Winkels die boetes opleggen bij 'stelen'

Gewoon de polizei laten komen. Pretty sure dat de rechter je uiteindelijk nooit veroordeelt als het geen echte diefstal is...
Want de Polizei zit met zijn vingers te draaien en heeft niets anders te doen dan winkeldiefstallen te controleren?

Want de Polizei zit met zijn vingers te draaien en heeft niets anders te doen dan winkeldiefstallen te controleren?

Then you get the "out of jail pass".

Wat gaat er gebeuren ? Je vergeet een 2 euro zak te betalen en je wi je 250 euro niet betalen en de politie wil niet komen. Wat gebeurt er dan ? Foltering ? Prive gevangenis ? Of... je betaalt je zak van 2 euro en je gaat naar buiten ?

Weet je hoeveel keer ik al uit de frituur thuis gekomen ben met een curryworst te weinig of een pot saus te weinig ? Shit happens.

Die 250 is toch gewoon om een stok achter de deur te hebben voor de eikeltjes ? Ik geloof nooit dat een onschuldige normale mens daar mee om de oren geslagen zal worden.

Then you get the "out of jail pass".

Wat gaat er gebeuren ? Je vergeet een 2 euro zak te betalen en je wi je 250 euro niet betalen en de politie wil niet komen. Wat gebeurt er dan ? Foltering ? Prive gevangenis ? Of... je betaalt je zak van 2 euro en je gaat naar buiten ?

Weet je hoeveel keer ik al uit de frituur thuis gekomen ben met een curryworst te weinig of een pot saus te weinig ? Shit happens.

Die 250 is toch gewoon om een stok achter de deur te hebben voor de eikeltjes ? Ik geloof nooit dat een onschuldige normale mens daar mee om de oren geslagen zal worden.
Die ene van dat krantenartikel dus wel. 2 euro mosselgroenten vergeten scannen en dan afgedreigd worden met de polies of een stevige boete.

Die ene van dat krantenartikel dus wel. 2 euro mosselgroenten vergeten scannen en dan afgedreigd worden met de polies of een stevige boete.
Wel erg voor die mevrouw. Want ze pleegde helemaal geen diefstal. Zoals hierboven reeds gezegd. Zonder opzet is het geen diefstal (strafwetboek). Dus ze had de politie moeten laten komen en verklaren dat ze dat vergeten was te scannen.
Als ze onder druk werd gezet is dat echt niet correct van de winkel.

Ik ben er vrij zeker van dat je bij Delhaize ook enkel gebruik kan maken van de zelfscankassa indien je een Delhaize klantenkaart hebt. Dan moet het toch eenvoudig zijn om per klantenkaart verdachte patronen te herkennen op lange termijn. Meer context is er toch niet nodig?

Ik ben er vrij zeker van dat je bij Delhaize ook enkel gebruik kan maken van de zelfscankassa indien je een Delhaize klantenkaart hebt. Dan moet het toch eenvoudig zijn om per klantenkaart verdachte patronen te herkennen op lange termijn. Meer context is er toch niet nodig?
Denk het niet hoor, ik betaal overal aan de zelfscan kassa's zonder klantenkaart.

Aha, het kost geld om dieven te klissen. Ok, fair. Trekken we dan wel de kost van de kassierster er af die we hebben ontslagen omdat we nu allemaal zelf scannen?
Vandaar dat ik in winkels waar nog kassa's zijn en men voor producten die je zelf scant geen korting geeft (en dat is zover ik weet nog nergens) gooi ik alles nog mooi op de band. Ik een beetje gratis hun werk doen zeker? Zoals t'Hof het zegt: "Hoe Heprobeeeeerd!"

Gewoon een factor 2 of factor 3 laten betalen indien je betrapt wordt op het niet betalen van een artikel.
Zakje mosselgroenten van 2 euro vergeten te scannen? Da's dan 4 euro (of 6 euro).
Fles wijn van 25 euro vergeten te scannen? Da's dan 50 euro (of 75 euro).
Denk niet dat iemand hier een probleem van maakt als je dan eens per ongeluk iets vergeet te scannen. En je gaat nog extra opletten dat je effectief alle (zekere duurdere) items correct gescanned hebt.

Omgekeerd moet de regel dan uiteraard ook gelden. Als de kassierster je 10 euro te veel aanrekent en je merkt het op, dient de supermarkt je 20 euro (of 30 euro) - dus ook factor 2 of 3 - terug te betalen.

250 euro voor iets dat duidelijk per ongeluk is (waarom zou je iets van 2 euro express niet scannen), is natuurlijk belachelijk.

Ah dat wist ik niet, op zich wel een goede verbetering om diefstal/fraude tegen te gaan.
Bij Albert Heijn kan je dat nog doen zonder klantenkaart. Voorlopig toch. En ook bij andere winkels zoals Hema is selfscan zonder klantenkaart mogelijk.

Op basis van een klantenkaart kan je wel een historiek traceren en als blijkt dat je om de haverklap een woepsiepoepsie doet maakt dat je veel verdachten dan wanneer dit een keer op 2 jaar gebeurt.

Echte dieven laten dan ook gewoon de politie komen. De kans dat het wordt geseponeerd of heel lang duurt is groot.

Wat gaan ze halen bij mensen zonder geld. Niks natuurlijk. Liever een beetje tegen op de brave burger met een winkelkar van 299 euro die een pakje van 2 euro vergeet. Bam. 1% van de winkelkar aan omzet weg.

En wat als de winkel een vergissing maakt aan de kassa en een prijs aanrekent die verschilt van die op het rek? Of 5 tomaten aanrekent terwijl we er maar 4 gekocht hebben? Is dit dan ook diefstal? Krijgt de klant dan ook 250 eur schadevergoeding?
Ik heb dat al voor gehad. 9 keer op 10 als je gaat klagen doen ze niet moeilijk en krijg je het verschil terug.

Die ene keer dat het niet lukt dien ik klacht in bij de klantendienst. Aan een 100% ratio (tot op heden) doen ze nooit moeilijk en krijg je dit teruggestort of krijg je dit in punten terug op uw klantenkaart.

Echter neen een schadevergoeding hiervoor geven ze niet.

Gewoon de polizei laten komen. Pretty sure dat de rechter je uiteindelijk nooit veroordeelt als het geen echte diefstal is...
Daar knelt het schoentje deels. Want bij een 'echte' winkeldiefstal volgt meestal ook geen veroordeling.

Quickie heeft geprobeerd om dit op te lossen met een systeem van boetes die de politie onmiddellijk kan opleggen, maar dat is (zoals verwacht) een misser geworden

250 euro voor iets dat duidelijk per ongeluk is (waarom zou je iets van 2 euro express niet scannen), is natuurlijk belachelijk.
Het moet binnen propertie blijven. Maar ja het was een gemakkelijk slachtoffer zeker?

Laat daar ne mens staan zoals die kickbokser Ben Saddik (om even een voorbeeld te geven) en die begint ineens te dreigen met een mes.
Die mens laten ze gewoon gaan hoor. En ze gaan ook nooit de politie bellen hoor.

Laatst bewerkt:
Ik snap de winkels hier heel goed, diefstal is een stuk eenvoudiger geworden door de zelfscan kassa en de schade door gestolen goederen is enorm (100 m€ was een schatting uit NL in 2023).

Ok, maar hoe ga je op basis daarvan een lijn trekken? Je kan toch moeilijk verwachten dat ze voor elke klant waarbij het wordt vastgesteld de context moeten gaan beschouwen?
Je kan al beginnen met iemand die een product van twee euro mist op een winkelkar van waarschijnlijk minstens 30-40 keer dat bedrag daarvan niet op deze manier aan te pakken.

Om nog wat bij te leren, iemand die een referentie heeft die zegt wat een security agent wel en niet mag doen?
Stel de dame zegt 'neen, ik betaal de 250 eur niet. hier is 2 euro' en wil vertrekken. Wat mag de agent wel/niet doen, en wat moet de dame wettelijk verder nog doen? Mag de agent geweld gebruiken? Mag de dame gewoon vertrekken of is dit vluchtmisdrijf omdat ze beschuldigd is van een misdaad?

Bewakingsagent mag haar ter staande houden. Als de dame dan hem dan bijvoorbeeld aan de kant duwt, wordt het een diefstal met geweld.

Vluchtmisdrijf is enkel bij ongevallen.

Mag de agent geweld gebruiken? Mag de dame gewoon vertrekken of is dit vluchtmisdrijf omdat ze beschuldigd is van een misdaad?
2x Neen. En moest men haar toch laten gaan (dat is een keuze) neen dat is dan nooit vluchtmisdrijf.

Een bewaker (of agent) heeft inderdaad het recht u tegen te houden. Maar ook de bewakingsagent mag net zoals de verdachte geen nodeloos buitensporig geweld gebruiken. Ook hij / zij moet zich aan de wet houden.

Laatst bewerkt:
Bewakingsagent mag haar ter staande houden. Als de dame dan hem dan bijvoorbeeld aan de kant duwt, wordt het een diefstal met geweld.
Maar wat als het geen diefstal is, zoals in dit geval, waar het een vergetelheid was? Is het dan gewoon geweld? Maar is de bewakingsagent dan niet evengoed in fout?

Terug
Bovenaan