Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Je merkt dat mensen die het volledige remgeld moeten betalen, wel hun euro 3 keer omdraaien eer ze hem uitgeven bij de dokter.
Ik denk vooral dat we in belgie met een heel laagdrempelig systeem zitten.
Een bezoek aan de huisarts kost u ergens tussen de 6 euro en 1 euro indien verhoogde tegemoetkoming. (Dit kan ook 0 worden.)
Mensen die moeten nadenken over 6 euro wanneer het op hun eigen gezondheid aankomt, maar niet in aanmerking komen voor verhoogde tegemoetkoming lijken mij eerder zeldzaam.

Heel spijtig dat er eigenlijk teveel advocaten zijn, want het beperkt degene die er zijn om ervaring op te doen. Het beroep van advocaat wordt ook gewoon vaak té schoon voorgesteld in series en films met een overaanbod tot gevolg.
Maar is het wel zo problematisch? Als je "maar" 6u per dag kunt factureren en het uurtarief varieert tussen 100 en 200+ euro, dan kun je de kinderen toch nog eten geven denk ik?

Moeten we u medelijden hebben met advocaten?

Een dutsje vangt 10k per maand en hier en daar 50 Eurotjes zwarte als wisselgeld... valt wel mee denk ik.

Met de gemiddelde advocaat moeten we helaas medelijden hebben. De grote hoop verdient echt niet zoveel. Maar ze lopen wel in pak rond..
Series als suits doen vele jongeren dromen natuurlijk. Daarnaast kan je met goed vanbuiten leren een rechtenopleiding redelijk vlot succesvol afronden.

Een dutsje vangt 10k per maand en hier en daar 50 Eurotjes zwarte als wisselgeld... valt wel mee denk ik.

Medelijden? Nee hoor. Er werd hier geopperd dat advocaten standaard schoon geld verdienen en dat blijkt gewoon niet uit de cijfers, noch uit wat velen in de sector rapporteren. Maar het is inderdaad nog altijd de perceptie van de buitenwereld dat een advocaat het wel "gemaakt" zal hebben. Dat een deel heel goed verdient, staat buiten kijf en lijkt mij logisch.

Trouwens, als men al 10k omzet per maand draait, dient men:

- net zoals elke onderneming kosten te dragen. Lidmaatschap balie, kantoor, verplaatsingen, opleidingen, ... Dat zijn geen kleine bedragen op jaarbasis.
- gemiddeld is er redelijk wat ondersteunend personeel tewerkgesteld. Die kosten ook geld. Zie pg 5 van de benchmark hierboven. Wil men het allemaal alleen doen draaien, komen de meesten er vrees ik niet met pakweg 50-60u per week voor die 10k+/maand.
- iedereen die geen partner is of niet solo werkt, kan naar die omzet fluiten en krijgt gewoon zijn loonpakket. Ze zitten in het systeem van hun werkgever en dragen zelf de kosten niet, maar de financiële meerwaarde (of minwaarde...) zien ze dus ook niet verschijnen.

Los daarvan is het geen evidentie om die omzet te draaien, vnl als solo zoals er nogal wat rondlopen. Die jagen op elkaars klanten en beloven ze vervolgens onrealistische resultaten. Er komt flink wat bij kijken en in al dat soorten zaken steekt men veel - onbetaalde - tijd. Dan ben ik er vrij gerust in dat een relatief goedkope freelance consultant die 10k bruto verdient een héél pak meer overhoudt na aftrek van alle kosten en ook niet zoveel uren moet presteren.

En ja, er zal zoals in quasi elke beroepstak in België wel her en der gefoefel zijn met zwart geld. Maar de meeste advocaten worden naast particuluren betaald door verzekeraars, bedrijven en de overheid. Louche particulieren en bedrijven die je daarover kan aanspreken zullen er natuurlijk altijd zijn. Maar om dat nu als argument te gebruiken om aan te tonen dat een advocaat wel niet slecht zal verdienen? Hearsay.

Kijk, het merendeel mag niet klagen en heeft naar wat ik vermoed een redelijk loon. Maar vergeet ook niet dat er sprake is van survivorship bias. Een enorm groot deel van de advocaten haakt vroeg of laat gewoon af omdat het niet rendabel genoeg is. En dat worden er, door de enorme populariteit van de studierichting rechten én de advocatuur, steeds meer. In die zin is het ook een evolutie van de laatste 10-20 jaar. Er zijn er dus veel die niet veel verdienen, maar wellicht nog meer die het al lang opgegeven hebben. In die zin hoeft pakweg een arts in België minder te vrezen.

Laatst bewerkt:

Zeker niet, maar het zet alles toch eens mooi in perspectief.

