Woning te koop: ervaringen van de verkoper

Ik besef goed en wel dat er vele breekpunten zijn en dat ik m'n prijs op een dag zal moeten aanpassen, maar het appartement onder dat van mij met 1 slaapkamer is meer dan 2 jaar geleden verkocht voor 190K, met makelaar. Het mijne is groter, met 2 slaapkamers, en moderner qua stijl.
Ja maar, heeft dat appartement op het gelijkvloers hetzelfde gebrek ivm het toilet?

Nee, die hebben zelfs 2 toiletten.
Eentje binnenin het appartement en dan eentje buiten het appartement voor de gasten dat bevind zich een verdiep hoger op de gang

Nee, die hebben zelfs 2 toiletten.
Eentje binnenin het appartement en dan eentje buiten het appartement voor de gasten dat bevind zich een verdiep hoger op de gang
Grapjes zijn leuk, maar als ik zie hoe sommige mensen leven, ben ik al lang blij dat mijn toilet gewoon buiten het appartement staat en niet in hun leefwereld.

Grapjes zijn leuk, maar als ik zie hoe sommige mensen leven, ben ik al lang blij dat mijn toilet gewoon buiten het appartement staat en niet in hun leefwereld.

Ik denk dat, naar wat ik hier lees, je wel de impact ervan onderschat op de verkoopbaarheid. Voor de meeste mensen is dat nu eenmaal een veel groter issue dan dat het voor jou is.

Je vergeet ook dat het misschien nu wat betreft de buren niet problematisch is, maar dat je nooit weet wat de toekomst brengt. Als morgen het appartement boven jou verkocht wordt en daar komt een of ander louche figuren wonen, met nog louchere vriendjes die vooral 's nachts in- en uitlopen, dan zou dat wel eens een veel groter issue kunnen worden dan het nu is, zowel qua eigen veiligheid, als dat het dan misschien wel noodzakelijk wordt van dat goed op slot te doen om daar geen onaangename taferelen aan te treffen. Zo een slechte buur is sowieso al niet tof, maar als je dan nog voor een basisbehoefte daar meermaals per dag/nacht mee geconfronteerd moet worden, wordt dat nog een pak erger.

Daarnaast, zoals hier al gezegd, zijn er nu eenmaal veel mensen die al eens graag naakt slapen (of rondlopen) en die dan niet elke keer zich willen aankleden om even naar het toilet te gaan. Nog los van als uw madam in krabbentrippel naar de wc huppelt om ongewenste sporen op de vloer te vermijden, dat ze zeker ook zo niet door een gemeenschappelijke hal wil.

Ik denk dat je qua verkoopbaarheid best gewoon zelf al zorgt dat je een duidelijk plan hebt met de mogelijkheden. Dat mensen zeker zijn dat ze gewoon een gat in die muur kunnen maken met een rechtstreekse deur naar het appartement en dat dat geen problemen geeft met steunmuren. Maar sowieso is dat al een vrij ingrijpend werkje, dus dat ga je voelen in uw prijs.

Dat mensen zeker zijn dat ze gewoon een gat in die muur kunnen maken met een rechtstreekse deur naar het appartement en dat dat geen problemen geeft met steunmuren. Maar sowieso is dat al een vrij ingrijpend werkje, dus dat ga je voelen in uw prijs.

Dit.

Of gewoon toch zelf die verbouwing doen. Denk wel dat je dit eruit haalt bij de verkoop gezien pand nu zo goed als onverkoopbaar.

En voor mensen met een kind is zo'n appartement ook sowieso geen optie. Je wilt echt niet altijd je kind door de voordeur naar buiten moeten sturen om naar het wc te gaan.

