Wijntopic!

heb hier een witte fles wijn, ok niet al te dure, misschien een euro of 8 ?

er staat daar nu een datum op het etiket ??
ik dacht dat wijn altijd goed bleef, of toch beter met de jaren.

en wat me opvalt is dat die datum al 3 maand verstreken is.

zou dat nu de productie datum zijn, of de houdbaarheidsdatum?

Op wijn staat in principe geen houdbaarheidsdatum dacht ik, wijn blijft niet altijd goed of wordt ook niet altijd beter met de jaren.

90-95% van de hedendaagse wijn is gemaakt om meteen na aankoop op te drinken :)

Het is in feite maar een beperkte groep wijnen, vaak de wat duurdere, die zich lenen tot kwalitatieve veroudering. Witte wijn van 8€ zal quasi altijd minder lekker worden na enkele jaren... Maar het kan nooit kwaad om te proeven :D

Op dat vlak is bier best wel een democratisch product: een blauwe Chimay of Westmalle Tripel kan héél mooi rijpen en dat kost een stuk minder dan een fles wijn die gemaakt is om te rijpen. Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat je op vlak van rijping een onderscheid moet maken tussen klassieke en moderne wijnen. Die laatsten zijn sneller op dronk en moeten geen jaren rijpen voor ze gedronken moeten worden. Moderne wijnen worden vooral buiten Europa gemaakt, al beginnen die ook hier opmars te krijgen en ook in klassieke regio's. Zo zijn er al wijnhuizen die barolo's produceren die niet meer hoeven te rijpen, net door die moderne vinificatietechnieken.

Misschien dat ik vrijdag een barolo ga openmaken. Die stond in het voorjaar aan een serieuze afslag te koop bij Delhaize. Ook wel een tip: sommige supermarkten verkopen hun eindejaarsstock aan wijn aan een prikje. Zo kan je die bekende klassieke wijnen kopen aan een voordelige prijs.

@Leclerc met duurdere flessen heb je ook het "probleem" dat je verwachtingen meteen een stuk hoger liggen. Ik heb zo wel enkele maanden geleden een fles St. Emilion Chateau La Marzelle gedronken zonder te weten wat die kostte en die vond ik wel absoluut top (bleek wel een fles van 50€+ :))
Leuk te horen, ik heb ook nog een La Marzelle liggen die ik onlangs eens ergens gekregen heb. Ik ben benieuwd 😁

Het is vooral misleidend te denken dat smaak bepalend is voor de prijs, al is dat ook weer relatief omdat uniek smakende wijnen vaak een prijskaartje hebben omdat ze zo gegeerd zijn.
Het is altijd leuk om lekkere en betaalbare wijnen te ontdekken die kunnen tippen aan de dure en bekende wijnhuizen/wijnstreken.

Een mousserende wijn hoeft voor mij niet perse een dure Champagne te zijn bv.

Zo was ik deze zomer voor het eerst in Toscane en was toch een beetje teleurgesteld om te merken dat er lokaal amper voordeel te doen was. Deze streek is zo bekend en trekt zoveel volk aan dat de wijnboeren en lokale verkopers hun prijzen heel goed kennen.
Wel weer leuk is dat je daar op restaurant telkens lekkere wijnen krijgt voor aanvaardbare prijzen ivm Belgie.

En het is misschien niet de bedoeling maar ik vergelijk wijnen niet enkel op smaak maar ook op prijs.
Een dure wijn moet er echt bovenuit steken anders zal ik deze niet meer kopen.

Het is altijd leuk om lekkere en betaalbare wijnen te ontdekken die kunnen tippen aan de dure en bekende wijnhuizen/wijnstreken.

Een mousserende wijn hoeft voor mij niet perse een dure Champagne te zijn bv.

Zo was ik deze zomer voor het eerst in Toscane en was toch een beetje teleurgesteld om te merken dat er lokaal amper voordeel te doen was. Deze streek is zo bekend en trekt zoveel volk aan dat de wijnboeren en lokale verkopers hun prijzen heel goed kennen.
Wel weer leuk is dat je daar op restaurant telkens lekkere wijnen krijgt voor aanvaardbare prijzen ivm Belgie.

En het is misschien niet de bedoeling maar ik vergelijk wijnen niet enkel op smaak maar ook op prijs.
Een dure wijn moet er echt bovenuit steken anders zal ik deze niet meer kopen.
Een fles Saint-Emilion in de supermarkt die €8 kost ga ik ook minder snel scannen in Vivino dan eentje die €28 kost, maar dat is ook puur op naam. Dus ja, kostprijs speelt soms wel een rol om een fles mee te nemen. Idealiter proef ik hem voor ik hem koop, maar ik koop mijn wijn meestal in de supermarkt en dat zijn zelden dure flessen. Bij Albert Heijn neem ik wel eens iets mee dat in 1+1 gratis wordt aangeboden, zoals vorig jaar een uitstekende Argentijnse malbec.

@Avondland inderdaad, grote namen voor kleine prijsjes laat ik meestal staan.
In de supermarkt koop ik alleen promo’s anders betaal je altijd teveel. En promo’s zijn er toch regelmatig.
Ik koop zelden wijn om thuis onmiddelijk te drinken. Deze gaan in het rek en als het rek vol is koop ik niets meer😅 max 100 flessen waarvan 30-40 bewaarwijnen. Bij de bewaarwijnen is het de bedoeling om naar een 5 tal flessen consumptie per jaar te gaan en dan ook elk jaar aanvullen met zelfde aantal flessen. Ben hier vorig jaar pas mee begonnen.
En ondertussen ga ik per jaar naar 2 a 3 wijntastings waar ik dan ineens bestel omdat je korting krijgt.
En als ik op vakantie in de juiste streek ben pak ik ook wel eens een paar flessen mee. Altijd leuk om die dan open te doen en herinneringen ophalen van de reis.

Een fles Saint-Emilion in de supermarkt die €8 kost ga ik ook minder snel scannen in Vivino dan eentje die €28 kost, maar dat is ook puur op naam. Dus ja, kostprijs speelt soms wel een rol om een fles mee te nemen. Idealiter proef ik hem voor ik hem koop, maar ik koop mijn wijn meestal in de supermarkt en dat zijn zelden dure flessen. Bij Albert Heijn neem ik wel eens iets mee dat in 1+1 gratis wordt aangeboden, zoals vorig jaar een uitstekende Argentijnse malbec.
Op zich niets mis met supermarktwijnen, maar mijn ervaring met Albert Heijn is toch niet altijd positief. Heb mij eens laten verleiden door een Condrieu van Guigal die aan €20 stond per fles, maar die had volgens mij al serieuze temperatuurschommelingen gehad en was niet meer te drinken.

Ik ga er nog steeds vanuit dat wijnhandelaars toch iets 'beter' omgaan met hun wijnen naar bewaring toe dan de gemiddelde supermarkt. Is misschien een onterecht vooroordeel, maar toch :)

Aantal dagen terug bezoek gebracht aan https://www.hl.wine/ Heymann-Lowenstein nabij Koblenz. Aangename ontvangst en locatie, proeven is betalend - maar dat vind ik niet erg. Lekkere wijnen en een aantal die ik echt héél goed vind, verbazend dat men zo een rijk en best complex smaken pallet uit dezelfde druif weet te bekomen. Ook een orange wijn kunnen proeven maar het zal nooit echt mijn smaak worden vrees ik.

Mooi wijnhuis met kwalitatieve wijnen maar helaas ook best prijzig, denk dan ook dat je voor bepaalde wijnen betere prijs/kwaliteit kan vinden - maar aangezien ik er toch was toch een 6-tal flessen gekocht waarvan ik er eentje niet heb kunnen proeven.

Gisteren eerste fles opengemaakt: https://www.vivino.com/DE/de/heymann-lowenstein-uhlen-l-laubach/w/1919570

Eén van de beste Rieslings die ik al gedronken heb.