Dan verdienen de schijnzelfstandige IT consultants anno 2021 toch veel gemakkelijker schoon geld imo :).

Gisteren was ik op een werf en er was een man die enkel maar isolatiewerken deed van hellende daken. Dus van die piekewol tussen spanten steken en nadien een dampscherm plaatsen. Lijkt me een low-investment/ high return job. Ik zou het nooit willen doen, ik kreeg al jeuk van 1 rol vast te nemen. Past ook in het rijtje: elastische voegwerken.

En dan nog extra cashen via fiscale constructies rond auteursrecht...

Ex-WG keerde zichzelf elk jaar 50K netto uit via zo'n constructie. Rechtstreeks op de privérekening. (Dus bovenop de royale fees v/d managementvennootschap.) De ironie is dat de meeste omzet daar uit overheidssubsidies kwam. :tongue:

Bon, speciaal account aangemaakt omdat ik deze berichten zag. Maar wat ik zal zeggen en aantonen, geldt in feite voor vele sectoren: Lang niet iedereen verdient ferm geld. Schijn bedriegt inderdaad. De advocatuur is zo'n typisch geval maar dat geldt eigenlijk voor velen.

Hierbij pdf file met benchmark voor 2020 voor de advocatuur: https://wetransfer.com/downloads/76...eed53f061796e1dd36f2715a20210427094400/bad56e

Hoop dat deze voor iedereen downloadbaar is.

Ik ga hier niet alle relevante cijfers aanhalen maar zoals op pagina 15 te lezen valt:

"Meer dan de helft van de respondenten geeft aan gemiddeld
minder dan 6 uur per dag gefactureerd te hebben in 2019,
waarbij de facturatie van 4 à 5 uur het meeste voorkomt
(zie figuur 12)."

Blijkbaar denken velen dat alle vrije beroepers en zelfstandigen gewoon 8uur per dag kunnen factureren, 50 weken per jaar... Was het maar waar!

Hier stukje uit een bevraging door de balie van Gent:

"
Financiële impact pandemie
Voor 18,7% is de terugval van het aantal opdrachten werkelijk problematisch.
13% gewaagt van een halvering, en toch nog 5,7% van een decimering.
Liefst 28% van de leden verwacht een terugval van de inkomsten met meer dan 20%.
Daarentegen stelt 90% formeel géén beroep meer te zullen doen op énige steunmaatregel.
Dit bevestigt dat ook de advocatuur financieel ernstig onder druk staat ingevolge de pandemie.
De advocatuur als beroepskeuze
Schokkende vaststelling is dat slechts 54,5% aangeeft zijn/haar toekomst in de advocatuur niet in vraag te stellen. Liefst 45,5% heeft daar dus ernstige twijfels bij."

Komt daar nog eens bij dat men als beginnend advocaat 3 jaar stage mag lopen bij een stagemeester. Zoek de brutolonen maar eens op...

Het zijn inderdaad de experten met zeer specifieke en unieke kennis die de grote dossiers kunnen binnenrijven en daarmee ferm meer verdienen dan de gemiddelde advocaat. De rest vecht echter om de onozelste dossierkes en kan lang geen volle werkdag factureren aan klanten. In België is de verloning trouwens heel braaf als je dat vergelijkt met veel andere landen. De meesten zouden een pak meer kunnen verdienen in pakweg Nederland, laat staan in een Angelsaksisch land. Efkes verhuizen zit er door de andere wetgevingen en netwerken veelal uiteraard niet in.

Ik zit zelf niet in de sector maar sta dichtbij iemand die zelf al jaren een solo-kantoor runt. Doet louter "freelance" beroep op advocaten in bepaalde streken om naar rechtbanken te gaan etc voor dossiers waarin hij zelf besluiten heeft opgemaakt. Die persoon verdient heel schoon geld, maar dat is een kleine fractie in België. Op vlak van zijn kennisgebied ook één van de weinige experten in Vlaanderen. Na uitbetaling van een ferm jaarloon krijgt ge dan zoiets richting fin de carrière:

Zeldzaam.

Zoals in elke sector is het inderdaad zo dat er wat foefelaars tussen zitten. Nodeloos lange besluiten maken om stevig te facturen terwijl ze gewoon hele hopen tekst overnemen van vorige dossiers, expertises bijwonen waar men niets te zoeken heeft en voor aanrekenen, ... Zoiets krijg je nooit volledig uit een systeem. Wees blij dat een advocaat in België geen 10% of meer van iemand's schadevergoeding kan eisen als het om miljoenen gaat, om maar iets te zeggen. Voor écht grote dossiers waar een uitzonderlijk resultaat bekomen wordt, kan men aan verzekeraars bijvoorbeeld wel al eens een minimaal percentage vragen, maar daar doet men ook vaak erg moeilijk over.

Kunnen we in het algemeen de antwoorden in deze thread wat met cijfermateriaal beginnen staven aub? Zoveel nattevingerwerk hier soms... No offense. Dik verdienen in België = eerst keihard werken en hopen dat ge op een goeie wei belandt.
Het screenshot van het eigen vermogen is nogal nietszeggend natuurlijk, zonder de volledige historiek te weten: kapitaalsvermindernigen, dividenden, bezoldiging, aanvullende pensioenopbouw.
Advocaat moet zowat het vrij beroep zijn met de grootste "loonspanning". Je hebt er bij die 150-250k netto per maand binnenharken en je hebt er bij die al blij als ze 1500 € netto/maand overhouden. De de groep die zo tussen de 7000 € netto en pakweg 25.000 € netto/maand verdient echt wel groter dan je zou denken, hoor. Dat zijn zeker geen uitzonderingen...

Laatst bewerkt:
Welja, zoals gezegd zit er bij die 175k in stijging EV een mooi loon (circa 10k brut/maand, maar ik zou het moeten navragen) en maximale pensioentoezeggingen in IPT, VAPZ edm. Laten we stellen dat het gemiddeld jaar resulteert in 200-300k netto in de laatste 10-15 jaar. Ik geef bewust geen volledige boekhouding ikv privacy.

Zo'n bedragen zijn zeldzaam/een uitzondering in de zin dat 95%+ van de advocaten in België daar nooit aan komen. Ja, er zijn vennoten en zelf solo advocaten die (een pak) meer verdienen, maar dat is écht zeldzaam. Dat was mijn hele punt: Advocatuur wordt over één kam geschoren als dik betaald, maar de realiteit valt tegen. Als we over gemiddelden spreken, horen ze als groep niet per sé thuis in deze topic.

Ik weet niet wat de absolute top anno 2021 exact verdient, maar dit artikel van 2012 uit De Tijd geeft extra duiding:

"Uit de jaarrekeningen van advocatenkantoren valt af te leiden dat het grote geld zeker niet met strafrecht te verdienen valt. Zo mag Jef Vermassen als BV dan wel hoge toppen scheren, in het advocatenwereldje is de bvba Jef Vermassen een kleine garnaal. Als we kijken naar de toegevoegde waarde staat het kantoor van Vermassen (Advocatenkantoor Jef Vermassen bvba) op een verre 592ste plaats in de sector van de ‘advocatenkantoren, juridische dienstverlening en notarissen’. Qua omzet is dat zelfs nummer 659 op de ranglijst. Het kantoor, dat eind 2010 acht werknemers telde, boekte over het boekjaar 2010 een nettowinst van 100.294 euro. In 2009 was dat 103.101 euro. Ter vergelijking: een fiscaal topadvocaat haalde in 2010 met zijn eigen kantoor, goed voor de 68ste plaats in de sector, een resultaat van 1,7 miljoen euro."

Ja dus, er zijn er die 150-250k/maand en meer "binnenharken" maar dat is natuurlijk absolute top. 100% gelijk dus wel mbt die grote loonspanning. Echt absurd...

Het probleem is dat jouw vork van 7.000 tot 25.000 euro eigenlijk te groot is. Ik spreek niet tegen dat een aanzienlijk deel (5%? 10%?) van de advocaten in België minstens 7k netto per maand verdienen. Ik ken de exacte cijfers natuurlijk niet maar dat lijkt mij aannemelijk. En als dat zo is, is dat inderdaad niet zo uitzonderlijk te noemen. Maar zoals gezegd tracht ik voor deze topic toch te kijken naar de gemiddelde realiteit. En de gemiddelde realiteit is dat de meeste advocaten niet schoon verdienen, laat staan buitengewoon.

Wanneer we spreken over 20-25k netto/maand, zitten we trouwens met een veel kleinere groep. In absolute cijfers misschien nog altijd honderden in heel België. Maar relatief gezien een kleine groep. In België zijn er tenslotte > 10.000 advocaten. Ik zou mijn kansen er niet op wagen als het je te doen is om "schoon geld" verdienen. Neem ook nog eens in rekening dat vele advocaten er gewoon de brui aan geven voor ze oud genoeg zijn om zo'n verloning te scoren en dat mag je toch gerust de woorden zeldzaam en uitzondering in de mond nemen imo.
Minstens 20 tot 25k netto per maand (all in dus ook VAPZ, IPT, bedrijfswagen, interesten rekening courant, huur die vennootschap betaalt aan privé pand en nog eventuele andere fiscale optimalisaties) denk ik dat ongeveer een 10% van de advocaten zal verdienen... Neem alle partners van een iet of wat deftig middelgroot-groot kantoor en zo zijn er wel heel wat. Ook "dorpsadvocaten" die goed te doen hebben kunnen hier aan geraken... Idem voor kleine kantoren waarbij er enkel partners zijn. Heel misschien ook wat counsels van topkantoren, maar dat zal toch eerder richting 10-15k netto zijn.

Tussen 5k en 20k netto (wederom all in) denk ik toch dat minstens een 20-25% van de advocaten zal verdienen hoor... Hell, ik denk dat je quasi geen advocaten boven de 40 zal vinden die minder dan 5k netto verdienen... Want dan ga ik er van uit dat je al lang uit de advocatuur bent gestapt, vermits je work/life dan in de privé beter kan vinden.

Minstens 20 tot 25k netto per maand (all in dus ook VAPZ, IPT, bedrijfswagen, interesten rekening courant, huur die vennootschap betaalt aan privé pand en nog eventuele andere fiscale optimalisaties) denk ik dat ongeveer een 10% van de advocaten zal verdienen... Neem alle partners van een iet of wat deftig middelgroot-groot kantoor en zo zijn er wel heel wat. Ook "dorpsadvocaten" die goed te doen hebben kunnen hier aan geraken... Idem voor kleine kantoren waarbij er enkel partners zijn. Heel misschien ook wat counsels van topkantoren, maar dat zal toch eerder richting 10-15k netto zijn.

Tussen 5k en 20k netto (wederom all in) denk ik toch dat minstens een 20-25% van de advocaten zal verdienen hoor... Hell, ik denk dat je quasi geen advocaten boven de 40 zal vinden die minder dan 5k netto verdienen... Want dan ga ik er van uit dat je al lang uit de advocatuur bent gestapt, vermits je work/life dan in de privé beter kan vinden.
En dat weet jij, hoe juist?

Ik ken verschillende advocaten van in de 50 die geen 4k netto hebben. Ze zullen al ferm mogen scharten om met alle extra's aan 5k te komen, net zoals vele professionals trouwens.

En niets mis mee, zelf met die 5k verdien je gewoon goed. En iemand die iets anders denkt moet eens wat meer buiten komen. :)

Swat, werd hier gestaafd met artikels en benchmark maar mensen blijven er maar het hunne van denken. Ga dan zelf voor zo'n beroep zou ik zeggen. Het gemiddelde valt ferm tegen.

En succes om dik 1000 advocaten te vinden in België die netto 25k in de maand halen. Dat gaat om ver een half miljoen omzet per jaar. Dit is Nederland of Duitsland niet.

En anders moet je zelf maar eens met wat data komen. No offense!

En dat weet jij, hoe juist?

Ik ken verschillende advocaten van in de 50 die geen 4k netto hebben. Ze zullen al ferm mogen scharten om met alle extra's aan 5k te komen, net zoals vele professionals trouwens.

En niets mis mee, zelf met die 5k verdien je gewoon goed. En iemand die iets anders denkt moet eens wat meer buiten komen. :)

Swat, werd hier gestaafd met artikels en benchmark maar mensen blijven er maar het hunne van denken. Ga dan zelf voor zo'n beroep zou ik zeggen. Het gemiddelde valt ferm tegen.

En succes om dik 1000 advocaten te vinden in België die netto 25k in de maand halen. Dat gaat om ver een half miljoen omzet per jaar. Dit is Nederland of Duitsland niet.

En anders moet je zelf maar eens met wat data komen. No offense!
En ik ken er verschillende ( al dan niet via hun jaarrekeningen 😀) die minstens 5k netto hebben. My guess is dus as good as yours. Er zijn gewoon geen exacte loonsgegevens beschikbaar omdat zeer veel advocaten die iet of wat verdienen een eigen vennootschap hebben en vermits de gepubliceerde jaarrekeningen niet alle gegevens bevatten, kan je ook geen perfecte inschatting van de totale inkomsten maken ( bvb VAPZ/IPT premies, VAA zaakvoerder, brutobezoldiging, interesten RC, huur die vennootschap aan bedrijfsleider betaalt etc). De inkomsten kunnen uiteraard ook fluctueren van jaar tot jaar.
Misschien dat 1000 met minstens 25k wat overdreven, maar ik zou er toch niet stom van staan als er pakweg 1000 tussen de 10 en 20k netto zitten en 500 minstens 20k. Rekening houdend met alle voordelen he...

Een associate met een 7tal jaar ervaring bij een iet of wat deftig Brussels kantoor zal al snel aan 5k netto all in zitten hoor...

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan