Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Lol, de "woke"-cultuur bereikt zelfs z'n doorslag in het populaire woordspelletje Wordle.

Dat je bepaalde woorden niet als oplossing wilt van zo'n spelletje, en die censureert, dat begrijp ik volkomen. Niet echt familievriendelijk wanneer de oplossing van zo'n puzzel ineens "whore" of "pussy" is. Maar "slave"? Vind ik toch weer van een andere grootorde. Tja, we houden niet van de geschiedenis dus wat is de oplossing, ze uitwissen?

Dat bepaalde woorden niet wenselijk zijn als eindoplossing is in mijn ogen ook iets anders dan die woorden helemaal in de ban slaan als tussenstap. "Slave" is blijkbaar geen bestaand 5 letterwoord meer. Heeft iemand de richtingsaanwijzingen naar Room 101?

Lol, de "woke"-cultuur bereikt zelfs z'n doorslag in het populaire woordspelletje Wordle.

Dat je bepaalde woorden niet als oplossing wilt van zo'n spelletje, en die censureert, dat begrijp ik volkomen. Niet echt familievriendelijk wanneer de oplossing van zo'n puzzel ineens "whore" of "pussy" is. Maar "slave"? Vind ik toch weer van een andere grootorde. Tja, we houden niet van de geschiedenis dus wat is de oplossing, ze uitwissen?

Dat bepaalde woorden niet wenselijk zijn als eindoplossing is in mijn ogen ook iets anders dan die woorden helemaal in de ban slaan als tussenstap. "Slave" is blijkbaar geen bestaand 5 letterwoord meer. Heeft iemand de richtingsaanwijzingen naar Room 101?
Slave is van een andere orde omdat jij dat vindt. Laat dat nu net niet zo heel veel uitmaken...
Jij vindt "whore" of "pussy" niet ideaal voor als je kind het zou lezen. Een ander vindt dat bij "slave". Elke maker beslist waar zijn grens ligt op basis van bepaalde criteria.

Slave is van een andere orde omdat jij dat vindt. Laat dat nu net niet zo heel veel uitmaken...
Jij vindt "whore" of "pussy" niet ideaal voor als je kind het zou lezen. Een ander vindt dat bij "slave". Elke maker beslist waar zijn grens ligt op basis van bepaalde criteria.

Als jij niet kan erkennen dat woorden die passen in een categorie van het schunnige of het seksuele (en dus ongeschikt voor kinderen), iets anders zijn dan woorden die passen in een compleet andere categorie, namelijk die van geschiedkundige zaken die we niet leuk vinden, dan is een verdere discussie inderdaad niet zinvol.

What's next? 'Crime' en 'Drugs' zijn ook 5 letterwoorden. Laten we ze nooit meer gebruiken dan lossen we die problemen ook op? Dit heeft een hoog gedachtepolitiegehalte.

Als jij niet kan erkennen dat woorden die passen in een categorie van het schunnige of het seksuele (en dus ongeschikt voor kinderen), iets anders zijn dan woorden die passen in een compleet andere categorie, namelijk die van geschiedkundige zaken die we niet leuk vinden, dan is een verdere discussie inderdaad niet zinvol.

What's next? 'Crime' en 'Drugs' zijn ook 5 letterwoorden. Laten we ze nooit meer gebruiken dan lossen we die problemen ook op? Dit heeft een hoog gedachtepolitiegehalte.
Gebeurt niet alle dagen maar bij deze ben ik het wel met u eens.

Schunnige of seksuele... Denk je dat "nigga" erin staat? Niet schunnig, niet seksueel, zelfs niet racistisch. Het is gewoon niet nodig, dus het wordt niet opgenomen in een lijst met woorden. Ik denk dat je de lijst met woorden die niét zijn opgenomen niet vanbuiten zou willen leren, dat gaan er een pak zijn. Bij alle andere zijn het goeie redenen, maar omdat deze niet in je politieke idee past, is deze erden niet goed genoeg.

Maar vooral is Rogan gewoon iemand die vragen durft stellen zonder zelf een agenda te hebben maar uit pure interesse. Ook de reden imo waarom hij zijn podcasts zo aanslaan. De man is oprecht in zijn vragen, zonder agenda en luistert écht naar degene die tegenover hem zit. Anders dan zowat elke "journalist".
Bwa, soms is het echt wel een nutbag die zijn eigen mening wilt aanhouden tegen feiten.

Ik denk nu echter ook wel niet dat Joe Rogan een racist is, eerder gewoon een idioot. Als hij wél een racist is zal dat wel heel awkward zijn aan de ontbijttafel met zijn stiefdochter.

Bwa, soms is het echt wel een nutbag die zijn eigen mening wilt aanhouden tegen feiten.

Ik denk nu echter ook wel niet dat Joe Rogan een racist is, eerder gewoon een idioot. Als hij wél een racist is zal dat wel heel awkward zijn aan de ontbijttafel met zijn stiefdochter.
Je hoeft geen white supremacist te zijn om racistische dingen te kunnen zeggen. Je kunt ook geen verdorven mens zijn, en toch iets racistisch zeggen, en als je daarop gewezen wordt er eens over nadenken.

Rogan denkt aan kliks, niet meer en niet minder.

Je hoeft geen white supremacist te zijn om racistische dingen te kunnen zeggen. Je kunt ook geen verdorven mens zijn, en toch iets racistisch zeggen, en als je daarop gewezen wordt er eens over nadenken.

Rogan denkt aan kliks, niet meer en niet minder.
Dat is volkomen waar.

Sorry, maar dit is toch pure waanzin?
Zo kunnen 'trains', 'camps' ook refereren naar de horror van WO2

Schunnige of seksuele... Denk je dat "nigga" erin staat? Niet schunnig, niet seksueel, zelfs niet racistisch. Het is gewoon niet nodig, dus het wordt niet opgenomen in een lijst met woorden. Ik denk dat je de lijst met woorden die niét zijn opgenomen niet vanbuiten zou willen leren, dat gaan er een pak zijn. Bij alle andere zijn het goeie redenen, maar omdat deze niet in je politieke idee past, is deze erden niet goed genoeg.

Ik vind inderdaad dat "slave" niet van hetzelfde niveau is als "pussy" (seksueel/schunnig) noch van "nigga" (inherent racistisch, ondanks dat rappers en consorten het wel mogen gebruiken natuurlijk). Ik vind dat met het schrappen van een woord als "slave" er wel degelijk een andere drempel overschreden wordt, want ook al duidt dat woord op iets negatiefs, het is niet inherent beledigend, niet schunnig, etc.

Sorry, maar dit is toch pure waanzin?
Zo kunnen 'trains', 'camps' ook refereren naar de horror van WO2

Dank je wel.

In welke woordenboeken ga je "nigga" terugvinden? Dit is toch wel een speciale gedachtensprong eerlijk gezegd...

?

Miriam-Webster, Oxford… in welke niet?
in miriam webster zeggen ze zelf dat het om een manier van uitspreken gaat, dus echt een "schriftelijk" woord is het niet. Oxford lijkt het alleszins niet te hebben....

Maar goed. Uw gedachtensprong houdt gewoon geen steek.

in miriam webster zeggen ze zelf dat het om een manier van uitspreken gaat, dus echt een "schriftelijk" woord is het niet. Oxford lijkt het alleszins niet te hebben....

Maar goed. Uw gedachtensprong houdt gewoon geen steek.
Enfin… het houdt geen steek omdat het niet in het woordenboek staat en het staat in het woordenboek. Maar is geen ‘schriftelijk woord’ :D

De ‘gedachtesprong’ is: er staan zo veel woorden in het woordenboek die niet in Wordle staan. Sommige wegen raciale gevoeligheden, andere wegens andere gevoeligheden. Volgens KOC is schunnig of seksueel nog te verdedigen. Maar dat ‘slave’ er niet in kan, dat niet. Oké: nigga zit er ook niet in. En nu? Dat is niet schunnig en wordt toch geweerd, net als honderden ander woorden.

