedenkelijk. Anderzijds vraag ik mij af : Waarom moet daarvoor geploeterd worden (en wellicht meer dan vroeger)?

• De opbrengst die uit onze productie voorkomt wordt verdeeld tussen arbeid en kapitaal. Tussen lonen en winsten. Het deel dat naar de lonen gaat, daalt al geruime tijd. Van 62,2% in 2000 is het aandeel van de lonen gedaald naar 59% in 2018. Het gaat om 15,5 miljard minder dat wordt toegekend aan de lonen (bron: Europese Commissie).
  • Tussen 1996 en 2017 stegen de lonen en sociale premies in ons land met 98%, het bedrijfsinkomen met 151% en de winsten die de ondernemingen aan hun aandeelhouders uitkeerden (de dividenden) met 216%
Dat is tekst van de vakbondsite. Waarom vindt hier iedereen het normaal dat er geploeterd moet worden? Blijkbaar is er geen alternatief meer voor de huidige situatie? Dat klopt toch niet....

Zoals ik eerder gezegd heb in mijn post: ik snap
...

Als je mij dan nog kunt wijsmaken (niet dat ik per se zeg dat jij dat doet) dat een woning aankopen geen probleem is, dat het gewoon ligt aan de kopers die te verwent zijn (en ja ik vind dat onder andere thefox zo overkomt), tja... .
Helemaal akkoord. Ik ben nu eind de 30 en heb het geluk gehad te kunnen instappen 10 jaar geleden maar ook omdat ik toen hulp van thuis kreeg.

Ik zie de eerste trede op de trap hoger en hoger gelegd worden. Ik zit op het randje van een "treffelijke" woning te kunnen betalen en mijn situatie is zeker de ergste niet. Maar god only knows wat jonge mensen van pakweg 25 jaar nu moeten doen.

Ik heb vorig jaar een lening-simulatie gemaakt. En eens gevraagd.

"we hebben eigenlijk 2 soort klanten: mensen met al een behoorlijk kapitaal op hun naam, of jonge mensen met rijke ouders die zwaar steunen" - Lees, die 100.000 miniem kunnen sponseren.

Dus jonge mensen die van school afstuderen, je mag nog mooi verdienen en goed diploma hebben: je bent kansloos zonder ouderlijke steun of je moet echt wonen in een krot ergens in Zonnebeke (met alle respect, ik kom ook origineel uit de westhoek).

Er is een reden dat mensen onder de 30 en al vooral alleenstaanden gewoon kansloos zijn. Die huren gewoon. Niet omdat ze dat zo leuk vinden, maar ze hebben geen keuze.

Of je moet als alleenstaande een studio kopen ofzo. En op zich geen probleem maar vergeet niet: wat je ook koopt, je moet er effectief wel in gaan wonen...

Om af te sluiten, en dit is niet om te stoefen, maar om de situatie verder te schetsen:

Mijn gat-onnozele raam/deur woning in Gentbrugge is in dezelfde lijn gestegen in prijs per maand als ik als beginnende IT'er per maand de eerste 8 jaar netto verdiende.

"spaar nog een beetje"...

"Jonge mensen zijn wel verwend, hoor"

Ik weet helemaal niet of de overheid moet tussenkomen. Geen idee. Maar om te ontkennen dat de huizenmarkt geen probleem is: piss off

Laatst bewerkt:
O, ja, nog dit:

Ik heb een collega die naar Nederland gaan wonen is als alleenstaande.

Daar is het zo dat je tegenwoordig zelfs voor een huur-woning of appartement moet gaan bieden met gesloten enveloppe.

"wie wil het meest per maand betalen, gesloten enveloppe, hoogste bod wint"

Dit komt er hier ook aan, let op mijn woorden.

Iedereen vergeet de schuldigen in heel de situatie: de boomers en makelaars met vettig haar naar achteren

tegenwoordig verlaten de boomers hun huizen/villa's om in nieuwbouwprojecten in het stad te gaan wonen, maar verwachten ze dan ook nog eens monstersommen die beloofd worden door makelaars waardoor: 1) prijzen in steden naar boven gaan door te weinig aanbod 2) prijzen op het platteland naar boven gaan omdat die boomers blind zijn en hun eigen huis extreem waardevol inschatten, maar eigenlijk complete kak zijn (i.e. niet recent vernieuwd, lelijk interieur, slecht geïsoleerd, vol met asbest,..)

De jong-volwassenen worden nog maar eens benadeeld

Iedereen vergeet de schuldigen in heel de situatie: de boomers en makelaars met vettig haar naar achteren

tegenwoordig verlaten de boomers hun huizen/villa's om in nieuwbouwprojecten in het stad te gaan wonen, maar verwachten ze dan ook nog eens monstersommen die beloofd worden door makelaars waardoor: 1) prijzen in steden naar boven gaan door te weinig aanbod 2) prijzen op het platteland naar boven gaan omdat die boomers blind zijn en hun eigen huis extreem waardevol inschatten, maar eigenlijk complete kak zijn (i.e. niet recent vernieuwd, lelijk interieur, slecht geïsoleerd, vol met asbest,..)

De jong-volwassenen worden nog maar eens benadeeld

Het is dan wel zo dat die huizen nog steeds voor monsterbedragen gekocht worden. Want anders zakt de markt sowieso.
De prijzen zijn met de lage rente de hoogte ingeschoten, nu zijn de rentes hoger, maar heeft het gros 11% extra loon gehad dat dat wat compenseert. Bovendien staat de rente historisch gezien nog steeds laag.

De overheid moet zeker niet ingrijpen in de kopersmarkt, die moet zijn eigen reguleren en dat zal uiteindelijk wel gebeuren.
In de huurmarkt doen ze dat al door sociale woningen.

O, ja, nog dit:

Ik heb een collega die naar Nederland gaan wonen is als alleenstaande.

Daar is het zo dat je tegenwoordig zelfs voor een huur-woning of appartement moet gaan bieden met gesloten enveloppe.

"wie wil het meest per maand betalen, gesloten enveloppe, hoogste bod wint"

Dit komt er hier ook aan, let op mijn woorden.
Eer je in zo een situatie zit moet vastgoed verwerven toch volledig onmogelijk zijn.

Dat valt effectief nog mee (enfin mee, minder hard tegen), ik zat in een andere markt dan die van alleenstaande en 300k dus ik ging verder op wat leeftijdsgenoten (vrienden, collega's, ...) mij zeiden en ik weet dat er toch veel gezocht hebben naar iets van om en bij de 250-275 en daar steen en been over kloegen. Mogelijks dus (deels) onterecht.
ik ben er redelijk zeker van dat ze dit effectief terecht zullen gezegd hebben, maar tegelijk toont dit aan wat we willen zeggen: dat een woning nog niet perfect moet zijn om wél perfect leefbaar in te wonen.
arevee zei:
Kan zijn dat niemand dat gezegd heeft, voor mij kwam en komt dat hier door sommigen wel zo over, dat is dan blijkbaar iets dat ik anders interpreteer als dat jij dit doet (ik kan fout zijn), niet alleen van thefox overigens er zijn er hier nog die kort samengevat zeggen: kopers moeten minder wenen. Verbazingwekkend veel zelfs imo hier in dit topic die iets gelijkaardigs zeggen. Voor mij komt dat dan eerder over typisch BG stijl van iedereen kan kopen ipv een andere vorm van ook BG stijl, mensen willen direct een dik huis waar alles van af is.
kopers die zeggen dat ze geen huis meer kunnen kopen als beide voltijds samenwonende moeten in de meeste gevallen effectief minder wenen. Als je met minder wenen bedoelt: enkele jaren sparen eerst, tevreden zijn met een niet-afgewerkte woning en niet noodzakelijk op de beste locatie én misschien de eerste jaren geen verre vliegtuigreis, maar gewoon kamperen. (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen van mensen met bvb een zware medische geschiedenis of met studieschulden). Het typevoorbeeld hier was die mensen van Blind gekocht die per se een huis wilden met een zij-ingang (voor de vuilbak) of plaats om die ene kast te plaatsen. Pas op: met de huidige rentestanden wordt het ook weer moeilijker en ze kunnen terecht zeggen dat het 5 jaar geleden véél gemakkelijker was. Maar er zijn zeker nog mogelijkheden.
arevee zei:
Ik ben het verder volledig eens dat een woning huren voor bijna iedereen wel zal mogelijk zijn. Een woning kopen daarentegen daar heb ik nog steeds mijn twijfels over, of je nu alleenstaande bent of koppel met kind, ok die laatste zullen ongetwijfeld wel de woningen kunnen kopen die voor de eerste bedoelt zijn, maar of dat dan de bedoeling is... .
ik snap nog altijd niet hoe mensen dat opgelost zouden willen zien. Huizen goedkoper maken voor alleenstaanden zonder dat samenwonenden die nu huren die woningen kopen.
arevee zei:
En dat vind ik persoonlijk wel degelijk een zeer kwalijke evolutie, een woning kopen hoeft niet easy peasy lemon squeazy te zijn maar een woning kopen is wat mij betreft vandaag de dag reeds te moeilijk. En ik zie het als het zo blijft verlopen richting Nederlands model gaan (waar het nog veel erger is, dat weet ik).
Ik neem nu eens keytradebank als referentie. Met een inkomen van 2300 euro heb je een eigen kapitaal van 67.600 euro nodig om een woning van 250k te kunnen kopen. Dan leen je zo'n 200k aan 1025 euro per maand af (25 jaar lang). Dat is het standaardtarief, je kan daar bij andere banken vaak nog onder.

Voor een alleenstaande is dat mogelijk. Néé, het zal niet riant zijn in de eerste jaren, maar het is zeker doenbaar. Grootste voorwaarde is dat je een paar jaar thuis hebt kunnen blijven wonen om te sparen.

arevee zei:
Vandaar ook dat ik vermeld dat ik het had over vergelijkbare woningen, mijn grootouders bijvoorbeeld van vaders kant met een oudste kind dat dit jaar 70 wordt zijn ongeveer die periode 1953 dus van hun ouderlijk huis als respectievelijk tiener en jonge twintiger (met een vader die chauffeur was voor het leger en een moeder die nauwelijks iets anders gedaan heeft dan huismoeder zijn) verhuist naar een huis met vijf slaapkamers (en vijf kinderen uiteindelijk dus twee jongste hebben even en slaapkamer moeten delen als ik het me goed herinner, binnen de paar jaar was de oudste het huis uit en had de rest een eigen slaapkamer). Met een badkamer, een WC binnen, met toen voor in die tijd, alle mogelijke luxe die je kon bedenken. Grond geen exact idee maar 150m² zal het absolute minimum zijn, en aan de overkant van de straat dan nog een kleine extra moestuin en een kleine weide voor wat kippen of geiten. Ook (toen nog zeker) in de nabije omgeving amper ander huizen. Dat is tot op vandaag zelfs in iets mindere mate het geval, de nieuwe bewoners zijn tot op vandaag in hun (klein) stukje straat de enige bewoners en de rest van de straat is nog relatief weinig bebouwd. Dan kan je nog zeggen een huis vergelijken van toen met nu is onzin? Dat zal voor een stukje kloppen. Maar het verschil is zo gigantisch groot loon en aankoopprijs toen vs nu dat ik dat absoluut nog wel veel vind zeggen. En pas op mijn grootouders waren toen niet de uitzondering of van goede komaf ofzo, een boerendochter en geen idee exact wat de ouders van mijn grootvader deden.

Nu je kan de vergelijking met de jaren 80 evengoed maken hoor, ouders van beste vriend beiden leekracht hebben gekocht ZONDER lening, akkoord dat is een zeer gemiddeld huis met nauwelijks tuin en slechts twee slaapkamers maar dan nog. Mijn eigen ouders, moeder eerst naaister geweest, dan werk in textielfabriek en uiteindelijk jarenlang verzorgende familiehulp, en vader, technisch geschoold en begonnen als elektiricien achtig iets in een groot fabriek (wel blijven doorgroeien had richting einde loopbaan zeker een bovengemiddeld loon maar bon dat doet eigenlijk amper ter zake), hebben voor hun 25ste, en opnieuw zonder van bovengemiddelde afkomst te zijn, na een jaar of twee huren, mijn ouderlijk huis gekocht, lening is afbetaald exact twintig jaar later dus voor hun 45ste. Oprit van 75m vol groen en planten, vijver(tje), serre, woning met drie slaapkamers waarvan twee echt grote en twee badkamers, alles op gelijkvloers, tuin aan de achterkant van het huis is niet gigantisch maar zeker gemiddeld te noemen, liggen twee terrassen, groot tuinhuis en plek genoeg om altijd honden te kunnen laten rondlopen en ravotten, ahja was ook nog bij bij het huis, vlak naas het huis, een weide van aan de straat tot aan achterkant van onze tuin, 100+m lang en breed goh 15 meter ongeveer? Dit alles uiteraard als open bebouwing, met langs links dus een wei, daarnaast een bos, en pas honderdenden meters verder het volgende huis (na een bocht), en langs rechts wel "gewoon" een buur, aan de overkant ligt een veld waar twee keer per jaar een boer eens op bezig is.

Is gekocht ergens in 1984 of 1985.

Mijn ouders zijn uit elkaar gegaan in 2019 dus voor de corona boost qua prijs voor dergelijke huizen. Dat huis was toen aanzienlijk minder modern dan vroeger want op een nieuwe keuken na hebben mijn ouders daar nauwelijks aan verbouwd/moeten verbouwen. Dat verschil in prijs was gi-gan-tisch. Dat ging over x10 in prijs. Of zelfs nog ietsjes meer. Genre toen 45.000 a 50.000 gekost en een schatter had dat toen mijn ouders gingen scheiden geschat rond de 500.000 (iets minder geloof ik maar meer dan 450 was het zeker). Ondertussen heeft mijn vader (met zijn laatste centen) mijn moeder uitgekocht toen maar die zou daar nu gegarandeerd nog een stuk meer voor krijgen dan die ongeveer 500.000.

En zo kan ik evengoed het tegenvoorbeeld geven van mijn grootouders langs mijn mama's kant die een armtierig huisje hadden zonder badkamer (heb me zelf daar nog gewassen in de jaren 80), waar de wc geen stromend water had en waar we sliepen waar ze ook de berging voor de keuken hadden.

Daarom dat ik liever op cijfers afga. Die zijn neutraler.

Nederland staat er mogelijks nog erger voor dan ons op dat vlak. I know. neem Lubach met een korreltje zout. Maar het is daar ook niet evident, vooral voor starters.

Eer je in zo een situatie zit moet vastgoed verwerven toch volledig onmogelijk zijn.
Nederland staat er mogelijks nog erger voor dan ons op dat vlak. I know. neem Lubach met een korreltje zout. Maar het is daar ook niet evident, vooral voor starters.

Almaar meer alleenstaanden en gezinnen vinden in de stad amper nog een betaalbare, fatsoenlijke woning.
Dan moeten ze maar buiten stad gaan zoeken, zoals ik.
(ik zou trouwens nooit in een stad willen wonen).

In het leven kan je niet altijd alles willen wat je wil ook. De mens mag wat meer gelukkiger zijn met wat ze wél hebben imo.
In een derdewereldsland zouden ze zoveel niet moeten piepen.
Ze mogen al blij zijn dat ze uberhaupt IETS kunnen kopen.

Ik vind die redenering van velen hier ook nogal bizar: 'Ik heb moeten ploeteren en een krot opknappen dus iemand anders zal het ook wel lukken'.
En wie zegt dat? Er werd hier enkel gezegd dat dat zowel vroeger als nu een optie was buiten direct voor nieuwbouw/compleet afgewerkt te gaan.
En ja, dat is voor iedereen een optie. Daarom niet alles 100% zelf doen, maar er zijn genoeg mogelijkheden.
Dat is op zich al bedenkelijk. Anderzijds vraag ik mij af : Waarom moet daarvoor geploeterd worden (en wellicht meer dan vroeger)?
Kan je dat ook staven, want van wat ik zie van huidige generatie en hoor van eerdere is het eerder omgekeerd.

En kan je ook eens inhoudelijk antwoorden op een aantal posts aan u gericht? Want je blijft hier maar monologen afsteken zonder ook maar specifiek te antwoorden en het begint tegen te steken.

