Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Kinderboeken zijn een ander verhaal. Daar is de historiciteit ondergeschikt aan de opvoedkundige waarde.
Maar wie bepaalt wat de opvoedkundige waarde is of wat "maatschappelijk aanvaardbaar" is?

In sommige gevallen kan het inderdaad overduidelijk zijn, maar als je ziet naar bepaalde discussies in de VS over boeken die daar door scholen in de bilbliotheken geplaatst worden of er net uit gehaald zijn... En daarmee moei ik mij niet in dat debat omdat ik besef dat ik te weinig informatie heb en het waarschijnlijk zoals gewoonlijk extreme gevallen (langs beide kanten) zijn die de media halen. Maar het toont wel aan dat er geen eensgezindheid bestaat over opvoedkundige waarde of wat maatschappelijk aanvaardbaar is.

Maar wie bepaalt wat de opvoedkundige waarde is of wat "maatschappelijk aanvaardbaar" is?

In sommige gevallen kan het inderdaad overduidelijk zijn, maar als je ziet naar bepaalde discussies in de VS over boeken die daar door scholen in de bilbliotheken geplaatst worden of er net uit gehaald zijn... En daarmee moei ik mij niet in dat debat omdat ik besef dat ik te weinig informatie heb en het waarschijnlijk zoals gewoonlijk extreme gevallen (langs beide kanten) zijn die de media halen. Maar het toont wel aan dat er geen eensgezindheid bestaat over opvoedkundige waarde of wat maatschappelijk aanvaardbaar is.
Degene die de rechten op de boeken bezit beslist om een boek al dan niet aan te passen. En die doet dat op basis van het aanvoelen van wat de markt wil. Dat daar dus af en toe eens maatschappelijk debat over ontstaat is misschien wel goed om het niet allemaal zomaar te laten gebeuren.

Degene die de rechten op de boeken bezit beslist om een boek al dan niet aan te passen. En die doet dat op basis van het aanvoelen van wat de markt wil. Dat daar dus af en toe eens maatschappelijk debat over ontstaat is misschien wel goed om het niet allemaal zomaar te laten gebeuren.
Dat weet ik dat het in praktijk zo is, ik wou gewoon aantonen dat diegene die de beslissing neemt dat daarom niet altijd doet om de opvoedkundige waarde op te krikkenn. Kan even goed gebeuren om compleet andere redenen. Daarom niet de vraag wie het aanpast, maar die die waarden bepaalt. En daarom ook mijn voorbeeld over wat in de biblitheken van scholen al dan niet geplaatst wordt.

Want laat ons heel eerlijk zijn, de uitgever of diegene die de rechten (gekocht of verworven) heeft, geeft daar niet om; de voornaamste drijfveer is een projectie dat de wijzigingen de verkoopscijfers positief gaan beïnvloeden.

Een gekke zijsprong misschien, maar eentje die ik wel relevant vindt: Als het gaat over hoe we ons taalgebruik kunnen aanpassen om onze maatschappij te 'verbeteren', ben ik -veel meer dan historische werken te gaan aanpassen- voorstander om een woord als 'content' in het Nederlands taalgebruik te elimineren voor alles wat te maken heeft met creatieve ondernemingen. Ik vind dat een verschrikkelijke term, die alle creatieve ondernemingen herleid naar een soort commercieel goed, klaar voor massaconsumptie. Wat was die Mozart toch een geweldige content creator. Bleurgh. (ik ga ervan uit dat je het hier gewoon als plaatsvervanger voor 'inhoud' gebruikt, dus niet persé kritiek op jou)

Maar even ontopic: We riskeren door het aanpassen van historische werken wel een inkijk te verliezen in hoe de maatschappij toen in elkaar zat. Minder een argument bij de aanpassing van kinderboeken, maar een historisch boek lezen biedt je een inkijk in de waarden, normen en menselijkheid van de tijd waarin het werd geschreven.

Als we vandaag een historisch boek uit de 17de eeuw lezen, en achteraf blijkt dat heel wat passages in de 19de eeuw zijn aangepast om de preutsere seksuele moraal van die tijd te reflecteren, dan zou ik mij toch een beetje bedrogen voelen.

Kinderboeken zijn een ander verhaal. Daar is de historiciteit ondergeschikt aan de opvoedkundige waarde.
Ik heb 't gebruikt omdat dat het woord was dat in de originele post gebruikt werd waarop ik reageerde. Moest ik een losstaande post schrijven had ik waarschijnlijk 'inhoud' gebruikt inderdaad.

Toen een collega grapte over een mogelijke tatoeage van de rapper, flapte Bassett er ‘fo’s shizzle, my nizzle’ uit. Het is de titel van een Snoop Dogg-nummer, en het betekent zoveel als ‘komt in orde, makker’. Alleen verwijst ‘nizzle’ dan naar het ‘n-woord’, en dat hoor je - zeker als witte persoon - niet te zeggen.

Hilarisch, alsof iemand weet wa da gewauwel wil zeggen. Als ik eerst wat dope smoor mag ik dat gevreesde zinnetje dan wel gebruiken ???

Hilarisch, alsof iemand weet wa da gewauwel wil zeggen. Als ik eerst wat dope smoor mag ik dat gevreesde zinnetje dan wel gebruiken ???
Euh, ik heb niets met Snoop Dogg of rap, maar lijkt mij gewoon evident dat nizzle op nigger slaat, zo spreekt de typische rapper toch tegen zijn maten? Ik zeg dat trouwens soms om te lachen ook eens hier thuis. :unsure:

Redelijk belachelijk om daarvoor iemand te ontslaan (typische Amerikaanse hysterie?), lijkt me, al lijkt men op het einde van dat artikel wel te aan te geven dat ze misschien al eens een waarschuwing had gehad voor eerdere uitspraken.

Maar ondertussen lees je wel dat woke een imaginair dingetje is en dat Trump nog een cm verwijderd is van full blown hitler.
Kan je nu gewoon niet een beetje eerlijk zijn en zeggen.. ja we hebben ook voor polarisatie gezorgd? Zie je nu nog altijd(!) niet in dat je toch gewoon net hetzelfde doet door een vijandbeeld aan iedereen te hangen aan iedereen die maar een beetje kritisch is tegen de doorgedreven woke moraliteit?

Ik kan dit moeilijk rijmen met de realiteit. Trump wil echt een dictatuur uitbouwen en woke is echt een enorm vaag nebuleus door extreem rechts gecreëerde vijand om dat proces te vergemakkelijken. De hippies waren polariserend omdat ze tegen de vietnam oorlog waren en overal vredes symbolen ophingen en bloemetjes in lopen staken. Vrouwen omdat ze op straat kwamen voor stemrecht en Rosa Parks toen ze niet achteraan op de bus ging zitten. Hadden die moeten inbinden? Je doet alsof gewoon problemen aankaarten zoals homohaat of racisme genoeg is om te polariseren. Je hanteert ook regelmatig andere door extreem rechts verzonnen termen zoals genderideologie of lgbtq propaganda. Die zijn uitgevonden om te kunnen polariseren. Je moet is artikels checken die in rechtse kranten stonden aan de vooravond van de tweede wereldoorlog. Die spraken ook volop over de problemen met joodse ideologie en joodse propaganda.

Wat is woke nog vandaag de dag buiten alles dat rechts niet aanstaat? Kan je zelfs ook maar één woke kopstuk opnoemen dat zo polariseert als Andrew Tate, Donald Trump, Musk, Rowling, Farage, VanGrieken, VanLangenhoven, Tiktok TradWives, Russian trollfarms en hun duizenden bot accounts, Jordan Peterson, Rogan, ...

Het is een paraplu verzonnen door rechts om al hun haat onder weg te steken.

Ik kan dit moeilijk rijmen met de realiteit. Trump wil echt een dictatuur uitbouwen en woke is echt een enorm vaag nebuleus door extreem rechts gecreëerde vijand om dat proces te vergemakkelijken. De hippies waren polariserend omdat ze tegen de vietnam oorlog waren en overal vredes symbolen ophingen en bloemetjes in lopen staken. Vrouwen omdat ze op straat kwamen voor stemrecht en Rosa Parks toen ze niet achteraan op de bus ging zitten. Hadden die moeten inbinden? Je doet alsof gewoon problemen aankaarten zoals homohaat of racisme genoeg is om te polariseren. Je hanteert ook regelmatig andere door extreem rechts verzonnen termen zoals genderideologie of lgbtq propaganda. Die zijn uitgevonden om te kunnen polariseren. Je moet is artikels checken die in rechtse kranten stonden aan de vooravond van de tweede wereldoorlog. Die spraken ook volop over de problemen met joodse ideologie en joodse propaganda.

Wat is woke nog vandaag de dag buiten alles dat rechts niet aanstaat? Kan je zelfs ook maar één woke kopstuk opnoemen dat zo polariseert als Andrew Tate, Donald Trump, Musk, Rowling, Farage, VanGrieken, VanLangenhoven, Tiktok TradWives, Russian trollfarms en hun duizenden bot accounts, Jordan Peterson, Rogan, ...

kwist niet dat rowling of tiktok tradwives een kopstuk was?
Hebben die dan ook zo een impact gehad als kopstuk zoals de BLM protesten (hier ook in belgie trouwens)
Je moet jezelf ook eens de vraag stellen of je zelf niet in een desinformatiecampagne verzeild geraakt bent vanuit rusland of china.

Voor mij toch wel en probleem met de manier waarop 'woke' en ik neem nu de antikoloniale protesten zich hebben ontwikkeld, is dat ze Europese beleidsmakers hebben afgeschrikt van elke assertieve buitenlandse politiek. Uit angst om als neokolonialistisch of imperialistisch bestempeld te worden, hebben veel Europese landen hun geopolitieke invloed sterk afgebouwd. Dit heeft een machtsvacuüm gecreëerd dat landen als China en Rusland in dank hebben aanvaard.

Terwijl Europa zich bezighield met het bevragen van zijn eigen historische schuld, investeerde, en investeert China in strategische infrastructuur in Afrika en breidde Rusland zijn invloed uit in voormalige Franse invloedssferen, zoals in de Sahel. Europese diplomatie heeft zich grotendeels teruggetrokken, en in veel gevallen hebben andere grootmachten de leegte opgevuld. Dat is natuurlijk een morele high ground win maar je koopt er niets mee natuurlijk.

Hoe graag je het wil minimaliseren het was echt wel een dingetje dat iets teveel invloed gehad heeft op huidig geopolitiek klimaat.
Ik vraag me ook af hoever Rusland doorgeduwd heeft op het anti nucleaire sentiment in Duitsland en andere europese landen om de afhankelijkheid van Russisch gas in Europa te bevorderen.

Je kent ze toch? Ken je zogezegde woke kopstukken? Je hebt een hele hierarchie van mensen met een miljoenen bereik die continue afgeven op alles wat ze woke verklaren maar woke zelf is zo nebuleus, het verdwijnt gewoon als je er op focust. Het is geen beweging. Zoeken achter de kopstukken ervan is zoeken naar spoken.

Je gaat zelf ook heel lustig mee in dat anti woke verhaal en hanteert ook al die door rechts verzonnen termen dus ik zou zeker ook eens in eigen boezem kijken of je geen speelbal bent van desinformatiecampagnes.

Na de tweede wereldoorlog hebben we alles in het werk gesteld om een rule en law based order op te bouwen wat imperialistische annexatie oorlogen veroordeelde en afstrafte wat territoriale integriteit alsook soevereniteit beschermde. Dit proberen weg te zetten als een gevolg van woke is gewoon nog een nebulies iets aan de paraplu toevoegen. Je laat ook uitschijnen alsof je voor kolonisatie bent en de moral high ground wil verlaten omdat je daar mee kan kopen. Daarin verschillen we dan fundamenteel van mening. We moeten leren samenleven en handel drijven, niet gewoon stelen wat we kunnen naargelang de sterkste.

Regenboogzebrapaden of armbandjes, te veel zwarten of homos op tv of wie waar moet gaan pissen zijn verzonnen problemen maar toch wil ik dit onderwerp zeker niet minimaliseren. Hoe belachelijk en onzinnig ook, extreem rechts slaagt erin zulke dingen te verkopen als een probleem. En dat op zich is het echte probleem. Ik zie rechts hun anti woke oorlog als de grootste bedreiging voor democratie, onze normen en waarden, de westerse maatschappij en zelfs territoriale integriteit en onze law en rules based world order.

Laatst bewerkt:

Anuna De wever, Dalilla Hermans, Aya Sabi .... om een paar Belgische te noemen, evenveel polariserende figuren waarschijnlijk dan aan de rechterzijde.
Alweer wordt het probleem van wokisme onder de mat geveegd alsof het een hersenspinsel van rechts zou zijn.
De oorspronkelijke woke gedachte, nl het opkomen voor sociaal onrecht van minderheden, daar zijn we vandaag al lang voorbij, denk ook niet dat veel mensen daar een probleem mee hadden. Het is echter verworden in een cancelcultuur van alle denkwijzen die niet passen in het denkpatroon van een elitair links minderheidsgroepje die er uiteraard van overtuigd is dat haar maatschappelijke zienswijze de enige juiste is. Terwijl zij tolerantie prediken zijn er nog nooit zoveel voorbeelden van cancelcultuur vandaag, onder het mom van woke, omdat meningen die niet overeenkomen met hun zienswijze niet kunnen uiteraard. Televisieseries die moeten worden verwijderd omdat ze niet meer zouden passen in de tijdsgeest van vandaag, standbeelden die moeten worden verwijderd omdat ze verwijzen naar een koloniaal verleden honderd jaar geleden of meer, schrijvers die worden gecancelled omdat hun kleur niet past bij de boodschap die we willen brengen, etc, er zou daar namelijk wel iemand van een minderheidsgroep wel eens aanstoot aan kunnen aan nemen.
Maar zelf zijn de wokisten toonbeelden van tolerantie uiteraard, voordragers van de vrije meningsuiting, ja zolang deze volledig in hun kraam past, maar owee asl ze daar tegenin gaat, dan doen we aan sociaal media bashen, of gaan we over tot een protest tot er ontslagen vallen, dan hebben we ons doel bereoikt, ons gelijk gehaald.
Rechts wordt verweten cesuur op te leggen, vrijheden te beperken, etc, maar wat doet wokisme dan. toch net hetzelfde ?
Fatima vindt het haar recht om een hoofddoek te dragen in een klaslokaal als uiting van haar godsdienstvrijheid, dus we moeten dit toelaten. De kruisen in de katolieke scholen zijn weggehaald destijds omdat andere religies (moslims) hier aanstoot aan namen, dus we moeten dit gedogen. Het ene past in het nieuwe dor wokisme opgelegde maatschappelijke beeld, het andere blijkbaar niet meer.

In koffiehuis Halle moeten de "negerinne tetten" van de menukaart gehaald worden, want Aya Sabi vond het nodig hier een "drama" over te maken op sociale media,, want ze nam hier immers aanstoot aan, en een minderheidsgroep die ergens aanstoot aan neemt is immers geen polariseringskaart die wordt getrokken, neen dit is gewoon gezond verstand.
Aya Sabi had echter ook gewoon het etablissement links kunnen laten liggen en gewoon elders eten. maar nee de wokisten hebben immers altijd gelijk en moeten dus ook hun gelijk halen, alle middelen zijn hiervoor toegelaten (het pure doel heiligd immers de middelen, dus net zoals bij Trump, altijd gelijk, waar zit het verschil hier eigenlijk ?
Vrijheden van minderheidsgroepen worden onder wokisme gevrijwaard, vrijheden van meerderheid moet hiervoor volledig aan banden worden gelegd.
Extreem rechts legt vrijheidsbeperkingen op ? Maar nee, zij tolereren alles wat in hun maatschappelijk wereldbeeld past, net zoals bij onze woke vrienden.
Het hangt er dus maar vanaf welk juk je wil dragen zeker ?

Laatst bewerkt:
Is Anuna de Wever een woke kopstuk? Leeft die zelfs nog? Of kom je die voornamelijk tegen in rechtse kringen die haatmemes en dergelijke over haar posten? Heeft die een bereik gelijkaardig aan bijvoorbeeld Musk, Trump of Tate met even haatdragende boodschappen? Je post spreekt eigenlijk voor zich. Jij mag mellowcakes negerinnen tetten blijven noemen maar je bent niet vrij van alle reactie of kritiek daarop. Maar wederom dit is toch een fictief probleem? Wil je echt discussieren dat de voordelen van "negerinnen tetten" opwegen tov de nadelen van "mellowcakes"? Hoe zelfs? Het is het papier van dagallemaal niet eens waardig.

Is Anuna de Wever een woke kopstuk? Leeft die zelfs nog? Of kom je die voornamelijk tegen in rechtse kringen die haatmemes en dergelijke over haar posten? Heeft die een bereik gelijkaardig aan bijvoorbeeld Musk, Trump of Tate met even haatdragende boodschappen? Je post spreekt eigenlijk voor zich. Jij mag mellowcakes negerinnen tetten blijven noemen maar je bent niet vrij van alle reactie of kritiek daarop. Maar wederom dit is toch een fictief probleem? Wil je echt discussieren dat de voordelen van "negerinnen tetten" opwegen tov de nadelen van "mellowcakes"? Hoe zelfs? Het is het papier van dagallemaal niet eens waardig.
Zijn maar wat Belgisch namen, die zeker actief aan wokisme doen.
Anuna de Wever heeft bij mijn weten Gert Verhulst in een rechtstreekse Tv uitzending verweten een oude witte hetero man te zijn die moest zwijgen.
Ja immers vandaag als je een oude witte hetero man bent, dan is dit iets waar je je voor moet voor schamen in een"woke" maatschappij.
Dat is een voldoende gegeven om geen recht van spreken meer te hebben. Een gelegitimeerde reden binnen het woke milieu om je dus volledige te mogen cancellen (in het omgekeerde geval noemt men dit racisme & discriminatie, doch dit terzijde).
En dan is men verwonderd dat er bij een aantal mensen hiermee een tolerantiegrens is overschreden.

En ja ik vind dat ik het recht heb om "mellowcakes", "negerinnen tetten" te noemen, ge moet een oude aap immers geen nieuwe truken leren, en met deze benaming wordt ook niemand persoonlijk geviseerd, het is een visuele voorstelling van een object (lijkt op), geen aanval naar een bevolkingsgroep as such.
Maar ja als bij een minderheidsgroep hierdoor hun tolerantiegrens wordt overschreden (als die al een tolerantiegrens hadden mee te beginnen), dan moeten we ons maar opnieuw aanpassen zeker, naar de normen van de tolerante woke maatschappij. In dit geva mag de sociale mediamolen in gang worden gezet om de cancelcultuur in gang te zetten. De tolerantie moet immers maar van 1 kant komen, altijd dezelfde kant uiteraard.

Anuna De wever, Dalilla Hermans, Aya Sabi .... om een paar Belgische te noemen, evenveel polariserende figuren waarschijnlijk dan aan de rechterzijde.
Als dit de meest invloedrijke kopstukken zijn van woke, denk ik niet dat we ons teveel zorgen moeten maken daarover :biglaugh: Laat staan dat zij evenveel gevaar vormen voor onze samenleving en welvaart als een ranzige ideologie die politiek vertegenwoordigd wordt door de op 1-na grootste partij van Vlaanderen.

Als dit de meest invloedrijke kopstukken zijn van woke, denk ik niet dat we ons teveel zorgen moeten maken daarover :biglaugh: Laat staan dat zij evenveel gevaar vormen voor onze samenleving en welvaart als een ranzige ideologie die politiek vertegenwoordigd wordt door de op 1-na grootste partij van Vlaanderen.
Ik denk dat die tradwives nu ook niet de teloorgang zijn van de maatschappij anders....

Dat idee dat de blanke witte hetero man onder aanval is is ook weer zon mirage die extreem rechts heeft opgetrokken om zich in hun gebruikelijke slachtofferrol te wentelen. Je lijkt ook te denken alsof er een soort georchestreerd woke complot is door de media om "cancelcultuur in gang te zetten". Dit terwijl je zelf al die onzin leest en de media het dus voor puur kapitalistische redenen blijft plaatsen. Ook die zaak gaat gewoon mee met de tijd maar ook mede door kapitalistische gedachte; meer klanten > hogere omzet en graag geziene extra publiciteit. Voor hen is het dus eerder win win. Die zaak was vrij dat niet te doen maar waarom zouden ze? Het gerecht is daar nooit tussenbeide gekomen en sommige hard core extremisten blijven effectief vasthouden aan verouderd taalgebruik specifiek om te schofferen en dat mag allemaal. Maar ze moeten er dan niet van verschieten dat ze minder klanten binnen krijgen.

En zoals ik al zei, je moet je helemaal niet aanpassen. Sommige mensen spreken zelfs nog altijd over janetten en makakken. Je mag eender wat voor onzin of zelfs scheldwoorden uitkramen maar je bent niet vrij van reactie daarop.

