Woning te koop: ervaringen van de verkoper

Gewoon ter info: Ik heb ergens gelezen in dat regeeerakkoord ergens dat de opschortende voorwaarde van niet capabel zijn om een lening te krijgen van een bank een basisverplichting wordt in de toekomst.

Dus al zegt een koper dat hij het cash kan betalen, heb je geen stok meer als hij achteraf opschort wegens het niet verkrijgen van een lening.
Het klopt dat in het regeerakkoord staat dat ze een opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een lening verplicht willen maken.

Echter zijn de modaliteiten nog niet gekend.

Je vergelijkt appels met peren. Aandelen hebben niets te maken met de verkoop van een woning.

Dat voorbeeld van uw kennis is al helemaal speciaal, een betalende optie doorverkopen aan een 3de partij is iets wat echt zelden voorvalt en zelfs zelden gaat worden toegestaan. Geen idee hoe hij dat heeft afgedwongen, maar het is in elk geval geen courante praktijk.

Als iemand bij een woning vraagt om een optie te kunnen nemen is dat echt doorgaans niet betalend. Zoniet doen ze eerder een bod onder opschortende voorwaarde.

Aandelen zijn geen woningen, maar het concept van een optie is in beide wel identiek. Dokter google erbij!

Kbc: "Je kunt de verkoper natuurlijk niet verplichten om je een optie te geven, maar misschien kun je hem of haar daartoe overtuigen door een vergoeding voor de optie aan te bieden."

Era: "Wanneer de verkoper de optie toestaat, zal de kandidaat-koper in veel gevallen een som geld moeten betalen aan de verkoper."

Dewaele: "Echter, in veel gevallen zal de kandidaat-koper een som geld moeten betalen aan de verkoper indien hij een optie wil krijgen op een bepaald pand."

Zimmo: "Voor niets gaat de zon op. Om de verkoper over de streep te trekken, wordt soms overeengekomen dat de kandidaat-koper hier een bepaalde som of zogezegde voorschot voor betaalt."

Laat het mij aub weten als je ergens een gratis optie kunt bekomen!

Aandelen zijn geen woningen, maar het concept van een optie is in beide wel identiek. Dokter google erbij!

Kbc: "Je kunt de verkoper natuurlijk niet verplichten om je een optie te geven, maar misschien kun je hem of haar daartoe overtuigen door een vergoeding voor de optie aan te bieden."

Era: "Wanneer de verkoper de optie toestaat, zal de kandidaat-koper in veel gevallen een som geld moeten betalen aan de verkoper."

Dewaele: "Echter, in veel gevallen zal de kandidaat-koper een som geld moeten betalen aan de verkoper indien hij een optie wil krijgen op een bepaald pand."

Zimmo: "Voor niets gaat de zon op. Om de verkoper over de streep te trekken, wordt soms overeengekomen dat de kandidaat-koper hier een bepaalde som of zogezegde voorschot voor betaalt."

Laat het mij aub weten als je ergens een gratis optie kunt bekomen!
Maar dat is het hem net. Wie ken jij die voor een optie zomaar even 5% gaat betalen, dus al snel pakweg 20k, gewoon om een pand pakweg 2 weken te reserveren? Want dat is wat een optie is, een reservatie.

Een optie kan betalend zijn, absoluut, ik beweer ook niets anders. Maar de meeste mensen die vragen om een optie op een pand te nemen, doen dat niet in de verwachting dat ze daarvoor gaan (moeten) betalen. Maar net daarom worden opties gewoon niet vaak (meer) gegeven. In een afgekoelde markt kan het dan weer wel sneller voorvallen.

En google zoveel je wil, ik teer liever op mijn 15+ jaar ervaring in het vastgoed. :wink:

Het klopt dat in het regeerakkoord staat dat ze een opschortende voorwaarde voor het verkrijgen van een lening verplicht willen maken.

Echter zijn de modaliteiten nog niet gekend.
Daarbovenop lijkt het me, dat het dan steeds meer naar een omgekeerd gegeven gaat gaan.

Als er standaard in elk contract/bod komt te staan dat er een opschortende voorwaarde is voor het kunnen verkrijgen van een lening, dan verwacht ik dat uiteindelijk steeds meer een soort van standaard attest zal kunnen bekomen worden van een bank dat het mogelijk is een lening te verkrijgen voor woning met bedrag X. Waardoor je alsnog de selectie zult kunnen maken in de boden van mensen waarbij dit zeker is en waarbij dit minder zeker is.

Het kan zelfs nadeliger worden voor potentiële kopers, aangezien dergelijke attesten misschien zelfs strenger zijn als je rond de cut-off zit.
Nuja, als mensen daardoor zich beter informeren op voorhand, ook ergens positief natuurlijk. Ik vind het nu al absurd dat er uberhaupt mensen zijn die dat niet zo doen.

Daarbovenop lijkt het me, dat het dan steeds meer naar een omgekeerd gegeven gaat gaan.

Als er standaard in elk contract/bod komt te staan dat er een opschortende voorwaarde is voor het kunnen verkrijgen van een lening, dan verwacht ik dat uiteindelijk steeds meer een soort van standaard attest zal kunnen bekomen worden van een bank dat het mogelijk is een lening te verkrijgen voor woning met bedrag X. Waardoor je alsnog de selectie zult kunnen maken in de boden van mensen waarbij dit zeker is en waarbij dit minder zeker is.

Het kan zelfs nadeliger worden voor potentiële kopers, aangezien dergelijke attesten misschien zelfs strenger zijn als je rond de cut-off zit.
Nuja, als mensen daardoor zich beter informeren op voorhand, ook ergens positief natuurlijk. Ik vind het nu al absurd dat er uberhaupt mensen zijn die dat niet zo doen.

Misschien dat mensen dan afkomen met hun rekeningsaldo én loonfiches om te tonen hoeveel ze al hebben om de verkoper te overtuigen dat ze genoeg middelen hebben.
Maar dan weet de verkoper ook hoeveel middelen iemand heeft in totaal en hoever die nog zou kunnen gaan. Zo interessant is dat ook niet voor de koper om die info prijs te geven.

Misschien dat mensen dan afkomen met hun rekeningsaldo én loonfiches om te tonen hoeveel ze al hebben om de verkoper te overtuigen dat ze genoeg middelen hebben.
Maar dan weet de verkoper ook hoeveel middelen iemand heeft in totaal en hoever die nog zou kunnen gaan. Zo interessant is dat ook niet voor de koper om die info prijs te geven.
Laat ons daar ver van wegblijven, het is al straf dat verhuurders dit als normaal beschouwen om iemand zen loon te vragen.

Ik vind het bullsh*t trouwens dat er eventueel sprake is rond standaard maken van opschortende voorwaarde verkrijgen lening. In wat voor een overbeschermd land kant koper zitten wij hier tegenwoordig, ik vraag me af of dat ergens anders zo is?
Nu ga je het wilde westen krijgen dat mensen maar iets kopen zonder ze eigenlijk weten of ze het kunnen betalen. Scenario's als we kopen iets, zetten onze woning te koop en zien of ze verkocht raakt. Lukt het niet binnen de x weken, dan gaan we een attest bij de bank halen zullen schering en inslag zijn.
De verkoper komt te zitten met serieuze overbruggingen en al de kopzorgen. Als verkoper moet je zelf kunnen bepalen welke voorwaarde je verkoopt en niet, dit standaard maken is zeer nadelig en geeft je als verkoper nog 0,0 onderhandlingsmarge op de balngrijkste voorwaarde.

Laatst bewerkt:
Het staat nu 15u online en intussen 8 bezoeken gepland voor komende zaterdag. Telkens ook wel uitdrukkelijk gevraagd of het geen makelaars zijn, in het zoekertje staat ook dat makelaars zullen doorgegeven worden aan het BIV - dus ik ga er vanuit dat er geen makelaars tussenzitten. (Het lijken allemaal jonge koppels te zijn)

Dus ik denk een goede start. Wil natuurlijk nog niks zeggen, want voor hetzelfde geld heeft niemand nog interesse na de bezichtiging.

Best spannend en eigenlijk niet zo een fijn gevoel, een huis verkopen :)
Paar takeaways van onze ervaringen er mee :

- Ik verschoot er van hoeveel rare snuiters er tussen zaten bij mij.
- Zowel bij ons als bij een kameraad die het zijn verkocht : 1/3 a 1/4de doet een bod.
- Wij hadden 30 minuten ingepland per bezoek en dat we eigenlijk ideaal. Meestal in 15-20 minuten er doorheen, met nog even tijd voor wat extra vragen. Het was maar bij 1 bezoek dat het echt uitgelopen was (nen hele pedante opa die mee was), maar dan begon ik al met de volgende mensen terwijl mijn vriendin het daarbij mocht oplossen 😅

Tips :
- Schrijf tussen elk bezoek heel wat kenmerken op over de mensen. Vragen/eigenschappen/... Wij hebben dit zeer beperkt gedaan en merkten dat we eigenlijk nog wat te weinig hadden opgeschreven. Dit vooral als je een week later beslissingen zit te maken of dergelijke dat je goed weet wie wie is en wie wat gevraagd heeft. Je weet nooit hoe het verder loopt.
- Denk op voorhand na over hoe je gaat antwoorden op onvermijdelijke vragen. (Wat als ik de vraagprijs biedt, is het dan verkocht? Is er al een bod? Hoeveel is dit bod? Is er de mogelijkheid voor een tweede bezichtiging? ...)
- Geef duidelijk aan hoe je een bod verwacht te ontvangen. Vooral minimum aan informatie. Wij hadden een bodformulier opgesteld om te gebruiken met de juiste informatie op. Onze notaris heeft ons ook aangeraden dat, hoewel dit niet 100% noodzakelijk is in theorie, het best ook ondertekend wordt door de kopers voordat ze dit doorsturen. In theorie is een mail met duidelijke vermelding van het bod, de kopers, voorwerp (woning te...) en tijdsduur voldoende voor rechtsgeldig te zijn. Toch hebben wij ook een bod gekregeven via sms "Hey, Ik wil het huis heel graag, ik bied xxx euro." Dat soort vage shit wil je vermijden.

Verder uit curieusiteit, want dat zag ik hier nog niet staan : Heb je alle attesten reeds beschikbaar? (EPC, asbest, elektriciteit, ...)

En natuurlijk : Veel succes!

Paar takeaways van onze ervaringen er mee :

- Ik verschoot er van hoeveel rare snuiters er tussen zaten bij mij.
- Zowel bij ons als bij een kameraad die het zijn verkocht : 1/3 a 1/4de doet een bod.
- Wij hadden 30 minuten ingepland per bezoek en dat we eigenlijk ideaal. Meestal in 15-20 minuten er doorheen, met nog even tijd voor wat extra vragen. Het was maar bij 1 bezoek dat het echt uitgelopen was (nen hele pedante opa die mee was), maar dan begon ik al met de volgende mensen terwijl mijn vriendin het daarbij mocht oplossen 😅

Tips :
- Schrijf tussen elk bezoek heel wat kenmerken op over de mensen. Vragen/eigenschappen/... Wij hebben dit zeer beperkt gedaan en merkten dat we eigenlijk nog wat te weinig hadden opgeschreven. Dit vooral als je een week later beslissingen zit te maken of dergelijke dat je goed weet wie wie is en wie wat gevraagd heeft. Je weet nooit hoe het verder loopt.
- Denk op voorhand na over hoe je gaat antwoorden op onvermijdelijke vragen. (Wat als ik de vraagprijs biedt, is het dan verkocht? Is er al een bod? Hoeveel is dit bod? Is er de mogelijkheid voor een tweede bezichtiging? ...)
- Geef duidelijk aan hoe je een bod verwacht te ontvangen. Vooral minimum aan informatie. Wij hadden een bodformulier opgesteld om te gebruiken met de juiste informatie op. Onze notaris heeft ons ook aangeraden dat, hoewel dit niet 100% noodzakelijk is in theorie, het best ook ondertekend wordt door de kopers voordat ze dit doorsturen. In theorie is een mail met duidelijke vermelding van het bod, de kopers, voorwerp (woning te...) en tijdsduur voldoende voor rechtsgeldig te zijn. Toch hebben wij ook een bod gekregeven via sms "Hey, Ik wil het huis heel graag, ik bied xxx euro." Dat soort vage shit wil je vermijden.

Verder uit curieusiteit, want dat zag ik hier nog niet staan : Heb je alle attesten reeds beschikbaar? (EPC, asbest, elektriciteit, ...)

En natuurlijk : Veel succes!
Merci voor de verhelderende post!

Het vetgedrukte deel is misschien eens interessant hoe jullie (en andere forumleden) die vragen beantwoord hebben?

En ivm dat bodformulier, heb je dat toevallig nog ergens liggen? Ik heb van de notaris wel een template gekregen, maar dat is echt al een aankoopbelofte, dus ik vermoed enkel in te vullen als we een bod effectief aanvaarden.

Ons idee is de komende 2 zaterdagen bezoekers te ontvangen en nog geen enkel bod te aanvaarden tot na die tweede zaterdag, tenzij er echt iemand de vraagprijs biedt de eerste zaterdag, dan wacht ik niet op de tweede zaterdag denk ik.

Nu goed, allemaal wishful thinking natuurlijk. Voor hetzelfde geld biedt er niemand. Ben er nogal onzeker over. We hebben heel goeie foto’s zelf gemaakt vind ik.. misschien zelfs mooier dan dat de ruimtes in het echt zijn. Thans geen nabewerking of enorme breedhoektoestanden.. (nooit verdere dan x0,8 zoom - de meeste gewoon 1x)

Misschien ben ik gewoon kritischer voor ons eigen huis. Ik zie elk mankementje.. :)

Merci voor de verhelderende post!

Het vetgedrukte deel is misschien eens interessant hoe jullie (en andere forumleden) die vragen beantwoord hebben?

En ivm dat bodformulier, heb je dat toevallig nog ergens liggen? Ik heb van de notaris wel een template gekregen, maar dat is echt al een aankoopbelofte, dus ik vermoed enkel in te vullen als we een bod effectief aanvaarden.

Ons idee is de komende 2 zaterdagen bezoekers te ontvangen en nog geen enkel bod te aanvaarden tot na die tweede zaterdag, tenzij er echt iemand de vraagprijs biedt de eerste zaterdag, dan wacht ik niet op de tweede zaterdag denk ik.

Nu goed, allemaal wishful thinking natuurlijk. Voor hetzelfde geld biedt er niemand. Ben er nogal onzeker over. We hebben heel goeie foto’s zelf gemaakt vind ik.. misschien zelfs mooier dan dat de ruimtes in het echt zijn. Thans geen nabewerking of enorme breedhoektoestanden.. (nooit verdere dan x0,8 zoom - de meeste gewoon 1x)

Misschien ben ik gewoon kritischer voor ons eigen huis. Ik zie elk mankementje.. :)
Wat als ik de vraagprijs biedt, is het dan verkocht?
Hangt er wat vanaf hoe je er zelf in zit natuurlijk. Als je zegt dat het dan verkocht is, kan misschien helpen om mensen tot dit bod te krijgen en het snel verkocht te zien. Maar dat zal tegelijkertijd ook ertoe leiden dat er quasi zeker geen hoger bod gedaan zal worden. Hoe je hierop gaat antwoorden zal veel afhangen van jullie "prijszet strategie".

Is er al een bod?
Wij hebben hier altijd eerlijk op geantwoord. Natuurlijk ook gemakkelijk als je snel een bod binnen hebt.

Hoeveel is dit bod?
Aangezien "per opbod" niet mag, hebben wij hier nooit op geantwoord. Achteraf gezien wel soms gedacht "hadden we misschien beter wel gedaan", aangezien het vrij snel op de vraagprijs zat bij ons (maar niet veel hoger geworden is). Het had ons vooral tijd/moeite uitgespaard tov. alle mensen die achteraf nog onder de vraagprijs hadden geboden. Hier zou ik zelf, zeker eenmaal er iets duidelijk is, wat forser in zijn een eventuele volgende keer. (Het moeilijke, vanuit een eerlijkheidsgevoel, is dan dat wij het gevoel hadden dat als we zeggen "Er is al een bod van op/boven de vraagprijs", dat je dan de eerste persoon die dit bod deed eigenlijk minder kansen geeft en eventueel wel nog een bod zou moeten kunnen laten uitbrengen. Andere mensen hebben immers een stuk meer informatie op dat moment. Wat eigenlijk ook weer niet mag.)

Is er de mogelijkheid voor een tweede bezichtiging?
Wij hebben dit steeds toegestaan, binnen korte periode natuurlijk. Wel hebben we steeds duidelijk onze intentie vermeld van wanneer we de knoop zouden gaan doorhakken.

Maar ja, absoluut spannend.
Aanvullend op bovenstaande qua notities : Maak zeker ook een excel/documentje met alle info van alle personen. Naam, telefoonnummer, emailadres, ... Ik heb iedereen aan mijn gsm toegevoegd met als naam "HUIS voornaam achternaam", zodat mensen die meerdere keren bellen of bellen en emailen of later terugbellen voor info ... zeker goed herkenbaar zijn. Was geregeld handig in die periode.

Nee ik wacht alle bezoeken af en laat iedereen die wilt een bod doen

Is er al een bod? Hoeveel is dit bod?
Eerlijk op geantwoord,1 koppel vroeg om het bedrag te laten weten en dit telefonisch gedaan, was een sympathiek koppel en dus hen gezegd, biedt 1k meer en het is voor jullie.

Is er de mogelijkheid voor een tweede bezichtiging? ...)
Die vraag niet gekregen

Nee ik wacht alle bezoeken af en laat iedereen die wilt een bod doen

Is er al een bod? Hoeveel is dit bod?
Eerlijk op geantwoord,1 koppel vroeg om het bedrag te laten weten en dit telefonisch gedaan, was een sympathiek koppel en dus hen gezegd, biedt 1k meer en het is voor jullie.

Is er de mogelijkheid voor een tweede bezichtiging? ...)
Die vraag niet gekregen
Dat tweede - in principe mag dat niet he? Praktijk is wss iets anders

Wij hebben 1 kijkdag gehouden, was er te weinig interesse msn een tweede.

Ik zou iedereen een bod laten uitbrengen en dan eventueel hun bod nog laten aanpassen achteraf. Niet vermelden wat het hoogste bod was (mag niet dachtk).

Het 3de koppel gaf al direct de vraagprijs, hun 2de bod was nog onder het bod van de uiteindelijke kopers (die wouden uiteindelijk nog hoger gaan, maar kzou mij echt vuil gevoeld hebben dat te aanvaarden)
We hebben even getwijfeld om het msn aan het derde koppel te laten (koppel met kinderen).

Achteraf bekeken hadden we msn onze vraagprijs wat hoger moeten zetten. Maar goed, we hebben uiteindelijk meer gekregen dan we zelf ingecalculeerd hadden. Er stond op dat moment in onze straat een groter huis te koop.(wel minder goed afgewerkt, zonder zonnepanelen en met asbestdak) We wouden ook onder die prijs blijven.

Edit: en idd heel spannend en stresserend... Zoveel vragen. En zelf zie je enkel de negatieve zaken aan je huis uiteraard. Komt allemaal goed! Het feit dat er al zoveel interesse is wil zeggen dat jullie huis goed in de markt ligt!

Dat tweede - in principe mag dat niet he? Praktijk is wss iets anders
In principe niet nee.

Binnenkort wordt het ouderlijke huis ook verkocht, dus ik lees hier aandachtig mee. Ik vermoed dat ik eerder zal antwoorden in de trant van 'Het is zeker het overwegen waard' of 'Mijn pa (of in uw geval vriendin/vrouw) wou al alle andere kandidaten afbellen, maar ik zei dat we iedereen een kans moesten geven'.

@phate_13 Zo'n template om een bod uit te brengen zie ik ook wel zitten ;)

@phate_13 Zo'n template om een bod uit te brengen zie ik ook wel zitten ;)
Ik heb geprobeerd een anonieme link aan te maken, zonder mijn Google accountname etc. te revealen. Dit papier hebben wij gebruikt.

Bewust simpel gehouden zonder opschortende voorwaarden. Kunnen ze er eventueel zelf nog bijschrijven in het lege vak. Winnende bod had zijn eigen template bij :biglaugh:

Ik heb geprobeerd een anonieme link aan te maken, zonder mijn Google accountname etc. te revealen. Dit papier hebben wij gebruikt.

Bewust simpel gehouden zonder opschortende voorwaarden. Kunnen ze er eventueel zelf nog bijschrijven in het lege vak. Winnende bod had zijn eigen template bij :biglaugh:
Terzijde: rijksregisternummer mag je nooit vragen. In theorie is dat het meest beschermde gegeven over een persoon voor de Belgische staat.

Wel mooie template!

Het bodformulier dat ik heb moeten tekenen van de immomakelaar van de verkopende partij was wel 8x zo lang.
Ik zou eigenlijk aanraden om dat gewoon te downloaden v/d website van een immomakelaar en dan kan je zelf kiezen welke tekst je laat staan.

Het bodformulier dat ik heb moeten tekenen van de immomakelaar van de verkopende partij was wel 8x zo lang.
Ik zou eigenlijk aanraden om dat gewoon te downloaden v/d website van een immomakelaar en dan kan je zelf kiezen welke tekst je laat staan.
Laten je die niet direct een aankoop- / verkoopbelofte tekenen? Hetgeen de compromis van vroeger vervangt.
Wij hebben de verkoop ook zonder immo gedaan. En dit gewoon naar de notaris gestuurd.

Maar idd op internet zijn er legio voorbeelden te vinden.

Laten je die niet direct een aankoop- / verkoopbelofte tekenen? Hetgeen de compromis van vroeger vervangt.
Wij hebben de verkoop ook zonder immo gedaan. En dit gewoon naar de notaris gestuurd.

Maar idd op internet zijn er legio voorbeelden te vinden.
Ja zo begrijp ik het, de laatste die ik heb ondertekend toen ik kocht noemt "bodformulier", maar dat is idd een aankoopbelofte (met daarin een forfaitaire schadevergoeding, i.g.v. de aanbieder het bod achteraf opzegt).

Terug
Bovenaan