Wie of wat verdient er nog schoon geld?

40u week? 38u zul je bedoelen zeker!

Dat is de Vlaamse droom, veel geld verdienen voor minimal effort.
Ja bah, wat erg. Veel geld willen verdienen met zo weinig mogelijk te werken. Mijn grote droom is een 80u-week voor 1500 euro :unsure:

40u week? 38u zul je bedoelen zeker!

Dat is de Vlaamse droom, veel geld verdienen voor minimal effort.
Elders ter wereld laat men zich natuurlijk vrijwillig uitbuiten.

Lijkt mij globaal een feit, dat neerbuigend gezever over Vlamingen is hier toch wel misplaatst.

Elders ter wereld laat men zich natuurlijk vrijwillig uitbuiten.

Lijkt mij globaal een feit, dat neerbuigend gezever over Vlamingen is hier toch wel misplaatst.
Het punt is dat een bovengemiddeld loon niet kan verdiend worden door ondermaats werk.
Er is altijd wel een perfect valabele reden waarom iemand wel heel goed zijn boterham verdient. De grootorde en eerlijkheid van verloning dat is een andere discussie. Maar inherent is er wel een reden waarom iemand 5k verdient en iemand anders misschien maar 2k.

Het punt is dat een bovengemiddeld loon niet kan verdiend worden door ondermaats werk.
Er is altijd wel een perfect valabele reden waarom iemand wel heel goed zijn boterham verdient. De grootorde en eerlijkheid van verloning dat is een andere discussie. Maar inherent is er wel een reden waarom iemand 5k verdient en iemand anders misschien maar 2k.
Het punt is dat jij over de "Vlaamse droom" sprak, vraag eender waar ter wereld of iemand morgen een goed bovengemiddeld loon wil verdienen door een rustige 9 to 5 te werken en ik denk niet dat iemand zal twijfelen. Lijkt me dat overal ter wereld mensen ook op de lotto spelen.

In corruptere landen bestaan zo'n jobs trouwens bij de overheid, en worden ze uitgedeeld aan de vrienden. Ook in België lijkt het mij niet onmogelijk, sowieso is niet alles geregeld door vrije marktwerking.

De Vlaamse droom is veel overuren, een dure auto, en sterven aan een hartaanval de dag voor uw pensioen.

Dromen mag he. Het is niet dat iedereen die maar 2K verdient ondermaats werk levert. Veel masters zullen nooit aan 5K netto geraken. Velen draaien 50-60 uren voor de helft van dit nettoloon.
De Vlaamse droom is veel overuren, een dure auto, en sterven aan een hartaanval de dag voor uw pensioen.
En veel geld oppotten voor laaaater, maar later komt niet altijd.

Tuurlijk wel. Je hebt nog niet bij veel bedrijven gewerkt zeker als je denkt dat je met ondermaats werk niet bovengemiddeld kan verdienen? (En bovengemiddeld is niet 5k netto, dat is eerder al top 3% van alle salarissen)

Je wordt altijd gepromoveerd naar het niveau waarop je incompetent bent (=Peter Principle)

Tuurlijk wel. Je hebt nog niet bij veel bedrijven gewerkt zeker als je denkt dat je met ondermaats werk niet bovengemiddeld kan verdienen? (En bovengemiddeld is niet 5k netto, dat is eerder al top 3% van alle salarissen)

Je wordt altijd gepromoveerd naar het niveau waarop je incompetent bent (=Peter Principle)
Ik had aan 25 een 5k bruto jobje, boven mij stond de Benelux director aan 250K jaarsalaris,die had er daar een boel van gemaakt, met z'n kl* buiten, maar omschijft zich wel als renewable energy expert op linkedin. Hij was dan ook nog zo droef om de boorddocumenten van zijn bedrijfswagen weg te gooien. Uiteindelijk komen zulke mensen er altijd met weg en gaan ze gewoon naar het volgende mooie postje.

Veel loon is ook relatief. Ik heb een neef die kader/CEO van een multinational is in de IT. Vlotjes 15K netto per maand volgens mij, maar die heeft ook de bijpassende levenstijl waar je maandelijks minstens 10K voor nodig hebt.
Hij zal zijn schaapjes al wel op het droge hebben ,maar op zijn 61 is hij nog steeds elke dag naar Brussel aan het pendelen of de wereld aan het rondvliegen.
Die hebben gewoon ook veel € nodig, en dan blijf je uiteindelijk nog steeds een loonslaaf.

Veel loon is ook relatief. Ik heb een neef die kader/CEO van een multinational is in de IT. Vlotjes 15K netto per maand volgens mij, maar die heeft ook de bijpassende levenstijl waar je maandelijks minstens 10K voor nodig hebt.
Hij zal zijn schaapjes al wel op het droge hebben ,maar op zijn 61 is hij nog steeds elke dag naar Brussel aan het pendelen of de wereld aan het rondvliegen.
Die hebben gewoon ook veel € nodig, en dan blijf je uiteindelijk nog steeds een loonslaaf.
Het één volgt het ander he: eerst de centjes, dan de bijpassende levensstijl. Het is niet omdat je veel centjes verdient, dat je persé ook die levensstijl moet aanhouden he...
Dus aan die zijn loon is niets relatief: hij verdient zeer veel en kiest ervoor om meteen veel op te smossen, maar daar zal hij ook geniet van hebben...

Er zijn ook talloze jobs waar je slechts aan kunt geraken na de juiste diploma's, jarenlang hard werken, overuren, te netwerken en een dosis geluk. Fin de carrière bestaan er absoluut "uitbol" jobs aan >5k netto waar je je ervaring deelt, gebruik maakt van je netwerk en een soort van kwaliteitslabel bent voor je organisatie (niet onbelangrijk naar relaties en klanten toe).

Ik heb het hier over profielen die tijdens hun carrière bij de top van België hoorden in hun respectievelijk domein. Die zet je niet zomaar bij het groot vuil, maar die koester je en probeer je in de organisatie te houden tot aan hun pensioen.

Deze jobs zijn uiteraard niet op jobat of zelfs op hun site te vinden. Dat is allemaal via via en dus daarom het grote belang van een netwerk op te bouwen. Op dat niveau hebben de goede executive headhunters ook wel een shortlist met namen die in aanmerking komen.

Haalbaar in de farmaceutische sector hoor. Chemie, petrochemie allicht ook…
Voor een 38uren job 9to5 zonder meer?
Misschien als je op een bepaald niveau zit waar je inderdaad een uitbol job hebt. Maar tel de uren eens die je hebt moeten doen om tot dat niveau te geraken.

Terug
Bovenaan