Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Omdat het een richtlijn is die iemand beperkt in zijn doen, in zijn verwoorden van iets, zonder ook maar enige reden of meerwaarde. En daar ben ik tegen. Het hoort allemaal samen in die cancel cultuur, waarbij men onder het mom van "we willen niemand tegen de schenen schoppen", bepaalde zaken gaat veranderen, veroordelen of bannen. Waarbij dat soms correct is, en soms gewoon bij de haren getrokken. Zoals dit.

Waarbij het gevolg op de lange duur gewoon censuur is. Het begint bij media die deze richtlijnen opdringt, het eindigt bij een maatschappij die op vanalles en nog wat kritiek heeft, hoe vergezocht ook.
Ik leg hier al verschillende posts uit wat de meerwaarde of reden is. Zowel in het algemeen als bij die specifieke case. Concretere, juistere benamingen. Wat leidt tot betere verslaggeving. Wat het doel is van kwalitatieve journalistiek. We zien hier op dit forum al om de haverklap semantische discussies ontstaan. Taal is belangrijk. Bepaalde woorden beschrijven beter de realiteit dan andere. Als je als krant kwalitatieve journalistiek nastreeft, dan moet je de juiste begrippen hanteren. En ja, als je als krant voor een heel diverse set aan doelgroepen wil schrijven, dan zorg je er ook best voor dat je taalgebruik zo neutraal mogelijk is.

Ik snap écht, écht niet in welke wereld je moet leven om dat problematisch te vinden. Hoe is jouw reactie trouwens géén pleidooi voor censuur? Jij wil niet beperkt worden in hoe je iets verwoordt, maar trekt wel van leer tegen journalisten die een bepaalde keuze maken in hoe zij bepaalde zaken willen verwoorden. Enfin, uw "het eindigt bij een maatschappij die op vanalles en nog wat kritiek heeft, hoe vergezocht ook." ... zie je nu zelf niet de ironie in met hoe je hier aan het kritiek geven bent op een journalistiek medium dat prefereert om wanneer ze het hebben over bijvoorbeeld Carlos Bacca te schrijven dat hij een Colombiaan is in plaats van een Zuid-Amerikaan en dat als eerste stap ziet naar cancel culture, censuur en de teloorgang van onze maatschappij? "Hoe vergezocht ook", inderdaad.

Bon. Niet dat de Kanye al te serieus moeten nemen. Maar ik heb hier op het forum ook iemand weten verkondigen dat de Chinezen toch wel erg weinig doen aan de dictatuur daar. Waarmee ik wil bedoelen: gekke ideeën zijn de wereld nog niet uit. Door de term zo te gebruiken wordt die context volledig duidelijk met het nodige respect. Een paar extra letters voor jou kunnen een wereld van verschil betekenen voor een ander. Het kost je zelfs geen geld. Ideaal toch?

Het zegt veel over het inhoudelijk niveau van je post als je één al Kanye West moet citeren en twee vervolgens zelf nuanceren dat je die niet serieus moet nemen.

De vergelijking met China en hun regeringsvorm loopt ook maar mank, ik vind het idee overigens zo gek niet dat een volk wel of niet protesteert tegen een dictatoriaal regime. Wij hebben hier in het Westen de luxe dat onze voorouders succesvol gevochten hebben voor onze vrijheden en dat we relatief vrij opgevoed en onderwezen zijn, in andere landen zoals China heeft men een andere geschiedenis. Treft daarom elke Chinees schuld voor zijn huidige dictatoriale regering? Uiteraard niet. Maar opmerken dat er in China weinig protest is tegen hun regering kan je zowel zien als een teken dat de Chinese regering succesvol de grip houdt op zijn inwoners en/of de mate waarin de Chinezen zelf vrede nemen met hun regering (of niet beter weten). Wat is hier overigens de rest van de link met slavernij? Tot nader order is de gemiddelde Chinees geen slaaf van zijn regering? Over de Oeigoeren kan je nog discussiëren natuurlijk.

