Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

De chloorgeur in een zwembad komt niet van het chloor zelf maar van de reactie met urine.

Maar urine en chloor zijn geen beste vrienden voor onze huid en onze ogen. In urine zit namelijk de stof ureum, dit is een afvalproduct. Wanneer deze stof vrijkomt in chloor, ontstaat er een chemische reactie genaamd 'stikstoftrichloride'. Deze stof is verantwoordelijk voor die scherpe geur in zwembaden

*bump*

De laatste significante cavalerieaanval gebeurde door het Italiaanse Savoiaregiment tijdens Fall Blau bij Isbushenski in Rusland op 24 augustus 1942. 700 cavaleristen vielen ruim 2500 Russen aan en verloren slechts 32 manschappen terwijl de Russen 150 doden betreurden, 300 gewonden en 600 gevangenen. De aanval werd geleid door graaf Alessanro Bettoni Cazzago, die in 1928 en 1948 deelnam aan de Olympische spelen in de paardensport. Na de Vrede van Cassibili op 3 september 1943 waar het Koninkrijk Italië vrede sloot met de geallieerden ging hij in het verzet in Brescia dat nog werd bezet door de Duitsers.

Naast de raid op Alexandrië een van de weinige geslaagde operaties van het Italiaanse leger. :unsure:

Een WOII-topic zou nog interessant zijn, niet? Op 9Legacy bestond dit, met waardevolle bijdrages van Timmie en GTM die beiden helaas niet meer actief zijn.

De chloorgeur in een zwembad komt niet van het chloor zelf maar van de reactie met urine.

Maar urine en chloor zijn geen beste vrienden voor onze huid en onze ogen. In urine zit namelijk de stof ureum, dit is een afvalproduct. Wanneer deze stof vrijkomt in chloor, ontstaat er een chemische reactie genaamd 'stikstoftrichloride'. Deze stof is verantwoordelijk voor die scherpe geur in zwembaden
Ik heb daar wel mijn twijfels over, tenzij er iemand hier in de bus chloor heeft gezeken :unsure:

Nederland is blijkbaar de 2de grootste exporteur van groenten na de VS.

Aldus Reizen Waes met een zeer innovatieve aanpak voor het telen van tuinkers en medicinale cannabis.

Het woord cappuccino is afkomstig van de monnikenorde van de kapucijnen. In Wenen, wat nogal een gelovige stad was destijds duidde men de hoeveelheid melk die bij de koffie moest aan met de kleur van de pij van een monnikenorde. De koffie die overeen kwam met de cappuccino had de kleur van de pij van een kapucijn monnik.

Waarom we tijdens het drinken af en toe schol/tsjing zeggen en tegen elkaars glas klinken:

Het zou ergens ontstaan zijn in de Middeleeuwen toen het de gewoonte was om je tafelgenoten te vergiftigen.

Om te laten zien dat je geen gif had gedaan in andermans beker, tikte men de bekers zo hard tegen elkaar dat er drank van de andere (die jij had vergiftgd) in uw eigen beker kwam. Als je dan niet wou drinken van jouw eigen beker met drank van iemand anders dan wist men dat het was vergiftigd.

Als kind verafschuwde ik dat tafelbier.
Ouders eisten net niet dat ik het opdronk.

Hoe tijden kunnen veranderen! Doe dit nu en ze zouden zeggen dat je als ouder onverantwoordelijk bent.
Vroeger was de kwaliteit van het water zo slecht dat het gezonder was om bier te drinken dan water.

Men zou dus kunnen zeggen dat men toen juist heel verantwoordelijk was als ouder op uw kind bier te laten drinken.

Het woord cappuccino is afkomstig van de monnikenorde van de kapucijnen. In Wenen, wat nogal een gelovige stad was destijds duidde men de hoeveelheid melk die bij de koffie moest aan met de kleur van de pij van een monnikenorde. De koffie die overeen kwam met de cappuccino had de kleur van de pij van een kapucijn monnik.
Amai, ik luister hier precies naar Nerdland :P

Wist-je-dat: er nog steeds gerookt mag worden op een vliegtuig... maar wel enkel door de piloot (in elk geval Amerikaanse piloten).
En extra sidenote: er zijn nog steeds asbakken in de toiletten van een vliegtuig omdat iemand die toch zou roken een groter gevaar vormt als hij de peuk in het afval zou gooien.

Amai, ik luister hier precies naar Nerdland :p

Wist-je-dat: er nog steeds gerookt mag worden op een vliegtuig... maar wel enkel door de piloot (in elk geval Amerikaanse piloten).
En extra sidenote: er zijn nog steeds asbakken in de toiletten van een vliegtuig omdat iemand die toch zou roken een groter gevaar vormt als hij de peuk in het afval zou gooien.
Dat van die cappuccino vond ik nochtans een van de meest interessante weetjes uit dit topic tot nu toe :D

Een WOII-topic zou nog interessant zijn, niet? Op 9Legacy bestond dit, met waardevolle bijdrages van Timmie en GTM die beiden helaas niet meer actief zijn.
Wereldoorlog I is meer mijne slag, maar i’m down for both! (Ook al heb ik een ondermaatse kennis van het onderwerp.)

Ontopic:

ddb25542-6ac7-11eb-b07d-02b7b76bf47f.jpg

Jan Van Looveren is de stem van Bumbalu. (de rode)

694

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan