WO-I, WO-II films, series en documentaires

Waelvis

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de 2 wereldoorlogen.
Door de situatie in Oekraïne heb ik al veel moeten duiden aan mijn kindjes de laatste tijd, waaronder ook het een en het ander over de eerste 2 wereldoorlogen. Hierdoor is gebleken dat ik eigenlijk al enorm veel vergeten ben.

Daarom ben ik op zoek naar documentaires om mijn kennis terug wat bij te schaven, maar ook naar films en series hierover.




Wat kunnen jullie me aanraden? (Mag zowel op Netflix, Disney+, Amazon Prime, ... als fysiek op DVD, BluRay, .... zijn)
 
Van minuut 00:05 tot 00:47 gaat het over hoe de nazi's de oorlog wonnen met steun van Ford, grootvader Bush en diverse koninghuizen. Net zoals wij als naïeve schapen de rise to power van Putin zelf op ons geweten hebben.
 
Band Of Brothers
The Pacific
Apocalypse reeksen
They Shall Not Grow Old -
World War II in color
The Vietnam War (Ken Burns) - geen WOI of WOII maar wel dik de moeite!
 
Ben momenteel op Netflix aan het kijken naar "Greatest events of WWII In Colour". Belicht per episode via ingekleurde archiefbeelden individuele belangrijke gebeurtenissen. En verder staat ook nog "WWII In Color Road To Victory". Beetje in dezelfde trant.
 
Aha nu zit je op mijn grondgebied, als liefhebber van docu's en geschiedenis kan ik wel wat aanraden.

Zaken zoals BoB & Pacific zijn goeie TV en gebaseerd op waargebeurde feiten maar dat gaat je niet helpen de oorlog te verstaan, ik vermoed dat je wat meer diepgaande politieke en miltaire beslissingen en veldslagen wilt ontdekken.


Dit is basicly alles wat je nodig hebt, 26 delen van 50 minuten maar helaas wel al een 50tal jaar oud. Aangezien het over de tweede wereldoorlog gaat mag dat natuurlijk geen probleem zijn.
 
Wat @DwightSchrute zegt: The World at War is fenomenaal, ik heb die al zeker tien keer gezien.
The Nazis: A Warning From History
Hitler’s circle of evil (portretten zonder sensatiezucht eigenlijk)
The Gathering Storm - film over Churchill
The Longest Day want die moet je gewoon gezien hebben
The rape of Europa, over de kunst die gestolen werd
The eye of Vichy, over de Franse collaboratie
The Last Days, vond ik persoonlijk heel roerend als je zag hoe *dicht* die mensen kwamen bij het ontkomen van de horror.
 
Allemaal sterke films op hun eigen manier. De eerste vind ik uitzonderlijk beenhard.

 
Van minuut 00:05 tot 00:47 gaat het over hoe de nazi's de oorlog wonnen met steun van Ford, grootvader Bush en diverse koninghuizen. Net zoals wij als naïeve schapen de rise to power van Putin zelf op ons geweten hebben.
Da's dus een conspiracy theory video hé, voor mensen daar in trappen en godbetert drie uur naar zever zitten luisteren.
 
Zoals door de meesten al vermeld:

The world at war, top reeks gemaakt in de jaren 70

The vietnam war, geen WOII maar begin to einde van de Vietnam oorlog.

Apocalypse la 1ère Guerre mondiale

Apocalypse: The Second World War

Shoah, lange maar goede documentaire

Ontspanning:

De klassieker Das Boot, bekijk ik ieder jaar weer met veel plezier :)

Twee andere top series buiten Band of Brothers en The Pacific:

Generation kill (door de maker van The Wire)

Generation war (WOII vanuit standpunt van de duitsers)
 
Hij neemt wel een loopje met de werkelijkheid maar The King's Man (2021) speelt zich ook af in de setting van WOI. Ik wist eigenlijk relatief weinig over WOI maar na het zien van die film toch een aantal uurtjes zoet geweest met Wikipedia om te lezen hoe bepaalde zaken ineen zaten en welke invloed bepaalde figuren hadden. De film op zich verdraait wel een aantal zaken maar ik vond het wel een leuke aanzet om me wat in het onderwerp te verdiepen.
 
Terug
Bovenaan