Ik denk dat die tradwives nu ook niet de teloorgang zijn van de maatschappij anders....
Die hebben nochtans een bereik van miljoenen en onderzoek toont aan dat ze mee in het conspiracy clickhole algoritme zitten waardoor er een heel sterke kruisbestuiving is tussen bijvoorbeeld anti woke russische propaganda, Andrew Tate mysogyny en Tradwife content.

Dat idee dat de blanke witte hetero man onder aanval is is ook weer zon mirage die extreem rechts heeft opgetrokken om zich in hun gebruikelijke slachtofferrol te wentelen. Je lijkt ook te denken alsof er een soort georchestreerd woke complot is door de media om "cancelcultuur in gang te zetten". Dit terwijl je zelf al die onzin leest en de media het dus voor puur kapitalistische redenen blijft plaatsen. Ook die zaak gaat gewoon mee met de tijd maar ook mede door kapitalistische gedachte; meer klanten > hogere omzet en graag geziene extra publiciteit. Voor hen is het dus eerder win win. Die zaak was vrij dat niet te doen maar waarom zouden ze? Het gerecht is daar nooit tussenbeide gekomen en sommige hard core extremisten blijven effectief vasthouden aan verouderd taalgebruik specifiek om te schofferen en dat mag allemaal. Maar ze moeten er dan niet van verschieten dat ze minder klanten binnen krijgen.
Daar gaan we weer,het minimaliseren, immers uitspraken gedaan tegen de "witte hetero man", dat is een slachtofferrol aannemen, daar is niets van aan. Laat nu net dit de sterke identificatie met rechtse parcours verklaren.

Wel laten we nu de rollen eens omdraaien en al dat gedoe rond de kolonisatieperiode van vroeger, waar de generaties van vandaag geen bal meer mee te maken hebben (ze kennen het woord slavernij immers ook alleen maar uit het woordenboek), wel dat is nu ook wat men noemt zich wentelen in een slachtofferrol mijns inziens, en keer op keer opnieuw.
Die zogegde woke faits divers in de media, die worden getriggerd door hetgeen zij waarnemen als activiteit op sociale media, dus de post van Aya en andere , die bestaan wel degelijk, maar blijkbaar heb jij dan alleen een filter ingesteld om de posts van Van Grieken te lezen en daarover verontwaardigd te zijn, want de woke reacties zijn volgens jou veel beperkter en niet bedoeld om iemand te schofferen uiteraard, enkel om positieve maatschappelijke veranderingen teweeg te brengen natuurlijk.

Die zaak die heeft een keuze, ofwel plooien en aanpassen of om aan de sociale media schandpaal te worden genageld, met klantenverlies tot gevolg, maar hey publieke veroordelingen in the name of woke are justified and for the greater good. Geeft die zaak daar geen gevolg aan, dan gaat het social shaming gewoon verder, stapje verder is het opnieuw proberen trekken van de racisme kaart uiteraard. Veel keuze zie ik dus niet voor zo'n bedrijf tenzij ze vroeger met pensioen willen gaan. Dit is eerder zo'n geval van "choose your battles". Ge moet gewoon maar pech hebben dat zo'n intolerante wokist uw zaak komt bezoeken uiteraard.

En ja ik moet mij wel aanpassen, als ik niet zelf het voorwerp wil uitmaken van social media bashng (zoals JK Rowling bv).

Laatst bewerkt:

En zoals ik al zei, je moet je helemaal niet aanpassen. Sommige mensen spreken zelfs nog altijd over janetten en makakken. Je mag eender wat voor onzin of zelfs scheldwoorden uitkramen maar je bent niet vrij van reactie daarop.
Goed dat je blank/wit aanbrengt. Blank ligt al sinds 2016 onder vuur net als het woordje Cis die pejoratief gebruikt wordt door de 'mirage' mensen sinds wanneer? 2013? Das allemaal lang voordat een die andrew tate nog maar iets van bekendheid had(heb ik moeten opzoeken dat was toen blijkbaar een kickboxer), Jordan peterson nog een gewone psycholoog was voordat hij bekend werd voor zijn kruistocht tegen al dan niet imaginair opgelegd taalgebruik van de canadese overheid en JK rowling nog op handen gedragen werd. (die is ook maar sinds 2020 aan de schandpaal genageld)
Dus stop met uw altright mensen als het oorzaak van alle kwaad te bekijken want het is overduidelijk reactionair gedrag die we hier zien. Net hetzelfde reactionair gedrag die ons nu in deze geopolitieke situatie gebracht heeft en dat is van tel in de VS alsook Europa. De ruk naar rechts is heel duidelijk. Ieder zijn ding natuurlijk. Je doet maar waar je zelf achterstaat en als je bepaalde ideologieën maar op mensen wil pushen moet je dan ook niet verschieten dat deze anders gaan stemmen dan wat je denkt te bereiken.
Dat politici en buitenlands agitatoren hierop inspringen stond in de sterren geschreven. Maar het is potverdikke dezelfde modus operandi die de 'mirage'mensen gehanteerd hebben! Namelijk tweespalt veroorzaken. Hoe meer soep er tegen schilderijen gegooid wordt of autostrades geblokkeerd hoe meer mensen er FU gaan zeggen.
Die hebben nochtans een bereik van miljoenen en onderzoek toont aan dat ze mee in het conspiracy clickhole algoritme zitten waardoor er een heel sterke kruisbestuiving is tussen bijvoorbeeld anti woke russische propaganda, Andrew Tate mysogyny en Tradwife content.
Ik kom nu eens niets tegen van die tradwives. Wie is dat feitelijk? Ik vermoed dat je in een internetbubble zit waar zulke zaken blijkbaar u blijkbaar constant voorgeschoteld worden. Of dat dat nu altright websites zijn waar je op vertoeft of krijg je de info van gefrustreerde extreem linkse websites weet ik nu niet goed?

Laatst bewerkt:
Ik kom die content zelf niet tegen want ik heb geen social media maar ik lees wel "mainstream" media zoals NYT of WSJ en volg ook de wetenschap rond de viraliteit van ideologische memes. Volgens mij projecteer je daarin een beetje als je denkt dat ik effectief zulke content volg op social media. Je bent zelf vrij anti-woke en hebt hier in het verleden al fringe content gedeeld die uit die internetbubble komt. Met door rusland gepushte woorden zoals lgbtq propaganda gebruik je vaak ook heel gelijkaardige taal. Waar pik jij dat allemaal op?

Die wit/blank is toch ook weer zo een fictief probleem als die negerinnen tetten. En wil je nu zelf het gebruik van het woord CIS cancellen of wat? Dit bedoel ik nu net met "problemen" genre regenboogzebrapad of zwarte lesbiennes op tv. Je mag het draaien en keren hoe je het wilt, die anti woke oorlog en de mensen die daar in mee gaan blijven het grootste gevaar voor onze democratie, onze normen en waarden, de westerse maatschappij en ja zelfs territoriale integriteit en onze law en rules based world order. Je weet wel, echte problemen zoals veiligheid, energie voorziening, economische belangen, kilmaatverandering, het uitbouwen van bondgenootschappen, ... Dus nee ik ga zeker niet stoppen met aan de alarmbel te trekken daarvoor en te proberen iedereen die meegaat in dat anti woke gebeuren te laten inzien dat het een rookgordijn is dat onder het mom van oplossen van valse problemen gigantische echte problemen creëert.

Dat mensen FU zeggen omdat er iemand soep tegen een schilderij gooit en dan niet meer geven om klimaat of dat ze zich tegen lgbtq keren omdat ze een regenboogzebrapad over moeten is te zot voor woorden. We moeten proberen die mensen terug logisch en rationeel te doen nadenken. Toen zwarten van hetzelfde kraantje begonnen te drinken of vooraan in de bus gingen zitten groeide de klu klux klan ook enorm. Zulk reactionair gedrag moeten we zien te onderdrukken want dat is absoluut niet de oplossing. Op anti klimaat, anti europa, anti vrouwen en anti lgbtq partijen beginnen stemmen omdat enkelingen in hun gevecht voor vooruitgang over de schreef gaan is collectieve zelfmoord. Zeker als regenboogzebrapad voor velen al over die schreef is wordt dit een heel moeilijke opdracht.

Laatst bewerkt:

Voor iemand die de mond vol heeft over vooroordelen kan je er behoorlijk ook zelf wat van qua projectie en vooroordelen als iemand het niet met je eens is.

Terug
Bovenaan