Enige idee qua grootte van percelen? Want vooral op dat vlak heerst toch op zijn minst de perceptie dat de grootte van de percelen serieus is afgenomen?
Nee, maar het is logisch dat dit niet stijgt en nieuwe zullen idd dalen. Maar het lijkt me logisch dat veel tuinen in het verleden veel te groot waren.

ik ben er redelijk zeker van dat ze dit effectief terecht zullen gezegd hebben, maar tegelijk toont dit aan wat we willen zeggen: dat een woning nog niet perfect moet zijn om wél perfect leefbaar in te wonen. kopers die zeggen dat ze geen huis meer kunnen kopen als beide voltijds samenwonende moeten in de meeste gevallen effectief minder wenen. Als je met minder wenen bedoelt: enkele jaren sparen eerst, tevreden zijn met een niet-afgewerkte woning en niet noodzakelijk op de beste locatie én misschien de eerste jaren geen verre vliegtuigreis, maar gewoon kamperen. (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen van mensen met bvb een zware medische geschiedenis of met studieschulden). Het typevoorbeeld hier was die mensen van Blind gekocht die per se een huis wilden met een zij-ingang (voor de vuilbak) of plaats om die ene kast te plaatsen. Pas op: met de huidige rentestanden wordt het ook weer moeilijker en ze kunnen terecht zeggen dat het 5 jaar geleden véél gemakkelijker was. Maar er zijn zeker nog mogelijkheden.
ik snap nog altijd niet hoe mensen dat opgelost zouden willen zien. Huizen goedkoper maken voor alleenstaanden zonder dat samenwonenden die nu huren die woningen kopen.
Ik neem nu eens keytradebank als referentie. Met een inkomen van 2300 euro heb je een eigen kapitaal van 67.600 euro nodig om een woning van 250k te kunnen kopen. Dan leen je zo'n 200k aan 1025 euro per maand af (25 jaar lang). Dat is het standaardtarief, je kan daar bij andere banken vaak nog onder.

Voor een alleenstaande is dat mogelijk. Néé, het zal niet riant zijn in de eerste jaren, maar het is zeker doenbaar. Grootste voorwaarde is dat je een paar jaar thuis hebt kunnen blijven wonen om te sparen.

En zo kan ik evengoed het tegenvoorbeeld geven van mijn grootouders langs mijn mama's kant die een armtierig huisje hadden zonder badkamer (heb me zelf daar nog gewassen in de jaren 80), waar de wc geen stromend water had en waar we sliepen waar ze ook de berging voor de keuken hadden.

Daarom dat ik liever op cijfers afga. Die zijn neutraler.
Met je laatste zinnen geef je aan dat je mijn voorbeeld (en de reden waarom ik die voorbeelden geef) niet goed begrepen hebt. Met name dat een vergelijkbare situatie vroegers vs nu, altijd in het voordeel zal uitdraaien voor vroeger. Ook je grootouders langs mama's kant zouden nu meer moeite hebben om datzelfde armieterig huisje vertaald naar de tijdsgeest van vandaag te kunnen kopen.

Maar goed u wou cijfers:

Ten eerste: het modale inkomen 1985 en nu: https://nl.wikipedia.org/wiki/Modaal_inkomen. 18151 euro naar 40000 euro, een mooie stap zou je denken, immers, ruim, meer dan een verdubbeling.

Ten tweede: Een artikel uit 2011!! waarin bevestigd wordt dat een gemiddelde woning x4,5 gegaan is tov 1985! Ik wil me niet inbeelden hoe dat in 2023 zit, in 2019 zal ik iig met stelligheid zeggen dat mijn uitgebreid voorbeeld waar dan op gereageerd wordt met "ik ga liever af op cijfers" van een x10 er niet ver zal afzitten. Waarmee ik terugkom naar de eerste link, het inkomen is gemiddeld niet eens x3 he... . Verre van zelfs.

Ik had iets anders verwacht van u als dingen genre kopers die met twee niks vinden moeten minder wenen, ook al komt er dan nog enige nuance achter (en in mindere mate ook nog het, ik heb liever cijfers). Het zij zo.

In mijn eerste reactie hier zei ik dat niemand mij hier mijn mening zal kunnen doen veranderen op vlak van dit topic, en dat is ook zo gebleken, ik verwacht weinig succes van mijn kant uit om een ander zijn mening te veranderen na deze laatste respons. Mijn conclusie is dat ik het dus maar zal laten rusten vanaf nu.

Edit: T was niet in mijn eerste reactie, mea culpa.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan