Wie werkt er deeltijds als 4/5 en welke invloed heeft dat op je leven?

En trouwens, das allemaal waar als ge u loon helemaal opsoupeert en op het eind van de maand met die laatste €200 2x keer op restaurant gaat. En ik weet, zo'n mensen zijn er. Maar als ge op het einde van de maand €500+ bij op den hoop legt, gade dan echt blijve werken voor dat geld wetende dat ge der mee op restaurant zou kunnen gaan maar dat uiteindelijk toch niet doet?
Dit dus hé, ik denk dat een hoop mensen meer gebaat zouden zijn met extra vrije tijd dan met die €200 (hypothetisch bedrag). Dat het een slecht idee is als je amper rondkomt, uiteraard. Maar als het makkelijk doenbaar is zou ik toch eens lachen met zo'n vage term als ambitie, waar je weinig voor koopt.

Ik moet eerlijk zeggen dat de drang om 4/5de te werken bij mij wel wat weg is nu wij blijvend 1 vaste dag (max. 2) per week mogen thuiswerken.
4/5de deed ik dan vnl. voor de dochter van en naar het school te brengen en dan thuis was het huishouden te doen.

Mijn vriendin werkt 4/5 en doet het huishouden op de donderdag die ze vrij heeft. Ze is kiné en voor haar handen is het wel beter om een dagje vrij te hebben. Ikzelf heb om de week de vrijdag vrij, maar dat komt omdat we 26 ATV dagen hebben. Ik vind het zalig. Zou het misschien wel veranderen indien er kinderen zijn. Dan eventueel elke week een halve dag ofzo. Afhankelijk of het nodig is qua opvang etc.

Ik moet eerlijk zeggen dat de drang om 4/5de te werken bij mij wel wat weg is nu wij blijvend 1 vaste dag (max. 2) per week mogen thuiswerken.
4/5de deed ik dan vnl. voor de dochter van en naar het school te brengen en dan thuis was het huishouden te doen.
Dus nu doe je het huishouden tijdens de werkuren?

Ik steek af en toe eens wat was in het wasmachine of droogkast of haal het afwasmachine uit.
Dat is namelijk iets wat niet zo handig is om te doen tijdens je middagpauze op het werk.
Bwa,

Mijn vriendin werkt 4/5de en ik zou dat ook graag willen doen, maar... het werk zou blijven liggen en ik ga dat dan mogen inhalen op de andere dagen. Daarnaast vraagt onze werkgever een bijdrage van iets meer dan 100 euro voor de gezinswagen bij minder dan 80% werkzaamheid. Eigenlijk zéér oneerlijk want als wij een hele maand ouderschapsverlof nemen in de zomer moeten we niets betalen. HR zei letterlijk tegen mij dat ze het doen om mensen te demotiveren om 4/5de te werken. Mag dat zomaar, @JPV?

Staat dit in de carpolicy of arbeidsreglement? Wat is de waarde van je wagen, komt die 100 euro overeen met 1/5e wat je anders zou betalen voor zo'n wagen met maand (incl onderhoud, benzine,...)?

Mijn vriendin werkt 4/5de en ik zou dat ook graag willen doen, maar... het werk zou blijven liggen en ik ga dat dan mogen inhalen op de andere dagen. Daarnaast vraagt onze werkgever een bijdrage van iets meer dan 100 euro voor de gezinswagen bij minder dan 80% werkzaamheid. Eigenlijk zéér oneerlijk want als wij een hele maand ouderschapsverlof nemen in de zomer moeten we niets betalen. HR zei letterlijk tegen mij dat ze het doen om mensen te demotiveren om 4/5de te werken. Mag dat zomaar, @JPV?
Ge bedoelt 80% of minder veronderstel ik?
Want 4/5e is niet minder dan 80%, dus dan zou er geen probleem zijn?

Ge bedoelt 80% of minder veronderstel ik?
Want 4/5e is niet minder dan 80%, dus dan zou er geen probleem zijn?
Inderdaad. Net nog even gekeken en het staat er dus zo in:

Dit in combinatie met een voltijds dienstverband. Een medewerk(st)er die minder dan 80% werkt t.o.v. het voltijds dienstverband van 39u kan niet in aanmerking komen voor de toekenning van een bedrijfswagen.

Een 80% tewerkstelling kan nog recht geven op een firmawagen maar dan wordt hem/haar een financiële maandelijkse netto bijdrage van € 125 doorgerekend in de wagenkosten voor zijn/haar privégebruik.

Dat was Hiapoe. Onlangs nog eens opgezocht hoe het zit met de werkbond maar ik kon niet veel vinden
Zou die hier nog zitten (onder een andere naam)?
Inderdaad. Net nog even gekeken en het staat er dus zo in:
Ze kunnen u wettelijk die 4/5de niet weigeren, dus lossen ze het zo maar op, best degoutant eigenlijk.
Dus nu doe je het huishouden tijdens de werkuren?
Nee toch, definieer "werkuren" he. Bij ons zijn de "kantooruren" van 7-20u of zo, maar wanneer ik mijn werk doe maakt niet uit, alleen voor meetings e.d. is dat belangrijk. Voor de rest kan ik gerust mijn kinderen van school halen wanneer ik thuis werk, maar ik werk dan over de middag, 's morgens of 's avonds wel wat meer bv.

Dit dus hé, ik denk dat een hoop mensen meer gebaat zouden zijn met extra vrije tijd dan met die €200 (hypothetisch bedrag). Dat het een slecht idee is als je amper rondkomt, uiteraard. Maar als het makkelijk doenbaar is zou ik toch eens lachen met zo'n vage term als ambitie, waar je weinig voor koopt.
die 200 euro is echt wel een héél hypothetisch bedrag hoor denk ik zo.

ik heb net eens via mijn sociaal bureau een simulatie gedaan.

met een bescheiden bruto loon van 2450 euro, en 1 vrouw ten laste,
scheelt het mij al 300 euro als ik naar 4/5 zou gaan, dat ik minder zou netto over hebben.

de meeste lonen liggen toch iets hoger dan dit, dus neem ik aan dat het verschil nog groter zal zijn.

die 200 euro is echt wel een héél hypothetisch bedrag hoor denk ik zo.

ik heb net eens via mijn sociaal bureau een simulatie gedaan.

met een bescheiden bruto loon van 2450 euro, en 1 vrouw ten laste,
scheelt het mij al 300 euro als ik naar 4/5 zou gaan, dat ik minder zou netto over hebben.

de meeste lonen liggen toch iets hoger dan dit, dus neem ik aan dat het verschil nog groter zal zijn.
Ik ging gewoon verder op @Affinity zijn post, maar dat kan inderdaad wel meer zijn. Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen rekening maken natuurlijk, zeker als je twee inkomens hebt (of gewoon een vrij hoog) kan er nog wel genoeg geld binnenkomen als iemand 4/5 werkt.

Op zich als één van de grote redenen voor 4/5de werken hier is om "het huishouden" te doen, lijkt me dat economisch niet zo interessant. Laat een kuisvrouw komen, die doen dat voor zo'n lage prijs (hoera subsidies!) dat jij het zelf niet wil doen.

Op zich als één van de grote redenen voor 4/5de werken hier is om "het huishouden" te doen, lijkt me dat economisch niet zo interessant. Laat een kuisvrouw komen, die doen dat voor zo'n lage prijs (hoera subsidies!) dat jij het zelf niet wil doen.
Het is meer dan kuisen. Een gezin met kinderen:

-extra was en strijk
-activiteiten kinderen op woe-namiddag
- meer werk aan gezonde maaltijden
- gras maaien

Het gaat niet enkel om economisch interessant, economisch interessant is: 50 euro netto per gewerkt uur overhouden.

Er staan al enkele rekenvoorbeelden op de eerste pagina.

In geval van mijn partner, die +- 3000 euro bruto verdient: dat is netto 1970 euro. 4/5de is dat dan 2400 euro bruto of 1750 euro netto, of een verschil van 220 euro. Met kinderen kan je per kind 20 maanden ouderschapsverlof 4/5de nemen, en dan nog een paar jaar tijdskrediet. Daarvoor krijg je een RVA premie van ongeveer 120 euro netto . Dus dat is 100 euro inleveren. Dat zou in haar geval dus neerkomen op werken voor 3 euro netto/uur. Zelfs een poetshulp met dienstencheques is duurder. Daarnaast nog een dag kinderopvang die wegvalt voor twee kinderen, dan komt het al snel op peanuts neer of misschien zelfs positief.

Iedereen moet zijn eigen rekening maken, zal erg afhankelijk zijn van hoogte van het loon, tweeverdieners of niet, aantal kinderen ten laste etc. Voor mijzelf is het bv. ongeveer 300 euro netto inleveren.

Er staan al enkele rekenvoorbeelden op de eerste pagina.

In geval van mijn partner, die +- 3000 euro bruto verdient: dat is netto 1970 euro. 4/5de is dat dan 2400 euro bruto of 1750 euro netto, of een verschil van 220 euro. Met kinderen kan je per kind 20 maanden ouderschapsverlof 4/5de nemen, en dan nog een paar jaar tijdskrediet. Daarvoor krijg je een RVA premie van ongeveer 120 euro netto . Dus dat is 100 euro inleveren. Dat zou in haar geval dus neerkomen op werken voor 3 euro netto/uur. Zelfs een poetshulp met dienstencheques is duurder. Daarnaast nog een dag kinderopvang die wegvalt voor twee kinderen, dan komt het al snel op peanuts neer of misschien zelfs positief.

Iedereen moet zijn eigen rekening maken, zal erg afhankelijk zijn van hoogte van het loon, tweeverdieners of niet, aantal kinderen ten laste etc. Voor mijzelf is het bv. ongeveer 300 euro netto inleveren.
Heb je ook rekening gehouden met eventuele nettovergoedingen/maaltijdcheques/fietsvergoedingen die met 1/5 zullen dalen?

Partner heeft buiten een fietsvergoeding van +- 2EUR/dag geen van die zaken. De fietsvergoeding was inderdaad niet meegenomen in die berekening, maar all in all zijn dat ook maar borrelnootjes. Die zaken moet je indien van toepassing inderdaad meenemen (indien het om grote bedragen gaat), of zoals het geval hierboven van de bedrijfswagen zal het ook wel complexer maken. Da's dan eens een voordeel van vnl. in brutoloon vergoed te worden zeker? ;)

Ik heb het onlangs uitgerekend voor mezelf en van voltijds naar 4/5e met ouderschapsverlof scheelt het 169,89€/maand.
Van de RVA-premie wordt ook te weinig afgehouden, het echte verschil zal +-200€ zijn.
Een halve dag zou ik gebruiken om te kuisen (poetsvrouw is zwanger en zal hoogstwaarschijnlijk binnenkort al uitvallen wegens rugklachten) en spaar op die manier +-125€/maand uit aan dienstencheques.
Dus voor 75€/maand krijg ik elke week een halve dag extra verlof, geen slechte deal.

(Eigenlijk een nobrainer, maar ik kan @Affinity wel volgen. Het knaagt als man om de aanvraag in te dienen om niet voltijds te werken als de absolute noodzaak er niet is. Maar omdat mijn vrouw het het laatste anderhalf jaar redelijk zwaar te verduren heeft gehad, lijkt het me toch de beste beslissing om zo meer rust te creëren. Zij kan ook niet minder werken dan het aantal uren dat ze nu doet, anders mag ze een andere job zoeken.)

Terug
Bovenaan