Woning te koop: ervaringen van de verkoper

Vandaag via Immoweb gewild een makelaar over de vloer gehad voor een schatting. Die zij dat het echt wel niet te doen is met de huidige marktsituatie. Er is een overaanbod, en heel weinig kopers. Ze verwachten na de paasvakantie wat meer animo.
Is dat echt zo of is dat gewoon een verkoopspraatje om zeker met hen in zee te gaan omdat je het zelf nooit verkocht gaat krijgen?

Is dat echt zo of is dat gewoon een verkoopspraatje om zeker met hen in zee te gaan omdat je het zelf nooit verkocht gaat krijgen?

Wel ja, er staat hier heel wat te koop, ook veel nieuwbouw. Mijn vastgoed, en dat van @Fusetea, is maar het topje van de ijsberg.

De na‑covidperiode‑toeloop is ook voorbij. Het stelt me dan ook gerust dat het dan maar zo is en bevestigt dat ik eigenlijk niks verkeerd doe, maar natuurlijk ben ik niet gerust voor de verkoopprijs, want die zal lager uitvallen als ik sneller wil verkopen. En ook m’n toekomstplannen, als het echt te lang duurt, zal ik moeten uitkijken naar andere ideeën zoals bv. zoals verhuur (al dan niet als fiscale optimisatie aan m'n eigen vennootschap, als bv. kantoor).

Over de makelaar zelf: het leek me een eerlijke, oprechte persoon, en ook een bekende gevestigde makelaar uit de regio.
Ik ben zwaar allergisch aan verkooppraatjes en trucs; hier leek me dat duidelijk niet het geval.

Zal er een beetje vanaf hangen of ze het wel willen binnen halen of dat dat al met tegenzin is.

Toen ik in 2018 verhuisde heb ik 3 immo's naar mijn appartement laten komen kijken voor een schatting en die hebben mij alle 3 afgeraden op dat moment te verkopen door overaanbod in de buurt (verschillende nieuwbouwprojecten vlakbij). Geen van die 3 was echt enthousiast om die verkoop binnen te halen en alle 3 was hun advies om te verhuren tot de markt beter was.

Op zich is een moeilijke verkoop voor een immo ook geen cadeau omdat dat voor hun meer en langer werk is en niet de beste reclame.

Ik moet wel zeggen dat hun advies correct was. Als ik op dat moment verkocht ging ik toch rond de 20000 euro verlies gezeten hebben. Uiteindelijk heb ik 5 jaar verhuurd om dan met 30000 euro winst te verkopen.

Ongetwijfeld gaan er immo's zijn die dat gebruiken als verkooppraatje. Maar als ze echt niet enthousiast zijn om een pand in hun portefeuille te krijgen, dan weet je dat effectief moeilijk te verkopen is.

Maar als ze echt niet enthousiast zijn om een pand in hun portefeuille te krijgen, dan weet je dat effectief moeilijk te verkopen is.
Het enthousiasme druipt er bij elke makelaar die belt of al is langsgekomen echt af 🤤. Ze vinden het stuk voor stuk een mooi appartement, zelfs met de kleine afwerkingsdetails en gebreken erbij, die worden vlotjes weggewuifd alsof het niets is.
Hun advies: het een goeie maand offline halen en nieuwe foto’s laten maken.
Uiteraard allemaal inbegrepen… als ik met hén teken, met hún fotograaf, met hún hele circus erbij. :LOL:

Toen ik in 2018 verhuisde heb ik 3 immo's naar mijn appartement laten komen kijken voor een schatting en die hebben mij alle 3 afgeraden op dat moment te verkopen door overaanbod in de buurt (verschillende nieuwbouwprojecten vlakbij). Geen van die 3 was echt enthousiast om die verkoop binnen te halen en alle 3 was hun advies om te verhuren tot de markt beter was.
Hoe zat dat eigenlijk met uw verhuisplannen? Had je al een hypotheek voor de nieuwe woonst, en/of liep die van uw appartement nog door?
Ik kan me perfect voorstellen dat het niet bepaald prettig is wanneer je “niet kunt” verkopen op het moment dat je net wilt vermijden om twee financieringen tegelijk te torsen. Tenzij je voor de nieuwe woonst al dan niet samen met je partner natuurlijk al voldoende middelen of hulp had.
Voor de bank is bestaand vastgoed natuurlijk een extra zekerheid, maar de vraag blijft: tegen welke prijs voor u?

Hier is de hypotheek afgelopen en wens ik de verkoopprijs dan even te investeren, om dan op 't gemak de "grote" verhuis voor te bereiden, intussen kunnen we toch tijdelijk elders wonen.

