LaCucaracha
Well-known member
Het laagste percentage ( auteursrechten) ookIk zie wel dat de 2 hoogste %'s belastingen bij de zelfstandigen te vinden zijn ;-)

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het laagste percentage ( auteursrechten) ookIk zie wel dat de 2 hoogste %'s belastingen bij de zelfstandigen te vinden zijn ;-)

Ik ben nu eerlijkgezegd niet zo geïnteresseerd in hoe een enorme systeemfan het Belgische systeem ervaart, ik wijs je er gewoon op dat we hier echt niet voorop staan als het aankomt op belastingsdruk. België komt hier vaak net als allerslechtste leerling uit de klas naar voor.Het is me al langer duidelijk dat je niet helemaal vooraan stond toen het begrijpend lezen werd uitgedeeld, maar ik heb dat dus niet geschreven, lees nog eens opnieuw zou ik zo zeggen.
Ik ben geen systeemfan, ik krijg het gewoon op mijn zenuwen van mensen die over alles en nog wat klagen.Ik ben nu eerlijkgezegd niet zo geïnteresseerd in hoe een enorme systeemfan het Belgische systeem ervaart, ik wijs je er gewoon op dat we hier echt niet voorop staan als het aankomt op belastingsdruk. België komt hier vaak net als allerslechtste leerling uit de klas naar voor.
Ik ben eerlijkgezegd nog nooit een grotere systeemfan dan jou tegengekomen (in real life niet en digitaal ook niet). Allé goed, dat mag gerust als je het beleid goed vindt, maar qua belastingsdruk is België barslecht bezig.Ik ben geen systeemfan, ik krijg het gewoon op mijn zenuwen van mensen die over alles en nog wat klagen.
Jij kent me niet en je hebt geen idee tegen wie je aan 't spreken bent.Ik ben eerlijkgezegd nog nooit een grotere systeemfan dan jou tegengekomen (in real life niet en digitaal ook niet). Allé goed, dat mag gerust als je het beleid goed vindt, maar qua belastingsdruk is België barslecht bezig.
Nogmaals LEER lezen. Ik zeg niet dat het beleid goed is.Hier is echt niets geweldig of bewonderenswaardig aan.
Gie se focking legend moat!Het is gewoon bescheten dat je niet 1 jaar zo een jobje zou kunnen bemachtigen, eventueel met een fake cv en dan het schip weer verlaten.
Ik vind onder de vorm van een vennootschap de totale fiscale druk toch erg hoog blijven: belastingen op de bezoldiging, vennootschapsbelasting, een hele rits aan kleine bijdragen zoals provinciebelasting, solidariteitsbijdragen, ... Vooral die verplichting om 45K loon uit te keren om aan het verlaagde tarief te worden belast op winst is toch redelijk vestzak/broekzak voor (eenmans) vennootschappen die rond de 100 - 120k omzet draaien.Het laagste percentage ( auteursrechten) ook![]()
Kom kom, na alle optimalisaties kan je onder een gemiddeld belastingspercentage zitten van 30% met een vennootschap van 100-120k, vind je dat erg hoog?Ik vind onder de vorm van een vennootschap de totale fiscale druk toch erg hoog blijven: belastingen op de bezoldiging, vennootschapsbelasting, een hele rits aan kleine bijdragen zoals provinciebelasting, solidariteitsbijdragen, ... Vooral die verplichting om 45K loon uit te keren om aan het verlaagde tarief te worden belast op winst is toch redelijk vestzak/broekzak voor (eenmans) vennootschappen die rond de 100 - 120k omzet draaien.
Stel 100k omzet en 10k kosten, bv. een beginnend zelfstandig IT'er.Ik vind onder de vorm van een vennootschap de totale fiscale druk toch erg hoog blijven: belastingen op de bezoldiging, vennootschapsbelasting, een hele rits aan kleine bijdragen zoals provinciebelasting, solidariteitsbijdragen, ... Vooral die verplichting om 45K loon uit te keren om aan het verlaagde tarief te worden belast op winst is toch redelijk vestzak/broekzak voor (eenmans) vennootschappen die rond de 100 - 120k omzet draaien.
Echt wel niet hoor. 45k zal in de personenbelasting een gemiddelde aanslagvoet van rond de 30% geven... Mogelijk zelf minder indien je bvb. van de woonbonus kan genieten of je vrouw halftijds werkt (huwelijskquotient).Ik vind onder de vorm van een vennootschap de totale fiscale druk toch erg hoog blijven: belastingen op de bezoldiging, vennootschapsbelasting, een hele rits aan kleine bijdragen zoals provinciebelasting, solidariteitsbijdragen, ... Vooral die verplichting om 45K loon uit te keren om aan het verlaagde tarief te worden belast op winst is toch redelijk vestzak/broekzak voor (eenmans) vennootschappen die rond de 100 - 120k omzet draaien.
Hij haalt ook geld uit zijn vennootschap voor loon of bezoldiging en/of voor de uitkering van een dividend. Sinds 2013 kan die dividendenuitkering tegen 15 procent roerende voorheffing worden belast. Om te beletten dat eenmanszaken massaal vennootschappen worden (de 'vervennootschappelijking'), heeft de vorige federale regering beslist dat de zaakvoerder van een vennootschap in principe een minimumbezoldiging van 45.000 euro moet uitkeren. Als het belastbaar resultaat lager is dan 45.000 euro, moet de uitgekeerde bezoldiging minstens gelijk zijn aan het belastbaar resultaat om van het gunsttarief van 20 procent te genieten. Een uitzondering wordt ook gemaakt voor startende ondernemingen tijdens de eerste vier boekjaren. Zij zijn niet verplicht 45.000 euro loon uit te keren.
Als een vennootschap wel meer dan 45.000 euro belastbare winst boekt, maar minder dan 45.000 euro als loon uitkeert, volgt een sanctie. Kent ze bijvoorbeeld maar 30.000 euro toe, dan moet ze een bijzondere aanslag van 10 procent betalen op het tekort aan bezoldiging, in ons voorbeeld 10 procent van 15.000 euro of 1500 euro. Maar zelfs dan is het voordelig om via een vennootschap te werken.
10.000 euro kosten is wel erg weinig...Stel 100k omzet en 10k kosten, bv. een beginnend zelfstandig IT'er.
- Van 45k bezoldiging hou je ca. 28k netto over (afhankelijk van of je bv. een auto hebt, incl. maaltijdcheques, onkostenvergoeding, etc).
- Van 12,5k auteursrechten hou ca. 11,5k netto over.
- Van de resterende 32,5k kan je ca. 27,5k overhouden in VVPR bis (15% belast).
Van 90k winst kan je dus 67k netto overhouden. Komt neer op minder dan 30% belasting zoals Apelords zegt.
Ik ken er niet zoveel van, maar is die 10% niet gewoon de boete bij ter kwade trouw toepassing ?Dit kan ik toch nergens dubbel checken eerlijk gezegd.
Ik weet dat je die minimale bezoldiging van 45k moet doen als je beroep wil doen op de 20% vennootschapsbelasting.
Maar voor zover ik weet is als je dit niet doet je 25% vennootschapsbelasting moet betalen.
Nergens heb ik ooit al gehoord van een sanctie van 10% bijzondere aanslag.
Kan iemand dit bevestigen?
Voorlopig voor mij niet van toepassing omdat ik nog in de 4 jaar als startende onderneming zit, maar eenmaal daarna is het niet de bedoeling mij zoveel loon uit te keren aangezien het om bijberoep gaat en ik dan direct in de zwaarste belastingschaal zit.
Voor zover ik weet heeft mijn vader zich in zijn hele zelfstandige leven zo goed als nooit echt een loon uitgekeerd dus zou het straf vinden dat bovenstaande correct is.
Een boekhouder 3000 per jaar?10.000 euro kosten is wel erg weinig...
- boekhouder
- VAPZ/IPT
- Internet/Telefonie
- Auto/benzine
Dat zijn zowat de periodieke kosten hier.
Van wanneer dateert die post van mij precies? Want half 2019 werd bekend dat die extra 5% aanslag werd afgeschaft...Dit kan ik toch nergens dubbel checken eerlijk gezegd.
Ik weet dat je die minimale bezoldiging van 45k moet doen als je beroep wil doen op de 20% vennootschapsbelasting.
Maar voor zover ik weet is als je dit niet doet je 25% vennootschapsbelasting moet betalen.
Nergens heb ik ooit al gehoord van een sanctie van 10% bijzondere aanslag.
Kan iemand dit bevestigen?
Voorlopig voor mij niet van toepassing omdat ik nog in de 4 jaar als startende onderneming zit, maar eenmaal daarna is het niet de bedoeling mij zoveel loon uit te keren aangezien het om bijberoep gaat en ik dan direct in de zwaarste belastingschaal zit.
Voor zover ik weet heeft mijn vader zich in zijn hele zelfstandige leven zo goed als nooit echt een loon uitgekeerd dus zou het straf vinden dat bovenstaande correct is.
10k kosten is onrealistischStel 100k omzet en 10k kosten, bv. een beginnend zelfstandig IT'er.
- Van 45k bezoldiging hou je ca. 28k netto over (afhankelijk van of je bv. een auto hebt, incl. maaltijdcheques, onkostenvergoeding, etc).
- Van 12,5k auteursrechten hou ca. 11,5k netto over.
- Van de resterende 32,5k kan je ca. 27,5k overhouden in VVPR bis (15% belast).
Van 90k winst kan je dus 67k netto overhouden. Komt neer op minder dan 30% belasting zoals Apelords zegt.

Het ging eerder over de belastingdruk, onkostenstructuur heb je meer zelf in de hand.10k kosten is onrealistisch
12.5k auteursrechten is niet onmogelijk, maar wel aan de hoge kant en zeker niet de norm. En gaat de advocaat of boekhouder dat gratis opstellen?
De vennootschapsbelasting heb je gewoon zelfs niet meegeteld
VVPR-bis is mogelijk, maar enkel met enkele randvoorwaarden en totaal niet te vergelijken met je geld elke maand op de rekening krijgen.
Waardeloze post, creëert onnodig frustratie bij anderen door te vertrekken van onjuiste statements.
0/10
Die post van u is van gisteren, maar het artikel dat je plaatst weet ik niet welke datum het heeft.Van wanneer dateert die post van mij precies? Want half 2019 werd bekend dat die extra 5% aanslag werd afgeschaft...