Wonen in Oostende?

Wie zegt dat je in de avond best niet buitenkomt, tjah, dat zijn diegenen die zelf nooit buitenkomen.
In mijn studeerjaren bijna overvallen geweest door 2 "jongeren" toen ik op de bus aan het wachten was bij de Mercator. Dat is geen overdreven criminele buurt (alhoewel ge wel die hoerenkoten dichtbij hebt, daar zijn ook al moorden gebeurd), maar toch.
Ik heb familie die bij de politie van oostende werkt en die zegt ook dat Oostende gevaarlijk is 's avonds en je best oppast. Vooral rond de "uitgaansbuurt" (langestraat) hangt er veel crapuul.

Ik heb ook een vriend die in de torhoutsesteenweg at random knockout geslagen werd door een man op de straat. Ze hebben hem nooit kunnen vinden, maar mijn vriend heeft er wel permanente letsels aan overgehouden.

Take that for what you will é, maar naar mijn mening is Oostende geen veilige stad.
 
Persoonlijk vind ik de westkust (specifiek het gebied Koksijde/Nieuwpoort dan) wat gezelliger dan de oostkust. En qua taalgebruik valt het daar ook heel goed mee.
 
@FuseTea thx voor je reactie. Het is zeker geen “droom” en ik zie Oostende ook niet als paradijs. Het was meer als optie, als “avontuur”. Ik was me wel bewust van het toerisme, de koude wind e.d.

Waar ik wel van “schrik” is dat je zegt dat Oostende vol met kak ligt. En de mentaliteit. En de prijs die je daar aanhaalt ben ik me van bewust. Ik had al op immo sites aan het kijken geweest. Antwerpen is in dat opzicht veel erger 🙈.
De kak stoor ik mij enorm aan (werk in Oostende). Ik vertoef er wel graag.
 
Oostende is een leuke stad, ik woon er al heel mijn leven en zou er nooit meer willen weggaan. Grootste probleem imho zijn sommige Oostendenaars zelf die nooit eens iets positiefs kunnen zeggen over hun stad. :puke:

Oostende is super. Een kleine stad met grote allures. Dankzij het toerisme is er massa's te doen, dat is leuk in de zomer en ook steeds meer buiten de zomer. Er is massa's werk te vinden, en ja er zijn wat leefloners en 'marginalen' maar waar heb je dat niet? De stad zet juist in op het meer aantrekken van jongere mensen, en wat meer gegoede burgers (cfr oosteroever).
Er is is de laatste jaren veel veranderd, en zeker ten goede, meer industrie, meer werk, zon, zee strand, een redelijk uitgaansleven (jaja vroeger was alles beter), maar het leeft, echt. Volk genoeg. Leuke café's, lekker eten....
Wie zegt dat je in de avond best niet buitenkomt, tjah, dat zijn diegenen die zelf nooit buitenkomen.
Alles op wandelafstand, genoeg natuur, veel sport en cultuur, goede verbindingen met de rest van het land.

Als je hier wilt komen wonen. Zeker doen. En als je toch huurt, kan je vlug terug weg, en er is hier niet meer hondekak dan elders hoor....

Ja de vergrijzing is een issue, maar als ik me niet vergis is dit dankzij de geneugten van de migratie volledig aan het keren!