Edit: In Webster staat zelfs dat het positief is, gebruikt door zwarten onder elkaar. Allee, je hebt alleen het eerste lemma gelezen…

Punt is dat als je valt over het schrappen van het woord ‘slave’ dat meer zegt over je eigen ideologie dan over die van Wordle. Want ook ’nigga’ kent een negatieve oorsprong, maar is niet inherent negatief. En toch zit het er niet in.

Laatst bewerkt:
Laat dat soort beschuldigingen uit aub, brengt absoluut niets bij.
Enfin… het houdt geen steek omdat het niet in het woordenboek staat en het staat in het woordenboek. Maar is geen ‘schriftelijk woord’ :D

De ‘gedachtesprong’ is: er staan zo veel woorden in het woordenboek die niet in Wordle staan. Sommige wegen raciale gevoeligheden, andere wegens andere gevoeligheden. Volgens KOC is schunnig of seksueel nog te verdedigen. Maar dat ‘slave’ er niet in kan, dat niet. Oké: nigga zit er ook niet in. En nu? Dat is niet schunnig en wordt toch geweerd, net als honderden ander woorden.

Edit: In Webster staat zelfs dat het positief is, gebruikt door zwarten onder elkaar. Allee, je hebt alleen het eerste lemma gelezen…

Punt is dat als je valt over het schrappen van het woord ‘slave’ dat meer zegt over je eigen ideologie dan over die van Wordle. Want ook ’nigga’ kent een negatieve oorsprong, maar is niet inherent negatief. En toch zit het er niet in.
Ja omdat het gewoon om een verbastering gaat, iets wat je in formele schrijftaal niet gebruikt.

En elke definitie zegt zelf: het is een hoogst beledigend woord. Dus geen idee hoe je van een woord zoals "slave" gaat naar een woord waarvan overal staat het dat per definitie beledigend is.

Enfin, ge zijt weer aan het trollen. Dus bye bye.

edit: lol uwen edit... whatever gast...

Laatst bewerkt:

Ja omdat het gewoon om een verbastering gaat, iets wat je in formele schrijftaal niet gebruikt.

En elke definitie zegt zelf: het is een hoogst beledigend woord. Dus geen idee hoe je van een woord zoals "slave" gaat naar een woord waarvan overal staat het dat per definitie beledigend is.

Enfin, ge zijt weer aan het trollen. Dus bye bye.
Dat is niet waar! Je leest alleen het eerste lemma. Zo werken woordenboeken helemaal niet :D

Tuurlijk heb ik dat gelezen, maar je bent weer altijd aan het pivotten van het één naar het ander, zoals je altijd doet in een gesprek.
Dat is een beetje gemakkelijk. Je komt in een gesprek binnenvallen en om me op een foutje te betrappen, start je één of andere zijdiscussie over wat een woord is en wat niet (letterlijk woord). Maar je rept met geen letter over de inhoud van het gesprek. En dan doe ik de pivot?

Want waar het om gaat is Wordle dat een woord weghaalt uit de woordenlijst (slave). En KoC die het meteen heeft over "uitwissen van de geschiedenis". Terwijl het punt is dat Wordle honderden -bestaande- woorden niet in de woordenlijst opneemt. En dan spreken we niet over "uitwissen van de geschiedenis".

Van schunnige of seksueel beladen woorden vinden de meesten het hier normaal dat ze er niet in zitten, blijkt. Dan is de reden om ze te weren goed (kinderen hoeven dat niet te zien). En dan zie je dat het niet zozeer gaat om het schrappen van de woorden, maar eerder omdat de politiek van de speler ineens maakt dat ze het een probleem vinden. Want je zou ook kunnen zeggen dat veel mensen liever hun kinderen niet uitleggen wat 'slave' betekent (doordat je aan een zwart kindje nog niet wilt uitleggen dat ze gezien werden als beesten en verkocht werden). Dat kan voor veel mensen een even goeie reden zijn als "titty" of "penis" er niet in willen.

(het punt van @TooChé vervalt dan ook, want je kunt 'trein' of 'kamp' makkelijk uitleggen zonder naar de nazi's te verwijzen, 'slaaf' niet zonder het over enorme mensenongelijkheid te hebben)

Goed. Ik kan ergens nog volgen dat je schunnige woorden er niet in wilt, of bepaalde taboesferen wilt vermijden. En dat je 'slave' niet in dezelfde taboesfeer vindt vallen. Al moet je dan wel toegeven dat dat vooral aan je eigen denkwijze ligt, toch? Maar dan gaan we nog een stapje verder, er zijn ook talloze woorden niét opgenomen die wel in het woordenboek zitten en niét in de schunnige sfeer zitten. Voorbeeld: Nigga. Een positief woord voor zwarten onder elkaar. If anything racistisch om het er niét in te zetten, hoort bij het AAVE.

Als ook dat voorbeeld niet geldig is volgens jou, wil ik er ook nog wel één van de talloze andere bijnemen hoor. Dan pakken we 'fibre' (vezel) of 'pupal' (bij insectenpoppen). Geen schunnig woord, geen beladen woord. En toch geschrapt. Want dat is wat élk woordspelletje doet. Ze kiezen woorden die ze er wel of niet bij willen.

Vandaar:
Ik vind inderdaad dat "slave" niet van hetzelfde niveau is als "pussy" (seksueel/schunnig) noch van "nigga" (inherent racistisch, ondanks dat rappers en consorten het wel mogen gebruiken natuurlijk). Ik vind dat met het schrappen van een woord als "slave" er wel degelijk een andere drempel overschreden wordt, want ook al duidt dat woord op iets negatiefs, het is niet inherent beledigend, niet schunnig, etc.
Bij "slave" wordt een drempel overschreden. En het is een duidelijk voorbeeld van geschiedenisherschrijving en een hoort bij een groeiend probleem in de samenleving. Maar bij 'fibre' (of 'nigga') wordt diezelfde drempel overschreden? En al altijd? Agora was ook een oplossing, en nu blijkbaar niet meer... En toch is dat niet het bewijs van het politicizing en polariseren, van cancel culture, maar dat andere wel?

Mijn conclusie is dus vooral dat er natuurlijk wel een verschil is tussen de woorden 'pussy' en 'slave', maar dat dat verschil ook niet zo gigantisch is als hier wordt voorgedaan. Het is niet zo dat het ene onmogelijk uit te leggen is aan je kind en je het er niet aan mag blootstellen, en het andere superneutraal is en geen enkel probleem is voor élk kind om eraan blootgesteld te worden (of in de ogen van elke ouder).
En dat de woordenlijst nooit overeenkomt met de woordenboek, om allerlei redenen. En het geval van 'slave' is alleen maar een probleem in de ogen van mensen die er een probleem in willen zien, door hun politieke/sociale insteek. Net zoals het geval van 'nigga' dat zou zijn als het er wel in zou zitten, bij mensen die dààrr een probleem van zouden maken.

En nu zou ik ook graag een post over de inhoud willen lezen van jou, in plaats van 2 posts op de man in een nutteloze zijdiscussie.

Ik kan slaaf nochtans ook makkelijk uitleggen zonder te verwijzen naar onderdrukking van de zwarten.
Als jij dat onvermijdelijk met elkaar verbindt, is er misschien een groter probleem bij jou dan bij diegene die zich daar los kunnen van koppelen.

En je kan bijna amper uitsluitend nog 'op de man' reageren, want alle rationele argumenten zijn reeds gegeven.

Ik kan slaaf nochtans ook makkelijk uitleggen zonder te verwijzen naar onderdrukking van de zwarten.
Als jij dat onvermijdelijk met elkaar verbindt, is er misschien een groter probleem bij jou dan bij diegene die zich daar los kunnen van koppelen
Dat heb ik niet geschreven, hè. Kwestie van één zinnetje uit mijn ding te pikken en verkeerd te interpreteren...
'Slaaf' niet zonder het over enorme mensenongelijkheid te hebben.

Ik heb het niet gehad over de onderdrukking van zwarten, dat haal jij erbij. Wat zegt dat dan over niet kunnen loskoppelen? Het woord 'slaaf' kun je niet uitleggen zonder het over mensenongelijkheid te hebben. En nu in de rest van de post staat er waarom dat relevant is.

Terug
Bovenaan