Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Openbare melding
In welk topic hoort dit dan thuis? Je mag het dan verplaatsen en de post eventueel editen indien nodig (en het een beetje opkuisen) Dank u :)
Nutteloze weetjes: algemene weetjes die anderen aan gaan en waaruit men kan leren (of zeggen “tiens, dat wist ik nog niet”).

Dat jij het werk hier apprecieert, is fijn, maar heeft daar toch niks mee te maken?
Feedback over de mods en het forum: feedback topics allerhande.

En nu iedereen weer terug on-topic!

Laatst bewerkt:
Oei dat wist ik niet tot vandaag (tot ik dit nu lees). Mijn grootouders waren er van overtuigd dat honing heel gezond was en gaven mij dus al honing vanuit de paplepel.

Ik ben trouwens geboren in .. 1975 ..
Toen dronken vrouwen ook een leffe om de borstvoeding op gang te krijgen. Het is ook nog niet zo extreem lang geleden dat mensen nog alcohol en morfine aan baby's gaven om te kalmeren...

Dolph Lundgren is naast Master of the Universe ook master in chemical engineering.

Hij heeft ook ooit 3 inbrekers in zijn huis gehad. Die hadden zijn vrouw vastgebonden en dure horloges gestolen, maar toen ze een familiefoto vonden met Dolph Lundgren erop gaven mocht zijn vrouw een deel van de buit terug hebben en zijn de inbrekers gevlucht.

Hij staat dus maar net een trapje onder Chuck Norris.

Toen dronken vrouwen ook een leffe om de borstvoeding op gang te krijgen. Het is ook nog niet zo extreem lang geleden dat mensen nog alcohol en morfine aan baby's gaven om te kalmeren...
Het idee dat één donker bier wel ok, en zelfs gezond was voor een zwangere vrouw leefde toen ook nog.

De best betaalde sportman in de geschiedenis is ... Gaius Appuleius Diocles.

The very best paid of these—in fact, the best paid athlete of all time—was a Lusitanian Spaniard named Gaius Appuleius Diocles, who had short stints with the Whites and Greens, before settling in for a long career with the Reds. Twenty-four years of winnings brought Diocles—likely an illiterate man whose signature move was the strong final dash—the staggering sum of 35,863,120 sesterces in prize money. The figure is recorded in a monumental inscription erected in Rome by his fellow charioteers and admirers in 146, which hails him fulsomely on his retirement at the age of “42 years, 7 months, and 23 days” as “champion of all charioteers.”

His total take home amounted to five times the earnings of the highest paid provincial governors over a similar period—enough to provide grain for the entire city of Rome for one year, or to pay all the ordinary soldiers of the Roman Army at the height of its imperial reach for a fifth of a year. By today’s standards that last figure, assuming the apt comparison is what it takes to pay the wages of the American armed forces for the same period, would cash out to about $15 billion. Even without his dalliances, it is doubtful Tiger could have matched it.

Wisten jullie dat er meer waterstofatomen zijn in één enkele watermolecule dan dat er sterren zijn dan in ons gehele zonnestelsel?

Wisten jullie dat er meer waterstofatomen zijn in één enkele watermolecule dan dat er sterren zijn dan in ons gehele zonnestelsel?
beetje vreemd vraagstelling.
- We hebben maar 1 ster in ons zonnestelsel..
- een watermolecuul is opgebouwd uit twee waterstofatomen (H-atomen) en een zuurstofatoom (O-atoom).

Het klopt.

Maar was de vraag niet eerder van: Wisten jullie dat er meer waterstofatomen zijn in één glas dan dat er sterren zijn in ons sterrenstelsel? (btw: ik weet het niet. Wel dat er meer sterren zijn in ons heelal dan dat er zandkorrels op aarde zijn)

- een watermolecuul is opgebouwd uit twee waterstofatomen (H-atomen) en een zuurstofatoom (O-atoom).

Het klopt.

Maar was de vraag niet eerder van: Wisten jullie dat er meer waterstofatomen zijn in één glas dan dat er sterren zijn in ons sterrenstelsel? (btw: ik weet het niet. Wel dat er meer sterren zijn in ons heelal dan dat er zandkorrels op aarde zijn)
Blijkbaar 10^25 watermoleculen in een glas (dus *2 voor het aantal waterstofatomen) en 10^22 sterren, dus dat klopt inderdaad ook.

Het klopt.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik eigenlijk denk dat dat eerste net de grap was. :thinking:

Nog een leuk nutteloos weetje.

Ik weet niet of iemand Chiquinho Scarpa kent. Een Braziliaanse miljardair. Hij gaf ooit aan dat hij wou begraven worden in zijn Bentley, omdat hij het hiernamaals in stijl wou betreden, en heeft toen ook foto's geplaatst van een gat dat gegraven was waar die Bentley in paste.
Dit zorgde voor een giga-mediahetze van mensen die dat een walgelijke verspilling vonden.

Maar dat was net het opzet van de man, want op de top van de mediagolf organiseerde hij een persconferentie waar hij aangaf dat veel mensen veel kostelijker dingen begraven: hun lichaam en gezonde organen, die het leven van ander mensen kunnen redden.

De gemiddelde man heeft op het einde van zijn leven 11.030 kg uitgekakt. (Op 76 jaar)

Vrouwen klokken af op 11.757 kg geproduceerde stront omdat deze gemiddeld langer leven.

De gemiddelde man heeft op het einde van zijn leven 11.030 kg uitgekakt. (Op 76 jaar)

Vrouwen klokken af op 11.757 kg geproduceerde stront omdat deze gemiddeld langer leven.
Gaan ze er dan vanuit dat de gemiddelde vrouw even grote drollen draait als een man? Klopt dat wel?

Nog eens op verder gaan, iets zegt me dat Eddie meer kakt per jaar dan de gemiddelde mens
Wel niet zeker dat hij 76 jaar oud wordt

16000 kcal :rofl: :rofl: :rofl:
Op één dag

Laatst bewerkt:
Altijd gedacht dat we in de winter minder vitamine D binnenkrijgen omdat we simpelweg minder uren zonneschijn hebben (< kortere dagen).

Blijkt echter:
"In België staat de zon van oktober tot maart te laag. De UV-stralen hebben daardoor niet de juiste golflengte om in onze huid vitamine D te kunnen maken."

Laatst bewerkt:
Altijd gedacht dat we in de winter minder vitamine D binnenkrijgen omdat we simpelweg minder uren zonneschijn hebben (< kortere dagen).

Blijkt echter:
"In België staat de zon van oktober tot maart te laag. De UV-stralen hebben daardoor niet de juiste golflengte om in onze huid vitamine D te kunnen maken."
Zo is het ook wel wat onduidelijk geformuleerd: je doet het lijken alsof de golflengte van het uitgestraald licht afhangt van de stand van de zon.
Voor alle duidelijkheid:
Om vitamine D aan te maken heb je een voldoende hoeveelheid UV B straling nodig. Deze wordt door de atmosfeer (lichtjes) uit het zonlicht gefilterd. Als de zon laag staat, moet het zonlicht meer afstand door de atmosfeer afleggen en wordt het UV B licht er dus meer uitgefilterd. In de winter staat de zon te laag om nog voldoende UV B licht tot op het aardoppervlak te krijgen om vitamine D aan te maken.
De golflengte van het UV B licht verandert dus niet afhankelijk van de stand van de zon, maar het wordt er door de atmostfeer wel meer uitgefilterd afhankelijk van de stand van de zon.

Zo is het ook wel wat onduidelijk geformuleerd: je doet het lijken alsof de golflengte van het uitgestraald licht afhangt van de stand van de zon.
Voor alle duidelijkheid:
Om vitamine D aan te maken heb je een voldoende hoeveelheid UV B straling nodig. Deze wordt door de atmosfeer (lichtjes) uit het zonlicht gefilterd. Als de zon laag staat, moet het zonlicht meer afstand door de atmosfeer afleggen en wordt het UV B licht er dus meer uitgefilterd. In de winter staat de zon te laag om nog voldoende UV B licht tot op het aardoppervlak te krijgen om vitamine D aan te maken.
De golflengte van het UV B licht verandert dus niet afhankelijk van de stand van de zon, maar het wordt er door de atmostfeer wel meer uitgefilterd afhankelijk van de stand van de zon.
Het idee dat de atmosfeer de golflengte van licht kan veranderen is waarschijnlijk ingeven door het concept van onze hemel die oranje ziet als de zon laag staat door rayleigh scattering. Misschien heeft dat principe ook iets te maken met het UV-licht. In elk geval kun je het gebruik van een filter op zich wel zien als het veranderen van de golflengte van inkomend licht.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan