Wooncrisis in Vlaanderen: onbetaalbaar vastgoed

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brt
  • Startdatum Startdatum

Moet de overheid de markt corrigeren?

• Ja

Stemmen: 30 19,0%
  • Nee

Stemmen: 128 81,0%

• Totaal aantal stemmers
    158
Als je dan ziet hoeveel onbenutte percelen als investering worden gebruikt lijkt me dat wel een factor om als overheid in te grijpen en zo het aanbod te verhogen.
Ook wel riskant natuurlijk. Er is in verschillende gemeenten dacht ik een taxatie op braakliggende bouwgrond/leegstaand vastgoed. Maar meer dan dat komt natuurlijk al snel in conflict met eigendomsrecht.

Ook wel riskant natuurlijk. Er is in verschillende gemeenten dacht ik een taxatie op braakliggende bouwgrond/leegstaand vastgoed. Maar meer dan dat komt natuurlijk al snel in conflict met eigendomsrecht.
Wellicht zijn daar idd wat aanpassingen nodig, in mijn dorp is een landbouwer die +20 bouwgronden bewust onbenut laat (ook niet voor de eigen landbouwactiviteiten want wordt gebruikt als weideland voor hoofdzakelijk paardenliefhebbers). Verhoudingsgewijs is de landbouwer eerder een investeringsmaatschappij op die manier.

De huidige taxatie is ook best schappelijk: vrienden hebben 1 bouwgrond zo liggen (11mm breed, HOB) en betalen 400 €/jaar.

Wellicht zijn daar idd wat aanpassingen nodig, in mijn dorp is een landbouwer die +20 bouwgronden bewust onbenut laat (ook niet voor de eigen landbouwactiviteiten want wordt verhuurd als weideland voor hoofdzakelijk paardenliefhebbers). Verhoudingsgewijs is de landbouwer eerder een investeringsmaatschappij op die manier.

De huidige taxatie is ook best schappelijk: vrienden hebben 1 bouwgrond zo liggen (11mm breed, HOB) en betalen 400 €/jaar.
Maar landbouwgrond moet dan al eerst van bestemming veranderen natuurlijk, en betonstopgewijs is dat ook niet echt waar we naartoe willen.

Maar landbouwgrond moet dan al eerst van bestemming veranderen natuurlijk, en betonstopgewijs is dat ook niet echt waar we naartoe willen.
Neenee - zo bedoelde ik het niet, ik bedoel dus effectief goedgekeurde bouwgronden die men niet wil verkopen omdat deze steeds duurder worden, het is puur als investering dat deze worden gezien. Ik denk trouwens dat er best wat organisaties zijn in ons land die héél wat bouwgronden bezitten maar deze bewust niet (tegelijk) op de markt brengen.

Neenee - zo bedoelde ik het niet, ik bedoel dus effectief goedgekeurde bouwgronden die men niet wil verkopen omdat deze steeds duurder worden, het is puur als investering dat deze worden gezien. Ik denk trouwens dat er best wat organisaties zijn in ons land die héél wat bouwgronden bezitten maar deze bewust niet (tegelijk) op de markt brengen.
Mijn fout, had landbouwgrond i.p.v. bouwgrond gelezen.

Dat zal dan toch eerder uitzondering dan regel zijn.

Gemiddelde stijging huizenprijzen tussen Q316 & Q422: 34.5% (bron: https://statbel.fgov.be/nl/themas/bouwen-wonen/vastgoedprijzen#figures)
Stijging loon door indexatie zelfde periode (PC200): 10.9% tot 2022 en 23.2% sinds 2023 (bron:https://www.sfonds200.be/nl/sectorinformatie/verloning/historiek-van-de-indexering/)
Ergo: inflatiegecorrigeerde prijsstijging van mijn vastgoed: 9.2%

Zelfde berekening over 10 jaar (Q412 tot Q422): 45% stijging vastgoed en 15.2% dan wel 27.9% (als in indexatie van januari meeneem) stijging inkomen.

