Wijntopic!

Net het laatste glas Gizella Szamorodni Tokaji 2018 uitgedronken, voor liefhebbers van een zoete (denk een mango, perzik, honing) vol smakend en betaalbaar glas.

Een redelijke leek in wijnen, maar over laatst toch is een aankoop van wat wijnen gedaan via de Vivino app.
Bij de promoties die ze je aanraden op basis van je rating profiel.

En toch heel tevreden van moet ik zeggen, heel lekkere wijnen aan een betaalbare prijs
Zeker de 770miles Zinfandel viel hier heel hard in de smaak.

IMG_7751.jpeg
IMG_7750.jpeg
IMG_7749.jpeg
Vorig weekend hier wat volk over de vloer gehad voor een gezellig etentje.
Gat van 11 flessen in de kelder nu.
Paar toppers boven gehaald.
2 flesjes çava cava als aperitief.
2 flesjes chateau Barthes rosé voor de dames.
Wit sancerre en wit chateau-neuf.
Rood begonnen met magnum grand marrenon luberon 2021. Al goed op smaak maar toch nog paar jaar te vroeg denk ik.
Paar foto’s van de rest.
Afgesloten met volle fles Pallini limoncello en nog wat bellen Bertha amaretto en zacapa X0.
Logischerwijs is pas daags nadien aan den opkuis begonnen 😅🤯
Topavond met goed gezelschap!
(En het eten was ook lekker)

Promo in Albert Heijn. Tokara Cabernet Sauvignon aan -40% en ik herinner me dat dat best een goeie fles was. Ook andere duurdere flessen in afslag. St. Estephe (2008) aan halve prijs, bijvoorbeeld.

Promo in de Gall&Gall in NL

6 flesjes berthet-rayne chateauneuf aangekocht aan 24€ per fles. Lijkt me wel een oké deal
Ik ben al even op de uitkijk naar een goeie chateauneuf. Is die goed?

De Fantini primitivo uit Puglia van Albert Heijn stond in afslag en wou ik gebruiken om wildstoofvlees te marineren maar die is eigenlijk zo lekker dat het zonde zou zijn om het daarvoor te gebruiken. Dus ik ga op zoek naar andere marinadewijn. Misschien een of andere goedkope bordeaux van 4 euro.

Much bang for the buck.

Tip voor kookwijn
One last tip: Boxed wine will give you some of the best bang for your buck when it comes to cooking wine, and, even more importantly, it gives you the most flexibility, since you can use as small an amount as you want without worrying about having to finish the rest of the box before it goes bad (boxed wines have an internal plastic bag that prevents any leftover wine from coming in contact with air, greatly increasing its useful shelf life).

Met een hazenrug die staat te popelen om bereid te worden kon ik het niet laten om een fles E. Guigal Châteauneuf-du-Pape (2019) uit AH in huis te halen (wegens gebrek aan tijd om naar een wijnhandelaar te gaan) en gelukkig was dat geen miskoop want die is op dronk - al zou enkele jaren laten liggen die wijn wellicht nog meer deugd hebben gedaan. Wat een rijkdom heeft zo'n wijn wel niet zeg!

En dan is het misschien nog het niet absolute topsegment van zo'n iconische wijn, maar als ik prijzen zie van honderden euro's op Vivino bedank ik daar wel voor want dat krijg ik niet aan mijn vrouw uitgelegd. :unsure:

Tis geen wijn, maar aanraders voor champagne of cava voor een lentefeest?

Geen cordonu of Vranken, maar ook geen veuve cliqot of tattinger.. I know veel keuze, maar kan niet beslissen.

Tis geen wijn, maar aanraders voor champagne of cava voor een lentefeest?

Geen cordonu of Vranken, maar ook geen veuve cliqot of tattinger.. I know veel keuze, maar kan niet beslissen.

Wij kiezen altijd voor Prosecco

Millesimato Brut, fantastische smaak en dikwijls in de promoties in de Carrefour rond de feestdagen.

Iemand tips/deals voor blinde aankoop van een paar flessen oer -klassieke wijnen Grand Cru Saint Emilion en Saint Estephe, trefwoorden donker fruit, aardse tonen, vol - wel wil ik te stevige tannine vermijden en meteen op dronk, geen zin om jaren te wachten :).

Paar proefdagen gehad maar veelal Spaan, Italiaans ... budget tussen 20-35 €

Wat flessen Argentijnse Malbec van Catena en Cecchi Brunello di montalcino in huis gehaald. Ik heb al goesting om die te kraken, maar ik ga toch nog wat geduld moeten hebben. De Standaard en Knack gooien ook deals naar je oren voor de aanschaf van klassieke wijnen in "Paulliac-stijl" of St. Emillions. Uiteraard met de mooiste omschrijvingen en ronkende punten van een of andere wijnexpert. Het kriebelt soms om die aan te kopen en als je naar Vivino gaat om reviews te lezen van die wijnen zullen die niet tegenvallen.

Ik heb bij dat aanbod van knack ook al getwijfeld, maar de kans is toch reëel dat het niet helemaal uw ding is en dan zit je met dat groot aantal flessen.
Ik proef liever eerst, zeker voor dat aantal.

Ik heb bij dat aanbod van knack ook al getwijfeld, maar de kans is toch reëel dat het niet helemaal uw ding is en dan zit je met dat groot aantal flessen.
Ik proef liever eerst, zeker voor dat aantal.
Met de feestdagen geef je die toch gewoon cadeau als ze niet bevallen :unsure:

Is dat gewoon cheap wine waar je wat kruiden indamt met extra suiker?
Zoiets ja. Eenvoudig flesje rood, versgeperst appelsiensap, wat suiker, shotje jenever/cognac/… en een zakje kruiden. Ik gebruik altijd die hieronder.
Die kruiden overheersen quasi alles, maar deze bereiding vind ik toch lekkerder dan zo’n fles kant en klare mulled wine uit de supermarkt.

Terug
Bovenaan