Het valt allemaal wel mee.
Fijn dat er toch ook eens een positief bericht is. ;)
Ik heb zelf natuurlijk ook de negatieve kanten belicht en kan de negatieve berichten zeker begrijpen, maar zie ook de positieve. Het is nogal dubbel. Eigenlijk ben ik best graag in Oostende en zeker als het mooi weer is, maar het is vooral de mentaliteit die me tegenzit (en de toeristen). Ik weet niet in welk deel je juist woont, maar jammer genoeg zie ik toch wél duidelijk meer hondenstront in deze stad dan ergens anders...
Maar inderdaad, in welke stad zijn er geen marginalen? Het hangt er ook maar vanaf wáár je juist bent in Oostende.
Ik heb zelf ook niet de indruk dat hier minder werk is.
Qua bejaarden vind ik zoals Trump dat het in vergelijking met vooral Nieuwpoort dan nog best meevalt. Daar ben ik afgelopen zomer eens geweest met mijn vriend en echt, dáár was geen jong volk te bespeuren, ook niet in het centrum. Zei mij ook totaal niks als stad om eventueel in te gaan wonen, al zal het daar ongetwijfeld mooi en rustig wonen zijn. Toch liever Oostende!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fijn dat er toch ook eens een positief bericht is. ;)
Ik heb zelf natuurlijk ook de negatieve kanten belicht en kan de negatieve berichten zeker begrijpen, maar zie ook de positieve. Het is nogal dubbel. Eigenlijk ben ik best graag in Oostende en zeker als het mooi weer is, maar het is vooral de mentaliteit die me tegenzit (en de toeristen).
Maar inderdaad, in welke stad zijn er geen marginalen? Het hangt er ook maar vanaf wáár je juist bent in Oostende.
Qua bejaarden vind ik zoals Trump dat het in vergelijking met vooral Nieuwpoort dan nog best meevalt. Daar ben ik afgelopen zomer eens geweest met mijn vriend en echt, dáár was geen jong volk te bespeuren, ook niet in het centrum. Zei mij ook totaal niks als stad om eventueel in te gaan wonen, al zal het daar ongetwijfeld mooi en rustig wonen zijn. Toch liever Oostende!
Wij hadden het mentaliteit en toerist gevoel toen we een jaartje in Brugge woonden. Het is daar echt heel mooi maar je wordt het wel wat beu dat er overal een rij backpackers voor je neus staat, dat de prijzen dat ook reflecteren. Échte Bruggelingen als in al van een paar generaties zijn er ook weinig en dat merk je ook aan een beetje een ‘et alors’ houding.
 
Voor hoeveel % staan die nieuwbouwen leeg ?
Die oostoever appartementsblokken worden grotendeels opgekocht als investeringspanden. Dat is ook gewoon een rare buurt. Tegenover de oostoever heb je de Opex, en dat is 1 van de meest marginale sloppenwijken van Oostende. De politie valt daar wekelijks wel eens binnen. Ge moet er anders maar eens rondlopen.

Ge hebt dus aan den ene kant die superluxe apartementsblokken en dan die Opex sloppenwijken. Die oostoever buurt is gewoon ook levenloos, er is daar niks behalve die blokken en aftandse magazijnen en verkrotte gebouwen. Past totaal niet in het zicht, die blokken.

Men haalt dan aan dat men inzet op een verjeugdiging van Oostende, maar dat is gewoon niet waar aangezien die luxeappartement opgekocht worden door boomers met veel geld.
 
Wij hadden het mentaliteit en toerist gevoel toen we een jaartje in Brugge woonden. Het is daar echt heel mooi maar je wordt het wel wat beu dat er overal een rij backpackers voor je neus staat, dat de prijzen dat ook reflecteren. Échte Bruggelingen als in al van een paar generaties zijn er ook weinig en dat merk je ook aan een beetje een ‘et alors’ houding.
Ja, in Brugge is dat inderdaad wel héél erg. Als je daar als Oostendenaar gaat shoppen lopen ze zelfs al in de weg overal. Zou daar ook niet willen wonen.
 
Als buitenstaander slechts enkele keren in Oostende geweest. Mijn ervaring was grotendeels negatief:
- onverstaanbare mensen die weigeren hun dialect een beetje aan te passen als ze praten tegen een niet West-Vlaming, ook vijandige houding als je aangeeft niet goed te verstaan
- enorm vuil, vuiler dan Brussel wat een grootstad is. Overal hondenkak, overal zwerfvuil, ik liep langs een kerk die ook zwart als iets zag wat zo verloederd overkwam dat ik liefst zo snel mogelijk wou weglopen
- de mensen die geen onverstaanbaar koeterwaals spreken zijn buitenlanders die al helemaal geen Nederlands kennen OF arrogante Franstaligen, leuk combinatie waardoor je je niet bepaald meer in Vlaanderen waant
- de kust staat erom bekend een grote afzetterij te zijn en Oostende was daar niet echt anders in. Enorm dure restaurants voor betrekkelijk matig eten (ik zeg niet slecht). Als je dan toch gaat overpayen voor een maaltijd, waarom dan niet in een charmante plaats zoals Nieuwpoort, Koksijde of iets dergelijks
- Strand trekt op niks vergeleken met de westkust (o.a. Oostduinkerke)
- en natuurlijk VOL met toeristen, waarvoor is me een raadsel want dit moet samen met Blankenberge de minst aantrekkelijke vakantiebestemming zijn aan de kust. Ook precies een openlucht rusthuis wat dat betreft, nog nooit zo'n grote concentratie aan oudjes gezien

Ik vermoed dat het fijner vertoeven is als het rustiger is, d.w.z. buiten het zomerseizoen. Misschien is er wonen als je je integreert door het dialect (deels) over te nemen ook wel fijner. Maar ik zou het op basis van mijn ervaring zwaar afraden. Als je dan toch gek wilt doen en in West-Vlaanderen gaan wonen, zou ik Kortrijk aanraden. Leuke stad, enige nadeel is dat Quickie er burgemeester is maar dat is ook niet voor eeuwig!
 
Persoonlijk vind ik de westkust (specifiek het gebied Koksijde/Nieuwpoort dan) wat gezelliger dan de oostkust. En qua taalgebruik valt het daar ook heel goed mee.

OV suckt in die regio. Ik heb precies het gevoel dat de topicstarter alles zonder auto wil doen en voor die regio suckt dat toch wel. Dat is niet een plek waar ik zou willen wonen zonder auto.
Treinstation van Koksijde ligt niet eens in Koksijde en het is een boemeltreintje die in de zomers vol zit. Nieuwpoort heeft niet eens een treinstation.
 
Ik heb me nooit onbegrepen gevoeld in Gent, denk dat bijna iedereen in Gent wel wat Westvlaams verstaat (uit noodzaak).

Er is geen probleem aan deftige jobs in West-Vlaanderen, er is wel een gebrek aan grootstad en aan universiteiten in West-Vlaanderen :).

Bedoel je dat er wel deftige jobs zijn in West-Vlaanderen of bedoel je dat het werkelijk probleem aan het gebrek van deftige jobs het gebrek is aan een grootstad?

Ik kan mij eens een promotiecampagne herinneren om hoogopgeleiden terug te lokken naar de Westhoek waar ze alle "mooie" vacatures op een aparte site stonden.

Stonden er twee op :p. Twee chirurgen gezocht in Ieper :p. Twee.
 
Bedoel je dat er wel deftige jobs zijn in West-Vlaanderen of bedoel je dat het werkelijk probleem aan het gebrek van deftige jobs het gebrek is aan een grootstad?

Ik kan mij eens een promotiecampagne herinneren om hoogopgeleiden terug te lokken naar de Westhoek waar ze alle "mooie" vacatures op een aparte site stonden.

Stonden er twee op :p. Twee chirurgen gezocht in Ieper :p. Twee.

Was het deze site? https://www.denieuwewereld.be/

Op het eerste zicht precies toch wel nog redelijk wat deftige jobs, bv regio Ieper: https://www.jobat.be/nl/jobs/ieper
 
OV suckt in die regio. Ik heb precies het gevoel dat de topicstarter alles zonder auto wil doen en voor die regio suckt dat toch wel. Dat is niet een plek waar ik zou willen wonen zonder auto.
Treinstation van Koksijde ligt niet eens in Koksijde en het is een boemeltreintje die in de zomers vol zit. Nieuwpoort heeft niet eens een treinstation.
Dat is waar, buiten de kusttram heb ik niet de indruk dat er daar deftige OV is :D . Maar ik heb er ook niet echt ervaring mee, ik ga altijd met de auto naar daar.
 
tgoh Oostende... ik ben er van beginnen houden. :)

Al 20 jaar een appartement (enfin, de ouders dus) "op den dijk", ter hoogte van de christinastraat. In het begin keek ik toch eens raar op naar de investering van ons vader. In die tijd kwam het strand bij vloed nog tot aan de dijk, werd er op de dijk lustig geparkeerd, waren alle zijstraten nog in afschuwelijke kasseien, een half opengebroken voetpad en overal auto's die een plaatsje gezocht hadden (bumper tegen bumper stijl). Om dan nog maar te zwijgen van de bouwvallen die er nog waren in bv. Van iseghemlaan.

Vader was nogal overtuigd dat de konging der badsteden terug in al zijn glorie ging hersteld worden. Bon, zijn toekomstbeeld was misschien iets te gekleurd om zijn eigen investering te verantwoorden, maar anderzijds kan toch niet ontkend worden dat er al heel wat stadskankers verdwenen zijn en er mooie projecten zijn in de stad.

Al bij al is het er echt wel leuk en zeer divers (ook met kinderen) en is er altijd wel iets te doen (winter / zomer). Uiteraard heb je toertistenvallen maar eerlijk gezegd , als je daar gewoon met je open ogen inloopt met een mens er ook geen compassie mee hebben. In tijden van tripadvisor vind je wel rap als iets "te vertrouwen" is of niet.

nadeel:
- kak en (geur van) pis, al is het echt wel niet meer hetzelfde als in de "gloriedagen" van weleer.
- de zee trekt vanalles aan. Ouderen, gelukszoekers, avonturiers. Kortom, een bont allegaartje. Het heeft ook wel een beetje een margi "vibe" rond. (Nergens zoveel terrassen waar ze al om 08.00 smorgens pretcilinders zitten te heisen alsof het water is)
- vanaf dat de temperatuur in het binnenland richting de 25 graden gaat is het om zeep. Hele treinen vol worden gedropt in oostende en het kan me dan toch zo een ongelooflijk boeltje worden. Toegegeven, soms ook wel redelijk intimiderend om om de vijf stappen een nieuwe "posse" te zien passeren met groot lawaai (en dan ben ik nog geen jonge deerne met lang blond haar....)
- op zo een dagen krijgt het strand van oostende een beetje de allures van de Ganges tijdens een Hindu-festival. Op zich wel eens amusant om dan het schouwspel te bekijken maar te is te. Zeker als vloed dan opeens toch rapper opkomt dan de meeste kunnen inschatten en hele rugzakken/schoenen beginnen rond te drijven in de zee.
- Wel een groendienst die er staat en dus nadat alle marginaaltjes hun afval in het ronde hebben gesmeten ervoor zorgen dat het tegen de volgende ochtend weer "proper" ligt.

Maar ondanks die negatieve puntjes. Ik zou er wel kunnen wonen :).
 
Ik zou zeggen dat Oostende behalve mss Menen en Wervik/Mesen mss de gemeente is waar je als niet-Westvlaming het best niet naartoe gaat, omwille van veel vooraf reeds vermelde zaken:
- moeilijk dialect
- relatief vuile/luidruchtige stad, ook mindere woningkwaliteit imho
- weinig groen (strand is niet groen, hé :p),maar dit geldt voor een groot stuk van West-Vlaanderen
- cijfers hierboven
- gesloten gemeenschap (ook dit geldt voor grootste deel van West-Vlaanderen, schijnt echt een moeilijk iets te zijn voor buitenstaanders)

Wat wél goed is:
- gemakkelijk bereikbaar, ook om te werken in Brussel
- qua automogelijkheden nog relatief ok
- centrumstad, dus meeste winkels vlot te vinden


Toch maar eens goed over nadenken. Ik denk dat steden zoals Brugge of Kortrijk dan toch véél betere opties zijn. En Veurne vind ik dan ook nog onderschat als de kust belangrijk is voor jou.
Pardon? Menen is marginaal door de barakken, maar Wervik (Kruiseke, Geluwe) en Mesen allesbehalve :p
 
Toch een lans breken voor Oostende: het is de enige kuststad die een klein beetje vibes van een grootstad heeft.

Ik verblijf er af en toe op het appartement van mijn ouders en vind het aanbod best wel ok.

Goede restaurants, goede winkels, landmark gebouwen die je in een andere kuststad zelden zal vinden, een geweldige geschiedenis, ... Oostende kan best verrassen.
 
Kan je evengoed van elke stad of gemeente zeggen, er zijn overal wel sociale wijken en randgevallen :D
Dat is zo maar daar is mijn inziens toch ook niets mis mee. Ik snap eigenlijk niet waarom mensen zich zo aangevallen voelen als iemand hun stad marginaal noemt, je hoeft dat daarom niet persoonlijk op te nemen.
 
Terug
Bovenaan