WK Wielrennen 2023 (Glasgow, Schotland)

09806de0-3d90-11ed-b07d-02b7b76bf47f.jpg


Op zondag 6 augustus rijden de mannen hun wegrit, op zondag 13 augustus doen de vrouwen dat.

De mannen maken een tocht van liefst 277 kilometer met 3.167 hoogtemeters. Die afstand is de langste wegrit sinds 1981.
De profs vertrekken in Edinburgh en na een aanloop van 133 kilometer volgt de lokale omloop in Glasgow: 10 "technische" rondjes van 14,4 kilometer met "punchy short climbs" en 193 hoogtemeters per lus.

De vrouwen elite gaan voor 157 kilometer met 1.930 klimmeters.

Bron
 

Reverz

Well-known member
Dan liggen Evenepoel, Pogacar, Vingegaard en Roglic al met hun voetjes omhoog op het strand, denk ik.

Met het WK zo vroeg op het seizoen wordt Lombardije al helemaal een 'aparte' koers dit jaar. Wie gaat daar nog gemotiveerd naar toe gaan? Dat zijn dan Italianen en nog een paar eenzaten die hun Vuelta vorm nog hopen door te trekken. Allé dat verschilt niet zoveel van anders, maar dan heb je ook soms nog renners die naar het WK piekten.
Ik weet nu niet of het WK daar zoveel verschil in maakt. Het WK in Glasgow wordt ook als "een sprinters WK" aangekondigd toch min of meer ook? (Aangezien er al specifiek over Merlier gesproken is) Dus zelfs met dat WK in september zou dat weinig verschil gemaakt hebben voor de mannen voor Lombardije.

Het Italiaans luik in het najaar is ook wel meer dan alleen Lombardije. Er zitten daar nog een aantal mooie koersen in die week met onder andere Tre Valli Varesine & vooral Emilia dat de laatste 20 jaar toch geen onaardige erelijst heeft opgebouwd. Het zijn niet allemaal wereldtoppers maar met 2x Roglic, Vlasov & Mas zijn dat geen sukkelaars die daar de laatste 4 jaar winnen. Het zijn geen WT koersen maar dat heeft ook deels te maken met het feit dat op 1 mei reeds 15 van de 22 WT eendags-koersen op de kalender gereden zijn. De spoeling in de resterende 8 maand is dus véél dunner. Eigenlijk zou het niet verkeerd zijn van nog 1 of 2 van die Italiaanse najaarskoersen naar WT te promoveren, of het in praktijk veel uit maakt weet ik niet maar soms is het idee al veel.

Op Vingegaard moet je wel niet rekenen denk ik. Heeft daar vorig jaar wel gereden maar blinkt niet uit in het eendagswerk en heeft ook al duidelijk laten uitschijnen dat hij liever zijn (ritten)koersen uit pikt om zijn carriere te balanceren met zijn gezin. Roglic daarentegen zal er nog wel oren naar hebben & Pogacar & Remco hebben altijd wel nog goesting voor een monument denk ik. Je gaat ook altijd nog moeten afwachten hoe die mannen door hun GT's komen. Voor hetzelfde geld gaat Vingegaard/Pogacar op zijn gezicht op dag 4 van de Tour en komen die plots aan de start van de Vuelta...
 
We zullen zien. Planningen durven ook nog wel eens veranderen natuurlijk.

Voor Pogacar was het WK vorig jaar toch ook een doel. Dan is het niet zo vreemd dat hij 1-2 weken later ook nog even Lombardije meepikt (mede om de ontgoocheling door te spoelen).

Pogacar heeft nu een zwaar voorjaar achter de rug. Piekt straks naar de Tour en het WK. Ik vraag me toch af of hij dan 1,5 maand later zich nog eens kan opladen voor Lombardije (dat hij ondertussen ook al 2x gewonnen heeft)

Idem voor Evenepoel die nu de Giro afwerkt en daarna toch zal pieken naar het WK. Planning of niet, mentaal moet je je nog kunnen opladen voor alleen maar Lombardije eigenlijk. Tenzij hij ook in die andere Italiaanse koersen geïnteresseerd is.

En of het WK voor snelle mannen is, durf ik precies toch te betwijfelen? Wordt het niet veel draaien en keren en korte knikjes naar omhoog, zoals het EK daar een paar jaar geleden? Met de manier waarop Pogacar en Evenepoel rijden, acht ik ze daar toch zeker niet kansloos.
 
En of het WK voor snelle mannen is, durf ik precies toch te betwijfelen? Wordt het niet veel draaien en keren en korte knikjes naar omhoog, zoals het EK daar een paar jaar geleden? Met de manier waarop Pogacar en Evenepoel rijden, acht ik ze daar toch zeker niet kansloos.
Van wat ik heb opgevangen zou het een totaal ander parcours worden dan bij het EK dat Trentin won. Het zou minder lastig zijn en veel minder draaien en keren. Het EK werd eigenlijk in Glasgow zelf vereden, het WK zou eerder in de ruime regio gereden worden. Enfin, van wat ik er van begrepen heb.

Edit: ben snel eens even naar info gaat zoeken. Een echt parcours kan ik niet meteen vinden (wrs nog niet beschikbaar) maar ik vind wel dit terug: https://www.uci.org/pressrelease/20...d-race-routes-unveiled/2KbXiGtHvart7ufrPTbaLI
The Men Elite road race will start in the Scottish capital of Edinburgh, at the dormant volcano Arthur’s Seat, then progress through the city’s old town before heading to Glasgow and 10 laps of the final city circuit. In total, they will cover 277.6 km with 3,167 metres of climbing.
Das toch meteen een heel ander verhaal. 3167 hoogtemeters is toch al niet meer van de poes (+600m méér dan WK Leuven) en als ze dan toch 10 laps gaan rijden zoals op het EK destijds dan denk ik niet dat er van sprinten nog veel sprake gaat zijn. Van wat ik mij daar van herinner was dat stratenparcours daar in Glasgow alles behalve vlak. Dan snap ik niet écht niet dat ze Merlier noemden daarvoor :unsure: Is gewoon een parcours voor de grote mannen.
 
Dan snap ik niet écht niet dat ze Merlier noemden daarvoor :unsure: Is gewoon een parcours voor de grote mannen.
Als we eerlijk zijn dan moet je zeggen dat Philipsen dan de betere man is.
Maar eigenlijk is dat iets wat gewoon Wout roept eh.

Maar als we heel eerlijk zijn dan moet hij dan ook wel ploegmaats hebben.
En dan komen we terug in de aloude discussie, wie gaat er vol voor hem willen rijden? De helpers die logischerwijs meegaan rijden buiten Benoot allemaal voor een andere ploeg.
 
Wie heeft Merlier genoemd eigenlijk?

Een Philipsen zou je kunnen meenemen inderdaad, maar als onze gekende namen de koers van ver openbreken...
 
Wie heeft Merlier genoemd eigenlijk?

Een Philipsen zou je kunnen meenemen inderdaad, maar als onze gekende namen de koers van ver openbreken...
Ik meen dat ze daar op Sporza over bezig waren ergens tijdens dit voorjaar. Of ik heb dat gedroomd... :unsure:

Maar zelfs Philipsen heeft weinig te zoeken daar. Gewoon net als Australië met 2 kopmannen en rest in steun: Benoot, Hermans, Van Hooydonck, een goeie Vervaecke...
 
Ik meen dat ze daar op Sporza over bezig waren ergens tijdens dit voorjaar. Of ik heb dat gedroomd... :unsure:

Maar zelfs Philipsen heeft weinig te zoeken daar. Gewoon net als Australië met 2 kopmannen en rest in steun: Benoot, Hermans, Van Hooydonck, een goeie Vervaecke...
Die hebben natuurlijk wel meer onzin uitgekraamd in het voorjaar (en ik heb het ook gehoord)
 

Dat zegt dus niet zoveel. Ik denk niet dat er echte hellingen inzitten maar als het wat is zoals het EK is het telkens een korte knik omhoog en ook wel wat bochtig. Beetje zoals WK in Leuven daar zaten ook geen lange hellingen in de plaatselijke ronde maar telkens die korte kninkjes die best steil waren met soms smalle straatjes en bochten maakten het toch erg lastig.
 
Ik meen dat ze daar op Sporza over bezig waren ergens tijdens dit voorjaar. Of ik heb dat gedroomd... :unsure:

Maar zelfs Philipsen heeft weinig te zoeken daar. Gewoon net als Australië met 2 kopmannen en rest in steun: Benoot, Hermans, Van Hooydonck, een goeie Vervaecke...
Ah ja, nu herinner ik het me ook weer.

Was zo'n vreemde opmerking van De Cauwer :unsure:
 
Ik meen dat ze daar op Sporza over bezig waren ergens tijdens dit voorjaar. Of ik heb dat gedroomd... :unsure:

Maar zelfs Philipsen heeft weinig te zoeken daar. Gewoon net als Australië met 2 kopmannen en rest in steun: Benoot, Hermans, Van Hooydonck, een goeie Vervaecke...
Philipsen heeft op dat vlak pech om Belg te zijn. In alle andere landen zou hij minstens wisselkopman of zelfs kopman zijn. Nu hebben we 2 superkampioenen die op bijna elke omloop tot de topfavorieten behoren waardoor hij nooit een echte kans gaat krijgen.
 
Philipsen heeft op dat vlak pech om Belg te zijn. In alle andere landen zou hij minstens wisselkopman of zelfs kopman zijn. Nu hebben we 2 superkampioenen die op bijna elke omloop tot de topfavorieten behoren waardoor hij nooit een echte kans gaat krijgen.

goh na PR denk ik er toch lichtjes anders over. Hij kan ook best wel pittige omlopen overleven zie bv de Tour. Als die nog wat sterker wordt moet die toch in staat worden geacht om een WK waar ze met 25 man of zo naar de streep stormen er nog bij te zijn en wie is dan sneller dan hem? Vorig jaar sprinte een groep van meer dan 30 man voor de 2e plek, daar moet Philipsen gewoon bij kunnen zitten.

In 2017 ook een sprint met bijna 30 man Sagan won toen voor Kristof. Een goeie Philipsen moet dat toch ook gewoon kunnen?
 
goh na PR denk ik er toch lichtjes anders over. Hij kan ook best wel pittige omlopen overleven zie bv de Tour. Als die nog wat sterker wordt moet die toch in staat worden geacht om een WK waar ze met 25 man of zo naar de streep stormen er nog bij te zijn en wie is dan sneller dan hem? Vorig jaar sprinte een groep van meer dan 30 man voor de 2e plek, daar moet Philipsen gewoon bij kunnen zitten.

In 2017 ook een sprint met bijna 30 man Sagan won toen voor Kristof. Een goeie Philipsen moet dat toch ook gewoon kunnen?
Die moet dat zeker kunnen, maar trek je de kaart Philipsen als je ook WVA in de ploeg hebt?
 
Wat ik over het parcours heb gehoord is dat de plaatselijke ronde op en af gaat maar dat er vooral enorm veel bochten in zitten. Die bochten gaan de koers bepalen. En dan denk ik toch vooral aan MVDP als topfavoriet, als die op dat moment zijn vorm van dit voorjaar haalt. Voor België zou ik aanvallend koersen met Remco én Wout (die kan Mathieu schaduwen) en Philipsen als optie voor de sprint houden. Merlier zal voor een andere keer zijn.
 
Die moet dat zeker kunnen, maar trek je de kaart Philipsen als je ook WVA in de ploeg hebt?

Ja Philipsen is sneller. Tenzij je Philipsen insluit of zo zie ik niet in wie in dat groepje van 25-30 man in staat is om Philipsen te kloppen. Bij VA ben je dat toch zo zeker niet. Werd bv vorig jaar maar 3e in die groepssprint en heeft toch een verleden van net niet. Mogen niet weer de fout maken van WK in Leuven en denken dat VA een zekerheid is op winst natuurlijk.
 
Philipsen is ook een expert in positionering.
Maar het parcours is wel echt lastig hoor, 193 hm op 14,4km en dit 10x
Korte klimmetjes zijn niet voor iedereen even kort
 
Terug
Bovenaan