WK2022: Bloed aan het doelqatar

Ja, ik heb al verschillende berichten gezien dat het minder een succes is hier dan gehoopt. De backlash tegen veel spelers en bonden is ook duidelijk, de negatieve pers ook. Allemaal mooi, en alleen maar doordat er genoeg protest is, dus oa de boycot.

Maar vooral: ja, die heeft geholpen. Ik heb me een pak minder kwaad moeten maken, heb er niet aan meegewerkt en heb geen wedstrijden moeten kijken in dubio. Dus ja, voor mij heeft het wel geholpen.

Heeft jouw niksdoen en kritiek op de boycot geholpen?

Als je je al kwaad maakt omdat er een sportwedstrijd is in een land waar de mensenrechten geschonden worden, dan kijk je ofwel nooit sport ofwel ben je altijd boos. Het voorbije WK was misschien nog in een 'erger' land dan Qatar (Putin's Rusland), toch was daar amper commentaar op.

Mijn "niksdoen" is eerder een combinatie van realisme en liefde voor het voetbal. Europa mag dan van zichzelf denken dat het het centrum van de wereld is, andere landen zijn enorm allergisch aan ons vermanend (soms paternalistische) vingertje. Moet je blijven hameren op de rechten van minderheden? Ab-so-luut, maar je moet beseffen dat geesten niet heel snel rijpen. Hoe lang heeft het ons niet gekost om van racisme, homohaat, etc. af te geraken? Maar nu in 2022, waarbij wij quasi nog altijd de enigen zijn die enorm inzitten met minderheden en mensenrechten, moet iedereen plots op enkele jaren tijd naar dezelfde progressieve mindset evolueren als die van ons? Dat is heel nobel, maar ook heel naïef.

Wees gewoon rationeel, door boycots ga je landen echt niet in je armen (en uw mindset) kunnen sluiten. Dan krijg je eerder het tegenovergestelde effect. O.a. die regenboogbanden waren een mooi signaal geweest om ons idee nog eens duidelijk te maken, maar bon dat is door een corrupt stokje van de FIFA verhinderd. Kortom, je moet vooruitgang forceren door soft power, niet door er met de botte vuist op te vliegen.
 
Laatst bewerkt:
De enige reden van die stadions is hun imago oppoetsen in het westen. Ze hebben al gerendeerd. Ze werken daar met funny money, een miljardje maakt niks uit.
Maar het bloed hangt wel tussen het beton bij wijze van spreken. Ik vind niet dat hun imago opgepoetst is met deze slachtoffers in het achterhoofd en als ze geen andere functies gaan vinden voor deze stadions blijft het een schandvlek.
 
En dan nu wachten tot de stadiums er zo beginnen uit te zien.
https://www.sports-management-degrees.com/haunting-images-of-abandoned-olympic-venues/
Ik snap het niet. De prijs van een voetbalstadion is ongeveer 8000-15000k per stoeltje. Dat gaan ze er nu toch nooit uithalen? Welke voetbaldromen heeft Qatar nog zodat deze stadions nog kunnen renderen? Een functiewijziging? Ik dacht dat ze maar 1 stadion konden demonteren.

De enige reden van die stadions is hun imago oppoetsen in het westen. Ze hebben al gerendeerd. Ze werken daar met funny money, een miljardje maakt niks uit.

Dat van de Maracana klopt alleszins niet meer. Stadion is alweer jaren in gebruik en was ook voordien altijd in gebruik. Net voor Covid was daar de finale van de Copa America voor 70.000 man.
Vorig jaar tijdens covid was wederom de finale van de Copa America voor 8.000 man.

Allez, de andere stadions op die lijst kunnen wel kloppen, maar Maracana dus niet.
Toch wel zot eigenlijk, hoeveel van die venues achteraf niet meer gebruikt worden.

En naar aanleiding van veel nutteloos geld uitgeven kan deze wel tellen:
"The Greek government shelled out nearly $17 billion, $15 billion over budget, for its Olympic venues for Athens 2004."
 
Als je je al kwaad maakt omdat er een sportwedstrijd is in een land waar de mensenrechten geschonden worden, dan kijk je ofwel nooit sport ofwel ben je altijd boos. Het voorbije WK was misschien nog in een 'erger' land dan Qatar (Putin's Rusland), toch was daar amper commentaar op.

Mijn "niksdoen" is eerder een combinatie van realisme en liefde voor het voetbal. Europa mag dan van zichzelf denken dat het het centrum van de wereld is, andere landen zijn enorm allergisch aan ons vermanend (soms paternalistische) vingertje. Moet je blijven hameren op de rechten van minderheden? Ab-so-luut, maar je moet beseffen dat geesten niet heel snel rijpen. Hoe lang heeft het ons niet gekost om van racisme, homohaat, etc. af te geraken? Maar nu in 2022, waarbij wij quasi nog altijd de enigen zijn die enorm inzitten met minderheden en mensenrechten, moet iedereen plots op enkele jaren tijd naar dezelfde progressieve mindset evolueren als die van ons? Dat is heel nobel, maar ook heel naïef.

Wees gewoon rationeel, door boycots ga je landen echt niet in je armen (en uw mindset) kunnen sluiten. Dan krijg je eerder het tegenovergestelde effect. O.a. die regenboogbanden waren een mooi signaal geweest om ons idee nog eens duidelijk te maken, maar bon dat is door een corrupt stokje van de FIFA verhinderd. Kortom, je moet vooruitgang forceren door soft power, niet door er met de botte vuist op te vliegen.
Mijn doel is daar niet ‘vooruitgang’ forceren, noch dat land in mijn armen sluiten. Maar ik ga niet meehelpen aan het promoten ervan.

Er is dan ook geen vermanend vingertje in dat geval: je doet maar, maar dan gaan wij daar niet zitten met ons toernooi.
 
En dan nu wachten tot de stadiums er zo beginnen uit te zien.
https://www.sports-management-degrees.com/haunting-images-of-abandoned-olympic-venues/
Ik snap het niet. De prijs van een voetbalstadion is ongeveer 8000-15000k per stoeltje. Dat gaan ze er nu toch nooit uithalen? Welke voetbaldromen heeft Qatar nog zodat deze stadions nog kunnen renderen? Een functiewijziging? Ik dacht dat ze maar 1 stadion konden demonteren.
Ik weet het, het zal aan mij liggen, maar ik vind dat nog iets hebben 🤔
 
En dan nu wachten tot de stadiums er zo beginnen uit te zien.
https://www.sports-management-degrees.com/haunting-images-of-abandoned-olympic-venues/
Ik snap het niet. De prijs van een voetbalstadion is ongeveer 8000-15000k per stoeltje. Dat gaan ze er nu toch nooit uithalen? Welke voetbaldromen heeft Qatar nog zodat deze stadions nog kunnen renderen? Een functiewijziging? Ik dacht dat ze maar 1 stadion konden demonteren.
Al eens in Athene geweest. Heel die site is gewoon triestig, jammer genoeg.

Het is een andere situatie, maar in Braga hebben ze een fantastisch stadion gebouwd voor het EK '04. Dat heeft een pak meer gekost dan oorspronkelijk voorzien was. De bedoeling was om daar een hele sportaccommodatie te maken met een zwembad voor de stad. Omdat het geld redelijk op was, is dat er nooit gekomen. Dus ze hebben alleen het stadion gekregen. Gelukkig wordt dit wel nog gebruikt.
 
En dan nu wachten tot de stadiums er zo beginnen uit te zien.
https://www.sports-management-degrees.com/haunting-images-of-abandoned-olympic-venues/
Ik snap het niet. De prijs van een voetbalstadion is ongeveer 8000-15000k per stoeltje. Dat gaan ze er nu toch nooit uithalen? Welke voetbaldromen heeft Qatar nog zodat deze stadions nog kunnen renderen? Een functiewijziging? Ik dacht dat ze maar 1 stadion konden demonteren.
Google:

Al Bayt Stadion
Het 60.000-zitplaatsen tellende stadion is de toekomstige thuisbasis van voetbalclub Al Khor Sports Club
Na het WK voetbal in 2022 zal deze ring weer verwijderd worden en wordt het aantal zitplaatsen teruggebracht naar 32.000.

Ahmad Bin Ali Stadion
Het Ahmad Bin Ali Stadion wordt gebouwd naast de bestaande Al Rayyan Sports Clubs stadion. Dit is het voormalig Ahmed Bin Ali stadion, wat recent gesloopt is. Gedurende het Wereld Kampioenschap voetbal zal er in het stadion plaats zijn voor 40.000 voetbalfans
Na het toernooi zal het aantal zitplaatsen worden teruggebracht naar 21.000. De bovenste ring stoelen wordt weggehaald en verzonden naar opkomende landen voor gebruik in hun sportfaciliteiten.
Het Ahmad Bin Ali Stadion wordt het thuisstadion van de meest succesvolle club van Qatar, namelijk Al Rayyan

Al Thumama
Tijdens het voetbalkampioenschap in 2022 kunnen maar liefst 40.000 bezoekers in het stadion. Na het toernooi wordt het aantal stoelen teruggebracht tot 20.000. De stoelen worden gedoneerd aan een willekeurig land die het kan gebruiken voor hun sportinfrastructuur. De ruimte wordt opgevuld door een hotel met 60 kamers, met zicht op het veld.
De omgeving van het stadion zal door de gemeenschap gebruikt gaan worden voor een grote verscheidenheid aan sporten, zoals handbal, tennis en zwemmen.

Al Janoub Stadion
Het Al Janoub Stadion wordt, voordat het gebruikt gaat worden tijdens het WK 2022, het nieuwe thuis stadion van Al Janoub Sports Club
Het stadion heeft een capaciteit van 40.000 zitplaatsen. Na afloop van het voetbaltoernooi zal de bovenste ring ontdaan worden van 20.000 stoelen, zodat de lokale club nog 20.000 toeschouwers kan ontvangen. De verwijderde stoelen krijgen een andere bestemming

Khalifa International Stadion
Geen idee

Lusail Iconic Stadion
Na het Wereld Kampioenschap voetbal zal het voetbalstadion omgebouwd worden tot een ruimte voor de buurt, inclusief scholen, winkels, café's, sportfaciliteiten en gezondheidscentra
Worden de stoelen verwijderd en gedoneerd aan andere sportprojecten over de wereld.


Stadion 974
Na de kwartfinales kan er meteen met de demontage worden begonnen. Grote delen van de arena, zoals de verwijderbare stoelen, containers en zelfs het dak worden afgebroken en hergebruikt voor andere sportevenementen of gebouwen.
 
Toch maar vaag allemaal vind ik.

Ik lees dat ze pakweg honderdduizend "stoelen" naar de derde wereld gaan opsturen, met de boodschap "hier, doe er maar iets mee". Maar wat ben je daar mee, zo wat plastieken stoeltjes? Dan moet je al een stadion hebben waar je ze in kan monteren?

En bij deze stel ik mezelf ook vragen, want de Qatarese bevolking doet momenteel totaal niet aan sport.
De omgeving van het stadion zal door de gemeenschap gebruikt gaan worden voor een grote verscheidenheid aan sporten.

Een shopping center voor toeristen, dat lijkt me realistischer...

Het blijft diep treurig allemaal. Dit is exact waarom je beter een WK organiseert in een land met een voetbalcultuur. Daar kunnen ze echt nieuwe stadions gebruiken. In Qatar moeten ze de helft van de zitjes verwijderen, en dan nog gaan die stadions volledig leeg zijn tijdens competitiewedstrijden.
 
Er gaan gemiddeld 1000 a 2000 mensen kijken naar een voetbalmatch in de Qatari league. Een topmatch kan in uitzonderlijke situaties tot 5 a 10.000 supporters trekken.

Al die stadions zijn nutteloos. Voor hun competitie hebben die eigenlijk maar 1 stadion nodig, er zijn 6 matchen per speeldag. 1 match op vrijdag, 3 op zaterdag, 2 op zondag. Klaar is Kees. Of Klaar is Ahmed in dit geval.

Maar goed, die mannen hebben geld gelijk slijk. Die kunnen letterlijk hun gat afvegen met briefjes van 100 euro en op't einde van het jaar hebben die nog altijd meer geld als ons.
Over 5-10 jaar zullen een paar van die stadions weer compleet afgebroken worden.
 
Toch maar vaag allemaal vind ik.

Ik lees dat ze pakweg honderdduizend "stoelen" naar de derde wereld gaan opsturen, met de boodschap "hier, doe er maar iets mee". Maar wat ben je daar mee, zo wat plastieken stoeltjes? Dan moet je al een stadion hebben waar je ze in kan monteren?

En bij deze stel ik mezelf ook vragen, want de Qatarese bevolking doet momenteel totaal niet aan sport.


Een shopping center voor toeristen, dat lijkt me realistischer...

Het blijft diep treurig allemaal. Dit is exact waarom je beter een WK organiseert in een land met een voetbalcultuur. Daar kunnen ze echt nieuwe stadions gebruiken. In Qatar moeten ze de helft van de zitjes verwijderen, en dan nog gaan die stadions volledig leeg zijn tijdens competitiewedstrijden.
Tam volk daar precies :)

Zoals men dus hier ook heeft moeten doen na Euro 2000 in Chaleroi bijvoorbeeld? :)
 
Tam volk daar precies :)

Zoals men dus hier ook heeft moeten doen na Euro 2000 in Chaleroi bijvoorbeeld? :)
Inderdaad een tam volk. Komt ook deels door het klimaat natuurlijk (net als er in India ook geen echte sportcultuur heerst - of toch heel erg beperkt).
The country has among the highest rates of obesity, diabetes and genetic disorders in the world.

Dat stadion in Charleroi: ik lees dat ze vlak na het EK in 2000 van 30.000 naar 26.000 zitjes zijn gegaan. Dat valt niet te vergelijken met wat ze in Qatar gaan doen. Pas in 2014 is dat gerenoveerd en is de capaciteit verlaagd naar 15.000 zitjes, zoals ik het begrijp vooral o.w.v. budgettaire redenen.
 
Toch maar vaag allemaal vind ik.

Ik lees dat ze pakweg honderdduizend "stoelen" naar de derde wereld gaan opsturen, met de boodschap "hier, doe er maar iets mee". Maar wat ben je daar mee, zo wat plastieken stoeltjes? Dan moet je al een stadion hebben waar je ze in kan monteren?

En bij deze stel ik mezelf ook vragen, want de Qatarese bevolking doet momenteel totaal niet aan sport.


Een shopping center voor toeristen, dat lijkt me realistischer...

Het blijft diep treurig allemaal. Dit is exact waarom je beter een WK organiseert in een land met een voetbalcultuur. Daar kunnen ze echt nieuwe stadions gebruiken. In Qatar moeten ze de helft van de zitjes verwijderen, en dan nog gaan die stadions volledig leeg zijn tijdens competitiewedstrijden.
Misschien kunnen die claims op de hoop met andere beloftes die zijn gemaakt natuurlijk.
 
De pot verwijt de ketel...
(En ja ook in ons land zijn er een hele hoop illegalen aan de slag tegen hongerloontjes..)

 
De pot verwijt de ketel...
(En ja ook in ons land zijn er een hele hoop illegalen aan de slag tegen hongerloontjes..)

Er is nu wel nog een verschil tussen deze uitbuiting door allerhande louche onderaannemers en de slavernij die gewoon door de overheid van Qatar wordt toegelaten hé, zoals al een paar keer gezegd in deze thread.
 
Ja, ik heb al verschillende berichten gezien dat het minder een succes is hier dan gehoopt. De backlash tegen veel spelers en bonden is ook duidelijk, de negatieve pers ook. Allemaal mooi, en alleen maar doordat er genoeg protest is, dus oa de boycot.

Maar vooral: ja, die heeft geholpen. Ik heb me een pak minder kwaad moeten maken, heb er niet aan meegewerkt en heb geen wedstrijden moeten kijken in dubio. Dus ja, voor mij heeft het wel geholpen.

Heeft jouw niksdoen en kritiek op de boycot geholpen?
Op wat baseer je dat het minder een succes is? (echt eerlijke vraag, ik ben er zelf niet naar op zoek gegaan en enkel onderstaande gelezen)


Hogere kijkcijfers, meer kaartjes verkocht en grootste sponsors zetten gewoon verder.
Geen idee wat de kijkcijfers in BE zijn.
 
Je moet gewoon een kat een kat noemen, buiten Europa (en dan nog een deeltje in Noord-Amerika) ligt er niemand wakker van al die 'regenboogwaarden' waar West-Europa voor staat. Het gros van de wereld is te druk bezig met te bladeren in religieuze geschriften, en/of leeft in zo'n armoede of genocidaal regime dat de enige behoefte is zien te overleven.

En daarbij, het wordt precies ook zo voorgesteld alsof elke West-Europeaan zwaar wakker ligt van wat Qatar uitspookt met queers, gastarbeiders/-slaven, etc. Dat zal misschien zo zijn bij de subtiel uitgekozen mensen die hun zegje kunnen doen aan de reporter of de mensen die alleen voetbal "volgen" als het WK of EK is, maar daarbuiten zal dat dik tegen vallen. Homo's tolereren (zolang ze er zelf niet mee in aanraking moeten komen weliswaar) en streng optreden tegen mensen die homo's aanvallen, dat wel. Maar denk je nu echt dat de gemiddelde Vlaming een sportwedstrijd of bilaterale handel wil 'opofferen' voor wat ze in een ver land doen? Die 25+% dat rond het Vlaams Belang schommelt sowieso al niet.

Zoals ik al zei, het is allemaal heel nobel, maar o zo naïef. Niemand caret van wat wij in West-Europa denken.
 
Je moet gewoon een kat een kat noemen, buiten Europa (en dan nog een deeltje in Noord-Amerika) ligt er niemand wakker van al die 'regenboogwaarden' waar West-Europa voor staat. Het gros van de wereld is te druk bezig met te bladeren in religieuze geschriften, en/of leeft in zo'n armoede of genocidaal regime dat de enige behoefte is zien te overleven.

En daarbij, het wordt precies ook zo voorgesteld alsof elke West-Europeaan zwaar wakker ligt van wat Qatar uitspookt met queers, gastarbeiders/-slaven, etc. Dat zal misschien zo zijn bij de subtiel uitgekozen mensen die hun zegje kunnen doen aan de reporter of de mensen die alleen voetbal "volgen" als het WK of EK is, maar daarbuiten zal dat dik tegen vallen. Homo's tolereren en streng optreden tegen mensen die homo's aanvallen, dat wel. Maar denk je nu echt dat de gemiddelde Vlaming een sportwedstrijd of bilaterale handel wil 'opofferen' voor wat ze in een ver land doen? Die 25+% dat rond het Vlaams Belang schommelt sowieso al niet.

Zoals ik al zei, het is allemaal heel nobel, maar o zo naïef. Niemand caret van wat wij in West-Europa denken.

Niet enkel West-Europa, maar ook een groot deel van de VS, Canada, gans Oceanië.

Maar ik heb het hier nog al gepost: het gaat niet gewoon om dat LGBTQ-aspect - helemaal niet zelfs. Het gaat om de FIFA die jarenlang roept om 'respect' en 'no discrimination', en vervolgens doodleuk een WK verkoopt aan Qatar dat niet inzit met mensenrechten.

Er is ook een reden dat zoveel mensen uit landen die "niet wakker liggen van regenboogwaarden of slavenarbeid" naar West-Europa willen vluchten voor een beter leven.

Tot slot heb ik hier ook al eens gepost dat de doorsnee holebi in België inderdaad niet wakker zal liggen van holebirechten in Qatar. Die zijn meer bezig met niet in elkaar geslagen te worden op straat in België.

(plus-artikel)


(plus-artikel)
 
Niet enkel West-Europa, maar ook een groot deel van de VS, Canada, gans Oceanië.

Maar ik heb het hier nog al gepost: het gaat niet gewoon om dat LGBTQ-aspect - helemaal niet zelfs. Het gaat om de FIFA die jarenlang roept om 'respect' en 'no discrimination', en vervolgens doodleuk een WK verkoopt aan Qatar dat niet inzit met mensenrechten.

Er is ook een reden dat zoveel mensen uit landen die "niet wakker liggen van regenboogwaarden of slavenarbeid" naar West-Europa willen vluchten voor een beter leven.

Tot slot heb ik hier ook al eens gepost dat de doorsnee holebi in België inderdaad niet wakker zal liggen van holebirechten in Qatar. Die zijn meer bezig met niet in elkaar geslagen te worden op straat in België.

(plus-artikel)


(plus-artikel)

Is het u nog niet opgevallen dat die holle slogans van de FIFA er enkel maar zijn om meer Westerlingen (en belangrijker: hun geld) te lokken naar hun competities? Je ziet quasi alles Westerse ondernemingen in juni hun logo veranderen in één met een regenboog in verwerkt, om te laten zien hoe progressief ze wel niet zijn. En vanaf augustus is het terug business as usual met de productielijnen off te shoren naar diezelfde lageloonlanden waar homo's met veel geweld de isoleercel in gedwongen worden.
De FIFA doet gewoon wat alle andere profit bedrijven ook doen: de waarden en de ideologie van de hand vanwaar het geld komt volgen.

Ohja, ik ben "Oceanië" vergeten te vermelden omdat die zowel demografisch als politiek echt niks voorstellen.
 
Terug
Bovenaan