Wie plant bij jullie de vakantie?

Wie plant meestal de vakanties bij jullie thuis? ("Gezin" = koppel of gezin)

• [Gezin] - mijn partner plant meestal de vakantie, maar ik zou het liever zelf meer in handen nemen

Stemmen: 0 0,0%
  • [Gezin] - we plannen meestal samen de vakantie, maar zou het liever meer aan mijn partner overlaten

• [Solo] - ik plan mijn vakantie, maar zou het als koppel of gezin liever aan mijn partner overlaten

• Totaal aantal stemmers
    27
Ik zoek altijd de bestemming en accommodaties. Mijn vrouw en ik vinden meestal dezelfde reizen leuk dus ik maak gewoon een voorstel en meestal is ze snel akkoord. De activiteiten laat ik meestal dan door mijn vrouw regelen.

Ik en mijn vriendin hebben meestal wel hetzelfde idee maar ik plan alles.

Ik zoek alles op, ik geef bepaalde voorkeuren door en dan beslissen we samen.

Op dat vlak doet ze niet moeilijk.

Ik en mijn vrouw komen redelijk overeen qua bestemming en soort vakantie. Dus eens we uit zijn qua bestemming mag ik een huisje zoeken. Daar worden wat eisen aangesteld van de vrouw en de kinderen en dan mag ik beginnen zoeken.
Ik selecteer dan aantal huisjes op verschillende plaatsen in de gekozen land/streek, bekijk ook al eens de mogelijkheden tot uitstappen en op basis van alles kiezen we uiteindelijk.

Dat verlof is ieder jaar wel een stressboeltje. Ik heb de illussie dat zowel bestemming, periode als aard (huis, hotel, appartement,..) wat organisch groeien uit ons beiden.

Op dit jaar na dan want dat is hier echt al maanden miserie/discussie over waar we nu in godsnaam naar toe gaan. Mogelijkheden waren Noord-Spanje, Frankrijk (regio ventoux / provence), Italie (eerst Piemonte maar dan toch kans op minder weer, dan Umbrie maar te toerischtisch en te duur om dan te eindigen bij de Marken), Oostenrijk (Bergen in de zomer, maar doen we nu een hotel of toch maar een appartement), Slovenië (natuur), Kroatië (natuur maar te ver met auto), Duitsland (eens wat dichter)

Bon, finaal geland bij:
- Oostenrijk - Tirol - Appartement aan een meer
- Italie - De Marken - Huis met een zwembad
- Duitsland - Zwarte Woud - Hotel

Wie er finaal beslist heeft, geen idee, zomerreis is ook zodanig uit elkaar getrokken dat het nu 3 subreizen zijn dus we hebben beiden wel de illusie dat we elk ons goesting hebben.

Activiteiten te plaatse regelen is wel iets voor mij dat ik met plezier doe (wel wat extreem door ook google maps gewijs de laatse kilometers van de reis al eens bekijken om dan al wat herkennignspunten te hebben en vol vertrouwen ergens toe te komen)

Dat verlof is ieder jaar wel een stressboeltje. Ik heb de illussie dat zowel bestemming, periode als aard (huis, hotel, appartement,..) wat organisch groeien uit ons beiden.

Op dit jaar na dan want dat is hier echt al maanden miserie/discussie over waar we nu in godsnaam naar toe gaan. Mogelijkheden waren Noord-Spanje, Frankrijk (regio ventoux / provence), Italie (eerst Piemonte maar dan toch kans op minder weer, dan Umbrie maar te toerischtisch en te duur om dan te eindigen bij de Marken), Oostenrijk (Bergen in de zomer, maar doen we nu een hotel of toch maar een appartement), Slovenië (natuur), Kroatië (natuur maar te ver met auto), Duitsland (eens wat dichter)

Bon, finaal geland bij:
- Oostenrijk - Tirol - Appartement aan een meer
- Italie - De Marken - Huis met een zwembad
- Duitsland - Zwarte Woud - Hotel

Wie er finaal beslist heeft, geen idee, zomerreis is ook zodanig uit elkaar getrokken dat het nu 3 subreizen zijn dus we hebben beiden wel de illusie dat we elk ons goesting hebben.

Activiteiten te plaatse regelen is wel iets voor mij dat ik met plezier doe (wel wat extreem door ook google maps gewijs de laatse kilometers van de reis al eens bekijken om dan al wat herkennignspunten te hebben en vol vertrouwen ergens toe te komen)
Ik vind het eigenlijk wel een tof idee om een paar bestemmingen in één reis te krijgen. Dat is het voordeel van de auto: je bent daarin een stuk flexibeler, al kan je met een vliegreis uiteraard ook een auto huren. Ik wou naar Toscane gaan, mijn vrouw niet, maar ik denk dat ik ze wel overtuigd krijg om een aantal dagen Piëmonte erbij te zwieren voor we in Como aanbelanden waar ik toch mijn zicht op glooiende heuvels met wijngaarden kan krijgen.

Iedereen content. En dat maakt een reis plezanter dan dat één iemand zijn of haar wil doordrijft.

Er ontbreekt een optie, wij plannen onze reis niet en kijken naar het weerbericht om te zien waar we naartoe rijden.
Ik boek gewoon telkens de volgende camping van zodra we ergens staan.

Ik had het er gisteren nog over dat de dochter de planning en keuzes aan het opmaken was, en vandaag heeft ze warempel de knoop doorgehakt en de boeking gedaan.

De ideale zomervakantie voor 2025 is dus voor haar West Ierland geworden. Starten in Dublin, dan verder het land in met het Connemara national park, de Burren, kliffen van Moher, de ring van Kerry, Cork en de Wicklow Mountains vanuit verschillende hotels.

Veel cute dorpjes, schaapjes, wandelen in de natuur en pubs dus.

Ik had het er gisteren nog over dat de dochter de planning en keuzes aan het opmaken was, en vandaag heeft ze warempel de knoop doorgehakt en de boeking gedaan.

De ideale zomervakantie voor 2025 is dus voor haar West Ierland geworden. Starten in Dublin, dan verder het land in met het Connemara national park, de Burren, kliffen van Moher, de ring van Kerry, Cork en de Wicklow Mountains vanuit verschillende hotels.

:love2: Mag ik mee

Ik plan de volledige reis en vraag ik wat ze ervan vindt

De vrouw krijgt wat stress van reizen naar het onbekende en is ze ook niet zo goed in reizen plannen. Daarom blijft ze graag rond de kerktoren met daguitstappen.

Maar ik kan ze gelukkig uit haar comfortzone trekken en is reizen plannen/opzoeken is ook iets dat ik wel heel leuk vind om te doen.

Hier ben ik de ‘master reisleider’ en de vrouw ‘assistent master reisleider’. Dat houdt vooral in dat ze bepaalde vetorechten heeft :).

Nee ik neem de rol serieus. Alle reizen zijn tot in de puntjes uitgestippeld door me.

Met de kindjes heb ik wel moeten leren aanvaarden dat we ‘trager’ moeten reizen, maar met een 1,5 jarige (en een vrouw 🫃 van de tweede) toch 18 dagen rondgetrokken in Ijsland.

Dit jaar zal het (onder meer) skiën in Oostenrijk zijn en in de zomer naar de Azoren (maar wel nog wat andere trips doorheen het jaar). Ik werk om te reizen.

Er ontbreekt een optie, wij plannen onze reis niet en kijken naar het weerbericht om te zien waar we naartoe rijden.
Ik boek gewoon telkens de volgende camping van zodra we ergens staan.
Met een mobilhome of caravan dan? Dat is wel een luxe op dat vlak. Vorige zomer voor de eerste keer met een caravan op vakantie geweest (Denemarken en Zweden), en op 2 vastgelegde plekken na, ook gewoon plekken gezocht waar de wind ons bracht. Was wel eens leuk, maar niet om jaarlijks te doen, want toch wel wat uitdagingen met twee grote honden en kind(eren) mee.

Met een mobilhome of caravan dan? Dat is wel een luxe op dat vlak. Vorige zomer voor de eerste keer met een caravan op vakantie geweest (Denemarken en Zweden), en op 2 vastgelegde plekken na, ook gewoon plekken gezocht waar de wind ons bracht. Was wel eens leuk, maar niet om jaarlijks te doen, want toch wel wat uitdagingen met twee grote honden en kind(eren) mee.
Mobilhome inderdaad, kinderen doen niets liever dan kamperen, er is altijd wel iets te doen en ze maken overal wel vriendjes.

Voorheen was het ook altijd iets boeken voor een week maar ik merk dat je dan zo rap vervalt in routine en dat wil ik net niet.
Nu blijven we eigenlijk nooit langer dan 3 dagen op dezelfde camping.

Mo how. Ik wil hiervan wel een reisverslagje zien. 😍

Wij plannen eigenlijk altijd samen, begint meestal met één van de 2 die een idee heeft en dan eens wat huisjes of zo doorstuurt naar de ander en zo borduren we daar dan op verder.

Ik kan tot bloedens toe blijven vergelijken voor optimale reis routes qua ligging en bezienswaardigheden. Zeker met de auto. In de beginne geniet ik daar zelfs van, maar ik ga er altijd wel over. Gebeurt dus maar zelden dat een reis niet deftig gepland staat.

Eens we op de locatie zijn neemt mijn vrouw dan wel het roer over want die heeft in tegenstelling tot het cliché een veel beter orientatie vermogen(we hadden al eens kunnen sterven in de woestijn), en doet meestal ook meer de moeite om de taal en gewoontes al op voorhand te leren.

Ik plan altijd de reizen, omdat we anders nooit op reis zouden gaan. Vroeger vond ik dat leuke "voorpret", tegenwoordig vind ik het eerder een noodzakelijke last. Maar het uitbesteden aan een reisorganisatie vind ik dan weer geld weggooien. Ik vind dat reizen niet te duur mag zijn, want ik ga graag minstens 3 keer per jaar op reis i.p.v. 1 luxereis per jaar. Mijn vriendin vind dat het nóg goedkoper moet zijn (al het geld dat gespendeerd wordt aan reizen is weggegooid geld voor haar), dus de standaardreactie bij alles wat ik voorstel is eigenlijk "zo duur?". Als ik dan aan anderen vertel wat onze reizen gekost hebben, vraagt iedereen altijd "hoe doen jullie dat zo goedkoop?". Dus om even aan te tonen dat ik qua prijs sowieso niet goed kan doen. :p Haar frustratie is ook dat ik graag elk jaar eens naar de VS ga en dat is dan automatisch wat duurder dan Europa natuurlijk, alleen al door de duurdere vliegtickets. Ze geniet er ter plaatse wel van, maar ze vindt het niet nodig om zo ver te gaan. Voor mij is dat dan wel weer nodig, want alles binnen Europa voelt voor mij als een uitstapje en niet echt een reis. Als compromis zijn de andere 2 reizen (uitstapjes) per jaar dan binnen Europa.

Ik laat tegenwoordig ChatGPT onze route grotendeels bepalen. Neemt toch wel wat werk uit m'n handen. En binnen Europa gebeurt het ook wel dat we van dag tot dag door ChatGPT laten bepalen wat we gaan doen zodat ik op voorhand niet te veel moet opzoeken. Is ook makkelijker om slecht weer te ontwijken.

Terug
Bovenaan