WK2022: Bloed aan het doelqatar

Die mensen werden niet opgesloten, da's een wereld van verschil. Die zaten daar vrijwillig omdat de wereld suckt en zelfs zo'n bestaan nog meer opportuniteiten biedt dan het alternatief. Die Bulgaren gaan vrij zeker niet blij geweest zijn dat de politie dit ontdekt heeft want het betekent dat ze terug naar Bulgarije moeten en het nog slechter gaan hebben. (hopelijk wel een Belgische uitkering en schadevergoeding)

Da's ook niet ok maar nog iets heel anders dan mensen in een loods opsluiten en verplichten om te werken voor jou, ik geloof echt niet dat dat in België gebeurt op enigszins courante basis, dat onze overheidsdiensten dat weten maar niet in het nieuws brengen.
Waar denk je dat die mannen slapen/verblijven?

Vaak in smerige wooncontainers met veel te veel op een te kleine oppervlakte hoor.
Vaak nog betaald aan Bulgaarse lonen want een postbus onderneming daar.

Misschien eens wat meer praten met sociale inspecteurs..
Het is uiteraard niet elke dag zo'n gevallen (gelukkig maar).
Een onderzoek en proces voer je niet in de media trouwens.

Het is niet zo erg als ginder, maar ook geen ver van ons bed show
 
Er draait heel veel in de wereld om geld maar dat wil daarom niet zeggen dat de meeste beroep doen om slaven om meer geld te verdienen, dit is zelfs in een onrechtvaardige wereld als de onze geen business as usual. Het gaat ook verder dan gewoon de voetbal, kijk bvb naar de VRT die afleveringen van de kampioenen offline haalt omdat het iemand zou kunnen schofferen maar dan wel geen graten ziet in zaken doet met wat eigenlijk slaveneigenaren zijn om producten van die slaven te kopen. Het is van een niveau van kwaadaardigheid dat we amper nog voor mogelijk houden en we reageren er ongeveer even hard op als bij een sportverslaggever die een niet correcte uitspraak doet.

Mja wie is "we" dan?

Naar mijn mening is het trouwens wel business as usual, maar weten we het gewoon vaak niet.
- Alle elektronica, made in China... zoek maar eens naar Foxconn, dat is ook moderne slavernij.
- Kleren uit Bangladesh... (o.a. kindarbeid, in zeer onveilige omstandigheden)
- Alles wat een batterij heeft, daar zit kobalt in. Kobalt mijnen in Congo: moderne slavernij, kindarbeid...

Niet om aan whataboutism te doen, maar ik zie niet waarom wat er in Qatar gebeurd is (of nog steeds gebeurt) 'kwaadaardiger' is.
Het voelt misschien nog net iets vreselijker aan, omdat het WK puur entertainment is, omdat we allerhande cijfers krijgen over wat er gaande is, en omdat het even goed ergens anders kon georganiseerd worden zonder al die miserie.
 
Overigens heb ik liever die hypocriete houding dan totale onverschilligheid. Alsof je enkel kritiek mag hebben op een bepaalde praktijk als je consumptiegedrag volledig zuiver op de graat is. Doet me een beetje denken aan die "we should improve society somewhat" meme.
Als men je niet kan verwijten hypocriet te zijn, dan beziet men je snel als fanatiekeling, en dat is ook niet goed.
 
Mja wie is "we" dan?

Naar mijn mening is het trouwens wel business as usual, maar weten we het gewoon vaak niet.
- Alle elektronica, made in China... zoek maar eens naar Foxconn, dat is ook moderne slavernij.
- Kleren uit Bangladesh... (o.a. kindarbeid, in zeer onveilige omstandigheden)
- Alles wat een batterij heeft, daar zit kobalt in. Kobalt mijnen in Congo: moderne slavernij, kindarbeid...

Niet om aan whataboutism te doen, maar ik zie niet waarom wat er in Qatar gebeurd is (of nog steeds gebeurt) 'kwaadaardiger' is.
Het voelt misschien nog net iets vreselijker aan, omdat het WK puur entertainment is, omdat we allerhande cijfers krijgen over wat er gaande is, en omdat het even goed ergens anders kon georganiseerd worden zonder al die miserie.
Het is ergens gemakkelijker om hier weerstand tegen te bieden, omdat het wk evengoed elders had kunnen/moeten doorgaan, zonder dat de supporter daar verder door zou zijn geiïmpacteerd. Ingaan tegen malafide bedrijven is minder voor de hand liggend, omdat de consument dat wel in zijn portemonnee zal voelen. Dat is hier niet het geval: de kostprijs voor de supporter zou niet hoger liggen als het wk in een ander land dan Qatar doorging, terwijl de prijs van kleding bijvoorbeeld wel zal stijgen als bedrijven hun personeel eerlijk verlonen.
 
BEKIJK. Supporters mogen 'gratis' naar WK Qatar, maar daar zit mogelijk nog een staartje aan


Zo erg is het al.
 
Mja wie is "we" dan?

Naar mijn mening is het trouwens wel business as usual, maar weten we het gewoon vaak niet.
- Alle elektronica, made in China... zoek maar eens naar Foxconn, dat is ook moderne slavernij.
- Kleren uit Bangladesh... (o.a. kindarbeid, in zeer onveilige omstandigheden)
- Alles wat een batterij heeft, daar zit kobalt in. Kobalt mijnen in Congo: moderne slavernij, kindarbeid...

Niet om aan whataboutism te doen, maar ik zie niet waarom wat er in Qatar gebeurd is (of nog steeds gebeurt) 'kwaadaardiger' is.
Het voelt misschien nog net iets vreselijker aan, omdat het WK puur entertainment is, omdat we allerhande cijfers krijgen over wat er gaande is, en omdat het even goed ergens anders kon georganiseerd worden zonder al die miserie.
Wat er in Qatar gebeurt is zuivere slavernij, we moeten daar geen qualifier als "moderne" of "quasi" voor plakken omdat het toch niet helemaal echt slavernij is, uiteindelijk is dat laatste eerder uitbuiting en wordt het woord slavernij daar toegevoegd om marketing redenen (redenen die ik volledig begrijp overigens).

Ik vind dat er echt wel een fundamenteel verschil is tussen uitbuiting en slavernij. Bij die kleren uit Bangladesh, de kobalt, Foxconn gaat het nog steeds om situaties waarbij die werknemers dit als een opstap zien, het alternatief dat dat ze hebben, zoals niet in die mijnen werken, is zowaar nog erger dan er wel werken. Het ideale zou zijn dat we die kinderen datzelfde geld opsturen zonder dat ze ervoor moeten werken of t shirts kopen waar die bengalese werknemers wel een correcte vergoeding voor krijgen, maar dat gebeurt meestal niet, wat we doen is acties opzetten om geen producten te kopen waar kinderarbeid mee gemoeid is, een begrijpelijke reactie, maar als dat gebeurt zonder andere begeleidende maatregelen (scholen, geld,...) zijn die kinderen en werknemers daardoor meestal slechter af, niet beter.

Da's heel anders bij slavernij, die mensen willen daar niet zijn maar worden met geweld vastgehouden. Laat ze vrij en ze gaan ergens werken waar ze beter af zijn. Ook conceptueel is het heel anders, uitbuiting komt er ruwweg op neer dat je mensen een job aanbiedt die extreem slecht betaalt en/of in heel slechte omstandigheden moet gebeuren, maar waarbij je persoonlijk niemand dwingt om iets te doen. Slavernij is gelijkaardig aan ontvoering, da's echt wel nog een klasse zwaarder.
 

Arbeiders worden dus goedbetaalde jobs beloofd (vgl. met hun thuisland) maar betalen vooraf wel een enorme som aan rekruteringsagenten om zich van de job te verzekeren. Uiteraard via leningen met hoge interest.

Eens aangekomen in Qatar blijkt dat de job een pak minder betaalt dan geadverteerd, dat de jobinhoud verschilt en dat de werkomstandigheden afschuwelijk slecht zijn. Ondertussen neemt hun schuld toe en mogen ze pas weg eens ze die hebben afbetaald.
 
Laatst bewerkt:
  • Verdrietig
Waarderingen: Patj
Arbeiders worden dus goedbetaalde jobs beloofd (vgl. met hun thuisland) maar betalen vooraf wel een enorme som aan rekruteringsagenten om zich van de job te verzekeren. Uiteraard via leningen met hoge interest.

Eens aangekomen in Qatar blijkt dat de job een pak minder betaald dan geadverteerd, dat de jobinhoud verschilt en dat de werkomstandigheden afschuwelijk slecht zijn. Ondertussen neemt hun schuld toe en mogen ze pas weg eens ze die hebben afbetaald.
Schuldslavernij dus :-(

Met alle respect, maar de Fifa is hier waanzinnig in de fout gegaan. Ze hadden heel makkelijk een vervang land(en) kunnen vinden. Ze waren hier al jaren op de hoogte van.
 
Niet akkoord. Ik kijk omdat er gevoetbald wordt. Dat er daarnaast gelijk wat gebeurt, interesseert me gewoon niet. Maar letterlijk niet. Hoe is dat trollen?

Ik steun het niet, ik veroordeel het niet, ik… niks! Want weet je, gelijk wat daar gebeurd, don’t care. Als je je ergens helemaal niks van aantrekt steun je het toch niet?
Idem hier, zoals iemand anders al zei kan je voor letterlijk alles wat wij doen wel één of andere link vinden met iets wat wij hier met onze waarden en normen schandalig vinden, dan zouden we gewoon niks meer kunnen of mogen doen. Ik ben inderdaad gewoon voetballiefhebber dus ik kijk naar de matchen, de rest kan me eigenlijk gestolen worden.
 
Idem hier, zoals iemand anders al zei kan je voor letterlijk alles wat wij doen wel één of andere link vinden met iets wat wij hier met onze waarden en normen schandalig vinden, dan zouden we gewoon niks meer kunnen of mogen doen. Ik ben inderdaad gewoon voetballiefhebber dus ik kijk naar de matchen, de rest kan me eigenlijk gestolen worden.
Maar stoort het jou als voetballiefhebber dan ook niet dat een wk kan worden afgekocht door degene die de grootste zak geld op tafel kan leggen, en niet op basis van waar de omstandigheden voldoende goed zijn om het evenement daar door te laten gaan?
 
Maar stoort het jou als voetballiefhebber dan ook niet dat een wk kan worden afgekocht door degene die de grootste zak geld op tafel kan leggen, en niet op basis van waar de omstandigheden voldoende goed zijn om het evenement daar door te laten gaan?
Helemaal mee eens. Als liefhebber kun je hier zelfs niet achter staan. Heel de sport is naar de kloten aan het gaan door dit soort dingen. En elke keer gaan we een stap verder.
 
Eerlijk gezegd vind ik de hele "ja, maar deze andere zaken protesteren we niet!" een beetje een luie/ te simpele redenering/denkwijze. Een deel van uw kleding kan inderdaad gestikt zijn door een kind van nog geen 10 jaar uit Bangladesh, uw smartphone (die we quasi allemaal hebben hier) wordt gemaakt in Foxconn in de "niet-meest-vrolijke"(om het simpel te stellen) omstandigheden en de metalen voor batterijen worden ook in bedenkelijke arbeidsomstandigheden gewonnen.

Het is onmogelijk om een compleet moreel/ethisch verantwoord leven te leiden. De kritiek op Qatar afwimpelen als hypocriet omdat je niet over de 10 dozijn problemen praat die op elk moment over de hele planeet gebeuren... Een beetje kortzichtig om zo de discussie over de omstandigheden daar te kortsluiten. Als je die redenering hanteert voor elk moreel debat ga je mensen alleen maar aanzetten om stilzwijgend cynisme te kweken. In dat scenario krijgen de "boosdoeners" nog minder tegenwind en zullen dergelijke problemen alleen maar verder escaleren.

Allez, ik volg nooit voetbal. :unsure: Meer mijn commentaar op de discussie hier.
 
Maar stoort het jou als voetballiefhebber dan ook niet dat een wk kan worden afgekocht door degene die de grootste zak geld op tafel kan leggen, en niet op basis van waar de omstandigheden voldoende goed zijn om het evenement daar door te laten gaan?
En waar is dat dan?
Zuid-Afrika?
Brazilië?
Rusland?

De concurrenten voor Qatar om dit toernooi te organiseren waren nu ook niet zo denderend hè.
Japan oké. Maar de VS, Australië of Zuid-Korea? Echt een voetbalsfeer/cultuur of kennis zit daar ook niet meteen hè.. om als supporter nog te zwijgen van het uurverschil in Europa

Rusland won trouwens in 2018 voor Spanje en Engeland. Toch wel de 2 grootste voetballanden.
 
Laatst bewerkt:
En waar is dat dan?
Zuid-Afrika?
Brazilië?
Rusland?

De concurrenten voor Qatar om dit toernooi te organiseren waren nu ook niet zo denderend hè.
Japan oké. Maar de VS, Australië of Zuid-Korea? Echt een voetbalsfeer of kennis zit daar ook niet meteen hè.. om als supporter nog te zwijgen van het uurverschil in Europa

Rusland won trouwens in 2018 voor Spanje en Engeland. Toch wel de 2 grootste voetballanden.
Het uurverschil kan toch geen argument zijn he? Ik heb ook liever dat het gunstig voor ons is, maar het is een wereldbeker en dus zullen er locaties zijn waar het uur wat minder gunstig is. De ene keer voor ons, de andere keer voor een andere regio.

Dat Japan, USA en Australië niet de grootste voetballanden zijn, akkoord, maar dat is Qatar nog minder. En daar komt een kwalijke reputatie bij. Dan liever toch die andere landen. Al is het maar voor de bereikbaarheid van supporters in die regio.
 
En waar is dat dan?
Zuid-Afrika?
Brazilië?
Rusland?

De concurrenten voor Qatar om dit toernooi te organiseren waren nu ook niet zo denderend hè.
Japan oké. Maar de VS, Australië of Zuid-Korea? Echt een voetbalsfeer of kennis zit daar ook niet meteen hè.. om als supporter nog te zwijgen van het uurverschil in Europa

Rusland won trouwens in 2018 voor Spanje en Engeland. Toch wel de 2 grootste voetballanden.
Voor geen één van die concurrenten moet(en) :
- het toernooi verschoven worden naar de winter
- de contracten van bondscoaches aangepast worden (op kosten van de bonden apart)
- lokale competities schuiven
- spelers hun normale trainingsseizoen omgooien

Voor geen één van die concurrenten geldt:
- Dat het een staat die de stadions gaat bouwen met letterlijke slavernij (niet "quasi" of "bijna" of "niet alle arbeidswetten worden altijd nageleefd")
- Dat homoseksualiteit er illegaal is, terwijl FIFA net met regenbogen jaren inzet op het tegengestelde
- Dat de staat soennietische moslimterroristen steunt in het buitenland, met troepen en alles.

Dat is toch van een totaal andere orde dan "er zijn niet zo veel voetbalsupporters"? Dat laatste is heel makkelijk te verdedigen omdat je de sport internationaler wilt maken. Dezelfde reden als waarom er een WK Veldrijden in Amerika was. Daarom is het ook niet zo raar dat ze naar Qatar zouden gaan. Als het daar ook maar énigszins doenbaar zou zijn in de zomer, plus als ze daar ook maar enigszins geen moderne schurkenstaat zouden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Maar stoort het jou als voetballiefhebber dan ook niet dat een wk kan worden afgekocht door degene die de grootste zak geld op tafel kan leggen, en niet op basis van waar de omstandigheden voldoende goed zijn om het evenement daar door te laten gaan?
Heel de wereld werkt zo. Wie met het meeste geld op tafel komt, die krijgt wat ie wilt.

Wat me meer stoort zijn die voetballers. Ze gaan maandenlang op 1 knie zitten, nu hoor je niks en zie je ze niet. Dat zijn pas de grootste hypocrieten. Niet de mensen die een simpele match willen zien.
 
Heel de wereld werkt zo. Wie met het meeste geld op tafel komt, die krijgt wat ie wilt.
Dat cynisme kan je even goed gebruiken om andere frauduleuze zaken te relativeren hé. Match fixing? Vreemde lotingen? Ja zo werkt de wereld nu eenmaal.
Terwijl de gemiddelde -soms eerder fanatieke- voetbalfan dan toch op zijn achterste poten staat?
Wat me meer stoort zijn die voetballers. Ze gaan maandenlang op 1 knie zitten, nu hoor je niks en zie je ze niet. Dat zijn pas de grootste hypocrieten. Niet de mensen die een simpele match willen zien.
Goh, zoals anderen hier al hebben gezegd is iedereen op een bepaald niveau hypocriet. Lijkt me verkeerd om dat te gebruiken om alles maar weg te relativeren. Het is ook nogal gemakkelijk van het altijd bij de andere te gaan zoeken natuurlijk, de voetballende miljonair die zijn levensstijl moet op peil houden door mee te gaan in het circus, dat is dan plots de echte hypocriet. Terwijl de voetbalfan die gerust een WK kan missen zonder impact op zijn leven, om zo een signaal te geven, kennelijk zijn schouders mag ophalen "want zo werkt de wereld".

Lijkt me dat iedereen toch gewoon zijn eigen rol in dit soort zaken goedpraat om er niet te hard van wakker te liggen. En dat is ergens normaal, maar ik snap die reflex toch niet die je hier ook ziet om dan mensen aan te vallen die tegen dit specifiek feit zijn wegens "hypocrisie".
 
Het is nu wel zo dat hopelijk door dit wk de werkomstandigheden en statuten van de arbeiders in de regio verbeteren, door de internationale druk en loep die erop ligt. Volgens wat ik had gelezen was dat al zo wat die statuten betreft, maar het moet natuurlijk ook wel zo blijven na het wk.

Want nu gaat het om deze stadions, maar de bouwdrift in de regio houdt natuurlijk niet op na dit WK.

Dan kan je de vraag stellen of het beter is weg te blijven uit die landen en ze maar te laten doen zoals ze altijd bezig waren, of ze toch te betrekken en er zaken proberen te veranderen.

Alleen jammer dat dat laatste uiteraard niet de beweegreden is/was om het WK daar te houden, maar wel puur de centen.
 
Ik snap beide kanten wel. Het is schrijnend, degoutant en verwerpelijk wat er allemaal in Qatar gebeurt, maar ik hou te veel van het spelletje om er mijn plezier door te laten vergallen of aantasten.

Ik ben volledig akkoord met alle kritiek die de FIFA en Qatar krijgt, maar tijdens het WK ga ik ook even mijn oogkleppen aandoen en genieten van voetbal want EK's en WK's, dat is voor mij het summum. Ik ben echt niet fier op die oogkleppen, maar anders ga ik er niet van kunnen genieten. Om het huidige voetbal te volgen, heb ik die oogkleppen al even deels moeten aanzetten dus ik ben er al geoefend in.
 
Terug
Bovenaan