Ik voel me écht niet geroepen om mensen die zich slecht voelen bij de term slaaf ongemakkelijk voelen wat "extra letters" te gaan gebruiken, ik zie ook met de beste wil van de wereld niet in hoe dat extra context toevoegt...

Met dezelfde logica van mensen die verwrongen begrippen als "tot slaaf gemaakte"/slaafgemaakte introduceren, kost mij dat overigens wél geld: extra tijd om mijn gedachten te verwoorden en tijd is geld, extra elektronen om die woorden op een scherm tevoorschijn te toveren in tijden waarin de stroomfactuur reeds explodeert... absurde logica uiteraard, ik trek het bewust in het belachelijke.

Ik snap je voorbeeld niet. Een instagrampost is sowieso publiek, hoe kan een derde partij zoiets dan openbaar maken?
Ik leg het graag even voor je uit.
Voor mij is die post semi publiek. Ik veronderstel dat hij nu niet de hele instagramcommunity als follower had. Maar, dan vind ik, als je die post bewust openbaarder maakt aan aanhangers van bepaalde 'filosofische stromingen' en met als gevolg dat die persoon enorm veel bagger over zich heen krijgt, haatberichten en finaal zijn account moet opdoeken dan heb je zelf per definitie opgeroepen tot haat en geweld.

Wat wettelijk niet mag, is publiekelijk andere personen “aanzetten tot” (oproepen tot) discriminatie, haat of geweld tegenover bepaalde personen of groepen.
Je kan nu eenmaal 'dreddsgewijs' niet judge jury en executioner zijn. Daarvoor hebben we instellingen waar klachten kunnen ingediend worden.

Het zegt veel over het inhoudelijk niveau van je post als je één al Kanye West moet citeren en twee vervolgens zelf nuanceren dat je die niet serieus moet nemen.

De vergelijking met China en hun regeringsvorm loopt ook maar mank, ik vind het idee overigens zo gek niet dat een volk wel of niet protesteert tegen een dictatoriaal regime. Wij hebben hier in het Westen de luxe dat onze voorouders succesvol gevochten hebben voor onze vrijheden en dat we relatief vrij opgevoed en onderwezen zijn, in andere landen zoals China heeft men een andere geschiedenis. Treft daarom elke Chinees schuld voor zijn huidige dictatoriale regering? Uiteraard niet. Maar opmerken dat er in China weinig protest is tegen hun regering kan je zowel zien als een teken dat de Chinese regering succesvol de grip houdt op zijn inwoners en/of de mate waarin de Chinezen zelf vrede nemen met hun regering (of niet beter weten). Wat is hier overigens de rest van de link met slavernij? Tot nader order is de gemiddelde Chinees geen slaaf van zijn regering? Over de Oeigoeren kan je nog discussiëren natuurlijk.

Ik voel me écht niet geroepen om mensen die zich slecht voelen bij de term slaaf ongemakkelijk voelen wat "extra letters" te gaan gebruiken, ik zie ook met de beste wil van de wereld niet in hoe dat extra context toevoegt...

Met dezelfde logica van mensen die verwrongen begrippen als "tot slaaf gemaakte"/slaafgemaakte introduceren, kost mij dat overigens wél geld: extra tijd om mijn gedachten te verwoorden en tijd is geld, extra elektronen om die woorden op een scherm tevoorschijn te toveren in tijden waarin de stroomfactuur reeds explodeert... absurde logica uiteraard, ik trek het bewust in het belachelijke.
Je zei “Alsof er werkelijk mensen zijn”, ja die zijn er. Kanye is er één van. Ik pak zo een mensen niet serieus, maar dat heeft geen impact op het feit dat er mensen zijn die effectief daar van overtuigd zijn.

Over jouw laatste stuk over ‘extra letters’, wel voor mij is dat hetzelfde met de hele gender kwestie. Ik citeer even Neal Leemput in de Standaard.

Waar komt die aversie van velen dan vandaan? Ik vraag het me op- recht af. Wat zijn we bang te verliezen wanneer we de rigide hokjes van alledag loslaten – al is het maar om een kleine groep binnen de samenleving te betrekken en het gevoel te geven erbij te horen? Het genderdebat is complex, maar in essentie is het enkel een vraag voor empathie ten aanzien van zij die zich niet binnen de norm terugvin- den. Ik zie ‘geen slinger die doorslaat’. Ik zie slechts een kleine moei- te die niet ten koste van iets anders gaat. Ik zie evenveel taart voor ie- dereen, eindelijk
Link naar de bewuste column

Inclusieve taal gaat ook precies daarover. Context geven, ieder gerespecteerd laten in de waarde waar men voor staat.

Er zijn slingers die doorslaan, maar meestal komt dit vanuit frustratie door het onbegrip dat men bij een groot deel van de bevolking krijgt. Uw doel veel verder zetten om uiteindelijk als compromis in het midden te eindigen.

Ik leg het graag even voor je uit.
Voor mij is die post semi publiek. Ik veronderstel dat hij nu niet de hele instagramcommunity als follower had. Maar, dan vind ik, als je die post bewust openbaarder maakt aan aanhangers van bepaalde 'filosofische stromingen' en met als gevolg dat die persoon enorm veel bagger over zich heen krijgt, haatberichten en finaal zijn account moet opdoeken dan heb je zelf per definitie opgeroepen tot haat en geweld.
Dat hangt ervan af wat die derde partij bij die post zette. Als daar bv. staat dat die persoon de kogel verdient voor zijn racistische grap dan lijkt me dat en aanzet tot geweld. Als die derde partij in die post de aandacht vestigt op het feit dat een publiek persoon racistische grappen maakt...nee.

Strafmaat is gewoon buitenproportioneel.

Zeker als je vergelijkt met strafmaat voor een "misdrijf" zoals in artikel hierboven tav vrouwen, die toch wel iets ernstiger is dan de schuine moppen van Hoeyberghs. Hoeyberghs is volgens mij gewoon het slachtoffer van één of andere politieke agenda.

Dit is eigenlijk een "prachtvoorbeeld" van hoe de ijking van de strafmaat in onze kromstaat volledig zoek is. Het zou mij inderdaad niet verbazen als hier andere zaken meegespeeld hebben, zoals het feit dat Jeff Hoeyberghs misschien de foute personen beledigd heeft.

Hij is blijkbaar ook uit zijn rechten ontzet... politici kunnen in dit land regelrechte fraude plegen (cfr. o.a. Veerle Heeren) en het duurt jaren vooraleer hun rechtzaak voorkomt en ze krijgen niet eens zo'n straf.

Eigenlijk verschrikkelijk om hierover te discussiëren, want ik wil de uitspraken van Jeff Hoeyberghs geenzins verdedigen, maar als we hem 5 maanden effectief opsluiten, mag ik hopen dat er nooit of te nimmer nog zo'n "opstel-straf" uitgesproken wordt in dit land. Maar ik vrees ervoor, want die groepsverkrachters zijn natuurlijk Brusselse jeugd, en die genieten eerder bescherming van bovenaf - sommige ministers willen ze nog gaan uitleggen waarom je geen stenen (of erger) naar de brandweer mag gooien - dan dat er een politiek is die ze durft aan te pakken.

Je zei “Alsof er werkelijk mensen zijn”, ja die zijn er. Kanye is er één van. Ik pak zo een mensen niet serieus, maar dat heeft geen impact op het feit dat er mensen zijn die effectief daar van overtuigd zijn.

Over jouw laatste stuk over ‘extra letters’, wel voor mij is dat hetzelfde met de hele gender kwestie. Ik citeer even Neal Leemput in de Standaard.

Link naar de bewuste column

Inclusieve taal gaat ook precies daarover. Context geven, ieder gerespecteerd laten in de waarde waar men voor staat.

Er zijn slingers die doorslaan, maar meestal komt dit vanuit frustratie door het onbegrip dat men bij een groot deel van de bevolking krijgt. Uw doel veel verder zetten om uiteindelijk als compromis in het midden te eindigen.

