Wonen in Oostende?

Kamperske

Well-known member
Door omstandigheden moet ik na 6j mijn appartement in de Kempen verlaten. De huurbaas wilt er zelf komen wonen naar aanleiding van een scheiding.

Nu speel ik met het idee om “avontuurlijk” te doen en te verhuizen naar een totaal andere plaats. En Oostende speelt ook in mijn gedachten. Het zou zijn om een appartement te huren.

Ik ken Oostende vooral als toerist, met de trein aankomen en zsm richting het strand. Of in een verder verleden als voetbalsupporter naar het stadion te gaan.

Zijn hier mensen die in Oostende wonen? Wat zijn voor jullie de voor en nadelen van het wonen in Oostende? (Regio’s/zones) Zijn er leuke openbare natuurgebieden? Mijn plan ist ook om zoveel mogelijk met de fiets/trein/tram te doen. Ik ben ook van plan om eens paar keer naar Oostende te komen om door de ogen van “inwoner” te komen kijken.

Tips, ervaringen e.d. Zeker welkom.
 
Gewoon praktisch.
Hoe zie je het dan voor uw job? Want van de Kempen naar Oostende is wel een eindje.

Wonen aan de zee is plezant in de zomer. Maar in alle seizoenen en periodes daarbuiten is er weinig te beleven en is het vaak niet anders dan een dorp elders.
 
Denk dat het in de zomer veel te druk is, en voor de rest vant jaar cava. Tenzij je tegen al die drukte kunt, zeker van 15 juli tem 15 augustus.

Kzie dat al in Nieuwpoort in het zomer verlof.
Zie mij op mijn pensioen terug naar de zee wonen en int groot verlof ergens anders.
 
Gewoon praktisch.
Hoe zie je het dan voor uw job? Want van de Kempen naar Oostende is wel een eindje.

Wonen aan de zee is plezant in de zomer. Maar in alle seizoenen en periodes daarbuiten is er weinig te beleven en is het vaak niet anders dan een dorp elders.
Werken kan je overal, zoeken daar wel iets nieuw.
 
In de zomer kan je hier voldoende afkoeling vinden, maar de seizoenen daarbuiten moet je dealen met een frissere temperatuur dankzij de koude zeebries. Het vriest dan wel minder, maar kan zeker even koud aanvoelen.
Af en toe kan het ook flink stormen met de nodige schade tot gevolg.
Uiteraard moet je ook leren leven met de eeuwige joelende hihaho toeristen die overal alle plaats komen innemen (vooral in het openbaar vervoer) en voor overlast zorgen. /frustration
Om de één of andere reden ligt het in heel Oostende ook nog altijd vol hondenstront. Ik zal het nooit snappen...
Ook is er hier heel veel kalk in het water wat voor de nodige problemen kan zorgen.
Het kadastraal inkomen is vrij hoog (gemakkelijk rond de €800 voor een appartement).
EDIT: je wil huren lees ik nu. Hou er dan rekening mee dat +-€600 zo ongeveer het goedkoopste is, en dan is de staat hetgeen wat je voor die huurprijs krijgt ook vaak niet geweldig.
Niet vergeten dat de meeste Oostendenaars dialect praten en blijkbaar zijn er veel binnenlanders die dat niet verstaan. (Een paar uitzonderingen daar gelaten, toch, @OfFPiR?) ;)

Maar misschien nog het allerbelangrijkste, waar ik het met mijn Oostendse achtergrond zélf lastig mee heb: de harde, afstandelijke en met momenten zelfs hypocriete mentaliteit die hier heerst, ook onder familie (al kan ik alleen over mijn eigen familie spreken). Alles moet meer volgens het boekje... tenzij het hen niet uitkomt.
Pas op, ik zeg niet dat er geen aardige Oostendenaren zijn en ik ken er zelf een paar, maar neem het maar van mij dat bij de meesten puur uit beleefdheid is.

Ik wil je niet uit je "droom" helpen, maar breng binnenlanders toch graag aan het verstand dat het hier zeker geen paradijs is en het echt totáál anders is om hier te wonen (laat staan als je hier "deels" bent opgegroeid) dan als toerist.
("Wie wil er nu niet aan de zee wonen?" Tja...)

Om ook iets positiefs te zeggen:
Je kunt er eigenlijk niet in verdwalen. Het centrum is in vergelijking met steden als Gent en Antwerpen echt klein, al is de hele stad eigenlijk relatief klein.
Als je cultureel bent ingesteld kom je zeker aan je trekken. Er zijn veel concerten, theater, tentoonstellingen, lezingen,... over het hele jaar.
Een strandwandeling is altijd fijn, al verkies ik zelf dat te doen eens de temperatuur wat aangenamer is.
Het openbaar vervoer is best geregeld. De meeste plaatsen zijn goed bereikbaar en niet te ver weg.
Je raakt gemakkelijk naar een andere gemeente met de kusttram (als die natuurlijk niet weer bomvol toeristen zit). Al rijdt die wel enkel in de zomer om de 10 minuten. (Why would that be?)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@FuseTea thx voor je reactie. Het is zeker geen “droom” en ik zie Oostende ook niet als paradijs. Het was meer als optie, als “avontuur”. Ik was me wel bewust van het toerisme, de koude wind e.d.

Waar ik wel van “schrik” is dat je zegt dat Oostende vol met kak ligt. En de mentaliteit. En de prijs die je daar aanhaalt ben ik me van bewust. Ik had al op immo sites aan het kijken geweest. Antwerpen is in dat opzicht veel erger 🙈.
 
Wij hebben een appartement in Mariakerke, je kan te voet tot in Oostende (kwartiertje) en je zit nooit in de drukte.

Oostende is een bruisende stad met idd een marginaal kantje. Wel de enige “stad” waar ik het kan uithouden als jongen uit de Kempen.
(Bij ons is het puur een 2de verblijf met zeezicht)

Als je jong bent, waarom niet. Zou ook eerder aan zee gaan wonen als Antwerpen of Brussel.
 
Ook rekening mee houden dat Oostende grotendeels echt marginaal is, barakken in menen marginaal.

Ik denk dat er nu een remonte aan het gebeuren is zoals Kortrijk en Roeselare hebben gehad omwille van de stevige huisprijzen in het centrum van het land. Het blijft een rechtstreekse spoorlijn te hebben met Gent en Brussel. OV is degelijk, er is wel iets te doen, prijzen zijn nog relatief betaalbaar daar als je geen zeezicht moet hebben.

De marginalen zullen niet plots massaal vertrekken maar die in Roeselare en Kortrijk ook niet. In steden heb je nu éénmaal meer marginalen. (Weinig uitzonderingen hierop buiten Hasselt misschien :p. Maar die hebben een ander soort volk.)

Oostende heeft natuurlijk wel de miserie de zomers nog extra marginaal volk trekken. En marginale toeristen zijn meestal de ergste van het ergste.
Fransen die op hoerenbezoek gaan, Hollanders die hun vrijgezellen in België organiseren en minderjarigen op het kustappartementje van hun ouders die hun grenzen nog niet hebben leren kennen.
 
Werken kan je overal, zoeken daar wel iets nieuw.
Het hangt er maar net vanaf wat je van werk wil doen... wees je er van bewust dat er zeer veel mensen vanaf de kust landinwaarts trekken voor hun werk. Je hebt wel een rechtstreekse trein recht tot in Gent/Brussel, maar dan zit je daar ook nog maar aan het station natuurlijk, en elke keer de vakbonden het in hun hoofd halen om voor iets totaal random te staken sta je daar wel want de NMBS doet uiteraard elke keer mee.
 
Ik heb geen ervaring met er te wonen maar het lijkt me nu wel alsof Oostende de combinatie (kleine) stad+kust als enige voordeel heeft. Als je het vooral voor een van de twee doet zullen er wel andere (betere?) opties zijn.

Lijkt me ook wel sterk dat de mentaliteit zo verschillend zou zijn, je kan bij wijze van spreken tot daar fietsen.

Ik dacht dat West-Vlaanderen de laagste graad van werkloosheid had in dit land, en sommige bedrijven Noord-Fransen aantrekken om toch maar volk te hebben, dus tenzij je echt iets specifiek zoekt zal dat wel meevallen lijkt me.
 
Ik heb geen ervaring met er te wonen maar het lijkt me nu wel alsof Oostende de combinatie (kleine) stad+kust als enige voordeel heeft. Als je het vooral voor een van de twee doet zullen er wel andere (betere?) opties zijn.

Lijkt me ook wel sterk dat de mentaliteit zo verschillend zou zijn, je kan bij wijze van spreken tot daar fietsen.

Ik dacht dat West-Vlaanderen de laagste graad van werkloosheid had in dit land, en sommige bedrijven Noord-Fransen aantrekken om toch maar volk te hebben, dus tenzij je echt iets specifiek zoekt zal dat wel meevallen lijkt me.

Jamaja :p

Laagste graad van werkloosheid is één ding, dat betekent niet dat de kwaliteit van jobs daar goed zijn. :p

Ik heb al genoeg verhalen gehoord van "West-Vlaamse KMO's" en er gaan er hier genoeg zijn die dat gaan ondersteunen. Van bazen die spionagesoftware hebben om alle schermen van hun werknemers mee te volgen tot pc's die blokkeren na 1 minuut inactiviteit en de werknemer het wachtwoord niet kent waardoor deze altijd aan de leidinggevende moet vragen om te deblokkeren en te verantwoorden waarom er een minuut niets gedaan werd.

Die trein van Oostende naar Brussel zat goed vol pre-corona en dat is voor een reden waarom sommigen nog altijd de moeite deden voor die lange pendel in plaats van iets te zoeken in de regio.

Als hoogopgeleide is er daar eerlijk gezegd ook niet zoveel te vinden buiten als je ingenieur/technisch geschoold bent.
Als je geen unief/hogeschooldiploma hebt, best goeie technische vaardigheden hebben en gewend geraken aan West-Vlaams.
Indien geen van bovenstaande, dan valt dat daar heel ferm tegen.

Ik denk dat als je goede kwaliteit van werk zoekt samen met nog relatief goedkoop wonen met natuur in je buurt dat je beter naar Limburg kijkt dan West-Vlaanderen. De meeste Limburgers die ik ken keren terug na hun studies, de meeste West-Vlamingen die ik ken keren niet terug na hun studies. :p Buikgevoel natuurlijk want ik heb geen cijfers daarover.
 
Laatst bewerkt:
Jamaja :p

Laagste graad van werkloosheid is één ding, dat betekent niet dat de kwaliteit van jobs daar goed zijn. :p

Ik heb al genoeg verhalen gehoord van "West-Vlaamse KMO's" en er gaan er hier genoeg zijn die dat gaan ondersteunen. Van bazen die spionagesoftware hebben om alle schermen van hun werknemers mee te volgen tot pc's die blokkeren na 1 minuut inactiviteit en de werknemer het wachtwoord niet kent waardoor deze altijd aan de leidinggevende moet vragen om te deblokkeren en te verantwoorden waarom er een minuut niets gedaan werd.

Die trein van Oostende naar Brussel zat goed vol pre-corona en dat is voor een reden waarom sommigen nog altijd de moeite deden voor die lange pendel in plaats van iets te zoeken in de regio.
Maar is dat specifiek voor de provincie, of gewoon voor een KMO? Ik denk vooral dat 2de eigenlijk, zo'n zaak waar één iemand of een familie zich mee vereenzelvigd, men bij elke scheet vreest dat er een euro wordt verloren, en personeel als noodzakelijk kwaad wordt bekeken.

En dat pendelen, ja je zal in het Brusselse meer verdienen, en er zal rond die universiteitssteden ook wat meer variatie zijn voor mensen met een gewild diploma.
 
Maar is dat specifiek voor de provincie, of gewoon voor een KMO? Ik denk vooral dat 2de eigenlijk, zo'n zaak waar één iemand of een familie zich mee vereenzelvigd, men bij elke scheet vreest dat er een euro wordt verloren, en personeel als noodzakelijk kwaad wordt bekeken.

En dat pendelen, ja je zal in het Brusselse meer verdienen, en er zal rond die universiteitssteden ook wat meer variatie zijn voor mensen met een gewild diploma.
Ergens zal het beetje overal zijn maar de West-Vlaamse werkvloermentaliteit is ongezonder dan elders in mijn ogen.

West-Vlaanderen heeft de laagste lonen van Vlaanderen, de laagste aantal vakantiedagen van Vlaanderen, de laagste aantal extralegale voordelen, de hoogste zelfmoordcijfers per capita.

Ik denk zelfs dat Oostende specifiek hoog scoorde op dit vlak maar dat was een 10-15tal jaar geleden ook het drugscentrum van West-Vlaanderen :p. Misschien nu nog altijd maar ik ben niet meer zo op de hoogte van het West-Vlaams nieuws. Vandaar dat Oostende (samen met Menen) vaak beschouwd wordt als één van de marginaalste plekken in West-Vlaanderen.
 
Ik ken iemand die in Terneuzen is gaan wonen. Misschien is het een optie om naar Zeeland te verhuizen? Het is wel Nederland en niet België natuurlijk, dus qua papierwerk zal er meer bij komen kijken, maar ik ben ook altijd liever naar de Nederlandse dan naar de Belgische kust gegaan op daguitstap.
 
