Wonen in Oostende?

Iedereen die ik ooit gekend heb die in Oostende woonde was zotabnormaal enthousiast over die stad. Ik heb er een half jaar lesgegeven en ik was alles behálve zotenthousiast. Het is alleszins een woonplaats die iets doet met een mens.
Ik moet zeggen dat van bil gaan in de legeweg in oostende wel een legendarische ervaring is.
 
Welke weg zeg je? :unsure:
Legeweg, als je daar doorrijd tot aan de poort van de luchthaven (is een dienstweg ofzo) kan je van bil gaan terwijl de vliegtuigen opstijgen en landen. Was een favoriete plek van een ex van mij, die was nogal avontuurlijk ingesteld (en woonde daar op 3 min vandaan)
 
Negatief advies valt te begrijpen maar 't kan evengoed een kustjaar worden met 52 weken vol avontuur, mits je goed voorbereid bent; je wilt er geen druilerig oktoberweekend niks te doen hebben.
 
Ik zeg het graag met cijfers:

Over je tewerkstellingskansen:
1650743375634.png

1650743682148.png


Over de inwoners: veel ouderen die overlijden, weinig jonge mensen met kinderen

1650743599158.png


Over armoede in Oostende:

1650743723678.png


Record aantal leefloners:

1650743746317.png



Ik zou zeggen dat Oostende behalve mss Menen en Wervik/Mesen mss de gemeente is waar je als niet-Westvlaming het best niet naartoe gaat, omwille van veel vooraf reeds vermelde zaken:
- moeilijk dialect
- relatief vuile/luidruchtige stad, ook mindere woningkwaliteit imho
- weinig groen (strand is niet groen, hé :p),maar dit geldt voor een groot stuk van West-Vlaanderen
- cijfers hierboven
- gesloten gemeenschap (ook dit geldt voor grootste deel van West-Vlaanderen, schijnt echt een moeilijk iets te zijn voor buitenstaanders)

Wat wél goed is:
- gemakkelijk bereikbaar, ook om te werken in Brussel
- qua automogelijkheden nog relatief ok
- centrumstad, dus meeste winkels vlot te vinden


Toch maar eens goed over nadenken. Ik denk dat steden zoals Brugge of Kortrijk dan toch véél betere opties zijn. En Veurne vind ik dan ook nog onderschat als de kust belangrijk is voor jou.
 
In alle seizoenen behalve de zomer waan je je in de afdeling geriatrie maar dan de openlucht versie.
Iedereen heeft grijs, wit of geen haar.
Dat heb ik met heel de Belgische kust, precies één groot geriatrisch centrum. Eén van de redenen waarom ik er niet graag kom (en nooit zou gaan wonen), in de winter krioelt het van de bejaarden en in de zomer zit het vol met irritante (Franstalige) toeristen die ronduit arrogant zijn. De zee zelf en de horeca zijn best ok, maar het magneeteffect dat het heeft op bejaarden/toeristen heeft het helemaal verkloot.
 
Geboren Oostendenaar hier, woon nu wel ergens anders.
Oostende is een harde, marginale stad met als enige in West Vlaanderen ook veel werklozen.
Aanwezige jobs zijn vaak slechtbetaald.
Woon je in het centrum heb je beter geen auto nodig want vanaf als de zon een beetje schijnt kan je nergens meer parkeren door de dagjestoeristen.
In de zomer lijkt het wel of gans marginaal Brussel en Charleroi naar Oostende komt. Blankenberge is er niks tegen.
Ik ken je leeftijd niet maar uitgansmogelijkheden zijn er nauwelijks nog, van de ooit zo roemruchte langestraat blijft er nog maar een klein stukje over waar tijdens de week/buiten het seizoen nauwelijks volk is.
Wijken als het Westerkwartier lijken meer op Kaboel of Grozny.
Ook wel een redelijk heroine-probleem.

Moest ik ooit terugkeren zou het Mariakerke, Raversijde of Konterdam zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met er te wonen maar het lijkt me nu wel alsof Oostende de combinatie (kleine) stad+kust als enige voordeel heeft. Als je het vooral voor een van de twee doet zullen er wel andere (betere?) opties zijn.

Lijkt me ook wel sterk dat de mentaliteit zo verschillend zou zijn, je kan bij wijze van spreken tot daar fietsen.

Ik dacht dat West-Vlaanderen de laagste graad van werkloosheid had in dit land, en sommige bedrijven Noord-Fransen aantrekken om toch maar volk te hebben, dus tenzij je echt iets specifiek zoekt zal dat wel meevallen lijkt me.
De Noord-Fransen zitten evengoed massaal in Gent-Zeehaven dus dat wil op zich niks zeggen. Er is gewoon een algemene krapte op de arbeidsmarkt hier terwijl de jobs in 'Le Nord' slecht betalen.
Wat er naast Noord-Fransen ook in overvloed in Gent zit zijn West-Vlamingen, moesten de (deftige) jobs in West-Vlaanderen zo overvloedig zijn dan zouden ze het niet zo ver gaan zoeken me dunkt en zeker niet op een plaats waar ze maar voor de helft begrepen worden :unsure:.
 
Wat er naast Noord-Fransen ook in overvloed in Gent zit zijn West-Vlamingen, moesten de (deftige) jobs in West-Vlaanderen zo overvloedig zijn dan zouden ze het niet zo ver gaan zoeken me dunkt en zeker niet op een plaats waar ze maar voor de helft begrepen worden :unsure:.
Ik heb me nooit onbegrepen gevoeld in Gent, denk dat bijna iedereen in Gent wel wat Westvlaams verstaat (uit noodzaak).

Er is geen probleem aan deftige jobs in West-Vlaanderen, er is wel een gebrek aan grootstad en aan universiteiten in West-Vlaanderen :).
 
Ik heb me nooit onbegrepen gevoeld in Gent, denk dat bijna iedereen in Gent wel wat Westvlaams verstaat (uit noodzaak).

Er is geen probleem aan deftige jobs in West-Vlaanderen, er is wel een gebrek aan grootstad en aan universiteiten in West-Vlaanderen :).
Is dat ook niet deels de reden voor de revival van Kortrijk? Behalve de factor huizenprijzen en rechtstreekse lijn naar Gent/Brussel is er in Kortrijk de laatste jaren veel geïnvesteerd in hoger onderwijs. Er zijn grote hogescholen + de UGent en de KULeuven aanwezig in de stad met steeds meer campussen en onderzoeksfaciliteiten.
 
Ik woon zelf vlakbij Oostende en ik kom er nooit. Ik kan ook alle bovenstaande negatieve verhalen over Oostende beamen. Het is een lelijke krottenwijkstad, vol met marginalen, ouwe mensen, migranten etc. Gevaarlijk ook om 's avonds rond te lopen. Om depressief van te komen. Ik vergelijk het graag met Brussel aan de kust.

Stay away!
 
OOSTENDE, STAD VAN ELLENDE (zeggen ze vaak :D )


ik woon letterlijk tussen brugge en oostende;
maar ga meer naar oostende eigenlijk , makkelijker parkeren, tram.....

vind het gewoon veel diverser in oostende. toffe stad.
maar echt wonen, zou ik er nu ook niet willen doen. ben geen stadsmens.

@Multiboxer waarom verhuis je dan gewoon niet?

er is juist wel keiveel werk in oostende, Daikin zoekt constant nieuwe mensen, overal horeca personeel nodig, luchthaven oostende ook....

man jij kan een pakje zagen hoor.
dat er veel oude mensen met 2e verblijven wonen, dat is in elke kust gemeente zo.
Maar dan zit oostende nog bij de jongere gemeenten lijkt me, ga eens naar knokke, nieuwpoort , de panne, de haan.....

Jij geeft echt wel een over depressief beeld weer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oostende is een leuke stad, ik woon er al heel mijn leven en zou er nooit meer willen weggaan. Grootste probleem imho zijn sommige Oostendenaars zelf die nooit eens iets positiefs kunnen zeggen over hun stad. :puke:

Oostende is super. Een kleine stad met grote allures. Dankzij het toerisme is er massa's te doen, dat is leuk in de zomer en ook steeds meer buiten de zomer. Er is massa's werk te vinden, en ja er zijn wat leefloners en 'marginalen' maar waar heb je dat niet? De stad zet juist in op het meer aantrekken van jongere mensen, en wat meer gegoede burgers (cfr oosteroever).
Er is is de laatste jaren veel veranderd, en zeker ten goede, meer industrie, meer werk, zon, zee strand, een redelijk uitgaansleven (jaja vroeger was alles beter), maar het leeft, echt. Volk genoeg. Leuke café's, lekker eten....
Wie zegt dat je in de avond best niet buitenkomt, tjah, dat zijn diegenen die zelf nooit buitenkomen.
Alles op wandelafstand, genoeg natuur, veel sport en cultuur, goede verbindingen met de rest van het land.

Als je hier wilt komen wonen. Zeker doen. En als je toch huurt, kan je vlug terug weg, en er is hier niet meer hondekak dan elders hoor....

Ja de vergrijzing is een issue, maar als ik me niet vergis is dit dankzij de geneugten van de migratie volledig aan het keren!

Het valt allemaal wel mee.
 
Terug
Bovenaan