WK2022: Bloed aan het doelqatar

Ga jij geen enkele match zien? (honest question) Jij was toch voetbalfan he als ik me niet vergis van in het voetbal topic?
Ik ben niet zo'n heel grote voetbalfan, niet voor de nationale competities. Maar al van kleins af volg ik wel alle internationale toernooien. De WK's en de EK's. Deze ga ik volledig aan me voorbij laten gaan. Ik heb er een tijdje over getwijfeld, hoor. Op zich maakt één kijker niks uit, en je kunt meer veranderen door er wél met een licht op te schijnen en het gewoon telkens opnieuw te benadrukken. Door er een wekenlang feest van de homorechten en mensenrechten van te maken, en elke speler zich te laten uitspreken. Alleen gaat dat niet gebeuren.

Dus dan maar doen wat ik wél in de hand heb: bepalen of ik kijk of niet.
 
Ik ben niet zo'n heel grote voetbalfan, niet voor de nationale competities. Maar al van kleins af volg ik wel alle internationale toernooien. De WK's en de EK's. Deze ga ik volledig aan me voorbij laten gaan. Ik heb er een tijdje over getwijfeld, hoor. Op zich maakt één kijker niks uit, en je kunt meer veranderen door er wél met een licht op te schijnen en het gewoon telkens opnieuw te benadrukken. Door er een wekenlang feest van de homorechten en mensenrechten van te maken, en elke speler zich te laten uitspreken. Alleen gaat dat niet gebeuren.

Dus dan maar doen wat ik wél in de hand heb: bepalen of ik kijk of niet.
Ik ben ook niet zo een voetbalfan eerlijk gezegd. De matchen van de belgen ga ik wss wel meepikken maar al de rest (zoals elk normaal wk) laat ik passeren. Hopelijk liggen ze er snel uit :unsure:
 
Het is natuurlijk wel nog altijd een voetbalevent , dus als voetbal u niet interesseert kan je altijd nog naar iets anders kijken . Ja het WK is een groot event , maar je kan het heus wel compleet negeren .

Het WK is fout voor vele redenen , die hebben we allemaal al opgesomd , en dat zal de komende weken nog vaak genoeg aan bod komen , vijgen na pasen imo . Er had veel eerder al geprotesteerd moeten worden . Of je weigert mee te doen aan het WK tout court . Na het WK zal je over die omstandigheden allemaal niet veel meer horen . En wie weet doen die bono's het nog eens met Saudi Arabie , hopelijk zijn we er wel dan direct bij om te boycotten , en niet als alles al geregeld is.
Maar er ìs al veel langer geprotesteerd? Er zijn acties gekomen, er zijn oproepen geweest, docu's uitgekomen... zelfs gerechtelijke onderzoeken. In de aanloop heeft heel veel volk zijn afkeuren uitgesproken. Alleen wordt er dan gezegd: dan moeten ze de portefeuille maar laten spreken, dan moeten ze maar niet kijken. En als het nu is, is het "dan had het toen gemoeten"? Is dat niet iets te makkelijk, en gewoon een manier om niks te moeten doen?
 
Maar er ìs al veel langer geprotesteerd? Er zijn acties gekomen, er zijn oproepen geweest, docu's uitgekomen... zelfs gerechtelijke onderzoeken. In de aanloop heeft heel veel volk zijn afkeuren uitgesproken. Alleen wordt er dan gezegd: dan moeten ze de portefeuille maar laten spreken, dan moeten ze maar niet kijken. En als het nu is, is het "dan had het toen gemoeten"? Is dat niet iets te makkelijk, en gewoon een manier om niks te moeten doen?
hoja 'volk die zijn afkeur uitspreekt ' , onze bondscoach zegt ook dat de omstandigheden al veel verbeterd zijn . Geen idee welke bronnen hij daarvoor heeft ma soit .


De krachtigste manier was gewoon zeggen : Wij doen niet mee aan dat WK . Maar dat heeft niemand gedaan.
 
Zéér dubbel gevoel bij. Op zich net zoals je bij kunst, literatuur, muziek, etc. het werk ook los kan trachten te zien van het werk van de artiest, kan je wat mij betreft ook naar een voetbalmatch kijken waarbij jouw land speelt tegen een dubieus land qua mensenrechten of erger nog op een WK in een land met een zéér dubieuze reputatie... MAAR...