Ik moet wel zeggen dat hun advies correct was. Als ik op dat moment verkocht ging ik toch rond de 20000 euro verlies gezeten hebben. Uiteindelijk heb ik 5 jaar verhuurd om dan met 30000 euro winst te verkopen.
Winst bovenop de geschatte verkoopprijs van 5 jaar ervoor? Of bedoel je hiermee de totale verhuurinkomsten over 5 jaar (dus € 500 / maand gedurende 5 jaar)?

Hoe zat dat eigenlijk met uw verhuisplannen? Had je al een hypotheek voor de nieuwe woonst, en/of liep die van uw appartement nog door?
Ik kan me perfect voorstellen dat het niet bepaald prettig is wanneer je “niet kunt” verkopen op het moment dat je net wilt vermijden om twee financieringen tegelijk te torsen. Tenzij je voor de nieuwe woonst al dan niet samen met je partner natuurlijk al voldoende middelen of hulp had.
Voor de bank is bestaand vastgoed natuurlijk een extra zekerheid, maar de vraag blijft: tegen welke prijs voor u?
Was op dat moment niet van toepassing. Ik ben toen bij mijn partner gaan wonen in zijn huis. Dus gelukkig een probleem dat zich op dat moment niet stelde, waardoor er ook geen druk was om te verkopen.

Winst bovenop de geschatte verkoopprijs van 5 jaar ervoor? Of bedoel je hiermee de totale verhuurinkomsten over 5 jaar (dus € 500 / maand gedurende 5 jaar)?

Ik had gekocht voor 175000. Als ik op dat moment verkocht had, zou ik maar een 155000 - 1600000 als vraagprijs hebben kunnen zetten. Dus deed ik een verlies van een 20000 euro ten opzichte van mijn aankoop.
5 jaar later was de situatie volledig gekeerd, waardoor ik verkocht heb aan 207500. Dus winst ten opzichte van mijn eigen aankoopprijs.
Qua huur, kon ik met de huur ongeveer mijn lening afbetalen. Ik heb ook in die 5 jaar geen grote kosten gehad. Gezien alles van toestellen bij verkoop ook 12 jaar oud was, zat dat er dan wel wat aan te komen en ben ik daar gelukkig net aan ontsnapt.

Het enthousiasme druipt er bij elke makelaar die belt of al is langsgekomen echt af 🤤. Ze vinden het stuk voor stuk een mooi appartement, zelfs met de kleine afwerkingsdetails en gebreken erbij, die worden vlotjes weggewuifd alsof het niets is.

Maar dan blijkbaar niet voor potentiele kopers?
Die zijn dan niet zo enthousiast aangezien het nog altijd te koop staat.

Hun advies: het een goeie maand offline halen en nieuwe foto’s laten maken.
Uiteraard allemaal inbegrepen… als ik met hén teken, met hún fotograaf, met hún hele circus erbij. :LOL:
een woning die omwille van gebreken (ja, géén toilet in de woning is een ernstig gebrek) al lang te koop staat, moet je eens via een makelaar proberen, die 3% verlies is dan je tijd wel waard, want zelf geraakt het niet verkocht blijkbaar.

Maar dan blijkbaar niet voor potentiele kopers?
Die zijn dan niet zo enthousiast aangezien het nog altijd te koop staat.
Het blijven makelaars natuurlijk, maar ze zien die puntjes niet als iets wat het geheel onverkoopbaar maakt.

een woning die omwille van gebreken (ja, géén toilet in de woning is een ernstig gebrek) al lang te koop staat, moet je eens via een makelaar proberen, die 3% verlies is dan je tijd wel waard, want zelf geraakt het niet verkocht blijkbaar.
De situatie aan de Middenkust is helemaal anders dan in het binnenland of de centrumsteden. Hier speelt vooral het volgende:
  • Een duidelijk overaanbod, zowel in oude als nieuwe appartementen.
  • De vroegere stormloop, zoals tijdens en vlak na de covidperiode, is volledig verdwenen.
  • De algemene interesse is merkbaar lager, ook voor andere types appartementen.
  • De verhuurmarkt is veel groter, waardoor iets in de praktijk vaak “morgen al weg” is.
Daarom bekijk ik samen met een makelaar wat zij voorstellen, maar er is op dit moment geen enkele dringendheid. Pas binnen een jaar wordt het echt relevant.