Als geboren en getogen Oostendenaar zou ik je het eerder afraden.

Oostendenaars zijn boertig, frank en het dialect is quasi onverstaanbaar.
In alle seizoenen behalve de zomer waan je je in de afdeling geriatrie maar dan de openlucht versie.
Iedereen heeft grijs, wit of geen haar.
Het is hier precies een olifantenkerkhof voor mensen want alle oude zakken over heel België kopen hier een appartement om kort daarna dood te gaan. Het is een zeer fascinerend verschijnsel.

In de zomer wordt het enkel erger. Dan hebben we al het bovenstaande plus ettelijke horden toeristen met platte portefeuilles die uit de treinen de binnenstad binnenstromen. Het type toeristen die (je houdt het niet voor mogelijk maar toch is het zo) die nog een slag marginaler zijn dan de Oostendenaren zelf.

De uitgaanbuurt (langestraat) is aan het verdwijnen en alles wat ze platsmijten in de uitgaansbuurt zijn ze momenteel aan het vervangen door serviceflats.
Indien je hier ooit iets zou willen kopen hou je er best rekening mee dat je opbiedt tegen bovengenoemde oude zakken met diepe zakken.
Dat is zowat de enige bevolkingsgroep in Oostende die geld heeft dus alle entertainment is dan ook op hun afgestemd.
Moest je aan paraplegie lijden dan kan ik Oostende zeker aanraden want alles is toegankelijk met looprekjes.

Qua werkgelegenheid is het hier ook gene vetten behalve dan de chemie (proviron) en de offshore windfarms maar 50% van Oostende die zich nog kan rondbewegen zonder looprek aast op die jobs dus daar ga je ook geen kans maken. (laat staan dat ze u verstaan aangezien je van de Kempen bent)
Andere opties zijn int zwart pinten gaan tappen en drugs dealen op straat. Dat is hier ook heel populair.

En dan de kak. Yup, overal kak. Deal with it. Meestal van honden heel af en toe ook eens van een mens denk ik of het moet een heel grote hond geweest zijn.

Moest je ooit naar Oostende verhuizen laat dan gerust iets weten via PM!
Ik ken heel wat mensen die goeie drugs verkopen en zij gaan u zeker kunnen helpen!

Groetjes vanaf het zonnige strand van Oostende!
 
Laatst bewerkt:
Als geboren en getogen Oostendenaar zou ik je het eerder afraden.

Oostendenaars zijn boertig, frank en het dialect is quasi onverstaanbaar.
In alle seizoenen behalve de zomer waan je je in de afdeling geriatrie maar dan de openlucht versie.
Iedereen heeft grijs, wit of geen haar.
Het is hier precies een olifantenkerkhof voor mensen want alle oude zakken over heel België kopen hier een appartement om kort daarna dood te gaan. Het is een zeer fascinerend verschijnsel.

In de zomer wordt het enkel erger. Dan hebben we al het bovenstaande plus ettelijke horden toeristen met platte portefeuilles die uit de treinen de binnenstad binnenstromen. Het type toeristen die (je houdt het niet voor mogelijk maar toch is het zo) die nog een slag marginaler zijn dan de Oostendenaren zelf.

De uitgaanbuurt (langestraat) is aan het verdwijnen en alles wat ze platsmijten in de uitgaansbuurt zijn ze momenteel aan het vervangen door serviceflats.
Indien je hier ooit iets zou willen kopen hou je er best rekening mee dat je opbiedt tegen bovengenoemde oude zakken met diepe zakken.
Dat is zowat de enige bevolkingsgroep in Oostende die geld heeft dus alle entertainment is dan ook op hun afgestemd.

Qua werkgelegenheid is het hier ook gene vetten behalve dan de chemie (proviron) en de offshore windfarms maar 50% van Oostende aast op die jobs dus daar ga je ook geen kans maken. (laat staan dat ze u verstaan aangezien je van de Kempen bent)
Andere opties zijn int zwart pinten gaan tappen en drugs dealen op straat. Dat is hier ook heel populair.

En dan de kak. Yup, overal kak. Deal with it. Meestal van honden heel af en toe ook eens van een mens denk ik of het moet een heel grote hond geweest zijn.

Moest je ooit naar Oostende verhuizen laat dan gerust iets weten via PM!
Ik ken heel wat mensen die goeie drugs verkopen en zij gaan u zeker kunnen helpen!

Groetjes vanaf het zonnige strand van Oostende!
wel wat contradictorisch. Ofwel zijn de pensioenen toch te laag.
 
Terug
Bovenaan