Wifi versterker

De utp komt centraal toe in de inkom waar een kast is weggewerkt met de zekeringkas, zonnepanelen omvormer, internet, coax etc etc

ik denk dat optie het beste zal zijn denk ik. Tp Link deco eens checken. de avm fritz producten komen er goed uit lees ik (wel prijzig). Ik ben geen poweruser, wel gamen en overal wifi in huis willen hebben. Later willen gebruik maken fiber en bijhorende snelheid.
Is die UTP al afgewerkt? Hoeveel zijn het er?
In een ideaal scenario werk je dat af met een patchpaneeltje. De properste optie is daar dan een switch tegen monteren om alle drops van connectie en eventueel PoE te voorzien.

Wil je ook (ooit) beveilingscamera’s => zorg dan nu al voor PoE op die switch. AP's met PoE voeden is ook eleganter dan telkens stroom + netwerk gaan invoeren per plek waar je zo'n ap wil zetten.

Welke snelheden wil je snelheden wil je nu en op termijn halen? Dat heeft ook effect op je keuzes nu... Zoals ik hierboven schreef, ik heb geen gigantisch huis of zo, maar ik heb 4 AP's nodig voor deftige dekking. Dat ligt niet aan de AP's, maar aan de constructie. Ik gebruik er snelle voor op de benedenverdieping en minder snelle voor boven...
 
Ja de utp is al afgewerkt.

IN de living zijn er op 2 plekken telkens utp, stopcontacten en coax voorzien.

Boven id slaapkamers telkens 1 utp en 1 stopcontact naast elkaar in groep dus.

Het is zeker geen gigantisch huis, wel overal dikke isolatie waar signalen moeilijk doorgaan.

Ik denk nu persoonlijk aan een toestel op de zolder plaatsen (idem 1 utp met stopcontact) en dat dan voldoende dekking geeft aan de kamers eronder..heeft u een idee van zo een toestel?

Hoeft niet het snelste toestel te zijn ofzo. De standaard is nu wifi 6 zeker? Thx
 
Afgewerkt in een patchpaneel of met RJ45 fiches erop in de technische ruimte?

WiFi 6 is het meest courante en prijs/kwaliteit meestal het interessantste. Er is al WiFi 7, maar daarvoor heb je een andere categorie switchen etc nodig, dat is waarschijnlijk overkill voor de meeste situaties. WiFi 5 is niet slecht, dat is bijvoorbeeld in de tuin / op zolder etc... meer dan genoeg. WiFi 6 is niet echt sneller dan WiFi 5, maar is wel beter als er veel devices tegelijk op geconnecteerd zijn. Ze verbruiken ook wat minder stroom dan WiFi 6 devices.

Voor een usecase als op je zolder zou ik zelf een Unifi U6-Pro of eventueel U6-LR gebruiken, maar die keuze is als "stand alone" access point niet zo elegant. Dat werkt beter als je dan ook beneden minstens 1 Unifi AP hebt en dan de WiFi van je ISP modem kan uitschakelen. Je weet op voorhand nooit goed hoe WiFi gaat reageren, dat moet je testen en wat bijsturen indien nodig. De eenvoudige optie is een Netgear Orbi, Linksys Velop of TP-Link Deco oplossing kopen en hopen dat die uit de doos doet wat je wil... Die zijn modulair in de zin dat je meestal wel 1-2 satellieten kan bijzetten, maar ik heb liever een open systeem en daarom mijn voorkeur voor Unifi.
 
Topic even gebruiken.
Ik heb nu 2/3 jaar 2 access points van telenet, eentje beneden en eentje boven.
Op zich weinig klagen over bereik en snelheid, soms eens gevoel dat het wat beter mag.
Ook af en toe eens de stroom onderbreken omdat internet er niet doorkomt.

Ik moet nu voor mij bijberoep beter wifi bereik hebben in de garage, moet niet perse super snel zijn, gewoon nu is het zo goed als niet en het moet 'iets' worden.
Zonet al een kabel getrokken naar daar maar nu is de keuze of ik daar een goedkoop routerke zet (type: linksys ) of simpel acces point (type: TPlink) of ga ik voor een compleet nieuw mesh netwerk en smijt ik die 2 acces points van telenet buiten?

Of andere aanraders?
 
Hangt er wat vanaf... Ben je technisch of niet? Ga je ooit meer willen dan "goed wifi bereik en snel genoeg internet" => bijvoorbeeld betere security, gasten- of IoT netwerk, router die ads blokkeert, camera-beveiliging etc.. ?

In het eerste geval: Zo'n mesh systeem is dan waarschijnlijk ok voor je.

In de situaties die je schetst met extra WiFi router of AP heb je 2 SSID's. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar je gaat geen vlotte roaming hebben van AP naar AP als je door je huis loopt. In het geval van en router gaan je toestellen in je garage niet kunnen praten met die van de rest van je huis. 1 merk / type Access Points overal is doorgaan de betere werkwijze. Al dan niet in combinatie met PoE switchen en een eigen router...
 
Terug
Bovenaan