Wijntopic!

Kan er mij iemand de basis van wijn eens uitleggen aub? Ik heb er meer en meer interesse in maar snap toch een paar zaken niet.

Gisteren stond er PINOT op de kaart en daaronder stonden 6 wijntjes. 3 daarvan waren Chardonnay. Klopt dat? Ik dacht dat dat 2 verschillende druiven (of regio’s) waren?

Ook nog maar juist ontdekt waarom ze een fles wijn eerst uitgieten in zo’n speciaal glas. De smaak zou daardoor nog veranderen / verbeteren door de lucht ofzo?

Kan ik in deze topic eens informeren over champagne? Ken er bijzonder weinig van en weet ook helemaal niet hoe lang zoiets houdbaar is.

Ik heb wat zitten oprommelen in de berging en vond daar nog een fles champagne in cadeauverpakking. Enkele jaren geleden gekregen (max. in 2016) maar was het helemaal vergeten. Ik drink het dan ook bijna nooit. Zelf al eens gezocht en vermoed niet dat het nog drinkbaar is maar je leest verschillende dingen. Dus dacht ik het hier nog eens te vragen.

Gaat over deze fles:
kYO9bt7.jpg

WpxX3BI.jpg

Hij is van 2010 he. Indien ik me niet vergis, geen topjaar voor (vintage) champagne.

Alleszins 11-12 jaar oud, dus ik vermoed dat dit inderdaad niet meer zo lekker gaat smaken. Zou het sowieso wel eens proberen.

Na al zelf een paar keer bier gemaakt te hebben is wijn maken ook al eens in mij opgekomen.
Is dit moeilijker?
Geen idee, ik heb nog nooit bier gemaakt :)

Ik heb vorige week net wel alles gekocht om eens te proberen binnenkort. Eens zien wat dat geeft.

Laatst bewerkt:
Lekkere Saint-Emillion gekraakt. Vanaf de eerste geurtest zit het er al boenk om en de smaak ... dit wordt een mooie avond. :love:

Fles is helaas al weg. Geen topfles van 100 euro alleszins, kwam van Delhaize maar was dus geen miskoop. Mijn budget staat het momenteel niet toe om te investeren in flessen van 40 euro en meer, tenzij het gaat om speciale gelegenheden zoals een verjaardag of kerstmis.

@Avondland 40 euro en meer is ook niet aan mij besteed. Maar een aanrader voor goede prijs wil ik altijd wel eens proberen.
Delhaize winkel ik ook regelmatig en die doen toch dikwijls acties met hun wijnen en dan probeer ik altijd wel om iets mee te pakken.
Zoiezo is de wijn bij delhaize standaard toch een beetje overprized.
Dan heb ik meestal het gevoel dat ik bij de speciaalzaken voor dezelfde prijs betere wijn kan kopen.

Dit weekend bij vrienden een top Rioja van 32 euro en een Hongaarse wijn van 42euro mogen proeven. De Rioja was voor mij toch echt wel de betere wijn. De hongaarse vond ik dan weer te duur.

@Avondland 40 euro en meer is ook niet aan mij besteed. Maar een aanrader voor goede prijs wil ik altijd wel eens proberen.
Delhaize winkel ik ook regelmatig en die doen toch dikwijls acties met hun wijnen en dan probeer ik altijd wel om iets mee te pakken.
Zoiezo is de wijn bij delhaize standaard toch een beetje overprized.
Ik gebruik vaak de Vivino-app als ik in de supermarkt een fles koop. Met wat geluk is het jaartal al vaak gereviewed en heb je zo wel een beeld op de kwaliteit van de fles. Uiteraard is dat heel subjectief. Ik probeer me ook niet blind te staren op scores van Robert Parker dat je soms wel eens op wijnflessen ziet staan, dat is ook gewoon marketing. Idealiter proef je de wijn voor je hem koopt, maar dat is in een supermarkt niet mogelijk. Ik wil nog altijd een representatieve Bourgogne, Chatêauneuf-du-pape, St. Emillion, Paulliac, Barolo ... in huis halen om te proeven wat écht kwaliteit is, maar daarvoor is de supermarkt niet de beste plaats.

Terug
Bovenaan