Muñoz
Well-known member
Na eigenlijk heel mn leven iPhones te hebben gehad, was ik er zo op uitgekeken: altijd datzelfde (imo) saaie uiterlijk met elk jaar hier en daar een kleine verandering (aan de hardware), en iOS dat eigenlijk zo beperkt is. Ik had al langer oortjes van Nothing, en tijdens black friday viel m'n oog ineens op hun smartphones. Zeer uniek qua uiterlijk en UI (Nothing OS) is het minste wat je kan zeggen. Tweakers gaf die een tijd geleden al een zeer goede review.
Heb dan om 'uit te proberen' een Phone 3a kunnen kopen voor €249 (!) via de Duitse Amazon (heb getwijfeld voor een 3a Pro, maar het enige verschil is een stukken betere camera, en in maart ofzo komt er wrs toch al een 4a ofzo uit), en heb m'n iPhone 14 nog voor een stuk meer kunnen verkopen dan wat die van 3a nieuw kostte.
Ik kocht die vooral omdat ik (nog) eens een 'funky' smartphone wilde (hetzelfde gevoel dat we vroeger hadden toen iPhone nog een 'vibe' was), maar verwachtte voor de rest niet erg veel. Ik ben altijd premium smartphones gewoon geweest, en als je dan ineens zo'n goedkoop spul moet gebruiken, dat zou je dan wel merken. Had ook 'schrik' omdat ik nog nooit Android had gehad, en ik de reputatie van Google als master tracker ken. De Android smartphones van mensen in mijn omgeving leken mij ook altijd zo rommel vol met bloatware en reclame popups bij alles waar je op drukt.
Maar nu een week later ben ik heel positief verrast.
- Het uiterlijk (+ de "glyphs") en de UI zijn zo 'speciaal' leuk, en het spel draait gewoon érg goed. Een 120 Hz (OLED-)scherm (waar iPhone bij z'n niet-Pro iPhones tot dit jaar nooit in sloeg) dat niet erg helder is, maar wel een stuk mooier is dan dat van m'n iPhone 14. Als ik lang genoeg bezig was op de 3a en ik nam de 14 terug even vast, voelde het alsof de 14 de budget smartphone was qua scherm.

- De (achter)camera is gewoon standaard en soms ietwat waziger, maar zoomt wel beter in dan de iPhone 14 en heeft vooral een veel betere frontcamera.
- De accuduur is ook gewoon een stuk beter (iPhone 14 zat op 86% batterijconditie dacht ik, dus vergelijk is niet 1 op 1 eerlijk meer, maar bon). Vooral op 5G ging de 14 tegenwoordig snel leeg, op de 3a kan ik een hele dag op 5G zijn met nog altijd redelijk wat batterijpercentage over.
- Qua 'snelheid' van de processor kan ik (nog) niks verschil merken, beiden draai(d)en gewoon erg goed. Ik game wel niet echt op m'n smartphone (dat doe ik al genoeg op m'n laptop), maar daar zal de iPhone 14 wellicht wel beter in zijn. De chip in de 3a (snapdragon 7s gen 3) is vergeleken met zelfs 'midrange' smartphones van 400-500€ blijkbaar al redelijk 'ondermaats'.
- Nothing OS draait ook gewoon heel goed en is erg fijn met z'n grote verscheidenheid aan widgets (wat ik bij apple wel echt miste). Heb quasi alle 'systemic' google apps (inclusief Play Store Services) uitgeschakeld en vervangen door open source alternatieven (enkel gboard, het toetsenbord van google, vond ik iets te superieur om te vervangen), wat verrassend vlot ging voor een Android 'leek' en geen enkele probleem oplevert van apps die crashen of waar niet alle functionaliteiten op werken. Aan Google Maps en zeker Youtube (zonder een omweg) ben ik te hard verslingerd en bestaan ook niet echt evenwaardige alternatieven voor imo, dus daar stopt mijn 'degoogling'-avontuur voorlopig.

Ben erg content en vooral verrast hoe goed 'goedkoop' kan zijn. Of hoe hard we in het zak worden gezeten, vooral door Apple (maar ook andere smartphone-producenten die hun flagships verkopen voor 900/1000+ euro), als je ziet hoe (o.a.) Nothing er in slaagt om een extreem degelijke smartphone te verkopen voor zoveel minder. Flagships zijn dikwijls beter, maar het rechtvaardigt echt geen prijs die 3/4 keer meer is.
Ik kan hem zeker een 8,5/10 geven. Het scherm en de back camera zijn waarschijnlijk de redenen dat ik de 3a niet heel lang ga houden, maar dat kan je van een budget smartphone niet echt verwachten. Maar qua 'intro to android' vind ik het alvast érg geslaagd.
Fyi, Nothing heeft trouwens een aantal maanden geleden zijn eerste flagship gelanceerd voor nog altijd een relatief degelijke prijs, maar die blijkt een tegenvaller (wat misschien wel te verwachten was als eerste 'flagship').
Laatst bewerkt: