Woning te koop: ervaringen van de verkoper

Ik snap ook niet dat immoweb zo populair blijft.
Zimmo is echt 10x gebruiksvriendelijker om nog maar te zwijgen over de site vormgeving.

Bij Immoweb kan je gewoonweg nog altijd niet zoeken op een deelgemeente. Je kan die deelgemeente wel vinden en aanklikken, maar toch krijg je dan panden van de volledige gemeente. Ook een automatische zoekopdracht geeft dus altijd een hoop panden die niet met mijn gewenste deelgemeente overeenkomen.
Bij Zimmo krijg ik netjes enkel een mailtje als er een nieuw pand in dat dorp is.

Hoe moeilijk kan het zijn?
Dat kan Immoweb wel, indien de deelgemeente een aparte postcode heeft. Sterker nog, indien je enkel de postcode van de hoofdgemeente ingeeft, en de aparte postcode van een deelgemeente vergeet, dan krijg je zoekertjes van die laatste niet te zien.

Je kan ze moeilijk veel verwijten op dat vlak omdat de overheid een boeltje heeft gemaakt van de postcodes.

Zoals in uw advertentie, '(vrijblijvend) gemeubeld aangeboden'.
Jaja, maar bedoel je dat gemeubeld voordelig, of juist nadelig kan zijn?

Ik zag op je foto's dat je een Zimmo gevelbord hebt, gaf dat verschil qua contacten vs het klassieke A4 te koop papiertje?
In mijn geval helaas niet, maar sowieso valt het harder op.

Verder; ik denk dat ik jouw appartement ook gevonden heb. Het ziet er weliswaar mooi en verzorgd uit, maar ik vrees toch dat je iets (waarschijnlijk zelfs meer...) van je prijs gaat moeten afdoen. Zoals al eerder gezegd is het aanbod in de regio erg hoog en ik denk persoonlijk dat 218k gewoonweg te veel is. En dan die "mankementen" zullen er ook niet bij helpen. Zelf heb ik ook liever mijn wc in mijn appartement. :unsure:

Dat kan Immoweb wel, indien de deelgemeente een aparte postcode heeft. Sterker nog, indien je enkel de postcode van de hoofdgemeente ingeeft, en de aparte postcode van een deelgemeente vergeet, dan krijg je zoekertjes van die laatste niet te zien.

Je kan ze moeilijk veel verwijten op dat vlak omdat de overheid een boeltje heeft gemaakt van de postcodes.
Zijn toch super veel deelgemeentes die geen aparte postcode hebben...
Is het zo moeilijk om dat in dat geval op naam te doen...

Eerlijk gezegd, ik zou daarom ook geen interesse hebben. Gecombineerd met de vorm/indeling die voor veel onbruikbare (of toch moeilijk nuttig bruikbare) hoeken heeft.
Dat valt eigenlijk nog mee, maar de dag van vandaag zou ik het ook niet meer willen. Toen was het ook goedkoop omdat er veel werk aan was, en noden en budgetten veranderen natuurlijk met de tijd.

Het is uiteindelijk ook meer dan enkel in hun "afgesloten beschermde omgeving naar het toilet gaan". Het enige toilet ligt in de publieke traphal. Betekent dus dat je altijd ofwel de sleutel van je appartement moet meehebben of je appartement los laten. Ook 'snachts als je dan naar het toilet moet.
Er is hier quasi geen passage in de gang. 1 bewoner boven mij, die 1 of 2 x per dag naar buiten gaat, en 1 eronder die nooit naar boven komt... Amper bezoek bij die mensen. Dus op vlak van privacy valt het heus mee.
En als er boodschappen moeten gebeuren, blijft de appartementsdeur gewoon op een kier open staan of sluit ik gewoonweg (klink aan beide kanten), en 's nachts met de sleutel afgesloten langs binnen. Als ik er overdag ben, is de deur zelfs niet op slot.

Mocht het in een gebouw zijn van 2 verdiepen met 10-20 appartementen per verdiep, op het gelijkvloers of 1ste verdiep, met één traphal, dan zal er natuurlijk meer passage zijn, dan in een gebouw met maar 3 appartementen, waarvan er al één bewoner of hun bezoekers, nooit naar boven moeten.
En ook als er gasten zijn. Gasten die je amper kunt ontvangen in de wel heel kleine living. Ik dacht eerst (in augustus) dat een deel van de living niet op de foto stond, daarom ook mijn commentaar ook toen. En nog steeds is het maar die 1e foto waar je eigenlijk de ruimte totaal niet mee kunt inschatten maar met het toegevoegde grondplan zie ik hoe klein en onpraktische vorm de living heeft.
Ohja, het blijft inderdaad klein bepaalde ruimtes zijn onpraktisch ingedeeld. En we weten nu ook allemaal dat jij het slecht vind en nooit zou kopen, bedankt voor je waardevolle nuttige input. Je hoeft het niet telkens opnieuw te herhalen.

Toch hebben we hier al feestjes gehad met 8 à 10 personen, ook ver wonende vriendinnen van m'n vriendin die eens op bezoek komen sliepen hier al in het sofabed in de living met 2. Je trekt je plan dan wel hoor...

Je zal misschien wel iemand vinden die er intresse in heeft, uiteindelijk moet je maar 1 iemand vinden. Maar je verbloemt het hier wel enorm als je vergelijkt met andere beschikbare panden in dezelfde prijsklasse. Die hebben allemaal veel meer potentieel puur door de indeling en gaan de meeste mensen dus veel sneller voor gaan.
In dezelfde prijsklasse heb je ook appartementen van de jaren '60~70 die niet altijd even instapklaar zijn, en vaak volledig herschilderd of gerenoveerd moeten worden om het minstens moderner en leefbaar te maken. Daarbij meestal ook een gebouw met niet 3, maar 20+ kiekenkotappartementen, waar je ook veel hogere kosten kan hebben (syndicus, lift, onderhoud,...). En uitkijkt op, andere appartementsgebouwen, en een zijdelings zeezicht. Dan heb ik nog liever het mijne met een open zicht en leuke residentiële wijk hoor.

Ik weet niet wat de prijs nu is, en heb ook het appartement niet gezien. Maar als ik alle info samen neem lijkt het mij nu weinig tot geen troeven te bieden tov het overaanbod dat er is in Oostende?
Er zijn heel wat factoren, het overaanbod is daar één van.
- Geen lift: mensen willen liever iets die tot op hun ouwe dag in bv. een rolstoel of rollator verplaatsingen mogelijk maakt.
- Geen terras
- Geen tuin
- Geen echte fietsenberging
- Geen garage of parkeerplaats die verbonden is met het gebouw of nabij is in de buurt
- Overstromingsscore

De enige troeven:
- Instapklaar
- Lage gemeenschappelijke kosten & verbruik nutsvoorzieningen (EPC B)
- Dicht bij openbaar vervoer, zowel tram als bus & luchthaven, en op 10min van de haven
- Op wandelafstand van 't strand
- Rustige woonwijk zonder torenhoge appartementsblokken
- Open zicht en volledig zuidgericht
- Bewonersparkeren

Tbh ik zou het even van de markt halen. Als het al meer dan een jaar te koop staat, gaan potentiële kopers denken dat er iets mis is.

Binnen paar maand terug proberen en de prijs eventueel wat aanpassen. Want er is een reden dat het te koop blijft staan.
Het staat nu enkel nog op Immoweb (vooruitbetaald voor 1 jaar), en die andere nieuwe site.
Ik vermoed dat Immoweb echt slecht is voor particuliere verkopers en hun algoritmes anders zijn dan voor makelaars. Tenzij je een ander type vastgoed hebt, en in een grotere stad, zullen er systematisch meer potentiële kandidaten zijn.

Doet dat echt zoveel uit? De datum van het EPC attest staat in de naam/Unieke code EPC die je meegeeft op immoweb. Als ik opeens iets zie verschijnen met een EPC van een jaar of meer oud, zou dat toch ook een red flag zijn. Maar geen idee of anderen daar bij stil staan.
Dan heb je het EPC voor algemene delen ook. Ik heb dat samen laten doen. Zo kan je op alles iets vinden... Iemand die op zoek is, zal daarover niet vallen denk ik.

Jaja, maar bedoel je dat gemeubeld voordelig, of juist nadelig kan zijn?
Ik denk dat weinig mensen gemeubeld voordelig vinden, gezien ze meestal hun eigen meubels willen kopen. Eigen smaken en kleuren.
Tenzij het huurders zijn die geen meubels hebben of willen kopen, maar wie trek je dan aan?

In mijn geval helaas niet, maar sowieso valt het harder op.
'k Zal dan ook de moeite niet doen, tenzij ik het nog een kans geef, dan met een eigen design die ik bij de drukker laat doen.

Verder; ik denk dat ik jouw appartement ook gevonden heb. Het ziet er weliswaar mooi en verzorgd uit, maar ik vrees toch dat je iets (waarschijnlijk zelfs meer...) van je prijs gaat moeten afdoen. Zoals al eerder gezegd is het aanbod in de regio erg hoog en ik denk persoonlijk dat 218k gewoonweg te veel is. En dan die "mankementen" zullen er ook niet bij helpen. Zelf heb ik ook liever mijn wc in mijn appartement. :unsure:
Ja, het is zeker een speciaal geval waar ik me nu met momenten ferm aan erger. En toch woon ik hier best wel nog altijd graag, maar moeten naar wat groter uitkijken...

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je voor jouw doel een andere feature op Immoweb kan gebruiken die al lang bestaat, namelijk: teken je eigen zoekgebied op de kaart en sla dat op als zoekactie met (dagelijkse) meldingen.

Terwijl ik immoweb zeker niet ga verdedigen (ik vind de UI ook niet super + al dingen gehoord van mensen die er advertenties opgezet hebben), moet je niet vergeten dat jij niet de enige gebruiker bent. Bij zo een zaken wordt een keuze gemaakt die men denkt dat de meeste klanten willen (beïnvloed door feedback, bevraging & ervaring).
Die keuze is postcode geworden; en daar komt nog een moeilijkheid bij: je bent niet verplicht het specifieke adres in te vullen + het adres met "Straat 1, 1234 Deelgemeente" & "Straat 1, 1234 Hoofdgemeente" zijn beide correct en is vrij aan de verkoper wat hij wilt invullen. Dus zelfs als het op naam doen, is het niet zeker dat het klopt.

Hier 3 random voorbeelden van Beerzel (postcode 2580), deelgemeente van Putte (ook postcode 2580):
Dit is 2580 Putte:
Dit is 2580 Beerzel:
Dit is 2580 Putte Beerzel:
Alle 3 op 100m van elkaar; gelegen in de deelgemeente Beerzel. Dus als je enkel op "2580 Beerzel" zoekt, vind je maar 1/3e van die voorbeelden...

Dan heb je inderdaad de keuze (zoals door @Jackerath al aangehaald) om een gebied op de kaart te tekenen. Maar dat werkt natuurlijk ook maar enkel als het adres volledig en correct door de verkoper ingevuld is...

De enige troeven:
- Instapklaar
- Lage gemeenschappelijke kosten & verbruik nutsvoorzieningen (EPC B)
- Dicht bij openbaar vervoer, zowel tram als bus & luchthaven, en op 10min van de haven
- Op wandelafstand van 't strand
- Rustige woonwijk zonder torenhoge appartementsblokken
- Bewonersparkeren

- Bewonersparkeren

Deze 2 zijn niet echt troeven he zonder tuin of terras is zuidgericht zelfs nefast
Bewonersparkeren is veel minder dan als er parking voorzien is onder of naast het gebouw

Anyway er zal wel een reden of meerdere zijn dat het al zo lang te koop staat.

Hoeveel heb je er zelf aan betaald in de tijd? Je kan de berekening eens doen met inflatie

Ik heb het dan toch opnieuw geupload op Zimmo en heb toch een puntje van kritiek, al vermoed ik dat het gewoon een slimme tactiek is van ze: als je een tweede keer voor het starterspakket wil kiezen (want dat is gewoon veel goedkoper dan die "flex" van maandelijks €67) krijg je er opnieuw gratis en voor niks zo'n gevelbord bij - en dit heb ik uiteraard niet meer nodig (en in dit geval is één bord ook gewoon praktischer). Ik had ze nog een mailtje gestuurd op voorhand om te vragen of dit ging zonder, maar men zei dus dat ik maar voor flex moest kiezen. Nope.
Ik heb dus terug het starterspakket gekozen en ga binnenkort dus opnieuw zo'n bord krijgen. Doet men dit uit hoop dat je na het eerste starterspakket voor de duurdere optie gaat kiezen of zo?
Geen ramp natuurlijk, wel gewoon onhandig.

Ik heb het dan toch opnieuw geupload op Zimmo en heb toch een puntje van kritiek, al vermoed ik dat het gewoon een slimme tactiek is van ze: als je een tweede keer voor het starterspakket wil kiezen (want dat is gewoon veel goedkoper dan die "flex" van maandelijks €67) krijg je er opnieuw gratis en voor niks zo'n gevelbord bij - en dit heb ik uiteraard niet meer nodig (en in dit geval is één bord ook gewoon praktischer). Ik had ze nog een mailtje gestuurd op voorhand om te vragen of dit ging zonder, maar men zei dus dat ik maar voor flex moest kiezen. Nope.
Ik heb dus terug het starterspakket gekozen en ga binnenkort dus opnieuw zo'n bord krijgen. Doet men dit uit hoop dat je na het eerste starterspakket voor de duurdere optie gaat kiezen of zo?
Geen ramp natuurlijk, wel gewoon onhandig.
Er is toch geen enkele verplichting om dat bord te nemen?

Er is toch geen enkele verplichting om dat bord te nemen?
Euh, jawel... Ik heb het toch uitgelegd in mijn vorig bericht? :unsure: Het pakket zonder bord komt maandelijks duurder uit. Bij het meest voordelige pakket (met bord) is er geen enkele manier om het gevelbord niet te nemen. Niets dat je kunt uitvinken of zo, had het een paar keer bekeken.
Ik had ze hier dan ook over gemaild, maar kreeg enkel als reactie dat ik het flex-pakket maar moest kiezen (het duurdere dus). Dus ja.
Of bedoel je dat ik het kan weigeren bij ontvangst?

Euh, jawel... Ik heb het toch uitgelegd in mijn vorig bericht? :unsure: Het pakket zonder bord komt maandelijks duurder uit. Bij het meest voordelige pakket (met bord) is er geen enkele manier om het gevelbord niet te nemen. Niets dat je kunt uitvinken of zo, had het een paar keer bekeken.
Ik had ze hier dan ook over gemaild, maar kreeg enkel als reactie dat ik het flex-pakket maar moest kiezen (het duurdere dus). Dus ja.
Of bedoel je dat ik het kan weigeren bij ontvangst?
Ze moeten je toch contacteren en je gegevens vragen die je erbij wil op laten zetten... Hier half jaar geleden ook de goedkoopste formule genomen met het bord, en zelfs nooit de vraag gehad om het te bestellen. Tenzij er recent wat veranderd is...

Ze moeten je toch contacteren en je gegevens vragen die je erbij wil op laten zetten...
Momenteel moet je je gegevens gewoon invullen tijdens het activeren van dit pakket (en ja, verplicht).

Hier half jaar geleden ook de goedkoopste formule genomen met het bord, en zelfs nooit de vraag gehad om het te bestellen. Tenzij er recent wat veranderd is...
Dus toen heb je ook geen bord aangekregen? Dat is wel vreemd inderdaad.

Zeker dat het gene makelaar is? :ROFLMAO:
Absoluut; heb de persoon in kwestie aan de lijn gehad en er was ook al vraag per mail naar wat attesten, alsook die van de VME.
En daardoor ben ik al de hele tijd bang dat diegene gaat terugkrabbelen door de schulden van mijn buur en het feit er daardoor geen dringende herstellingen meer gebeuren uit schrik dat hij deze ook niet gaat betalen. Dat staat uiteraard allemaal in de laatste verslagen van de algemene vergaderingen. Tja.

Absoluut; heb de persoon in kwestie aan de lijn gehad en er was ook al vraag per mail naar wat attesten, alsook die van de VME.
En daardoor ben ik al de hele tijd bang dat diegene gaat terugkrabbelen door de schulden van mijn buur en het feit er daardoor geen dringende herstellingen meer gebeuren uit schrik dat hij deze ook niet gaat betalen. Dat staat uiteraard allemaal in de laatste verslagen van de algemene vergaderingen. Tja.
Nog meer redenen dat het een makelaar, of investeerder is... Wie vraagt dat zo direct?

Nog meer redenen dat het een makelaar, of investeerder is... Wie vraagt dat zo direct?
Euh, elke deftig geïnteresseerde die denkt aan een appartement in een blok.
Allez, je wil toch direct weten of daar niet in 't verslag staat dat je de komende jaren nog het dak moet veranderen, asbest moet verwijderen, de gevel aangepakt moet worden,...

Allez, je wil toch direct weten of daar niet in 't verslag staat dat je de komende jaren nog het dak moet veranderen, asbest moet verwijderen, de gevel aangepakt moet worden,...
Aangezien mijn appartment nu ook niet bepaald nieuw is vind ik dat ook niet zo vreemd en ik zie mij dit zelf ook nog doen. De koper heeft bovendien wat info gedeeld over hun huidige situatie en vragen gesteld omtrent de syndicus. (Welke makelaar interesseert zich daarin?) Als ik hun naam google kom ik ook totaal niet uit bij immokantoren, dus als dit een makelaar zou zijn zou ik dat echt wel heel straf vinden.

Natuurlijk, het viel me in het verleden alleen op dat de makelaars dat ook telkens vroegen, kwestie van te zien of het wel allemaal in orde was en ze het niet zelf moesten vragen, of bv. de nodige attesten aansmeren als 'optie' via hun bevriende bedrijven...

Aangezien mijn appartment nu ook niet bepaald nieuw is vind ik dat ook niet zo vreemd en ik zie mij dit zelf ook nog doen. De koper heeft bovendien wat info gedeeld over hun huidige situatie en vragen gesteld omtrent de syndicus. (Welke makelaar interesseert zich daarin?) Als ik hun naam google kom ik ook totaal niet uit bij immokantoren, dus als dit een makelaar zou zijn zou ik dat echt wel heel straf vinden.
Wel, Immostad schakelt bv. gepensioneerden in die zich voortdoen als potentiële kopers (of misschien is het familie of zijn het flexijobbers, geen idee, toch al 2 x gehad, 1 x een vrouw, en dan eens een man die klonken als 60-plussers).
I.p.v. hen komt de makelaar opdagen op de afspraak, die dan natuurlijk, z'n verkooppraatje kan doen...
Vorig jaar de deur zelfs niet open gedaan omdat ik zag wie het was op de videoparlofoon 😤

Het kan dus, ik ben wat paranoia geworden door deze malafide makelaars, en als er iemand belt, vraag ik wat meer door, kwestie van goed te filteren 🤯

Vandaag via Immoweb gewild een makelaar over de vloer gehad voor een schatting. Die zij dat het echt wel niet te doen is met de huidige marktsituatie. Er is een overaanbod, en heel weinig kopers. Ze verwachten na de paasvakantie wat meer animo.

Terug
Bovenaan