WK Wielrennen 2023 (Glasgow, Schotland)

Eigenlijk niet...

Ik heb het gedoe rond ritwinsten in TDF nooit begrepen.
Wout wint daar op Mont Ventoux toch enkel omdat die rit de gele trui mannen niet echt interesseerde?
Ook kan je in TDF wat 'rustdagen' (tussen quotes) inlassen. En dan volle gas op bepaalde specifieke ettapes die je wilt winnen. Dat kunnen de klassementsrenners niet.


Nu nog een hele prestatie uiteraard. Want daar doen nog wel meer mannen aan mee.


En voor de duidelijkheid: ik ben wel van van Wout Van Aert.
Heb het niet meer voor WVA, MVDP of Evenepoel eigenlijk. Maar ik vind het palmares van Evenepoel nu al minstens even groot als WVA. Ik ben altijd heel verbaasd als alle/veel prestaties van Evenepoel zo gekleineerd worden terwijl dat gigantische prestaties zijn wat die neerzet.



Maar een eindoverwinning in een grote tour dat staat toch boven groene truien/ritwinsten maar geen eindoverwinning in de grootste tour? Of niet?
 
Laatst bewerkt:
Die mogen ook vermeld worden ja.


Persoonlijk vind ik de groene trui maar een troostprijs.
En dat er zoveel waarde wordt gegeven aan ritoverwinningen in een tour snap ik ook niet goed. Gaat toch helemaal niet om ritoverwinningen te pakken maar om de algehele wist. Dan vind ik WK trui-en en winst in een monument een pak belankrijker.


In de 24h van Lemans zeggen ze toch ook niet: maar die heeft de snelste 245ste ronde gereden...
De groene trui een is niet echt een troostprijs, het is de prijs voor de meest complete sprinter. De combative en bergrpijs zijn de troostprijzen meestal.
 
Waarom de bollekestrui wel en de groene niet?

In mijn ogen zijn die gelijkwaardig?
Voor de groene wordt in het kader van sprints actief door de "echte" sprinters gevochten.
Bij de bergtrui heb je toch de laatste jaren het gevoel dat het vooral een prijs is voor renners die "ietwat" kunnen klimmen, maar geen volledige tour en ook niet tegen de beste klimmers kunnen winnen. Pas op, op het einde, maar dan vaak "toevallig" wint een van de grote mannen de bergtrui, omdat hij ook tijd wil winnen op de bergen.

Dus écht gelijkwaardig vind ik die niet. Ook al ga ik nog altijd een diepe buiging maken voor elke man/vrouw die ooit de bergtrui aanhad.
 
Philipsen heeft zelf tijdens een interview gezegd dat de groene trui voor hem gelijkwaardig was aan het winnen van Milaan-San Remo dus in het peloton zal dit niet als een troostprijsje worden aanzien.
 
Los daarvan zijn we het toch wel eens dat Remco een grotere erelijst heeft, toch? :unsure:
Ja absoluut, het palmares van Evenepoel is indrukwekkender dan dat van VA, ik vond de manier van vergelijken gewoon heel raar. Een lijstje maken en dan vermelden dat WVA nog geen enkel grote ronde heeft gewonnen, tja dat is die zijn doel gewoon niet en ligt ook niet binnen zijn capaciteiten. Dat is hetzelfde als zeggen dat Cavendish maar een middelmatige renner was omdat hij nooit een grote ronde heeft gewonnen.
 
Die mogen ook vermeld worden ja.


Persoonlijk vind ik de groene trui maar een troostprijs.
En dat er zoveel waarde wordt gegeven aan ritoverwinningen in een tour snap ik ook niet goed. Gaat toch helemaal niet om ritoverwinningen te pakken maar om de algehele wist. Dan vind ik WK trui-en en winst in een monument een pak belankrijker.


In de 24h van Lemans zeggen ze toch ook niet: maar die heeft de snelste 245ste ronde gereden...
Zeg dat je niet van koers houdt, zonder te zeggen dat je niet van koers houdt.
 
De groene trui een is niet echt een troostprijs, het is de prijs voor de meest complete sprinter. De combative en bergrpijs zijn de troostprijzen meestal.
De groene trui is vooral een troostprijs tot een Belg hem wint, dan is het plots een belangrijke prijs. Stelt toch helemaal niks voor, jarenlang door Peter Sagan op één been gewonnen terwijl niemand daar naar om keek.
 
De groene trui is vooral een troostprijs tot een Belg hem wint, dan is het plots een belangrijke prijs. Stelt toch helemaal niks voor, jarenlang door Peter Sagan op één been gewonnen terwijl niemand daar naar om keek.
Omdat Sagan ook gewoon de meest complete sprinter was toen, net als Zabel in de jaren dat hij dat klassement domineerde.
 
Omdat ik van TDF vooral het eindklassement belangrijkste vind?

Of een monument boven een ritwinst zet?

Ben niet echt mee met deze uitspraak?
Al eens gezien hoeveel volk er mee doet aan de tussensprints? Het puntenklassement heeft echt wel een waarde in de Tour. Het is ook niet eenvoudig om te winnen.

Dat het eindklassement belangrijk is spreek ik niet tegen, maar om uw Le Mans vergelijking te gaan gebruiken, het is eerder zoals zeggen dat de LMP2 en GT3 niet echt van belang zijn, want de echte overwinning is toch bij de hypercars.
 
Groene trui een troostprijs, wat lezen we hier toch allemaal zeg :laugh:

Sagan won die trui telkens op één been, omdat die gewoon te goed was om hem niet te winnen. Het had weinig zin voor de concurrentie om zich daaraan te wagen en zodoende onnodige energie te verspillen. Wout zou die trui gewoon op dezelfde manier winnen als die zijn zinnen daarop zet.
 
Ze moeten misschien zoals Snooker en Darts de ranking maken obv prijzengeld.

Etappe = €11.000
Groen = €25.000
Bolletjes = €25.000
Geel = €500.000
(https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5395125/dit-valt-er-te-verdienen-de-tour-dit-jaar-gele-groene-witte-bollentrui#:~:text=De winnaar van de Tour,70.000 euro tot 1.100 euro.&text=De rest van de renners die Parijs halen, krijgt 1000.)



Monumenten zijn blijkbaar ongeveer €20.000 voor de winnaar


Dus dan is groen (en blijkbaar bolletjes ook) idd belangrijker dan een monument.
Maar tov Geel stelt dat toch niks voor...

Remco met zijne Vuelta is blijkbaar €150.000. Dus daar tegenover stelt groen in TDF ook niks voor.



(En rijk worden met enkel prijzengeld via wielrennen dat is precies maar voor een heel beperkt aantal man weg gelegd... Dat is toch echt beschamend weinig tov andere sporten?)
 
Groene trui een troostprijs, wat lezen we hier toch allemaal zeg :laugh:

Sagan won die trui telkens op één been, omdat die gewoon te goed was om hem niet te winnen. Het had weinig zin voor de concurrentie om zich daaraan te wagen en zodoende onnodige energie te verspillen. Wout zou die trui gewoon op dezelfde manier winnen als die zijn zinnen daarop zet.
Zet er natuurlijk zijn zinnen amper op, omdat het effectief een troostprijs is. Dat een renner als Van Aert liever zichzelf een hele ronde leeg rijdt voor zijn teamgenoot ipv voor (het makkelijke) groen te gaan zegt toch genoeg? Jarenlang wordt daar amper over gesproken, maar toen Wout 'm won was dat plots een enorme prestatie, zo werkt het natuurlijk niet.
 
Zet er natuurlijk zijn zinnen amper op, omdat het effectief een troostprijs is. Dat een renner als Van Aert liever zichzelf een hele ronde leeg rijdt voor zijn teamgenoot ipv voor (het makkelijke) groen te gaan zegt toch genoeg? Jarenlang wordt daar amper over gesproken, maar toen Wout 'm won was dat plots een enorme prestatie, zo werkt het natuurlijk niet.
Dat is dus echt onzin hè, vraag maar eens aan Tom Boonen wat die groene trui voor hem betekende. Dat is allesbehalve een troostprijs.

Vorig jaar is Wout trouwens pas de eerste keer echt vol voor groen gegaan, dit jaar was dat niet mogelijk gezien de geboorte van zijn tweede kind. De groene trui winnen voor een renner als Wout is trouwens allesbehalve 'een enorme prestatie' gezien zijn kwaliteiten, maar dat maakt die trui niet opeens minder waardevol.
 
Zet er natuurlijk zijn zinnen amper op, omdat het effectief een troostprijs is. Dat een renner als Van Aert liever zichzelf een hele ronde leeg rijdt voor zijn teamgenoot ipv voor (het makkelijke) groen te gaan zegt toch genoeg? Jarenlang wordt daar amper over gesproken, maar toen Wout 'm won was dat plots een enorme prestatie, zo werkt het natuurlijk niet.
De laatste tour waar WVA plande om hem uit te rijden heeft hij nochtans de 2 gecombineerd. Dit jaar wist hij dat de kans zeer groot was dat hij de tour niet ging uitrijden, dan heeft het ook weinig nut om voor groen te gaan...
 
(En rijk worden met enkel prijzengeld via wielrennen dat is precies maar voor een heel beperkt aantal man weg gelegd... Dat is toch echt beschamend weinig tov andere sporten?)
Dat prijzengeld moet dan ook nog eens gedeeld worden met de ploeg. Plus de echte toppers delen dan niet mee als bedankje voor de ploegmaats.
 
Omdat ik van TDF vooral het eindklassement belangrijkste vind?

Of een monument boven een ritwinst zet?

Ben niet echt mee met deze uitspraak?
Dat hangt allemaal maar van het perspectief af en hoeveel gewicht je aan bepaalde zaken toekent.
Hugo Houle gaat volgens mij nooit zijn ritwinst van vorig jaar inruilen voor een Luik-Bastenaken-Luik, net als Woods die rit naar Puy De Dome nooit gaat inruilen, jamais. Ik weet zelfs niet of Lampaert zijn proloog en geel zomaar zou inruilen voor een kassei ondanks dat dat zijn droomkoers is. Het is echt niet zo zwart/wit als "monument > Tour rit". Je kan gewoon de heroiek achter veel van zo'n ritten niet ontkennen. Je mag Van Aert zijnde nog 10 minuten voorgift krijgen in de Ventoux rit... wat maakt dat uit als je in Malauncène tussen een massa uitzinnige Vlamingen in de Belgische trui u handen in de lucht mag steken?

Dus ja, puur op papier is een monument/WK zeker meer waard dan een Tour rit. Maar de Tour is gewoon de grootste en de belangrijkste koers ter wereld en draai of keer het hoe je wil: eigenlijk is elke rit een mini-klassieker.
 
Terug
Bovenaan