Tegelijkertijd, zijn we allemaal ook een beetje hypocriet, we hebben smartphones met zeldzame metalen gewonnen in onprettige omstandigheden, kleding gemaakt in fabrieken in wie géén van ons zou willen werken. In een ideale wereld hoop je dat dat een tussenstadium is naar een wereld waarin dat soort onrecht uiteindelijk allemaal uit de wereld verdwijnt, maar zo'n utopie zal voor na mijn dood zijn denk ik dan. Wie is dan de grootste hypocriet? Ik en andere overdenkers die dit ten volle beseffen, maar gewoon mee verder doen? Of de "hersenloze" massa, die consumeert en bij kleine tragedies een dwaze banner rond z'n Facebook profielfoto zet bij klein onrecht maar het grote negeert? Een éénhoorntje voor dat éne kindje dat hier stierf aan kanker, terwijl er misschien veel meer gestorven zijn voor de smartphonebatterijen waarop al die statusupdates verzonnen werden...

Desondanks moeten er ook grenzen zijn natuurlijk en dat brengt ons toch weer terug bij dit WK: werk uit verleden of werk dat nog geproduceerd moet worden zijn in die metafoor met de artiest ook twee wezenlijke dingen, en dit WK is nog geeneens van start gegaan... de alarmbellen gingen al jaren geleden af en er is NIETS gebeurd. Dus dit WK nu desondanks toch blijven steunen vanuit het idee "het is beslist, we konden niet anders...", dat is gewoonweg fout. Het had nooit zover mogen komen. Iedereen in een toppositie, of het nu gaat om politici, toplui bij de voetbalbond of zelfs topvoetballers: die hadden zich jaren geleden al moeten uitspreken, het nu nog doen is hypocriet. De supporters? Tja, die zijn ook niet vrij van zonde als ze blijven kijken, maar tegelijkertijd wél de minst schuldigen én degenen die nu nog effectief een écht krachtig signaal zouden kunnen zenden... niet kijken? Dat gaat helaas niet gebeuren denk ik. Sponsors ertoe aanzetten af te haken? Dat misschien nog wel.
En politiek? Tja, die zullen verder wat de blaasbalg spelen, maar uiteindelijk blijven cadeautjes geven aan koning voetbal: gaande van belastingkortingen tot gratis politiebewaking, want ja... ze staan toch graag met een succesvolle nationale ploeg op een selfie, nietwaar?
 
Maar er ìs al veel langer geprotesteerd? Er zijn acties gekomen, er zijn oproepen geweest, docu's uitgekomen... zelfs gerechtelijke onderzoeken. In de aanloop heeft heel veel volk zijn afkeuren uitgesproken. Alleen wordt er dan gezegd: dan moeten ze de portefeuille maar laten spreken, dan moeten ze maar niet kijken. En als het nu is, is het "dan had het toen gemoeten"? Is dat niet iets te makkelijk, en gewoon een manier om niks te moeten doen?
Toch veel te weinig he. Zoals @{BK}Black Devil terecht aangeeft, er waren zelf mensen die het goed probeerde te spreken. Er zijn wel acties geweest en elke actie, hoe klein ook, is beter dan geen, maar hier had veel meer mee kunnen gedaan worden. Los van het feit dat Qatar nooit een optie had mogen zijn.
 
Heb je daar een voorbeeld van, van werknemers die hier opgesloten worden in loodsen?


Zullen we nog even zwijgen van de vele werkgevers hier in België die hun personeel niet uitbetalen volgens de wetgeving. Of de gevallen die de media niet halen

1 van de 8 stadions in Qatar is trouwens gebouwd door een Belgische bouwfirma.
 