Wij hebben ook beslist om ons huis te verkopen via de notaris, we gingen het eerst doen via Smarthouses maar na informeren bij de notaris bleek dat de notaris een gelijkaardige aanpak heeft maar je betaalt geen commissie en je kan nog meer zelf doen als je wenst (foto's bvb.). Eerst vonden we het idee van een fotoshoot wel goed maar achteraf gezien was het toch praktischer om zelf foto's te nemen, zo konden we ruimte per ruimte opruimen en foto's nemen, alle ruimtes in 1 keer deftig maken voor een goede foto was bijna onmogelijk, teveel rommel en speelgoed 😅

Uiteindelijk zijn we nu alleen geld kwijt voor een EPC-attest, stedenbouwkundige documenten en twee adverenties (Immoweb en Zimmo). Het ging hier ook over een woning gebouwd in 2014 dus nog vrij recent, volledig instapklaar dus een rondleiding is "gemakkelijk".

Vorig weekend was het bezoekweekend, we hadden 6 bezoeken en hebben aan iedereen de kans gegeven om een bod te doen tegen dinsdag 00:00. Er waren twee koppels die een tweede bezoek wilden en dat zijn ook de twee koppels die een bod hebben gedaan. Het eerste koppel stuurde zondag al een bod dat iets onder de vraagprijs was maar we eigenlijk al tevreden mee waren, het tweede koppel heeft pas een bod gestuurd maandag om 22:30 maar was een bod boven de vraagprijs, niet moeilijk dus om te kiezen.
De laatste weken waren toch vrij hectisch om alles te regelen maar blij dat alles de moeite waard was, toch een stuk mentale rust nu :)

Wij hebben ook beslist om ons huis te verkopen via de notaris, we gingen het eerst doen via Smarthouses maar na informeren bij de notaris bleek dat de notaris een gelijkaardige aanpak heeft maar je betaalt geen commissie en je kan nog meer zelf doen als je wenst (foto's bvb.). Eerst vonden we het idee van een fotoshoot wel goed maar achteraf gezien was het toch praktischer om zelf foto's te nemen, zo konden we ruimte per ruimte opruimen en foto's nemen, alle ruimtes in 1 keer deftig maken voor een goede foto was bijna onmogelijk, teveel rommel en speelgoed 😅

Uiteindelijk zijn we nu alleen geld kwijt voor een EPC-attest, stedenbouwkundige documenten en twee adverenties (Immoweb en Zimmo). Het ging hier ook over een woning gebouwd in 2014 dus nog vrij recent, volledig instapklaar dus een rondleiding is "gemakkelijk".

Vorig weekend was het bezoekweekend, we hadden 6 bezoeken en hebben aan iedereen de kans gegeven om een bod te doen tegen dinsdag 00:00. Er waren twee koppels die een tweede bezoek wilden en dat zijn ook de twee koppels die een bod hebben gedaan. Het eerste koppel stuurde zondag al een bod dat iets onder de vraagprijs was maar we eigenlijk al tevreden mee waren, het tweede koppel heeft pas een bod gestuurd maandag om 22:30 maar was een bod boven de vraagprijs, niet moeilijk dus om te kiezen.
De laatste weken waren toch vrij hectisch om alles te regelen maar blij dat alles de moeite waard was, toch een stuk mentale rust nu :)
Wij staan binnenkort voor hetzelfde.

Heb je de notaris de prijs laten bepalen? Hoe lang voor de kijkdag heb je de advertenties online geplaatst? Wat was de prijsklasse (als je dat wil meegeven), en wat was zo de leeftijd van de geïnteresseerden ("doelgroep")?

Wij wonen nu in een gegeerde buurt voor mensen met (jonge) kinderen. Ik schat dat de prijs van onze woning richting de 600k gaat: halfopen nieuwbouw BEN woning 2019 op 400m2 zuid georiënteerd, 200m2 bruto woonoppervlakte, standaardafwerking, grondprijs gaat hier rond de 600+ euro/m2 voor gelijkaardige percelen maar dat is gedreven doordat het hier zo goed als volgebouwd is. Voor de doelgroep lijkt 600k anderzijds wat aan de hoge kant, met de huidige rentevoeten. Terugrekenend naar toen wij de woning bouwden (pre corona) hadden we dat niet kunnen betalen.

Ik vraag mij ook af of we de woning nog wat meer instapklaar moeten maken. De ruime zolder is in verbouwing naar 2 grote bijkomende slaapkamers + berging (er zijn wel al 3 slaapkamers + bureautje of minieme slaapkamer op niveau 1) maar wegens tijdgebrek en geplande verhuis is mijn enthousiasme wat gekelderd. Voor de rest is het een instapklare woning, maar die combinatie is dus wat tegenstrijdig lijkt me: ofwel zoekt iemand een instapklare woning, ofwel willen mensen wel nog de handen uit de mouwen steken? Ik wil er ook geen 20k+ meer tegen smijten om het te laten doen want dat haal je er dan ook weer niet uit denk ik, gezien de doelgroep. Al kan je met 5slpk misschien samengestelde gezinnen aanspreken die door een wat hogere leeftijd soms wat vermogender zijn.

Heb je de notaris de prijs laten bepalen? Hoe lang voor de kijkdag heb je de advertenties online geplaatst? Wat was de prijsklasse (als je dat wil meegeven), en wat was zo de leeftijd van de geïnteresseerden ("doelgroep")?

Wij wonen nu in een gegeerde buurt voor mensen met (jonge) kinderen. Ik schat dat de prijs van onze woning richting de 600k gaat: halfopen nieuwbouw BEN woning 2019 op 400m2 zuid georiënteerd, 200m2 bruto woonoppervlakte, standaardafwerking, grondprijs gaat hier rond de 600+ euro/m2 voor gelijkaardige percelen maar dat is gedreven doordat het hier zo goed als volgebouwd is. Voor de doelgroep lijkt 600k anderzijds wat aan de hoge kant, met de huidige rentevoeten. Terugrekenend naar toen wij de woning bouwden (pre corona) hadden we dat niet kunnen betalen.

Ik vraag mij ook af of we de woning nog wat meer instapklaar moeten maken. De ruime zolder is in verbouwing naar 2 grote bijkomende slaapkamers + berging (er zijn wel al 3 slaapkamers + bureautje of minieme slaapkamer op niveau 1) maar wegens tijdgebrek en geplande verhuis is mijn enthousiasme wat gekelderd. Voor de rest is het een instapklare woning, maar die combinatie is dus wat tegenstrijdig lijkt me: ofwel zoekt iemand een instapklare woning, ofwel willen mensen wel nog de handen uit de mouwen steken? Ik wil er ook geen 20k+ meer tegen smijten om het te laten doen want dat haal je er dan ook weer niet uit denk ik, gezien de doelgroep. Al kan je met 5slpk misschien samengestelde gezinnen aanspreken die door een wat hogere leeftijd soms wat vermogender zijn.
Wij hebben half jaar geleden een immo laten komen voor een niet officiele schatting. Zij zeiden max 500k en wij hebben onze vraagprijs op 480k gezet. Ons huis is een OB van 200m2 op een stuk van 450m2 in een kindvriendelijke verkaveling dus gelijkaardig als van jullie. Bezoekers waren voornamelijke jonge koppels en gezinnen.

Afhankelijk van de staat/fase van de werken op jullie zolder zou ik het gewoon zo laten en duidelijk meegeven wat de mogelijkheden zijn. Dan kunnen potentiele kopers nog kiezen wat ze ermee doen. Bij aantal slaapkamers kan je sosieso al 4 of 5 zetten.

Hoe lang voor de kijkdag heb je de advertenties online geplaatst?
Ook nog even antwoorden op deze vraag: we hebben de advertentie iets meer dan 2 weken voor het bezoekweekend online gezet maar achteraf gezien vonden we dat iets te lang. Alle koppels die kwamen kijken hadden gereageerd de eerste dagen, de laatste week hebben we geen enkele reactie meer gekregen en er heeft zelfs een koppel afgezegd die meer interesse had in een ander huis die in tussentijd online is gekomen. Ik zou het nu iets meer dan een week ervoor online zetten.

Terug
Bovenaan