Deze cijfers zeggen niets over een individueel huis. Maar qua totaliteit van de markt geeft het toch een ander beeld: vastgoed is merkelijk duurder geworden.
Ik vermoed dat je op dezelfde conclusie zou komen, plus of min enkele procentpunten, als je de vergelijking maakt tussen huisprijs en mediaaninkomen, maar die cijfers mag iemand anders opzoeken.
En het gemiddelde huis dat nu verkocht wordt, zal kwalitatief misschien iets beter zijn dan het gemiddelde huis van 2012. Maar gezien ons verouderd patrimonium (relatief weinig nieuwbouw) en traag niveau van renovaties, is dat morrelen in de marge en haalt dat de stelling dat vastgoed duurder is geworden niet onderuit.
Ik vind die opmerkingen hier ook nogal bizar. Het gaat er niet over dat de huizen nu comfortabeler zijn dan vroeger want dan kan je gaan vergelijken met 100 jaar geleden. Het gaat om de huidige levensstijl in combinatie met de huidige mediaaninkomens en vastgoedprijzen.
Wat was de verhouding mediaaninkomen/vastgoedprijzen in 1960? Geen idee, maar het is wel zo dat de vastgoedprijzen sterker zijn gestegen dan de mediaaninkomens dus de koopkracht is in die verhouding minder dan vroeger. En dat zie je ook in de cijfers:
In de jaren 50 bezat 50 tot 70 procent van zowel de betere-als minderverdieners een eigen woonst. Vandaag is dat bij de eerste groep meer dan 90 procent, bij de laagste inkomens minder dan 50 procent!
En in de toekomst zal dit ongetwijfeld nog erger worden....

'Om na te gaan of vastgoed vandaag nog betaalbaar is voor een doorsnee huishouden, becijferen we twee maatstaven: (1) de price-to-income ratio en (2) de interest-adjusted affordability. De price-to-income ratio is een erg eenvoudige betaalbaarheidsmaatstaf waarbij het verloop van de woningprijzen wordt gerelateerd aan dat van het gemiddeld beschikbaar inkomen van de huishoudens. De redenering is dat dit inkomen nodig is alvast een stuk eigen inbreng op te bouwen maar meer nog om te voorzien in een voldoende afbetalingscapaciteit. De huidige waarde van de ratio wordt vergeleken met zijn langetermijngemiddelde dat verondersteld wordt overeen te komen met een evenwichtsniveau. Wanneer de ratio te fors boven zijn langjarig gemiddelde uitstijgt, is dat een indicatie dat de capaciteit van de huishoudens om de aankoop van een woning te financieren in het gedrang komt. Zo becijferd, waren de Belgische woningprijzen in het derde kwartaal van 2021 maar liefst 62% te duur geprijsd (figuur 1).

Laatst bewerkt:
1) bouwgrond bestaat niet
2) er zijn al gemeentes geweest die gewoon een hoge heffing tevoorschijn toveren op deze percelen om tot verkopen te dwingen

Bovenstaande algemene bevindingen nemen niet weg dat voor een deel van de bevolking de betaalbaarheid van een eigen woning wel degelijk een issue kan zijn. Zo stellen we vast dat er in de praktijk een toenemende dualiteit aan het ontstaan is tussen ‘nog-kunners’ en ‘niet-meer-kunners’ op de Belgische woningmarkt. Die uit zich in een tegenstelling tussen twee grote groepen: enerzijds degenen die nog altijd (vlot) een woning willen en kunnen kopen of bouwen omdat ze er de middelen voor hebben (vaak als investering, ook jongeren die hulp krijgen van ouders) en anderzijds degenen die het alsmaar moeilijker hebben of waarvoor het onmogelijk is geworden om nog een eigen woning te betalen.
Concreet zien we die dualiteit weerspiegelt in cijfers over het eigenwoningbezit opgesplitst naar inkomenscategorieën (figuur 4). Bij de laagverdieners, met een inkomen beneden 60% van de mediaan, is het eigenwoningbezit niet alleen gedaald maar in België bovendien substantieel kleiner dan gemiddeld in de Europese Unie. Dat wijst erop dat de ongelijkheid inzake woningbezit in België relatief groot is. Uit een enquête van de Europese Commissie naar de intentie om een woning te kopen of bouwen, blijkt verder dat die in de jongste leeftijdscategorie (min 30-jarigen) tijdens de pandemie is afgenomen, terwijl die bij de oudere leeftijdscategorieën wel beduidend toenam (figuur 5). Dit illustreert dat jongeren het toch relatief moeilijker krijgen om eigen vastgoed te verwerven.