Tegelijkertijd, zijn we allemaal ook een beetje hypocriet, we hebben smartphones met zeldzame metalen gewonnen in onprettige omstandigheden, kleding gemaakt in fabrieken in wie géén van ons zou willen werken. In een ideale wereld hoop je dat dat een tussenstadium is naar een wereld waarin dat soort onrecht uiteindelijk allemaal uit de wereld verdwijnt, maar zo'n utopie zal voor na mijn dood zijn denk ik dan. Wie is dan de grootste hypocriet? Ik en andere overdenkers die dit ten volle beseffen, maar gewoon mee verder doen? Of de "hersenloze" massa, die consumeert en bij kleine tragedies een dwaze banner rond z'n Facebook profielfoto zet bij klein onrecht maar het grote negeert? Een éénhoorntje voor dat éne kindje dat hier stierf aan kanker, terwijl er misschien veel meer gestorven zijn voor de smartphonebatterijen waarop al die statusupdates verzonnen werden...
We zijn inderdaad allemaal een beetje hypocriet. Ik zal Qatar boycotten maar speel wel nog op mijn PS5 die met slavenarbeid is gemaakt. Vandaar dat ik het mensen ook absoluut niet kwalijk neem dat ze wel kijken maar een beetje bewustwording creëren mag wel vind ik.

En het echte signaal moet inderdaad van (in volgorde) de politiek, de voetbalbond, de staf en de spelers komen. Maar verder dan een shirt waarop 'Football Supports Change' staat komen we dus blijkbaar niet.

Voor mij is het alleszins de zoveelste nagel in de doodskist van de voetbalbeleving.
 
Ga jij geen enkele match zien? (honest question) Jij was toch voetbalfan he als ik me niet vergis van in het voetbal topic?
Ik ga allicht wel naar een aantal matchen kijken, maar da's in het licht van de locatie inderdaad een egoïstische keuze. Daar moeten we niet onnozel over doen. Net als toen ik naar het WK in Rusland heb gekeken dat toen al in de Krim zat.
 
We zijn inderdaad allemaal een beetje hypocriet. Ik zal Qatar boycotten maar speel wel nog op mijn PS5 die met slavenarbeid is gemaakt. Vandaar dat ik het mensen ook absoluut niet kwalijk neem dat ze wel kijken maar een beetje bewustwording creëren mag wel vind ik.

En het echte signaal moet inderdaad van (in volgorde) de politiek, de voetbalbond, de staf en de spelers komen. Maar verder dan een shirt waarop 'Football Supports Change' staat komen we dus blijkbaar niet.

Voor mij is het alleszins de zoveelste nagel in de doodskist van de voetbalbeleving.
De VRT uiteindelijk ook he , langs de ene kant documentaires maken over de mensenrechten , maar dan wel weer een grote show errond maken met zelfs een Niels en Wiels die er een feestgebeuren van moeten bijmaken. Money talks , de bondscoach wil vooral dat we kijken en supporteren , idem zoals de VRT .

Enja , ik zal kijken , en hopelijk wordt het een mooi WK , maar het mag bij deze grote fout blijven . Pro-voetbaltornooien in voetballanden .
 
Gewoon illegaal streamen jongens, dan kijk je zonder te betalen en zonder bij te dragen aan de kijkcijfers :unsure:


Nee maar, ik ga gewoon kijken hoor. Het is tegenwoordig trendy om mensen zichzelf persoonlijk schuldig te laten voelen over vanalles (bv. klimaatopwarming). Je bent een heel klein radertje in een heel groot wiel, dus ja, je maakt een verschil, maar dat is niet significant. Uiteraard wil je dat alle radertjes iets doen, zodat we samen effect hebben, maar dat gaat niet spontaan gebeuren.

Concreet bedoel ik hier: mijn 'plus 1' voor de kijkcijfers is insignificant.
De kritiek of acties moeten komen van 'grotere radertjes' --> spelers, coaches, voetbalbonden. Die hebben invloed.

En die acties komen sowieso al te laat. Nu gaan ze spelen in Qatar en zeggen: "Ja we zijn hier wel maar we keuren het niet goed hoor! Ik heb net gescoord in dit stadion, maar het kan echt niet door de beugel dat hier mensen voor zijn gestorven! Maar we hebben goed gespeeld!"

De voetbalwereld is al langer een hypocriet gedoe dat vooral om geld draait.
 
Laatst bewerkt:
Zéér dubbel gevoel bij. Op zich net zoals je bij kunst, literatuur, muziek, etc. het werk ook los kan trachten te zien van het werk van de artiest, kan je wat mij betreft ook naar een voetbalmatch kijken waarbij jouw land speelt tegen een dubieus land qua mensenrechten of erger nog op een WK in een land met een zéér dubieuze reputatie... MAAR...

Tegelijkertijd, zijn we allemaal ook een beetje hypocriet, we hebben smartphones met zeldzame metalen gewonnen in onprettige omstandigheden, kleding gemaakt in fabrieken in wie géén van ons zou willen werken. In een ideale wereld hoop je dat dat een tussenstadium is naar een wereld waarin dat soort onrecht uiteindelijk allemaal uit de wereld verdwijnt, maar zo'n utopie zal voor na mijn dood zijn denk ik dan. Wie is dan de grootste hypocriet? Ik en andere overdenkers die dit ten volle beseffen, maar gewoon mee verder doen? Of de "hersenloze" massa, die consumeert en bij kleine tragedies een dwaze banner rond z'n Facebook profielfoto zet bij klein onrecht maar het grote negeert? Een éénhoorntje voor dat éne kindje dat hier stierf aan kanker, terwijl er misschien veel meer gestorven zijn voor de smartphonebatterijen waarop al die statusupdates verzonnen werden...

Desondanks moeten er ook grenzen zijn natuurlijk en dat brengt ons toch weer terug bij dit WK: werk uit verleden of werk dat nog geproduceerd moet worden zijn in die metafoor met de artiest ook twee wezenlijke dingen, en dit WK is nog geeneens van start gegaan... de alarmbellen gingen al jaren geleden af en er is NIETS gebeurd. Dus dit WK nu desondanks toch blijven steunen vanuit het idee "het is beslist, we konden niet anders...", dat is gewoonweg fout. Het had nooit zover mogen komen. Iedereen in een toppositie, of het nu gaat om politici, toplui bij de voetbalbond of zelfs topvoetballers: die hadden zich jaren geleden al moeten uitspreken, het nu nog doen is hypocriet. De supporters? Tja, die zijn ook niet vrij van zonde als ze blijven kijken, maar tegelijkertijd wél de minst schuldigen én degenen die nu nog effectief een écht krachtig signaal zouden kunnen zenden... niet kijken? Dat gaat helaas niet gebeuren denk ik. Sponsors ertoe aanzetten af te haken? Dat misschien nog wel.
En politiek? Tja, die zullen verder wat de blaasbalg spelen, maar uiteindelijk blijven cadeautjes geven aan koning voetbal: gaande van belastingkortingen tot gratis politiebewaking, want ja... ze staan toch graag met een succesvolle nationale ploeg op een selfie, nietwaar?
Voila.
Als we oh zo correct willen zijn, moeten we zeer veel producten links laten liggen in de winkel.

Iedereen kijkt gewoon weg als het hem maar uitkomt op het moment zelf. (Tenzij we naar een scherm kijken ^^)
"ja maar..."

Bewustwording. Mweh.
Mensen zijn genoeg op de hoogte hoor.

(En ja, voetbal: :sick:)
 
Ik begrijp @Timothy op zich wel. Er is een WK, hij wil dat WK-voetbal zien. Ik wil ook graag topmatchen zien. Ik ben me wel bewust van de omstandigheden waarin het plaatsvindt, maar ik wil vooral voetbal zien en er van genieten. En aangezien het WK al het ander voetbal on hold zet die periode, zal ik toch proberen om zoveel mogelijk matchen te zien.

Al vind ik wel dat de bonden van elk natie op zich of de organisaties per continent toch iets opstandiger hadden mogen zijn in de aanloop naar dit WK.
 
Ik snap de topic en ik heb eigenlijk ook een slecht gevoel er bij.om naar het WK te kijken.

Maar aan de andere kant is dit ook hypcriet waarom nu klagen over het WK. Terwijl de hele westerse wereld draait op uitbuiting.

Gas, olie, batterijen, vis, veel producten uit china alles waar jullie quasi in jullie huis hebben komt uit veel landen met bedenkelijke praktijken.
 
Dat het Nederlandse kabinet alsnog een afvaardiging naar het WK voetbal in Qatar stuurt, ondanks een zeer duidelijke Kamermotie om dat niet te doen, heeft alles te maken met de olie van de golfstaat. Dat blijkt uit de uitleg van minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra (CDA) over de beslissing. Vanwege de energieonzekerheid door de oorlog in Oekraïne, wil het kabinet Qatar als ‘belangrijke internationale partner’ niet voor het hoofd stoten
 
Voila.
Als we oh zo correct willen zijn, moeten we zeer veel producten links laten liggen in de winkel.

Iedereen kijkt gewoon weg als het hem maar uitkomt op het moment zelf. (Tenzij we naar een scherm kijken ^^)
"ja maar..."

Bewustwording. Mweh.
Mensen zijn genoeg op de hoogte hoor.

(En ja, voetbal: :sick:)
En dat is dus wat ik zeg: Alleen Jezus zelf mag nog iets doen, want op alle andere mensen is wel iets aan te merken. En 1 ding doen, mag natuurlijk niet. Het is alles of niks. En zo hoef je niks te doen.

Ben het ermee eens, hoor, dat ik hypocriet ben. Ik heb kleren van Nike. Ik geef niet 90% van mijn inkomen aan ontwikkelingslanden. Maar dit is voor mij iets wat ik niet kan rijmen. Wat niet klopt. En ja, mijn 1 kijkcijfertje zal niks uitmaken. Maar mijn 1, en dat van JorisBlack al dat niks zal uitmaken, en dat van… komt al op een handvol, en dat is alleen deze thread. Wereldwijd misschien wel.
 
En dat is dus wat ik zeg: Alleen Jezus zelf mag nog iets doen, want op alle andere mensen is wel iets aan te merken. En 1 ding doen, mag natuurlijk niet. Het is alles of niks. En zo hoef je niks te doen.

Ben het ermee eens, hoor, dat ik hypocriet ben. Ik heb kleren van Nike. Ik geef niet 90% van mijn inkomen aan ontwikkelingslanden. Maar dit is voor mij iets wat ik niet kan rijmen. Wat niet klopt. En ja, mijn 1 kijkcijfertje zal niks uitmaken. Maar mijn 1, en dat van JorisBlack al dat niks zal uitmaken, en dat van… komt al op een handvol, en dat is alleen deze thread. Wereldwijd misschien wel.
Overigens heb ik liever die hypocriete houding dan totale onverschilligheid. Alsof je enkel kritiek mag hebben op een bepaalde praktijk als je consumptiegedrag volledig zuiver op de graat is. Doet me een beetje denken aan die "we should improve society somewhat" meme.
 
De voetbalwereld is al langer een hypocriet gedoe dat vooral om geld draait.
Er draait heel veel in de wereld om geld maar dat wil daarom niet zeggen dat de meeste beroep doen om slaven om meer geld te verdienen, dit is zelfs in een onrechtvaardige wereld als de onze geen business as usual. Het gaat ook verder dan gewoon de voetbal, kijk bvb naar de VRT die afleveringen van de kampioenen offline haalt omdat het iemand zou kunnen schofferen maar dan wel geen graten ziet in zaken doet met wat eigenlijk slaveneigenaren zijn om producten van die slaven te kopen. Het is van een niveau van kwaadaardigheid dat we amper nog voor mogelijk houden en we reageren er ongeveer even hard op als bij een sportverslaggever die een niet correcte uitspraak doet.
 


Zullen we nog even zwijgen van de vele werkgevers hier in België die hun personeel niet uitbetalen volgens de wetgeving. Of de gevallen die de media niet halen

1 van de 8 stadions in Qatar is trouwens gebouwd door een Belgische bouwfirma.
Die mensen werden niet opgesloten, da's een wereld van verschil. Die zaten daar vrijwillig omdat de wereld suckt en zelfs zo'n bestaan nog meer opportuniteiten biedt dan het alternatief. Die Bulgaren gaan vrij zeker niet blij geweest zijn dat de politie dit ontdekt heeft want het betekent dat ze terug naar Bulgarije moeten en het nog slechter gaan hebben. (hopelijk wel een Belgische uitkering en schadevergoeding)

Da's ook niet ok maar nog iets heel anders dan mensen in een loods opsluiten en verplichten om te werken voor jou, ik geloof echt niet dat dat in België gebeurt op enigszins courante basis, dat onze overheidsdiensten dat weten maar niet in het nieuws brengen.
 
Terug
Bovenaan