@JPV voor alle duidelijkheid, er is "wel" een toilet :LOL: , alleen is die in de traphal van de algemene delen, vlak naast de inkomdeur van het appartement zelf, uiteraard volledig privatief. En dat op de 1ste verdieping van een gebouw met maar 3 appartementen waarvan 1 gelijkvloers, waarvan die bewoner(s) daar dus al nooit moeten zijn. Dus echt genant is dat absoluut niet. Wel eens wat langer blijven zitten of me inhouden als er net iemand langs moet :ROFLMAO:

Laatst bewerkt:
Ondanks al mijn opzoekwerk slaag ik er niet in het appartement van @kinxton te vinden en ik ben nu toch wel benieuwd :p

Los daarvan zou ik ook gewoon overwegen om toch nog eens wat makelaars te laten langskomen voor een schatting, ze geven je sowieso ook wat aandachtspunten waar je zelf niet op gelet hebt. Wij hebben er hier ook een paar langs laten komen en dat was wel interessant (los van het feit dat we effectief via een makelaar hebben verkocht).

Met te luisteren ben je nog niet verplicht van via hun te verkopen 🤷‍♂️

Ik heb in 2021 een gelijkaardig verhaal tegengekomen. (ik heb het hier al eens gepost dacht ik) Halsoverkop op een blauw maandag verliefd geworden op een huis in het centrum van een stad. We woonden op dat moment in een zeer ruim duplexappartement (met ruime garage) op de boerenbuiten. Ik zie ons nog zitten met de excel file met de berekeningen voor de aankoop. Het zag er allemaal rooskleurig uit. Het appartement was al eens ingeschat en was dus een voetnoot in de excel. We kochten het huis zeer snel (moesten snel beslissen) en dachten dat de verkoop van het appartement een formaliteit zou zijn.
Drie makelaars kwamen kijken, alle drie schatten ze het appartement op dezelfde prijs in. (ongeveer) Je ziet de geschatte meeropbrengst staan, en de dollartekens in je ogen.
Fastforward 6 maanden verder: geen enkel bezoek of interesse. Fast forward nog eens zes maanden: 1 bezoek (die tweemaal kwam kijken) om dan op de (serieus verlaagde prijs af te haken) omdat het terras zuid (ik herhaal zuid) geörienteerd was.
In tussentijd: twee overbruggingskredieten + hypotheek appartement + hypotheek nieuw huis.
We maakten al plannen om het dan toch te behouden (het appartement) en het te verhuren en de hypotheek op het nieuwe huis te herschrijven.
Wonder boven wonder het dan toch kunnen verkopen aan een geïnteresseerd familielid. (aan een prijs die we net nodig hadden om uit de kosten te geraken)
Eigenlijk hadden die drie makelaars het veel te hoog ingeschat. (in functie van de prijs per vierkante meter in die gemeente) maar geen rekening gehouden met de niche waar zich dat afspeelde. (appartement met een trap in, schrikt gepesioneerden af, en jonge koppels wilden na covid een huis met een tuin). + dat het 12 jaar oud was (en veel kleinere nieuwbouw appartementen in de gemeente meer gegeerd waren)
Het is goed afgelopen, maar heel die periode heeft me lang een PTSS opgeleverd en veel geld gekost.

Ondanks al mijn opzoekwerk slaag ik er niet in het appartement van @kinxton te vinden en ik ben nu toch wel benieuwd :p
Het staat sinds gisteren en vandaag overal offline hoor. Het heeft ook geen zin nu, mensen vragen zich vermoedelijk toch al af waarom het niet verkocht raakt...

Los daarvan zou ik ook gewoon overwegen om toch nog eens wat makelaars te laten langskomen voor een schatting, ze geven je sowieso ook wat aandachtspunten waar je zelf niet op gelet hebt. Wij hebben er hier ook een paar langs laten komen en dat was wel interessant (los van het feit dat we effectief via een makelaar hebben verkocht).

Met te luisteren ben je nog niet verplicht van via hun te verkopen 🤷‍♂️
Duidelijk een situatie waar dat misschien effectief nodig is. Mijn goesting om het nog zelf te verkopen is ondertussen wel zo goed als op…
Maar als ik hoor dat het niet aan mij of aan het pand zelf ligt, begin ik toch te twijfelen om nog even te wachten en het opnieuw zelf te koop te zetten. Alleen: vijf jaar verhuren en wachten zoals bij @Guazala zie ik écht niet zitten. Wat ook afgeraden is door die ene makelaar.

Is er geen mogelijkheid om ervoor te zorgen dat het toilet wel toegankelijk is vanuit het appartement zelf? Bv deuropening maken langs de andere kant?

Indien niet zou dat toch voor mij een enorm gebrek zijn en de prijs zwaar beinvloeden.

Het blijven makelaars natuurlijk, maar ze zien die puntjes niet als iets wat het geheel onverkoopbaar maakt.

De situatie aan de Middenkust is helemaal anders dan in het binnenland of de centrumsteden. Hier speelt vooral het volgende:
  • Een duidelijk overaanbod, zowel in oude als nieuwe appartementen.
  • De vroegere stormloop, zoals tijdens en vlak na de covidperiode, is volledig verdwenen.
  • De algemene interesse is merkbaar lager, ook voor andere types appartementen.
  • De verhuurmarkt is veel groter, waardoor iets in de praktijk vaak “morgen al weg” is.
Daarom bekijk ik samen met een makelaar wat zij voorstellen, maar er is op dit moment geen enkele dringendheid. Pas binnen een jaar wordt het echt relevant.

@JPV voor alle duidelijkheid, er is "wel" een toilet :LOL: , alleen is die in de traphal van de algemene delen, vlak naast de inkomdeur van het appartement zelf, uiteraard volledig privatief. En dat op de 1ste verdieping van een gebouw met maar 3 appartementen waarvan 1 gelijkvloers, waarvan die bewoner(s) daar dus al nooit moeten zijn. Dus echt genant is dat absoluut niet. Wel eens wat langer blijven zitten of me inhouden als er net iemand langs moet :ROFLMAO:
ik had wel door dat er een toilet is, alleen niet in dat appartement zelf, wat een gigantisch verschil maakt voor alle mensen die 's nachts eens naar het toilet moeten (en dan schaars gekleed zijn ;)). Zelfs al is het privé, het feit dat je gasten met een sleutel naar het toilet moet laten gaan, doet me denken aan de woningen in mijn kindertijd waar je naar buiten moet gaan om te plassen. Raar.

En als ik naar het aantal verkopen van appartementen tov de woningvoorraad kijk in arro oostende op statbel, dan valt dat "overaanbod" best mee denk ik. Ja, er was een piek in Corona, maar nu is het weer eerder zoals normaal.

Soit, veel succes ermee, maar ik versta dat je zonder makelaar dit niet gemakkelijk verkocht krijgt, en het niet echt aan de algemene markt in regio oostende ligt.

Ik blijf erbij dat om te beginnen de prijs omlaag moet als ik kijk naar de gemiddelde prijs in de regio. Ik heb ook pas reactie gekregen nadat ik mijn prijs wat heb laten zakken. Maar kijk, dat is mijn mening. De koper zei zelfs al dat ze het een gepaste prijs vond, dus als ze echt geïnteresseerd is kan ik het misschien ook aan deze prijs verkopen.

Verder is mijn geïnteresseerde koper geen 60-plusser, dat hoor ik niet alleen aan de stem, maar diegene heeft mij ook letterlijk haar leeftijd meegedeeld. Ik ga gewoon afwachten hoe het bezoek loopt en geef hier zeker een update.

Dat je langs uw voordeur moet passeren om aan uw wc te geraken is natuurlijk wel een gigantisch issue waar het overgrote deel van de potentiële kopers op afhaken. Als jouw prijs in dezelfde range ligt als appartementen met dezelfde oppervlakte, zou geen haar op mijn hoofd er aan denken om voor jouw appartement te kiezen. Het eerste wat ik 's morgens doe is in mijne pure of hoogstens boxershort op de pot gaan zitten. Het zou voor mij toch een serieus verlies in levenskwaliteit zijn als ik dat niet meer zou kunnen.

Wat mij betreft is dit gewoon onverkoopbaar.

Dit is het iets wat je zelfs niet wil op vakantie: hotelkamer zonder toilet en ergens eentje op de gang of lobby.
Dus dat kopen? Neen.

ik had wel door dat er een toilet is, alleen niet in dat appartement zelf, wat een gigantisch verschil maakt voor alle mensen die 's nachts eens naar het toilet moeten (en dan schaars gekleed zijn ;)). Zelfs al is het privé, het feit dat je gasten met een sleutel naar het toilet moet laten gaan, doet me denken aan de woningen in mijn kindertijd waar je naar buiten moet gaan om te plassen. Raar.
Gasten moeten niet met een sleutel naar het toilet... Neen, ik gebruik geen sleutel, de wc-deur kan natuurlijk wel op slot, en ja ik loop hier al 15j schaarsgekleed rond. Er is hier niemand die rondhangt in deze gang, behalve m'n kat :LOL: en de bovenbuur als die eens naar buiten komt om 14u in de namiddag, of om 2u 's nachts terug thuis komt.

En als ik naar het aantal verkopen van appartementen tov de woningvoorraad kijk in arro oostende op statbel, dan valt dat "overaanbod" best mee denk ik. Ja, er was een piek in Corona, maar nu is het weer eerder zoals normaal.

Soit, veel succes ermee, maar ik versta dat je zonder makelaar dit niet gemakkelijk verkocht krijgt, en het niet echt aan de algemene markt in regio oostende ligt.
'k Zal nog even de kat uit de boom kijken, en dan weg ermee. De woning naast mij kostte 100K meer, had een pak nodig renovatiewerk.

Is er geen mogelijkheid om ervoor te zorgen dat het toilet wel toegankelijk is vanuit het appartement zelf? Bv deuropening maken langs de andere kant?

Indien niet zou dat toch voor mij een enorm gebrek zijn en de prijs zwaar beinvloeden.
Jawel, maar dat breek & kapwerk + verplaatsen of verwijderen van een radiator ga ik zelf niet meer doen. Had ik beter gedaan tijdens de renovatie want quasi niet mogelijk om nog dezelfde tegels te verkrijgen gvd.

Dat je langs uw voordeur moet passeren om aan uw wc te geraken is natuurlijk wel een gigantisch issue waar het overgrote deel van de potentiële kopers op afhaken. Als jouw prijs in dezelfde range ligt als appartementen met dezelfde oppervlakte, zou geen haar op mijn hoofd er aan denken om voor jouw appartement te kiezen. Het eerste wat ik 's morgens doe is in mijne pure of hoogstens boxershort op de pot gaan zitten. Het zou voor mij toch een serieus verlies in levenskwaliteit zijn als ik dat niet meer zou kunnen.
🧌 Ik doe het hier al 15+ jaar zo zonder issues, en er is maar 1m tussen beide deuren éh, 2 stappen en ge zijt op de pot . Zie ook voorgaande 💩

Wat mij betreft is dit gewoon onverkoopbaar.

Dit is het iets wat je zelfs niet wil op vakantie: hotelkamer zonder toilet en ergens eentje op de gang of lobby.
Dus dat kopen? Neen.
🧌 Totaal niet vergelijkbaar. Zie ook voorgaande 💩

Laatst bewerkt door een moderator:
Gasten moeten niet met een sleutel naar het toilet... Neen, ik gebruik geen sleutel, de wc-deur kan natuurlijk wel op slot, en ja ik loop hier al 15j schaarsgekleed rond. Er is hier niemand die rondhangt in deze gang, behalve m'n kat :LOL: en de bovenbuur als die eens naar buiten komt om 14u in de namiddag, of om 2u 's nachts terug thuis komt.
Ik kan perfect verstaan dat je het niks doet en ik ben ook wel het type dat er weinig van zou aantrekken.

Maar een vrouw die in ondergoed naar buiten gaat, dat komt om 2 uur 's nachts voor sommigen anders over. Zeker als het monokini is, wat nachtelijk nog eens gebeurt. En dan heb je nog alle mensen die de koude van een gang niet verdragen.

Een wc die voor anderen toegankelijk is? No way dat mijn zoon dat zouden willen, ook al is de praktijk dat anderen dit niet gebruiken.

'k Zal nog even de kat uit de boom kijken, en dan weg ermee. De woning naast mij kostte 100K meer, had een pak nodig renovatiewerk.

Jawel, maar dat breek & kapwerk + verplaatsen of verwijderen van een radiator ga ik zelf niet meer doen. Had ik beter gedaan tijdens de renovatie want quasi niet mogelijk om nog dezelfde tegels te verkrijgen gvd.

🧌 Ik doe het hier al 15+ jaar zo zonder issues, en er is maar 1m tussen beide deuren éh, 2 stappen en ge zijt op de pot . Zie ook voorgaande 💩

🧌 Totaal niet vergelijkbaar. Zie ook voorgaande 💩

Snap echt niet goed dat je nog altijd niet doorhebt dat de gemiddelde mens gewoon één toilet in zijn woning wilt.

En niet eentje waar de buren ook op kunnen want je hebt geen sleutel nodig.

Snap echt niet goed dat je nog altijd niet doorhebt dat de gemiddelde mens gewoon één toilet in zijn woning wilt.

En niet eentje waar de buren ook op kunnen want je hebt geen sleutel nodig.

Denk je nu echt dat ik dat niet doorheb? :thinking:
En ja, denk je nu echt dat de buren, die hun eigen toilet hebben, plots het mijne zouden willen gebruiken? 🧌 :poop:

Helaas hebben de mods liever dat de sensatie blijft duren, dus werd mijn eerdere post met wat extra uitleg netjes verwijderd.

Terug
Bovenaan