En hoeveel letters, woorden, zinnen, paragrafen wil je gaan toevoegen puur voor de "gevoeligheden" van mensen die te veel achter bepaalde eenvoudige woorden zoeken?

Oh nee, 'slaaf' duidt niet nauwkeurig genoeg aan dat dit geen keuze was van degenen die dit lot onderging... Hmm, oké.
Gaan we er ook nog een gradatie aan toevoegen dat slavernij onder de Romeinen niet hetzelfde was als het systeem van slavernij in de koloniale Verenigde Staten? Wat met de gevoeligheid van de Slavische volkeren die zich misschien beledigd voelen door dit woord?

Als we met dat soort frustraties al in die mate moeten rekening houden, wel... dan doe ik alvast niet mee.
De Standaard mag zich uiteraard houden aan zijn Orwelliaanse gids voor politiek hypercorrect denken.

Ik leg hier al verschillende posts uit wat de meerwaarde of reden is. Zowel in het algemeen als bij die specifieke case. Concretere, juistere benamingen. Wat leidt tot betere verslaggeving. Wat het doel is van kwalitatieve journalistiek. We zien hier op dit forum al om de haverklap semantische discussies ontstaan. Taal is belangrijk. Bepaalde woorden beschrijven beter de realiteit dan andere. Als je als krant kwalitatieve journalistiek nastreeft, dan moet je de juiste begrippen hanteren. En ja, als je als krant voor een heel diverse set aan doelgroepen wil schrijven, dan zorg je er ook best voor dat je taalgebruik zo neutraal mogelijk is.

Ik snap écht, écht niet in welke wereld je moet leven om dat problematisch te vinden. Hoe is jouw reactie trouwens géén pleidooi voor censuur? Jij wil niet beperkt worden in hoe je iets verwoordt, maar trekt wel van leer tegen journalisten die een bepaalde keuze maken in hoe zij bepaalde zaken willen verwoorden. Enfin, uw "het eindigt bij een maatschappij die op vanalles en nog wat kritiek heeft, hoe vergezocht ook." ... zie je nu zelf niet de ironie in met hoe je hier aan het kritiek geven bent op een journalistiek medium dat prefereert om wanneer ze het hebben over bijvoorbeeld Carlos Bacca te schrijven dat hij een Colombiaan is in plaats van een Zuid-Amerikaan en dat als eerste stap ziet naar cancel culture, censuur en de teloorgang van onze maatschappij? "Hoe vergezocht ook", inderdaad.
Ik ga het heel eenvoudig proberen te stellen: als die journalist goesting heeft om Zuid-Amerikaan te schrijven ipv Colombiaan, dan moet die dat gewoon kunnen doen. Zolang hetgeen hij schrijft correct is en het geen "zware lading" heeft, is het voor mij ok. Al de rest is regelneverij dat we best kunnen missen want het gaat de schrijver van dienst beperken in zijn literaire vrijheid. Want deze regeltjes komen bij DS wel degelijk van hogerhand, van de redactie, en zijn dus wel degelijk een soort censuur naar hun schrijvers en journalisten toe. Een censuur waar gerust iedereen van die redactie kan achterstaan, maar waar ook best iemand zich beknot in kan voelen.

Ik heb het trouwens nergens over "de teloorgang van de maatschappij". Ge zoekt het soms te ver. :wink:

Zoals gezegd, ik ben het met veel zaken in dat artikel best wel eens, maar sommige zaken vind ik onnodig.

Edit\ ik denk dat we allebei dergelijke zaken bekijken als "much ado about nothing", maar waar jij dan denkt "wat maakt het uit dat ze dit zo gaan doen in de toekomst", denk ik eerder "waarom moeten ze dit dan gaan aanpassen".

