Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik ben zelf quasi helemaal niet actief op social media en pik dus de "woke" content enkel op via "mainstream" media.Ik kom die content zelf niet tegen want ik heb geen social media maar ik lees wel "mainstream" media zoals NYT of WSJ en volg ook de wetenschap rond de viraliteit van ideologische memes. Volgens mij projecteer je daarin een beetje als je denkt dat ik effectief zulke content volg op social media. Je bent zelf vrij anti-woke en hebt hier in het verleden al fringe content gedeeld die uit die internetbubble komt. Met door rusland gepushte woorden zoals lgbtq propaganda gebruik je vaak ook heel gelijkaardige taal. Waar pik jij dat allemaal op?
Die wit/blank is toch ook weer zo een fictief probleem als die negerinnen tetten. En wil je nu zelf het gebruik van het woord CIS cancellen of wat? Dit bedoel ik nu net met "problemen" genre regenboogzebrapad of zwarte lesbiennes op tv. Je mag het draaien en keren hoe je het wilt, die anti woke oorlog en de mensen die daar in mee gaan blijven het grootste gevaar voor onze democratie, onze normen en waarden, de westerse maatschappij en ja zelfs territoriale integriteit en onze law en rules based world order. Je weet wel, echte problemen zoals veiligheid, energie voorziening, economische belangen, kilmaatverandering, het uitbouwen van bondgenootschappen, ... Dus nee ik ga zeker niet stoppen met aan de alarmbel te trekken daarvoor en te proberen iedereen die meegaat in dat anti woke gebeuren te laten inzien dat het een rookgordijn is dat onder het mom van oplossen van valse problemen gigantische echte problemen creëert.
Ik herhaal, ik lees gewoon mainstream media en heb geen abbonnement op sociale mediakanalen van Dhr. Van Grieken, noch op enige andere "rechtse" boegbeelden hun sociale mediakanalen. Ik lees dus alle (overwegend linkse) strekkingen op mainstream media, probeer hieruit wat realistische common sense conclusies te trekken, maar ik geef dan ook alle ideeen een kans. Hetgeen ook wil zeggen dat een idee/oplossing door bv Trump voorgesteld ik niet per definitie ga afschieten onder het voorbehoud dat het komt van een rechtse partij en dus per definitie slecht/incorrect/je reinste onzin is, hetgeen onze democratische" cordon sanitaire vrienden dus wel doen, vandaar ik stel "democratie" is een relatief begrip, een illusie, vooral aan de macht blijven is een prioriteit bij de politieke klasse: Verdeel en heers politiek zoals Trump, misschien op een subtieler niveau, maar in wezen hetzelfde.Dit narratief net als het pro russisch narratief dat je in de oekraine thread verkondigd is nochtans vrij extreem en in lijn met het hele anti woke gebeuren dat in die bubbel leeft.
Je zet nu bijvoorbeeld ook klimaat weg als woke en doet alsof een vage groep "wokisten" zogezegd wil dat anderen blijven vervuilen of hun doelstellingen niet moeten halen. Doel je dan op dat arme naties die de grootste gevolgen van klimaat verandering dragen zoals bijvoorbeeld eiland naties die dreigen te verdwijnen of ontwikkelingslanden die met moeite hun bevolking van voldoende voedsel zien dat die voor hun realistische targets moeten nastreven die verschillen van de realistische targets die wij kunnen en horen na te streven?
De CO2 emissie per capita in Afrika ligt 10x lager dan in de V.S. en 7x lager dan in Europa. Misschien had je die cijfers eerst eens moeten opzoeken voor al je veronderstellingen hier te delen. Gewoon een flauw excuus om onze eigen verantwoordelijkheid af te schuiven.Ik herhaal, ik lees gewoon mainstream media en heb geen abbonnement op sociale mediakanalen van Dhr. Van Grieken, noch op enige andere "rechtse" boegbeelden hun sociale mediakanalen. Ik lees dus alle (overwegend linkse) strekkingen op mainstream media, probeer hieruit wat realistische common sense conclusies te trekken, maar ik geef dan ook alle ideeen een kans. Hetgeen ook wil zeggen dat een idee/oplossing door bv Trump voorgesteld ik niet per definitie ga afschieten onder het voorbehoud dat het komt van een rechtse partij en dus per definitie slecht/incorrect/je reinste onzin is, hetgeen onze democratische" cordon sanitaire vrienden dus wel doen, vandaar ik stel "democratie" is een relatief begrip, een illusie, vooral aan de macht blijven is een prioriteit bij de politieke klasse: Verdeel en heers politiek zoals Trump, misschien op een subtieler niveau, maar in wezen hetzelfde.
Ik zet klimaat helemaal niet weg als woke, maar het zijn wel dezelfde klimaatactivisten en groeperingen die er meestal ook het "extreem" woke geachtengoed op nahouden. De propageerders van de cancelcultuur zijn dus ook in vele gevallen de voorvechters voor klimaatverandering.
Ja en ik doel inderdaad op het gegeven dat "extreem" wokisten van idee zijn dat de "ontwikkelingslanden" minder klimaatinspanningen moeten leveren en dus het recht hebben om te blijven vervuilen etc tot zij hun door ons zogezegd veroorzaakte economische achterstand hebben ingehaald (nog voor ettelijke decenia dus), althans dat is toch de "extreem" woke visie die ik erop nagelezen heb (op mainstream media).
Dat is geen gedachtengoed uitgevonden door rechts, neen dat zijn effectieve standpunten van linkse woke groepen.
Dat kan dus niet werken. Dieselkes die hier teveel uitstoten in Afrika laten rond rijden en er dan waarschijnlijk nog wat bij produceren daar, dat is inderdaad van de pot gerukt, ook die landen moeten quasi gelijktijdig afstappen naar duurzaam en weg van olie/gas en dus sneller leren uit door ons eventueel gemaakte fouten, dus ja zij moeten ook nu schakelen en niet binnen 50 jaar. Om het cru te stellen, als ze daar nu in een ontwikkelingsland voornamelijk met de fiets rondbollen omdat ze geen geld hebben om een auto te kopen, awel zorg ervoor dat ze blijven fietsen, ze zij al goed bezig dan, houden zo, ge moet daar geen goedkope dieselkes naartoe verschepen.
Je kan dat aan enig zinnig mens hier toch niet verkocht krijgen dat wij hier hemel en aarde gaan bewegen, om te verduurzamen er vermoedelijk erdoor economisch op achteruit gaan, terwijl aan de andere kant van de wereld alles rustig verder verloopt zoals het was en onze inspanningen dus voor het grootste deel worden tenietgedaan ? Uiteraard dat klimaattopic nog op weinig bijval kan rekenen tijdens verkiezingen.
De reactie van Trump om alles te stoppen is ook erover, maar dat wij dan ook een kleiner versnellingske zetten vind ik niet meer dan logisch.
Wij kunnen immers niet alle lasten van de wereld dragen. noch voor klimaat, noch voor sociale zekerheid,... Ieder moet een gelijkaardige bijdrage leveren anders is het quasi zinloos.
Zorg er dan voor dat ontwikkelingshulp daar ook in transitie wordt gepompt.
Er is gewoon geen deftig debat of gesprek meer mogelijk. Rond bijvoorbeeld alles wat LGBTQ+ aanhangt, kan je haast niet meer zeggen dat je niet akkoord bent met al die verschillende genders, of dat je non-binair maar iets idioot vindt, zonder dat je in één adem homohater genoemd wordt. Het wordt gewoon allemaal op één hoop gegooid. Iemand kan toch 0,0 problemen met homo's (of zelfs homo zijn) en toch nog altijd geloven in het feit dat er maar twee geslachten zijn?
Idem voor abortus bijvoorbeeld. De discussie is uitgemond in voor of tegen abortus, terwijl het eigenlijk zou moeten gaan over de termijn tot wanneer abortus mogelijk zou kunnen zijn.
Er loopt gewoon een keiharde rode lijn door ieder maatschappelijk debat, en langs de ene kant ben je woke/links, en aan de andere kant ben je extreem-rechts/conservatief. Je bent ergens 100% voor of je bent ergens 100% tegen, nuance bestaat niet meer.
Verwar je nu niet 'extreem rechts' met 'rechts'?Ik denk dat het fout is om links en rechts hierin voor te stellen als gelijk die beiden nuance onmogelijk maken. Of het nu gaat over abortus of "lgbtq propaganda", het is toch voornamelijk rechts dat tegen alles is en zulke zaken tracht te verbieden of censureren en links dat net ruimte laat en nuance brengt dat het allemaal niet zo zwart wit is en praat over abortus termijnen en spectrums?
) en ik zal volgens velen hier in het linkse kamp ingedeeld worden maar nee, ik zie die eerder als centrum met centrum links op sociaal gebied en centrum rechts op economisch gebied.Ander debat, maar je kan toch nIet ontkennen dat de meeste media in Belgie overwegend links gekleurd zijn ?Mja zoals ik zei is dat toch allemaal vrij extreem en grotendeels in lijn met dat anti woke MAGA gedachtegoed. Je ziet in mainstream media een links complot en zet evengoed alles dat je niet aanstaat weg als woke. Democratie zie je als relatief begrip, als illusie zelfs, niet wezenlijk verschillend aan de democratische afbraak waar Trump mee bezig is. Dat wegzetten als een subtiel verschil is imo behoorlijk van het paadje.
Weer uit zijn context gerukt maar soit, ik geef enkel een voorbeeld van Afrika hoe het niet moet, dus waar wij onze afgedankte vervuilende diesels naartoe verschepen (er zitten zo'n pak bedrijfsactivieteiten langs het kanaal van Bxl in Anderlecht die dit faciliteren), maar het is uiteraard niet beperkt tot dit continent (ook India en vele andere "ontwikkelingslanden"). Je zou er dus moeten voor zorgen dat die landen dus niet onze industrialiseringsfasen doorlopen en dus mogen vervuilen en masse, of ga je ook onderkennen dat al onze maakindustrie niet naar zo'n regio's wegvlucht omdat er daar dus inderdaad veel meer toegelaten is aan vervuiling en dus veel minder klimaat & milieu regelneverij is ?Ook je mening over extreem woke klimaat gedoe vind ik vrij wereldvreemd. Je wijst naar Afrika maar Afrikaanse landen verbruiken veel minder dan wij en sommige landen staan op veel vlakken zelfs enorm voor op ons omdat ze geen grootschalige elektrische distributie infrastructuur hebben waardoor ze die stap overslagen en on site energie opwekken met renewables ipv elektriciteit te verdelen van gecentraliseerde fossil fuel plants. Los daarvan verbruiken wij enorm veel meer en kunnen we meer uitsparen dan hun gehele verbruik. Lijkt me juist dat elk zinnig mens dat wel zou moeten verstaan? Om het simplistisch voor te stellen; wij hebben 100 appels, zij 1. Een realistisch target voor ons is 25 appels besparen zonder dat we daar echt last van hebben. Zij hebben maar 1 appel en kunnen er dus onmogelijk 25 besparen zonder daar last van te hebben. Vandaar dat iedereen zijn targets moet halen, het is niet realistisch of zelfs mogelijk voor hen om even veel te besparen.
Het aanmodderen is veroorzaakt door onze politieke korte termijn visie. Oosterse landen zoals China, Japan, zijn nu net landen met meer lange termijn visie, ook bedrijven hebben daar lange termijn visie, hetgeen bij ons zich meestal beperkt tot een 3/4 jaren plan. Misschien een oorzaak van ons democratisch model ?, gezien China veel minder democratisch is, maar meer dus blijkbaar wel efficienter.Amerika is per capita de grootste verbruiker van allemaal en zou eigenlijk het goede voorbeeld moeten geven. Als die inzetten op efficientie is dat enorm. Veel afrikaanse landen doen het beter maar verbruiken een fractie dus in het grote plaatje is net dat maar wat gerommel in de marge. Ik snap ook niet goed waarom je denkt dat wij hemel en aarde bewegen om te verduurzamen terwijl ons energie en klimaatbeleid al jaren de speelbal is van politici die maar wat aanmodderen en bijzonder weinig weten te realiseren. We praten al decennia over het sluiten van onze oude kerncentrales zonder in nieuwe te investeren, volop protesten tegen windmolens, we rekenen meer en meer op stokoude vervuilende turbines om tekorten op te vangen en bouwen zelf ook nog altijd gascentrales. Als je dat vergelijkt met pakweg china dat niet enkel veel beter doet maar er ook economisch op vooruit gaat juist door enorm te investeren in die nieuwe markt... Nog minder doen gaat ons op termijn enkel nog meer kosten.
Het idee dat wij alle lasten van de wereld dragen is ook weer zon fictieve slachtofferrol waar bepaalde partijen ons proberen in te duwen. Ik ben al blij dat je zegt dat niets doen of zelfs in de verkeerde richting bewegen zoals Trump erover is. Maar ipv een versnelling lager te schakelen zouden we beter een versnelling hoger schakelen en proberen china bij te blijven zodat ze niet heel die industrie in handen krijgen en we ook op dat vlak weer van hen afhankelijk worden.
Ook weer mijn voorbeeld uit zijn context gehaald hier. Ik heb Afrika enkel aangehaald als voorbeeld van continent waar onze "verboden" voertuigen dus een tweede leven gaan leiden (en ja daar vervuilen ze dus evenveel als hier en niet minder omdat de CO2 per capita lager ligt).De CO2 emissie per capita in Afrika ligt 10x lager dan in de V.S. en 7x lager dan in Europa. Misschien had je die cijfers eerst eens moeten opzoeken voor al je veronderstellingen hier te delen. Gewoon een flauw excuus om onze eigen verantwoordelijkheid af te schuiven.
Klopt niet, totale CO2 emissie van Europa is ca. 4x zo hoog als die van Afrika.Ook weer mijn voorbeeld uit zijn context gehaald hier. Ik heb Afrika enkel aangehaald als voorbeeld van continent waar onze "verboden" voertuigen dus een tweede leven gaan leiden (en ja daar vervuilen ze dus evenveel als hier en niet minder omdat de CO2 per capita lager ligt).
Als je het over totale emissie wil hebben, dan stoot het Afrikaanse continent 3% van de globale CO2-emissie uit terwijl het 17% van de globale bevolking vertegenwoordigt. Volgens uw eigen argument moet Afrika dus niks doen want hun bijdrage is maar een druppel in de emmer vergeleken met grote vissen als China of de VS. Interessante denkwijze maar dat vingerwijzen en afschuiven van de verantwoordelijkheid is de voornaamste reden waarom ons klimaat regelrecht de afgrond inrijdt.Ook weer mijn voorbeeld uit zijn context gehaald hier. Ik heb Afrika enkel aangehaald als voorbeeld van continent waar onze "verboden" voertuigen dus een tweede leven gaan leiden (en ja daar vervuilen ze dus evenveel als hier en niet minder omdat de CO2 per capita lager ligt).
Scheve vergelijking ook, enkel CO2 per capita in rekening brengen, je mag ook gerust de totale CO2 uitstoot nemen van vele landen in de vergelijking. Het is de totale uitstoot die telt op wereldvlak en niet CO2 per capita. Een eiland met 50 inwoners met de hoogste CO2 per capita die aan CO2 reductie gaat doen, gaat het verschil niet maken in de climate change. Een werelddeel met 1 miljard eerder gematige uitstoters daarentegen wel.
Belgie staat dan "maar" op de 45ste plaats, vele zogegd armere landen (bbp gezien) staan voor ons in de lijst qua totale uitstoot hoor.
India bijvoorbeeld nummer 3 op de wereldranglijst. ja uitstoot per capita lager dankzij (en gelukkig dus) dankzij het feit dat er in vele van die armere landen heel veel mensen zijn die zich niets kunnen veroorloven (geen wagen etc). Stel je voor dat alle die mensen daar zich wel ineens een wagen kunnen veroorloven ? Het probleem zal exponentieel veel groter zijn dan bij ons gezien hun grote bevolkingsaantallen.
En laten we dus ook eerlijk zijn het probleem is dus al groter in absolute CO2 uitstoot. (en kan dus alleen nog naar toenemen)
Dus neen ik zie niet waarom dan hun effort om het probleem in te dijken dus kleiner zou moeten zijn dan de onze,
Jij ent dus duidelijk een van die mensen die niets leest van wat iemand post en er steeds opnieuw in slaagt enkel uit zijn context gerukte stukken uit de posts te halen om het groter gelijk te halen, ofwel heb je echt een fetisj voor mijn Afrika voorbeeld, natuurlijk.Klopt niet, totale CO2 emissie van Europa is ca. 4x zo hoog als die van Afrika.
Als je het over totale emissie wil hebben, dan stoot het Afrikaanse continent 3% van de globale CO2-emissie uit terwijl het 17% van de globale bevolking vertegenwoordigt. Volgens uw eigen argument moet Afrika dus niks doen want hun bijdrage is maar een druppel in de emmer vergeleken met grote vissen als China of de VS. Interessante denkwijze maar dat vingerwijzen en afschuiven van de verantwoordelijkheid is de voornaamste reden waarom ons klimaat regelrecht de afgrond inrijdt.
Verder zie ik een essentiële rol voor de VS, Europa en China omdat wij wel alle kennis, expertise en financiële mogelijkheden hebben om nieuwe groene technologieën te ontwikkelen, produceren en te integreren binnenin onze en (nadien) de globale markt. Lijkt me nogal logisch dat wij daar het voortouw in moeten nemen. Wat ga je daarvoor met de vinger naar Afrika wijzen?
Opgelet: ik ga uw post en boodschap even herleiden naar uw Bangladesh voorbeeld (een trend hier soms om een punt te scoren, daarmee doel ik niet op jouw posts in het bijzonder).Ook je idee dat landen een vrijgeleide krijgen om te mogen vervuilen of niets doen lijkt me eerder gevoelsmatig. China is het schoolvoorbeeld van land waarnaar we onze maak industrie geexporteerd hebben en die kan je dat al niet verwijten. Ook de BRICS landen en landen zoals Indonesië en Bangladesh waar nu veel productie naar toe trekt, wat alles te maken heeft met hun bijna onbestaande loonkost ipv hun milieubeleid werken aan klimaatdoelstellingen. Dat milieuwetgeving net zoals zowat alles van scholing tot levensstandaard daar achterop hingt ga ik zeker niet ontkennen maar die leveren evengoed inspanning in verhouding tov ons. We kunnen ons beter baseren op cijfers ipv zulke gevoelsmatigheden.
Maar ik schuif dat ook niet af op "wokisten" ik schuif dat af op het ondoordacht eenzijdig klimaatbeleid die hier gevoerd wordt.Neem nu je voorbeeld van die afgedankte diesels die naar afrika gestuurd worden. Het is toch juist greenpeace en andere mensen die je als "wokisten" omschrijft die daar tegen zijn? Ik zie niet goed in waarom je ook dat weer wil afschuiven op de "woke community" terwijl zij het net aankaarten. Het is nu ook niet echt zo'n gigantisch probleem. Onze tweedehands wagens gaan al decennia naar afrika en zo krijgen ze een tweede leven terwijl ze hier verschroot zouden worden wat toch ook duurzaamheid, energieverbruik en verhoogde efficientie per wagen oplevert. In het ideale scenario verkochten we elektrische wagens aan afrika maar er zijn helemaal nog niet zoveel goedkope 2e hands elektrische wagens. Er zijn sowieso al veel minder wagens omdat ze voor de meeste mensen onbereikbaar zijn. Zelfs wij hebben nog niet eens deftig uitgebouwde elektrische infrastructuur die dat allemaal kan dragen. Dat is zo een probleem dat zich zelf wel oplost met de voordelen van schaal, wat goedkopere elektrische wagens oplevert en tijd wat ervoor zorgt dat ze de tweedehands markt zullen domineren
Mja zoals ik zei is dat toch allemaal vrij extreem en grotendeels in lijn met dat anti woke MAGA gedachtegoed. Je ziet in mainstream media een links complot en zet evengoed alles dat je niet aanstaat weg als woke. Democratie zie je als relatief begrip, als illusie zelfs, niet wezenlijk verschillend aan de democratische afbraak waar Trump mee bezig is. Dat wegzetten als een subtiel verschil is imo behoorlijk van het paadje.
Ook je mening over extreem woke klimaat gedoe vind ik vrij wereldvreemd. Je wijst naar Afrika maar Afrikaanse landen verbruiken veel minder dan wij en sommige landen staan op veel vlakken zelfs enorm voor op ons omdat ze geen grootschalige elektrische distributie infrastructuur hebben waardoor ze die stap overslagen en on site energie opwekken met renewables ipv elektriciteit te verdelen van gecentraliseerde fossil fuel plants. Los daarvan verbruiken wij enorm veel meer en kunnen we meer uitsparen dan hun gehele verbruik. Lijkt me juist dat elk zinnig mens dat wel zou moeten verstaan? Om het simplistisch voor te stellen; wij hebben 100 appels, zij 1. Een realistisch target voor ons is 25 appels besparen zonder dat we daar echt last van hebben. Zij hebben maar 1 appel en kunnen er dus onmogelijk 25 besparen zonder daar last van te hebben. Vandaar dat iedereen zijn targets moet halen, het is niet realistisch of zelfs mogelijk voor hen om even veel te besparen.