Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Kun je eens een voorbeeld geven van wat jij daarvoor in gedachten hebt.

Ik weet dat je het relatief goedkoop kunt maken. Zeker als je weinig km's rijdt. Maar 300€ lijkt mij toch al wel enorm laag als je rekening houdt met naftkost, verzekering, etc... 400 - 500€ zou ik denk ik wel perfect mogelijk zijn.

Allez het kan hé, met een kleine stadswagen of zo waar je bij wijze van spreken enkel eens mee gaat winkelen of de familie gaat bezoeken.
wagen van 10.000 euro:
350 verzekering, 300 taks, 1000 afschrijving (na 5j 5k waarde), 1500 tanken (15k km/jaar), 500 euro onderhoud/kosten/j.

Ik heb nog met wagens van 1000-1500 euro gereden, ging ook prima.

Je moet ook rekening houden met je VAA die je niet hebt. Maar als je dezelfde recente wagen met omnium etc. wilt, zal het makkelijk richting 500 gaan.

Die bedrijfswagens zijn een lachertje, das idd een snoepje waar veel mensen zich aan laten vangen. Die bedrijfswagen is niet eens van jezelf, het is pure consumptie. In Belgie bestaat een significant deel van het loon bij sommigen uit bedrijfswagens (2.200 netto met een leasewagen van 800 euro/maand bijvoorbeeld kan zeker voorkomen). Als ik ga werken word ik toch liever betaald met geld dan met een wagen die nooit tot mijn eigendom gaat behoren.
Je onderschat zwaar het voordeel van een wagen met tankkaart.
jij wilt meer netto, oké dat is goed. Maar hoeveel benzine rij je op om dat nettoloon te kunnen verdienen? Hoeveel kilometers rij je met de wagen? Hoeveel kost deze verplaatsing u aan onderhoud? En hoeveel verliest uw wagen zijn waarde door deze verplaatsing. En dan zwijgen we nog over privé verplaatsingen.

Dus ja meer netto, maar wel uw geld in afschrijving, verzekering, benzine en onderhoud. Ik heb de berekening voor u gemaakt, je bent niet beter met meer netto.

300€ netto all-in voor een wagen. Straf, heel straf maar weinig realistisch. Laat staan vergelijkbaar.

Ik ken nog eentje ... airco’s installeren.
Net een installatie laten uitvoeren en het volgende opgemerkt: 2 installaties per dag, samen met iemand in onderaanneming.
4500 euro excl btw voor de toestellen en dus 8u werk.
Na installatie: “is het goed 1500 zonder factuur?”
Maw als dit lukt bij pakweg 10 van de 40 installaties per maand... en met de rest heeft hij nog mooie winst
Eigenlijk geeft hij dan al toe dat hij 1500 rekent voor z'n uren, die werkuren doet hij nu mooi in het zwart. Ipv 750 houdt hij hier nu 1500 van over, dat is mooi verdiend. Waren ze op een halve dag al buiten? Wij hebben eens een multisplit geplaatst en toch een dag werk gehad, wel boring moeten doen door beton en oude accu's afbreken.

Jawel, want eenmaal je je job verlaat heb je de wagen niet meer. Met andere woorden, een significant deel van jouw salaris bestond gewoon uit het recht om met een wagen te rijden, enkel en alleen zolang jij de job uitoefent. Dat is op korte termijn misschien heel leuk, maar lange termijn koop je daar niets mee.

Dat de overheid een belachelijk systeem heeft gecreëerd, daar ben ik het volledig mee eens.
Dan koop ik toch gewoon een auto? Al de jaren dat ik geen auto heb moeten betalen (op VAA na) heb ik meer uitgespaard waardoor ik meer geld over heb voor een leukere wagen ;).

Op korte en lange termijn ben je gewoonweg beter af met een bedrijfswagen dan zelf een auto te moeten betalen.

Met 300 euro all inc. rij je al met een degelijke wagen rond.
€300? 1/3 zou al gaan naar brandstof voor prive en woon/werk km's van mij.
Als ik kijk naar mijn vriendin's 2 jaar oude auto komt daar zeker €300/jaar onderhoud bij = €25/maand.
Taksen = €25/maand.
Verzekering = €50/maand.
Dan schiet er €100/maand over voor de auto zelf als anders geen kosten aan zijn. Met een auto van 10 jaar oud ga je misschien €1200 afschrijving per jaar hebben, maar dan rij je niet met een moderne auto en dan zullen er bovenop dat onderhoud van €300 jaarlijks nog wel kosten bijkomen.

Nee, doe mij die bedrijfswagen maar. Verlies ik mijn job, dan zoek ik wel nieuw werk met bedrijfswagen, en lukt dat niet, koop ik mij in de tussentijd wel een goedkoop barrel. Maar intussen zal ik dan al vele jaren zeer goedkoop hebben kunnen rondrijden.

Ik kom al aan 333 euro per maand puur voor diesel, verzekering en taksen.. Laat staan onderhoud en afschrijving. En ik heb gewoon een zuinige diesel van 2016 met 110pk.. En dan rijd ik nog niet eens zoveel rond als vroeger (zit nu aan een 200 euro per maand aan diesel en ik tank aan 1.33 per liter.. gemiddeld verbruik van 5l/100km) Krijg dan ook nog alleen maar km vergoeding heen voor mn werk.

Ik zeg niet dat ik gelijk zou tekenen voor een baan met bedrijfswagen maar het zou wel ontzettend interessant zijn voor mij. Maarja, wat ;)

Voor zij die idee willen van wat een advocaat in Nederland gemiddeld verdient:

We spreken bijna over het dubbele voor velen. ;) Maar ook daar zie je dus dat er gemiddeld maar 4 à 5 uur gefactureerd wordt per dag.

Telkens dat gezaag van (collega-)hoogopgeleiden over "Goh, wij zijn hier toch sukkelaars want in Nederland zou ik zoveel verdienen! In Australië zelfs zoveel en in de VS zelfs zoveel! Jullie als maatschappij mogen toch eigenlijk van geluk spreken dat ik hier wil blijven werken hé."

Ik bedoel, weet je, ga dan ook dààr studeren en ga dan ook dààr uw studieschuld afbetalen hé. Maar neen. Eerst hier lekker goedkoop studeren op kosten van de maatschappij en dan klagen dat je in het buitenland meer zou verdienen, of nog erger: effectief naar het buitenland gaan werken om het grote geld te scheppen met uw quasi gratis diploma op kosten van de Belgische maatschappij.

Ik voorspel nog problemen wat dat laatste betreft. Enfin, het is eigenlijk nu al een probleem maar er is nog niemand die het doorheeft. Nederlanders komen hier ook al massaal (en massaal goedkoop) studeren op kosten van de Belgische belastingbetaler waar wij geen cent voor terugzien. Vooral in richtingen als diergeneeskunde, wemelt het van de Nederlanders. Dan anderzijds ook de Belgen die elders gaan werken. We zullen daar paal en perk moeten aan stellen. Een vooruitziend politicus zou dit NU al moeten doen. Gouverner, c'est prévoir. Maar politici kennende hebben ze het nog niet door en zullen ze wachten tot die kosten ontploffen in hun gezicht.

Telkens dat gezaag van (collega-)hoogopgeleiden over "Goh, wij zijn hier toch sukkelaars want in Nederland zou ik zoveel verdienen! In Australië zelfs zoveel en in de VS zelfs zoveel! Jullie als maatschappij mogen toch eigenlijk van geluk spreken dat ik hier wil blijven werken hé."

Ik bedoel, weet je, ga dan ook dààr studeren en ga dan ook dààr uw studieschuld afbetalen hé. Maar neen. Eerst hier lekker goedkoop studeren op kosten van de maatschappij en dan klagen dat je in het buitenland meer zou verdienen, of nog erger: effectief naar het buitenland gaan werken om het grote geld te scheppen met uw quasi gratis diploma op kosten van de Belgische maatschappij.

Ik voorspel nog problemen wat dat laatste betreft. Enfin, het is eigenlijk nu al een probleem maar er is nog niemand die het doorheeft. Nederlanders komen hier ook al massaal (en massaal goedkoop) studeren op kosten van de Belgische belastingbetaler waar wij geen cent voor terugzien. Vooral in richtingen als diergeneeskunde, wemelt het van de Nederlanders. Dan anderzijds ook de Belgen die elders gaan werken. We zullen daar paal en perk moeten aan stellen. Een vooruitziend politicus zou dit NU al moeten doen. Gouverner, c'est prévoir. Maar politici kennende hebben ze het nog niet door en zullen ze wachten tot die kosten ontploffen in hun gezicht.
En hoe ga je dat doen? Belgen die hier studeren en nadien emigreren moeten hier helemaal geen belastingen meer betalen...
Of ga je de effectieve studiekost doorrekenen bij aanvang en zo het onderwijs in België enkel voor de elite beschikbaar maken?