Laatst bewerkt:
Ik ga het heel eenvoudig proberen te stellen: als die journalist goesting heeft om Zuid-Amerikaan te schrijven ipv Colombiaan, dan moet die dat gewoon kunnen doen. Zolang hetgeen hij schrijft correct is en het geen "zware lading" heeft, is het voor mij ok. Al de rest is regelneverij dat we best kunnen missen want het gaat de schrijver van dienst beperken in zijn literaire vrijheid. Want deze regeltjes komen bij DS wel degelijk van hogerhand, van de redactie, en zijn dus wel degelijk een soort censuur naar hun schrijvers en journalisten toe. Een censuur waar gerust iedereen van die redactie kan achterstaan, maar waar ook best iemand zich beknot in kan voelen.

Ik heb het trouwens nergens over "de teloorgang van de maatschappij". Ge zoekt het soms te ver. :wink:

Zoals gezegd, ik ben het met veel zaken in dat artikel best wel eens, maar sommige zaken vind ik onnodig.

Edit\ ik denk dat we allebei dergelijke zaken bekijken als "much ado about nothing", maar waar jij dan denkt "wat maakt het uit dat ze dit zo gaan doen in de toekomst", denk ik eerder "waarom moeten ze dit dan gaan aanpassen".

Maar wat is het belangrijkste bij een journalistiek medium als DS? Literaire vrijheid of een zo neutraal en correct mogelijke verslaggeving?

Heel dat rechtsysteem is een grote farce. Eigenlijk niet nieuws onder zon. De grootste theater speler komt er het best vanaf want alles en alleen tegenwoordig draait om schuldinzicht tonen. Schuldinzicht is zo'n rekbaar en ondefinieerbare factor waardoor je op deze absurditeiten komen. Hoeyberghs ga je toch nooit kunnen veranderen en door zijn gebrek aan inzicht loopt hij zo'n belachelijke straf op. Idem met De Pauw die had ook een gebrek aan schuldinzicht.

Maar is dat wat we dan willen? Plooien voor de rechter voor een zo min mogelijke straf? De echtheid en eigenlijk de feiten an sich vergeten...? Omdat we die tien min een persoon voor de rechter hebben die goed uit zijn woorden geraakt en honderd keer opgelegd door de advocaat sorry zegt?

Daarenboven is de plek waar je voor een rechtbank komt toch ook wel een factor. Ik ben liever inwoner van Neufchateau dan als ik als Antwerpenaar iets mispeutert zou hebben en ik dat vind ik absoluut abnormaal. Die rechters zeggen dat het moet kunnen zo'n verschil in uitspraak, wel ik niet.

Daarmee pleit ik niet voor meerdere gevangenisstraffen of zwaardere straffen maar consistentie. Voor een groepsverkrachting een opstelletje laten schrijven komaan zeg.. Ik geloof in een tweede kans en het probatie systeem leent zich daar toe. Iemand opsluiten blijft Middeleeuws, dit moet enkel bij recidivisten en seriemoordenaars. Drugs en straat jongeren hebben daar geen baat bij want komen er nog slechter uit...

De Standaard is geen vrij podium of een of andere literair punk magazine maar een krant waarin een redactie bepaalt wat er gepubliceerd wordt en artikels redigeert aan de hand van redactionele richtlijnen, zowel stilistisch als in zekere mate inhoudelijk.
Je kunt dat censuur en regelneverij noemen maar dat is nu eenmaal hoe het werkt, en al véél langer dan vandaag. Anders kun je terecht op Bitclout ofzo.

Deze opsomming vind ik overigens niet bepaald opzienbarend of ontzettend progressief. Meeste principes (wees zo specifiek mogelijk, mensen niet reduceren tot een eigenschap, niet relevante eigenschappen laat je beter onvermeld...) zijn pretty much algemeen aanvaard. Een paar dingen liggen wat gevoeliger, zoals wit/blank gezien de ideologische bagage die daarmee gepaard gaat, maar daar blijven ze ook meer op de vlakte. Hoewel het natuurlijk hun volste recht is om ook de ideologische lijnen uit te zetten.

De Standaard is geen vrij podium of een of andere literair punk magazine maar een krant waarin een redactie bepaalt wat er gepubliceerd wordt en artikels redigeert aan de hand van redactionele richtlijnen, zowel stilistisch als in zekere mate inhoudelijk.
Je kunt dat censuur en regelneverij noemen maar dat is nu eenmaal hoe het werkt, en al véél langer dan vandaag. Anders kun je terecht op Bitclout ofzo.

Deze opsomming vind ik overigens niet bepaald opzienbarend of ontzettend progressief. Meeste principes (wees zo specifiek mogelijk, mensen niet reduceren tot een eigenschap, niet relevante eigenschappen laat je beter onvermeld...) zijn pretty much algemeen aanvaard. Een paar dingen liggen wat gevoeliger, zoals wit/blank gezien de ideologische bagage die daarmee gepaard gaat, maar daar blijven ze ook meer op de vlakte. Hoewel het natuurlijk hun volste recht is om ook de ideologische lijnen uit te zetten.
Ik kan hier allemaal gewoon akkoord mee gaan hoor. Alleen, ik mag toch bepaalde van die regels en richtlijnen onnodig vinden? En dan vind ik de vermelding van het continent of regio waaruit iemand komt, zeker wanneer dit een andere regio dan deze van de schrijver betreft, even correct en informatief als zijn exacte nationaliteit neerpennen. Want dit kadert niet enkel in het zo correct als mogelijk willen informeren, dit kadert in de eerste plaats in het niet willen stigmatiseren, de gevoeligheden van het benoemen, het niemand willen uitsluiten,... En dan vind ik deze "gevoeligheid" nogal vergezocht en een teken aan de wand in een, in tegenstelling tot wat men eigenlijk nastreeft, almaar meer individualistisch wordende maatschappij.

En het is uiteraard zoals gezegd aan elke journalist om voor zichzelf te bepalen of ze binnen dat kader en die regels willen of kunnen schrijven of niet.

Definitiegewijs is een mening de wijze waarop je over een bepaalde zaak denkt terwijl een daad een bewuste handeling is. Dan ligt het voor de hand dat het uiten van een mening een daad is.
Neen, een mening uiten is een vorm van vrije meningsuiting (freedom of speech), dat is geen daad. Een daad is bijv. als je effectief mensen gaat discrimineren (bijv. in veel Islamitische culturen worden vrouwen uitgesloten van het onderwijs, omdat ze vrouwen zijn) of als er een effectieve actie wordt gesteld. Een mening uiten is geen actie in die zin, het is gewoon jouw mening en die mag je vrij uiten (ongeacht hoe fout iemand anders het mag vinden). Jij zou kunnen zeggen, "ik vind dat vrouwen geen toegang tot het onderwijs moeten krijgen", zo'n een mening moet vrij geuit kunnen worden. Dat valt niet te vergelijken met een effectieve daad, waarbij je vrouwen ook effectief de toegang tot het onderwijs ontneemt.

Freedom of speech dient ongelimiteerd te kunnen, freedom of deeds niet. Bij dat laatste is er vaak een effectieve impact op een derde, bij een menign die vrij geuit wordt is die er niet.

Neen, een mening uiten is een vorm van vrije meningsuiting (freedom of speech), dat is geen daad. Een daad is bijv. als je effectief mensen gaat discrimineren (bijv. in veel Islamitische culturen worden vrouwen uitgesloten van het onderwijs, omdat ze vrouwen zijn) of als er een effectieve actie wordt gesteld. Een mening uiten is geen actie in die zin, het is gewoon jouw mening en die mag je vrij uiten (ongeacht hoe fout iemand anders het mag vinden). Jij zou kunnen zeggen, "ik vind dat vrouwen geen toegang tot het onderwijs moeten krijgen", zo'n een mening moet vrij geuit kunnen worden. Dat valt niet te vergelijken met een effectieve daad, waarbij je vrouwen ook effectief de toegang tot het onderwijs ontneemt.

Freedom of speech dient ongelimiteerd te kunnen, freedom of deeds niet. Bij dat laatste is er vaak een effectieve impact op een derde, bij een menign die vrij geuit wordt is die er niet.
Jouw stelling is dat een meningsuiting en mensen aanzetten tot geweld mutueel exclusieve zaken zijn, dat woorden geen impact hebben op een derde. Terwijl eenieder talloze voorbeelden kan bedenken die het tegendeel aantonen.

Een imam die predikt voor zijn moskee: "Ik vind dat het de plicht is van gelovige moslims om alle ongesluierde vrouwen te doden."
Iemand die reageert op een nieuwsbericht op Facebook: "Ik vind dat we die linkse rat Marc Van Ranst moeten ophangen."
Een extreem-rechtse politicus die in het parlement argumenteert: "We moeten drastische actie ondernemen tegen de bruine ontvolking van het blanke ras."

Wat zijn dit? Meningen die verbaal geuit worden, die aanzetten tot discriminatie, haat, en/of geweldpleging, die als doelwit een andere persoon of groep van personen hebben, die geuit worden in de openbare ruimte, die als doelstelling de intentionele aanzetting van discriminatie, haat en/of geweldpleging hebben omwille van een specifieke reden (zie anti-racisme en anti-discriminatiewet).

Ook al gaat het in dit geval om enkel woorden, ik mag hopen dat eenieder op dit forum akkoord is dat zulke zaken niet thuis horen in onze samenleving en wel degelijk een impact hebben op derden.

Jouw stelling is dat een meningsuiting en mensen aanzetten tot geweld mutueel exclusieve zaken zijn, dat woorden geen impact hebben op een derde. Terwijl eenieder talloze voorbeelden kan bedenken die het tegendeel aantonen.

Een imam die predikt voor zijn moskee: "Ik vind dat het de plicht is van gelovige moslims om alle ongesluierde vrouwen te doden."
Iemand die reageert op een nieuwsbericht op Facebook: "Ik vind dat we die linkse rat Marc Van Ranst moeten ophangen."
Een extreem-rechtse politicus die in het parlement argumenteert: "We moeten drastische actie ondernemen tegen de bruine ontvolking van het blanke ras."

Wat zijn dit? Meningen die verbaal geuit worden, die aanzetten tot discriminatie, haat, en/of geweldpleging, die als doelwit een andere persoon of groep van personen hebben, die geuit worden in de openbare ruimte, die als doelstelling de intentionele aanzetting van discriminatie, haat en/of geweldpleging hebben omwille van een specifieke reden (zie anti-racisme en anti-discriminatiewet).

Ook al gaat het in dit geval om enkel woorden, ik mag hopen dat eenieder op dit forum akkoord is dat zulke zaken niet thuis horen in onze samenleving en wel degelijk een impact hebben op derden.

1 & 2 zijn rechtstreekse oproepen tot geweld t.o.v. personen en horen uiteraard strafbaar te zijn.
3 hoort daar voor mij niet bij. Drastische actie =! geweld.

Jouw stelling is dat een meningsuiting en mensen aanzetten tot geweld mutueel exclusieve zaken zijn, dat woorden geen impact hebben op een derde.
Mijn stelling is dat je een onderscheid moet maken tussen vrijheid van meningsuiting en een oproep tot geweld/discriminatie/actie. Dat zijn twee fundamenteel verschillende zaken. De vrijheid van meningsuiting is een kernwaarde in onze huidige samenleving, dit is een basisrecht dat gevrijwaard moet worden. Zeker niet omdat iemand zich beledigd "kan" voelen erdoor.

Terwijl eenieder talloze voorbeelden kan bedenken die het tegendeel aantonen.

Die eerste uitspraak hangt ervan af in welk kader het gebeurt, als dat is tijdens een prediking dan kan je bezwaarlijk nog spreken van een mening. Die tweede en derde uitspraak roepen al meer op tot geweld, dat valt evenmin onder een vrije mening die geuit wordt (dat is eerder een oproep tot geweld waar ze dan 'ik vind" voor zetten).

Terug
Bovenaan