cq5dam.web.960.9999.png

cq5dam.web.960.9999.png

Richtlijn
Gelieve niet tot in het oneindige hetzelfde zinnetje of dezelfde argumentatie te blijven geven zonder in te gaan op iemand anders zijn argumenten.

Gelieve ook je bronnen te vermelden als je hele stukken tekst kopieert/data kopieert.

Bedankt!

Laatst bewerkt:
Bovenstaande algemene bevindingen nemen niet weg dat voor een deel van de bevolking de betaalbaarheid van een eigen woning wel degelijk een issue kan zijn. Zo stellen we vast dat er in de praktijk een toenemende dualiteit aan het ontstaan is tussen ‘nog-kunners’ en ‘niet-meer-kunners’ op de Belgische woningmarkt. Die uit zich in een tegenstelling tussen twee grote groepen: enerzijds degenen die nog altijd (vlot) een woning willen en kunnen kopen of bouwen omdat ze er de middelen voor hebben (vaak als investering, ook jongeren die hulp krijgen van ouders) en anderzijds degenen die het alsmaar moeilijker hebben of waarvoor het onmogelijk is geworden om nog een eigen woning te betalen.
Concreet zien we die dualiteit weerspiegelt in cijfers over het eigenwoningbezit opgesplitst naar inkomenscategorieën (figuur 4). Bij de laagverdieners, met een inkomen beneden 60% van de mediaan, is het eigenwoningbezit niet alleen gedaald maar in België bovendien substantieel kleiner dan gemiddeld in de Europese Unie. Dat wijst erop dat de ongelijkheid inzake woningbezit in België relatief groot is.
Dit heeft een veel logischere verklaring dan jij denkt.

In 2005 was het mediaan fiscaal inkomen 18.417 euro. 60% daarvan is € 11.050,20, wat ongeveer midden tussen het 2e en derde deciel ligt. Ruwweg heeft dus 25% van de bevolking in 2005 een fiscaal inkomen lager dan 60% van de mediaan.

In 2020 was het mediaan fiscaal inkomen 26.412 euro. 60% daarvan is € 15.847,20, nét iets meer dan het tweede deciel. Pakweg 21% zal dus onder die 60% zitten.
(cijfers statbel/fiscale inkomens)

héél logisch dat het aantal woningbezitters in die groep sterk daalt als de groep kleiner wordt (want dan blijft enkel de onderlaag over). Dat zegt vooral dat méér mensen van de "lagere klasse" nu meer dan 60% van het mediaan inkomen zal verdienen en daardoor bij de andere doelgroep komt.

Bovendien heeft dat ook vaak te maken met het aantal gepensioneerden en hun leeftijdsverdeling (meer rusthuisbewoners: grotere kans van kleinere inkomens die hun woning verkopen).
Brt zei:
Uit een enquête van de Europese Commissie naar de intentie om een woning te kopen of bouwen, blijkt verder dat die in de jongste leeftijdscategorie (min 30-jarigen) tijdens de pandemie is afgenomen, terwijl die bij de oudere leeftijdscategorieën wel beduidend toenam (figuur 5). Dit illustreert dat jongeren het toch relatief moeilijker krijgen om eigen vastgoed te verwerven.
Figuur 5 toon je niet, noch de bron. En er bestaat iets zoals copyright.

Dit heeft een veel logischere verklaring dan jij denkt.

In 2005 was het mediaan fiscaal inkomen 18.417 euro. 60% daarvan is € 11.050,20, wat ongeveer midden tussen het 2e en derde deciel ligt. Ruwweg heeft dus 25% van de bevolking in 2005 een fiscaal inkomen lager dan 60% van de mediaan.

In 2020 was het mediaan fiscaal inkomen 26.412 euro. 60% daarvan is € 15.847,20, nét iets meer dan het tweede deciel. Pakweg 21% zal dus onder die 60% zitten.
(cijfers statbel/fiscale inkomens)

héél logisch dat het aantal woningbezitters in die groep sterk daalt als de groep kleiner wordt (want dan blijft enkel de onderlaag over). Dat zegt vooral dat méér mensen van de "lagere klasse" nu meer dan 60% van het mediaan inkomen zal verdienen en daardoor bij de andere doelgroep komt.

Bovendien heeft dat ook vaak te maken met het aantal gepensioneerden en hun leeftijdsverdeling (meer rusthuisbewoners: grotere kans van kleinere inkomens die hun woning verkopen).

Eind jaren zeventig kon een gezin een doorsnee rijhuis kopen door 3,5 jaarinkomens opzij te zetten. Diezelfde woning kost tegenwoordig veelal acht jaarinkomens of meer, en de prijzen blijven stijgen

In bijna de helft van alle Vlaamse gemeenten betaalt u tegenwoordig op zijn minst 8 jaarinkomens voor een rijwoning en 12 jaarinkomens voor een halfopen bebouwing of een villa.

Dat was lang niet altijd het geval. Wie eind jaren zeventig een huis kocht, had daarvoor meestal voldoende aan 3,5 jaarinkomens. Tot midden jaren negentig kon u daarmee in zowel het landelijke Poperinge als in het stedelijke Hasselt een woning aanschaffen.

De laatste twintig jaar werden huizen jaar na jaar moeilijker betaalbaar. Druk op de playknop en bekijk hoe die evolutie verliep in uw provincie. De grafiek geeft per gemeente de verhouding tussen de mediane huisprijs voor een rijwoning en het mediane jaarinkomen per gezin. Hoe hoger de verhouding, hoe moeilijker te betalen.

Dit is toch duidelijk?

Het is ook duidelijk dat er enorm veel transacties op de vastgoedmarkt zijn en dat de verkochte huizen dus per definitie betaald en betaalbaar zijn voor de kopers.

Dit is toch duidelijk?
Het is vooral duidelijk dat je NIET reageert op andermans argumenten.

cijfers van aangiftetype (gezamenlijk: gehuwden + wettelijk samenwonenden)

Aangiftetype2.0012022
Gezamenlijk
2.378.683​
2.358.049​
Niet-gezamenlijk (indien aangifte wegens belastbaar inkomen)
5.506.049​
6.867.910​

Je ziet dat het aantal gezamenlijke aangiftes in verhouding een steeds kleiner deel van de aangiftes inneemt. Dit is een factor die voor een lager mediaan inkomen zorgt (terwijl het effectieve mediane inkomen niet noodzakelijk daarvoor hoeft te dalen). Daardoor stijgt het aantal mediane jaarlonen dat een woning kost, zonder dat de woningkost op zich daarvoor hoeft te stijgen. Enkel omdat méér mensen langer wachten om te huwen/wettelijk samenwonen of dat gewoon niet doen. Nochtans maakt dit géén verschil voor de betaalbaarheid van een woning.

Dus néé, zo duidelijk is het niet.

Ik zeg eerlijk: ik heb gewoon chance gehad. Chance dat ik de kans heb gehad om te studeren, daardoor een goedbetaalde job te vinden en wat te kunnen sparen.
Studeren is geen vereiste om een huis te kunnen kopen. Ik ken veel meer jonge arbeiders in mooie grote nieuwbouws dan mensen met een hoger diploma. 5 jaar werken haal je niet zomaar in met een masterdiploma. Ik moet er wel bijzeggen dat die mensen het slim aangepakt hebben en tijdens de bouw geen zotte dingen gedaan hebben op vlak van reizen etc.
Ts hier nogal een circle jerk als je het zo leest. Allemaal mensen die vastgoed hebben verworven omdat ze het goed hebben gedaan in het leven. En de jeugd die nu geen vastgoed meer kan kopen, dat is omdat ze het niet zo slim aanpakken als wij in het leven.
Ja het is toch zo, de manier waarop je het aanpakt bepaalt toch veel? Soms veel meer dan een hoog loon. Er is ook niks mis met eerst een starterswoning te kopen of zelf een klein appartementje. Het idee van doorsparen is bij velen op een sisser uitgedraaid, door snel te kopen wapen je jezelf tegen inflatie. Velen dachten door te sparen en toen kwam er plots een rush op open bebouwingen met tuin, waarbij de speculanten kochten en op een paar maand tijd 150K winst konden maken. Dan ben je er aan voor de moeite met je 20K gespaard geld... Een jaar later de rente de hoogte in, waardoor lenen tientallen k's duurder is.

Het is vooral duidelijk dat je NIET reageert op andermans argumenten.

cijfers van aangiftetype (gezamenlijk: gehuwden + wettelijk samenwonenden)

Aangiftetype2.0012022
Gezamenlijk
2.378.683​
2.358.049​
Niet-gezamenlijk (indien aangifte wegens belastbaar inkomen)
5.506.049​
6.867.910​

Je ziet dat het aantal gezamenlijke aangiftes in verhouding een steeds kleiner deel van de aangiftes inneemt. Dit is een factor die voor een lager mediaan inkomen zorgt (terwijl het effectieve mediane inkomen niet noodzakelijk daarvoor hoeft te dalen). Daardoor stijgt het aantal mediane jaarlonen dat een woning kost, zonder dat de woningkost op zich daarvoor hoeft te stijgen. Enkel omdat méér mensen langer wachten om te huwen/wettelijk samenwonen of dat gewoon niet doen. Nochtans maakt dit géén verschil voor de betaalbaarheid van een woning.

Dus néé, zo duidelijk is het niet.
Er is een toename van 1 inkomensgezinnen maar toch niet van dien aard dat je kan ontkennen dat de betaalbaarheid van vastgoed de laatste jaren is verslechterd (wellicht minder voor gezinnen met betere lonen/2 verdieners.) En als die samenleving evolueert naar meer 1 persoonsgezinnen dan moet hier toch iets aan gedaan worden aan die vastgoedprijzen zodat zij ook betaalbaar kunnen wonen...

Laatst bewerkt:
Nee, bij onbetaalbaarheid zou er niks verkocht worden. Er wordt enorm veel verkocht, dus de betaalbaarheid is er.

Nee, bij onbetaalbaarheid zou er niks verkocht worden. Er wordt enorm veel verkocht, dus de betaalbaarheid is er.
Dit slaat toch op niets in de discussie hierboven?
Dat is als zeggen : Elon Musk of Jeff Bezos kunnen dat kopen, dus betaalbaarheid is geen probleem.

Er wordt toch specifiek een onderscheid gemaakt in de "haves" en de "have nots". Het is niet omdat een bepaalde groep alles kan opkopen, dat er geen mogelijk probleem is?

Verder heb ik weinig zin om me in de discussie te mengen. Mensen die geen huis kunnen kopen, dat is omdat ze te veel op instagram zitten. en direct een instapklare villa willen. Mensen die niet renoveren, dat is omdat ze verkeerde prioriteiten stellen. En ga zo maar verder. Enfin, toch als je het hier zo leest.
Renoveren kan ook veel shit zijn. Rotte leidingen, vocht, EPC, asbest, jaren in de vuiligheid leven, ...
Mensen kopen nu een huis ergens tussen de 25-30 jaar, is ook de leeftijd er vele met kinderen beginnen. Ik laat liever mijn kind niet opgroeien in de vuiligheid.
Als ik de prijzen zie van een huizen uit de jaren 60' die aan de binnenkant zo ouderwets zijn als het maar kan, dat is soms toch ook om van omver te vallen. Onder de 300.000 euro ga je buiten een rijhuis niks vinden waar nog iets mee te doen is.
Tis hier nogal een circle jerk als je het zo leest. Allemaal mensen die vastgoed hebben verworven omdat ze het goed hebben gedaan in het leven. En de jeugd die nu geen vastgoed meer kan kopen, dat is omdat ze het niet zo slim aanpakken als wij in het leven.
Goh, "slim", er zijn er die niet verstandig met geld kunnen omgaan ja, maar zo heb je momenteel ook veel veertigers en vijftigers die geen eigendom hebben en die elke euro moeten tellen.

Het leven is in het algemeen gewoon duurder dan vroeger en de gewone middenklasse verdwijnt meer en meer. Vroeger kon je een lening nog inbrengen in je belastingen, nu niet meer.
De huisprijzen zijn in verhouding tot het loon veel meer gestegen dan vroeger. Vaste kosten voor internet, gsm, netflix, ... bestonden vroeger allemaal niet.

Ik ben 25 en ik denk niet dat ik tot nu toe betere keuzes had kunnen maken in het leven, behalve een vriendin te zoeken van rijke afkomst, maar daar gaat liefde niet om. Verder hebben we beiden goed gestudeerd, doen geen zotte uitgaven, ... Wij "kunnen" momenteel ook geen huis kopen en daar zal het eerste jaar nog geen verandering in komen. Kunnen wel ja, maar met een lening van 25-30% van ons loon gaan we nog vele jaren veel moeten laten in het leven. Ik zie het genoeg bij mijn kameraden - eens wat doen op de vrijdagavond is er voor velen al teveel aan.

Het is ook duidelijk dat er enorm veel transacties op de vastgoedmarkt zijn en dat de verkochte huizen dus per definitie betaald en betaalbaar zijn voor de kopers.

Goh niet voor iedereen hoor. En 'betaalbaar' betekend voor iedereen iets anders.

Even mijn situatie meegeven. Mijn man en ik hebben een gewoon loon. Een pak minder dan veel mensen hier, afgaand op het brutoloon topic, maar zeker niet slecht (vind ik) aangezien we beide niet hebben verder gestudeerd.

Mijn man en ik hebben besloten om voorlopig niet te kopen omdat wat we zouden kunnen kopen (we kijken af en toe rond om een idee te hebben van prijzen) grondig gerenoveerd moet worden om aan de EPC standaarden te voldoen en omdat ik adem ruimte wil behouden in het geval van werkloosheid. Als we kopen, gaan we al ons spaargeld moeten gebruiken. Hulp van familie gaat niet.

Renoveren is zeer moeilijk aangezien we dan en een lening moeten af betalen en ook huur moeten betalen. Ik zie het niet zitten om in een project te wonen met huisdieren en bij iemand tijdelijk intrekken is ook geen mogelijkheid.

Wij blijven voorlopig dus huren. Het voelt zuur aan soms, en ik krijg soms een beetje stress als ik denk hie we het gaan redden als het nooit lukt om iets te kopen als we op pensioen zijn.
We zijn het er beide wel over eens dat we meer waarde hechten aan ervaring (reizen, bijvoorbeeld) dan aan bezittingen. We zouden veel meer kunnen sparen door niet te gaan uit eten, door geen katten te hebben, etc.... maar je weet niet hoelang je nog gaat kunnen genieten van het leven.
Dus ondertussen sparen we rustig door en gaan we jaarlijks op vakantie.

Dus ja, een eigendom zou voor ons betaalbaar zijn, maar we zouden er wel veel voor moeten opgeven.

Wij "kunnen" momenteel ook geen huis kopen en daar zal het eerste jaar nog geen verandering in komen. Kunnen wel ja, maar met een lening van 25-30% van ons loon gaan we nog vele jaren veel moeten laten in het leven. Ik zie het genoeg bij mijn kameraden - eens wat doen op de vrijdagavond is er voor velen al teveel aan.
Dat is toch niet uitzonderlijk?
Trouwens dit zegt ook helemaal niks hè, belangrijkste is uw inkomen en hoeveel er overblijft.

Als je geen 25-30% kan afstaan in uw loon gewoon laag

Terug
Bovenaan