Maar het Rowling verhaal is toch een bewijs dat het heel gevaarlijk wordt om er een mening op na te houden die niet strookt met nieuwe progressieve visies ? Rowling geeft haar eigen opinie over "genders", en het feit dat die niet strookt of fit in de nieuwe "woke" opvatting daarover, zorgt er toch voor dat ze quasi niet meer aan de bak komt ? Daarvoor werd ze geprezen, erna verketterd. Het feit dat er dan opgeroepen wordt om dat mens eigenlijk volledig te boycotten (bv niet aankopen van de Harry Potter game, omdat ze daar eventueel royalties zou kunnen aan verdienen), kan je toch niet gewoon wegzetten als een reactie op iets dat je zegt ? Dat is gewoon proberen iemand kapot te maken gewoon enkel voor het feit dat die niet dezelfde mening heeft als jij.
En dat is allemaal niet oké, maar helemaal niet eigen aan eender welke groep. Of het nu gaat om Rowling over haar uitspraken over transgenders, of de showrunners van Rings of Power die het aandurfden zwarte elfen en dwergen te casten, of Romelu Lukaku bij Chelsea, ...
Het gaat er ook niet over dat Anuna dat zegt, het gaat erover dat een hele groep van "wokisten", diezelfde mening erop nahoudt en erin slaagt ook die mening op één of andere manier door te drukken, alhoewel men deze "extremisten" hier wegzet als niet breed gedragen en die zich niet in een machtspositie te bevinden ?
Je hebt nog altijd niet aangetoond dat die effectief wel breed gedragen worden of in een machtspositie bevinden, je blijft afkomen met individuen die zich vaak in de marge van onze maatschappij bevinden. Iemand als Anuna De Wever is fringe zelfs in de meest progressieve middens. En vertel me nu eens, in welke landen wordt door de overheid op een gelijkaardige manier ingegrepen in het persoonlijke leven van mensen, in hun identiteit, in hun relaties als Hongarije, Rusland of wat Trump nu in de VS wilt bereiken, maar dan in 'woke'-richting? Waarover gaat het dan? Ik heb nog altijd niet gelezen welke standpunten je precies zo extremistisch vindt.
Wat is het verschil tussen A) de "blanke" man willen discrimineren tov B) de "zwarte" vrouw willen discrimineren is toch discriminatie langs beide kanten. Maar A moet kunnen en B niet volgens de "nieuwe" maatschappeljike visie ?
Discriminatie is discriminatie, maar dit is ook weer een heel zwart-witte kijk er op hé. Zoals boven al gezegd, in een ideale wereld heb je automatisch betere, eerlijkere maatschappelijke evenwichten en moet je niet werken met 'positieve discriminatie'. Maar we leven niet in een ideale wereld. Quotas zijn een manier om een beter, eerlijker evenwicht te creëren. Persoonlijk vind ik ethisch dat er toch een groot verschil is tussen reguliere discriminatie en positieve discriminatie, ook al zou ik liever die laatste ook niet hebben.
Wat is het verschil boeken over genders censureren tov het opdragen om alle passages die niet fitten in deze tijdsgeest weg te halen uit onze boeken en televisieseries, daar is toch geen verschil , is toch censuur langs beide kanten ?
Ten eerste dat het ene overheidscensuur is, waarbij het effectief verboden en illegaal wordt, en dat het andere veelal commerciële beslissingen zijn? Waarbij het in de regel gaat over nieuwe uitgaves die aangepast worden, en waarbij de originele kopieën niet uit de handel worden gehaald. Persoonlijk ben ik ook eerder voorstander van duiding, maar net zoals boven is er toch een hemelshoog verschil.
Homo mannen vertolken regelmatig hetero rollen me dunkt, maar het omgekeerde is niet toegelaten omdat iemand uit een meerderheisdgroep niemand uit een minderheidsgroep mag vertolken, want ja hij kan immers die rol niet correct vertolken , heeft een vorm van bias ?
Waarom mag een zwarte man wel een "blanke" man vertolken maar omgekeerd is het cultural appropriation ?
Heb je gelezen wat ik schreef eigenlijk? Want ik vind dus ook dat een acteur elke rol moet kunnen spelen, ik ben het niet eens met het idee dat je enkel een rol mag vertolken die strookt met je eigen achtergrond, want dat strookt niet met het concept van acteren. Ik heb wél begrip voor de frustratie van de minderheidsgroepen omdat ze zelfs de rollen over hun groepen vaak aan zich voorbij zien gaan, maar op lange termijn schiet wie daarvoor pusht zichzelf in de voet. Want als een personage enkel vertolkt mag worden door iemand met dezelfde achtergrond, dan hebben de acteurs uit minderheidsgroepen nog minder kansen. Maar opnieuw, je kan het met iets niet eens zijn, en toch begrip hebben en blijven praten met elkaar. Dat is een les die iedereen moet leren.
Je moet overigens ook hier echt niet doen alsof dit alleen een debat is dat bij 'woke' leeft hé. Het halve internet staat in rep en roer wanneer er een zwarte elf op het scherm passeert.
Ik heb mij altijd 100% tolerant opgesteld voor iedereen, maar moet nu toch gewoon regelmatig vaststellen dat de maatschappij zich niet meer tolerant wil opstellen voor mij omdat ik "blank" en "man" ben en ik dus per default banden zou hebben met een koloniaal verleden (terwijl mijn voorvaderen gewoon 14 uur per dag 6/7 in de fabriek moesten werken en ik dus nul de botten economisch voordeel uit de koloniale bezetting heb gehaald), mijn huidskleur per default gelijk staat aan een "onderdrukker", een racist, terwijl ik nog nooit dergeljke daden heb gesteld, maar dit blijkbaar vandaag inherent gekoppeld wordt aan mijn huidskleur.
Wat ooit begon als ijveren naar gelijke rechten is gewoon aan het uitmonden in een doorgedreven intolerantie van bepaalde minderheidsgroepen, dus neen ik ben niet verwonderd dat daar een tegenreactie op komt (anti-woke).
Hierop kan ik enkel zeggen dat ik dit gigantisch op flessen getrokken vind. Sorry, maar als ik zulke dingen lees, dan denk ik toch eerst "wie is er nu eigenlijk de 'snowflake'"? Ik leef in dezelfde maatschappij als jij, maar ik heb nog nooit die gevoelens gehad. Ik zie en hoor soms domme of extremistische uitspraken van mensen ja, maar dan ga je daarmee in debat, of klasseer je ze naar de vuilbak ...