Ik kom al aan 333 euro per maand puur voor diesel, verzekering en taksen.. Laat staan onderhoud en afschrijving. En ik heb gewoon een zuinige diesel van 2016 met 110pk.. En dan rijd ik nog niet eens zoveel rond als vroeger (zit nu aan een 200 euro per maand aan diesel en ik tank aan 1.33 per liter.. gemiddeld verbruik van 5l/100km) Krijg dan ook nog alleen maar km vergoeding heen voor mn werk.

Ik zeg niet dat ik gelijk zou tekenen voor een baan met bedrijfswagen maar het zou wel ontzettend interessant zijn voor mij. Maarja, wat ;)
Ik zou ook tekenen voor een bedrijfswagen hoor. Maar velen overschatten het voordeel omdat ze rekenen met de privékost die ze hebben voor dezelfde wagen.
Ik heb ook al vaak gehoord dat mensen geen opslag krijgen maar een groter leasebudget, of dat ze een bepaalde mooie job niet aannemen omdat de auto kleiner is. En de discussies over die wagens en welke wagen ze maar kunnen kiezen zijn ook hilarisch.

Eigenlijk zou men privéleasing aftrekbaar moeten maken.

Ik zou ook tekenen voor een bedrijfswagen hoor. Maar velen overschatten het voordeel omdat ze rekenen met de privékost die ze hebben voor dezelfde wagen.
Ik heb ook al vaak gehoord dat mensen geen opslag krijgen maar een groter leasebudget, of dat ze een bepaalde mooie job niet aannemen omdat de auto kleiner is. En de discussies over die wagens en welke wagen ze maar kunnen kiezen zijn ook hilarisch.

Eigenlijk zou men privéleasing aftrekbaar moeten maken.
Het is nu eenmaal onderdeel van uw loonpakket en iedereen legt zijn prioriteiten anders.

Ik heb zelf een privé wagen gehad (zuinige diesel) en heb daarna al enkele jaren een bedrijfswagen. Ik zou toch nog altijd de bedrijfswagen kiezen. Ik zou wel nooit dezelfde wagen privé aanschaffen maar dan voor een kleiner en goedkoper exemplaar kiezen.
Het gaat niet enkel over het financiële maar het is ook gewoon een zorg minder. Is er iets kapot? Je belt gwn naar garage. Eventuele schade? In slechtste geval moet je enkel franchise betalen...Rij je eens wat meer rond, je tankt gratis..

Edit: ik betaal iets van een 110 euro netto/maand VAA voor de wagen. Geld dat ik maar al te graag geef.

Soms toch ook een zeveraar he, alsof het bijna crimineel is om in het buitenland te gaan werken vanwege de bijna gratis opleiding hier.

Vroeger was het trouwens zo dat een buitenlander (non-EU) die in Belgie kwam studeren 2 weken na zijn opleiding het land uit moest, tenzij hij een job vond. Inmiddels zijn er initiatieven om dit te verlengen naar enkele maanden, omdat deze mensen inderdaad op kosten van Belgie gestudeerd hebben en we ze dan ook best hier houden om bij te dragen aan het systeem.

Ik ben absoluut niet jaloers... Voor ik zelfstandige werd heb ik nooit zelf een wagen moeten kopen en altijd een Duitse of Zweedse (Chinese) bolide te leen gekregen. Dat was super makkelijk. En nu financiert mijn eigen vennootschap het vervoer dus komt op hetzelfde neer, al kan ik vandaag dan wat meer extravagante keuzes maken omdat ik mijn eigen car policy mag opstellen :p

Maar het is toch wat met die salariswagens... Toen ik als manager voor een groot bedrijf werkte nam het geleuter over de wagens een groot deel van de gesprekken met de team-members in beslag. Genre: 'ik heb van dingske gehoord dat de A4 niet meer in het budget geraakt en die wou ik net nemen' of 'moet dat absoluut die motor zijn want die heeft zo weinig pk's' en ook 'ik verwacht een derde kindje en mijn auto gaat te klein zijn, mag ik vroeger wisselen'... Die regels veranderden ook om de haverklap en dat bracht dan onrust en afgunst bij de mensen want Jef had type wagen X nog wel kunnen bestellen een jaar eerder en nu ging dat niet meer en moest het type Y zijn maar dat is toch een categorie lager in hun ogen enz... Vandaar: brood en spelen.

Inderdaad.

Iedereen kent intussen mijn grondige haat jegens salariswagens vanuit milieutechnisch oogpunt, ruimtelijke ordenings oogpunt en fiscaal oogpunt. Maar daarbovenop maak je de verloning ook gewoon een pak minder transparant en is het een soort vrijheidsberoving. Vrijheidsberoving omdat je volledig vasthangt aan de car policy en je dus telkens voor veranderingen in uw privé-situatie moet gaan onderhandelen met uw werkgever. Of zoals ik nu afgelopen periode: als je eens een periode tussen 2 jobs wil laten, dan val je plots zonder wagen... Mag je daar weer oplossingen voor zoeken. Reken daar vaak nog een gsm, laptop en allerlei verzekeringen van de firma bij en het is precies alsof je de helft van uw leven moet gaan reorganiseren omdat je gewoon van job verandert. Het maakt de arbeidsmarkt dus ook minder dynamisch en zorgt voor een vrijheidsbelemmerend effect. Dat laatste zie je ook rechtstreeks aan de grijze saaiheid van ons wagenpark, met als exponent de zilverkleurige skoda octavia.

Wat een gezaag over een klein deeltje van een post, waarin een aantal zaken in perspectief werden gezet/gerelativeerd werden (en allesbehalve een klaagzang was, nu de betrokken persoon zelfs niet tot de beroepsgroep behoort?).

En hoe ga je dat doen? Belgen die hier studeren en nadien emigreren moeten hier helemaal geen belastingen meer betalen...
Of ga je de effectieve studiekost doorrekenen bij aanvang en zo het onderwijs in België enkel voor de elite beschikbaar maken?

Ofwel op Europees niveau de studiekosten wat meer op elkaar gaan afstemmen.
Ofwel zoals in het leger zeker? Ah, meneer wil gratis bij het leger studeren? Geen probleem, teken dan eerst maar dit contractje waardoor je na uw opleiding eerst x-aantal jaar bij het leger moet werken tenzij je een vergoeding betaalt.

Sommige mensen moet je nu eenmaal actief gaan counteren omdat ze telkens het systeem willen leegzuigen. Maar jammer genoeg bestaat Sinterklaas niet.

Wat een gezaag over een klein deeltje van een post, waarin een aantal zaken in perspectief werden gezet/gerelativeerd werden (en allesbehalve een klaagzang was, nu de betrokken persoon zelfs niet tot de beroepsgroep behoort?).

Je moet die post niet beschouwen als tegen die persoon maar gewoon tegen het huidige systeem die gehanteerd wordt in ons land.

Door de toenemende globalisering zie je dit fenomeen gewoon stijgen, dus je kunt er beter op anteciperen.

Ik denk dat een bedrijfswagen meer aanzet tot rondrijden en tot onvoorzichtig rijden. Toen mijn vrouw één had: ah even naar Auchan achter colablikjes aan 30ct, nausica in Boulogne, daguitstap naar Namen, eens naar Zeeland, eens naar Wissant. Nu met een eigen wagen denk je daar toch meer bij na.

op één dag hebben een paar aggressieve traders (sommige 22j blijkbaar) in een rijke suburb van Londen 660 miljoen USD winst gemaakt 😂
Wat een legends, daar mag wel een film van gemaakt worden

Tja als je auto nu echt je leven is, kan ik dat begrijpen dat je echt zware eisen oplegt voor die auto.
Maar ik hou het wel realistisch, als ik van werk een gloednieuwe BMW 3 krijg, ga ik dat voordeel niet gaan omrekenen in privé een gloednieuwe BMW 3. Maar eerder een bescheidenere wagen.
De essentie moet voor mij gelijk zijn, de auto moet comfortabel en betrouwbaar zijn en mij aanstaan. Daarvoor hoef ik niet per se 40k te betalen voor een auto.
Ik kan gerust met een wat oudere wagen rondrijden.

Terug
Bovenaan