Ik ken niet zoveel van wijn maar kan Duitse witte wijnen wel smaken, maar vraag me niet welke soort dat was, rood drink ik normaal niet (wegens teveel punch soms vind ik... Rood is te direct, althans diegene die ik al geproefd had), totdat ze dat nekeer voor mijne neus hebben gezet : ne St Estephe ofzo... Achteraf pas gehoord dat die 50+€ per fles kostte, maar dat verschil in prijs proef je ook in de smaak vind ik, mooie balans van smaken en niet te direct qua sterkte, adhv de kleur enzo en de viscositeit van de wijn zag je direct dat het kwaliteit was...

Ik heb blijkbaar nen dure smaak :unsure:

Wat is jullie mening over de invloed van klimaatwijzigingen op de huidige classificatie van Franse wijndomeinen?

Gaat de Grand-Cru classificatie zoals bedacht onder Napoleon en tot op vandaag toegepast in Bourgogne en Bordeaux nog lang gelden?

Wat is jullie mening over de invloed van klimaatwijzigingen op de huidige classificatie van Franse wijndomeinen?

Gaat de Grand-Cru classificatie zoals bedacht onder Napoleon en tot op vandaag toegepast in Bourgogne en Bordeaux nog lang gelden?
Ik zou denken dat die door historiek en het feit dat er enorm goede wijnmakers in die regio's zitten, dat wel nog een tijd zo zal blijven ... op papier.

In praktijk zie je dat de 'mindere' regio's van topgebieden, denk bijvoorbeeld aan de Hautes-Côtes de Beaune in de Bourgogne, steeds meer topwijnen beginnen maken die nóg niet zo gecatalogeerd worden.

Trouwens, vergeet niet dat er een verschil is in classificatie tussen bv Bordeaux en Bourgogne. Kort door de bocht: in Bordeaux zijn het de chateaux die de classificatie krijgen, in Bourgogne de regio's.

"Het is ne chateau, dus 't zal wel goe zijn!" zal toch onder druk komen te staan. In eigen land zijn er toch ook al mooie wijnen bijgekomen, op dat vlak is klimaatverandering wel een positief iets (-ish).

Gisteren ging onze les daar toevallig over. De Cru-classificatie is in hedendaagse context inderdaad weinig zeggend, niet in hoofdzaak omwille van klimaatverandering, maar gewoon door het statische karakter van de classificatie. Verwaarloosde domeinen kunnen niet zakken en nieuwe toppers kunnen er niet bijkomen...

Ook de hele AOP/AOC discussie is heel interessant en grotendeels gedreven door protectionisme van de grote namen (zeker in Spanje en Italië is daar redelijk wat prestige mee te verliezen). In feite was de grote "takeaway" voor mij dat je schitterende wijnen kunt vinden binnen de apellatie van "Vin de Pays" en z'n equivalenten.

Vorige week had ik mijn laatste wijnproefcursus, was een sessie met enkele gerechten in het teken van food pairing. In totaal 18 wijnen geproefd, was wel vrij heftig :unsure:

Op lang weekend in Zwitserland had ik enkele "betere" flessen meegenomen, oa. een prachtig volle Duitse Chardonnay, een Amarone en een Argentijnse "old vines" Malbec. Genoten!

Gisteren op restaurant een Argentijnse Cabernet Franc gedronken, stond fair geprijsd en ik wilde al een tijdje eens proeven hoe CF zich tegenover CS verhoudt. Was zeker niet slecht!

Mid-november een etentje gepland met vrienden. menu zal Thais worden. Leuk om dan te zoeken naar een passende wijn... Uiteindelijk geland op twee Moldavische wijnen uit een wijnhuis waar ik reeds andere wijn van kon proeven, en die hopelijk een goede indicator waren voor de kwaliteit :)

Bij het (frisse) voorgerecht: 2019 blend van chardonnay/riesling/feteasca regala
Bij het hoofdgerecht, een Thaise curry: een 2020 malbec

Nu hopen dat ze lekker zijn - had misschien beter van elks al een fles extra gekocht om te proeven :D

Terug
Bovenaan