Windenergie?

Er is een groot verschil. De wind ter hoogte van uw schoorsteen is zeer turbulente wind met weinig kracht.

Vanaf 15 a 20m kan je in niet stedelijke gebieden genoeg windkracht krijgen.

Je moet de wet van betz eens opzoeken. Daaruit kan je concluderen dat geen enkele thuiswindmolen rendabel zal zijn.
Daar komt binnenkort ook iets voor op de markt. (of het echt werkt is nu wel de vraag)
https://o-innovations.com/o-wind-turbine

Da's echt de zoveelste iteratie op een verloren idee:

Maar hey, prove me wrong.
Dat ding heeft wel een diameter van 2.2m :p. Ik noem dat nu ook niet meer zo klein eigenlijk. Maar rest is wel correct, in veel gevallen is het gewoon niet interessant voor een gewone gebruiker.

Da's echt de zoveelste iteratie op een verloren idee:

Maar hey, prove me wrong.
I know. Twas gewoon maar een systeem dat turbulente stromen kon opvangen in stedelijke context.
We hebben met het werk ooit eens een gebouw gedaan met drie windmolens op het dak. Diameter zal iets van een 2 a 3 meter geweest zijn. De cijfers die we uit het GBS haalden toonden aan dat het een dure gimmick was.

Windturbines.

Het goede nieuws is dat ze heel compatibel zijn met zonnepanelen. Veel meer wind in de winter dan in de zomer en vice versa.

Het slechte nieuws is:
  • Dat hun geproduceerd vermogen met de 3de macht evenredig is met de windsnelheid. Pas dus op dat je de verkoopspraatjes à la "x vermogen à windsnelheid y", niet lineair extrapoleert. Bij lagere windsnelheden stuikt het rendement in elkaar.
  • Dat hun geproduceerd vermogen evenredig is met de cirkelvormige oppervlakte die de wieken beslaan. En dus met de 2de macht van de lengte van de wieken. Dat is de reden waarom windturbines steeds groter worden. Lees: waarom kleinere turbines zo weinig performant zijn.
  • Dat de windsnelheid fors afneemt naarmate je dichter bij het aardoppervlak komt. Dat is de reden waarom windturbines steeds hoger gebouwd worden.
Kleine windturbines zijn dus om meerdere redenen slechts weinig interessant. Velen beweren dat ze het warm water hebben uitgevonden, maar de wetmatigheden van de fysica zijn onwrikbaar.

Terug
Bovenaan