Paar takeaways van onze ervaringen er mee :
- Ik verschoot er van hoeveel rare snuiters er tussen zaten bij mij.
- Zowel bij ons als bij een kameraad die het zijn verkocht : 1/3 a 1/4de doet een bod.
- Wij hadden 30 minuten ingepland per bezoek en dat we eigenlijk ideaal. Meestal in 15-20 minuten er doorheen, met nog even tijd voor wat extra vragen. Het was maar bij 1 bezoek dat het echt uitgelopen was (nen hele pedante opa die mee was), maar dan begon ik al met de volgende mensen terwijl mijn vriendin het daarbij mocht oplossen
Tips :
- Schrijf tussen elk bezoek heel wat kenmerken op over de mensen. Vragen/eigenschappen/... Wij hebben dit zeer beperkt gedaan en merkten dat we eigenlijk nog wat te weinig hadden opgeschreven. Dit vooral als je een week later beslissingen zit te maken of dergelijke dat je goed weet wie wie is en wie wat gevraagd heeft. Je weet nooit hoe het verder loopt.
- Denk op voorhand na over hoe je gaat antwoorden op onvermijdelijke vragen. (Wat als ik de vraagprijs biedt, is het dan verkocht? Is er al een bod? Hoeveel is dit bod? Is er de mogelijkheid voor een tweede bezichtiging? ...)
- Geef duidelijk aan hoe je een bod verwacht te ontvangen. Vooral minimum aan informatie. Wij hadden een bodformulier opgesteld om te gebruiken met de juiste informatie op. Onze notaris heeft ons ook aangeraden dat, hoewel dit niet 100% noodzakelijk is in theorie, het best ook ondertekend wordt door de kopers voordat ze dit doorsturen. In theorie is een mail met duidelijke vermelding van het bod, de kopers, voorwerp (woning te...) en tijdsduur voldoende voor rechtsgeldig te zijn. Toch hebben wij ook een bod gekregeven via sms "Hey, Ik wil het huis heel graag, ik bied xxx euro." Dat soort vage shit wil je vermijden.
Verder uit curieusiteit, want dat zag ik hier nog niet staan : Heb je alle attesten reeds beschikbaar? (EPC, asbest, elektriciteit, ...)
En natuurlijk : Veel succes!