Wie of wat verdient er nog schoon geld?

Wat is schoon geld voor iemand die net afstudeert? Ik mag volgende maand aan de slag als account manager voor een wetenschappelijk bedrijf (ik heb een bachelor laboratoriumtechnologie). Ik moet nog mijn contract ontvangen maar ik weet al dat het jaar salaris boven de 40k ligt (+ 25% bonus) en bedrijfswagen. Ik weet dat dat voor een bachelor (zeker een "laborant") wel hoog is, maar ik weet niet hoe dat verhoud met fresh graduates in andere sectoren.
Dat lijkt mij 3k bruto te zijn + bedrijfswagen, niet ?

40.000/13.3 (eindejaar en vakantiegeld ?). Dat lijkt mij serieus goed betaald ja, zelfs in verhouding tot burgerlijk ingenieurs.

Dat lijkt mij 3k bruto te zijn + bedrijfswagen, niet ?

40.000/13.3 (eindejaar en vakantiegeld ?). Dat lijkt mij serieus goed betaald ja, zelfs in verhouding tot burgerlijk ingenieurs.
Ja zal rond de 3k zijn. Weet niet hoe ver het boven de 40k zal zitten, maar de sales manager had dit gewoon aan de telefoon vermeld omdat hij wist dat ik al een ander aanbod van 38k had. Zal volgende week mijn contract krijgen.

En ik denk dat je moet delen door 13.92, niet? :p
Eerlijk, ik weet het niet meer, daarom dat ik het vraagteken erbij zetten :p.

Maar dan is het 2873,56€. Wat nog aan de hoge kant is lijkt mij (rekening houdende dat de big 4 aan 2100€ bruto zit met plethora aan extralegale voordelen). Maar ik volg het allemaal niet meer zo...

Eerlijk, ik weet het niet meer, daarom dat ik het vraagteken erbij zetten :p.

Maar dan is het 2873,56€. Wat nog aan de hoge kant is lijkt mij (rekening houdende dat de big 4 aan 2100€ bruto zit met plethora aan extralegale voordelen). Maar ik volg het allemaal niet meer zo...
Het zal alleszins een stuk meer zijn dan mijn collega-studenten die in het labo zullen werken :)

Welke profielen lopen er eigenlijk rond binnen een labo? Laboranten zoals jou + klinisch biologen, of nog anderen?
Op mijn stageplaats (academisch) is dat een hierarchie. Je hebt de laagste trap (zoals mij); de technologen (bachelors of masters biomedische wetenschappen), dan PhD's en dan Post-Docs. Vandaar dat ik dus ook buiten het labo een functie ben gaan zoeken, met name in de sales.

Op mijn stageplaats (academisch) is dat een hierarchie. Je hebt de laagste trap (zoals mij); de technologen (bachelors of masters biomedische wetenschappen), dan PhD's en dan Post-Docs. Vandaar dat ik dus ook buiten het labo een functie ben gaan zoeken, met name in de sales.
Thanks! Lijkt me idd een goeie keuze :p

Advocaten.

Het is een sector die ik totaal niet ken, maar ik snap de berichten soms niet van "helft van advocaten werkt onder minimumloon".

Elke advocaat hier in de buurt (gewone standaard advocaten, totaal geen toppers) vraagt €100/uur voor de gewone zaken. En dit is puur het uurloon, alles qua brieven, verplaatsingen en kopies etc rekenen ze nog per stuk erbij aan. Dat voor m.i. eenvoudige zaken zoals eindscheidingen, contracten, huurgeschillen, onbetaalde facturen etc. Dit moet toch routine zijn op den duur die je met verstand op nul kan doen?
En bv. een verplaatsing naar de rechtbank rekenen ze aan meerdere klanten aan, zei @cege onlangs nog in dit topic. Ik wil ook wel aan 300-400-500 euro per uur naar de rechtbank rijden :music:

Ik ben erg benieuwd naar de input van iemand die er meer over kent!

Een groot deel betaald in envelopkes?

Wat ik me soms ook afvraag:
Verdachten van zware crimaliteit kunnen vaak de beste advocaten betalen terwijl ze officieel een laag inkomen hebben.
Geen idee hoe dat dan geregeld wordt.
Puur uit menslievendheid zullen ze hen ook niet vertegenwoordigen... :p

Een groot deel betaald in envelopkes?

Wat ik me soms ook afvraag:
Verdachten van zware crimaliteit kunnen vaak de beste advocaten betalen terwijl ze officieel een laag inkomen hebben.
Geen idee hoe dat dan geregeld wordt.
Puur uit menslievendheid zullen ze hen ook niet vertegenwoordigen... :p

Echte "topzaken" zijn vaak goeie marketing voor advocaten. Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat ze daarom vaak erg goedkoop zo'n opdrachten aannemen :p

Vraag het eens aan advocaat pol vandemeulebroucke.

Of aan enkele opgepakte advocaten bij Operatie Sky.

Wie bij de hond slaapt krijgt zijn vlooien of zoiets.

Laatst bewerkt:
Advocaten.

Het is een sector die ik totaal niet ken, maar ik snap de berichten soms niet van "helft van advocaten werkt onder minimumloon".

Elke advocaat hier in de buurt (gewone standaard advocaten, totaal geen toppers) vraagt €100/uur voor de gewone zaken. En dit is puur het uurloon, alles qua brieven, verplaatsingen en kopies etc rekenen ze nog per stuk erbij aan. Dat voor m.i. eenvoudige zaken zoals eindscheidingen, contracten, huurgeschillen, onbetaalde facturen etc. Dit moet toch routine zijn op den duur die je met verstand op nul kan doen?
En bv. een verplaatsing naar de rechtbank rekenen ze aan meerdere klanten aan, zei @cege onlangs nog in dit topic. Ik wil ook wel aan 300-400-500 euro per uur naar de rechtbank rijden :music:

Maar als het klopt, zie ik ook het probleem niet zo. Indien je niet rond kunt komen als advocaat, dan moet je maar iets anders gaan doen. Het is niet dat die mensen geen andere mogelijkheden hebben?
Dit is juist wenselijke marktwerking lijkt me.

Klopt, iets wat bij dokters/notarissen/... bijvoorbeeld niet het geval is door de marktverstorende numerus clausus.

Maar als het klopt, zie ik ook het probleem niet zo. Indien je niet rond kunt komen als advocaat, dan moet je maar iets anders gaan doen.
Ik zeg niet dat er een probleem is. Maar ik snap niet dat ze allemaal zo'n hoog uurtarief vragen. Want als je niet genoeg klanten hebt, kan je ook je uurtarief verlagen? Zo werkt het in elke andere sector?

Advocaten.

Als advocaat-stagiar begin je doorgaans aan een laag loon (1500 netto). Dan heb je ook nog veel uitgaven in die periode zoals een toga, auto, werklaptop, etc. en moet je ook nog tijd steken in bijscholing en pro deo.
Die eerste jaren zijn dus al zeker geen lucratieve periode

Na de stage is het voor velen niet evident om financieel de stap te zetten naar volledige zelfstandigheid (het helpt niet dat je net een paar jaar quasi niets hebt kunnen sparen), en een deftig klantenbestand uitbouwen is sowieso moeilijk wegens oververzadiging van de markt.

Om die reden blijven veel advocaten plakken bij de gevestigde waarden in de advocatuur om meer zekerheid te hebben. Daardoor kunnen de patrons meer werk aannemen en dit delegeren, en goed hun brood verdienen. (De kosten die je opnoemt vloeien voor een groot deel door naar het kantoor bijvoorbeeld)
Daar tegen opboksen als net begonnen zelfstandige is moeilijk, er zal veel werk en geld in kruipen vooraleer je echt gelanceerd bent.

Juridisch eenvoudige zaken zijn nog altijd veel werk wegens gans de papiermolen die erbij komt kijken. Je staat ook niet altijd aan de kant van de partij die de wet/rechtsleer aan zijn kant heeft, een minderheidsstelling innnemen en bepleiten is ook in "eenvoudige" zaken lastig.

Laatst bewerkt:
En 100 euro per uur is dan nog niet bijzonder veel.

Binnen België is dat niet abnormaal laag, maar i.v.m. onze buurlanden is dat echt een habbekrats.

Met het verschil dat pakweg een neuroloog enkel en alleen opgeleid is om neuroloog te zijn en daar minstens 11 jaar van zijn leven heeft ingestoken. Dan mag er wel een vorm van zekerheid zijn dat ze daarna effectief dat beroep kunnen uitoefenen vind ik.
Zonder numerus clausus zullen er net meer de mogelijkheid hebben om het beroep uitoefenen.

Als advocaat-stagiar begin je doorgaans aan een laag loon (1500 netto). Dan heb je ook nog veel uitgaven in die periode zoals een toga, auto, werklaptop, etc. en moet je ook nog tijd steken in bijscholing en pro deo.
Die eerste jaren zijn dus al zeker geen lucratieve periode
Pro deo-vergoeding komt dan bovenop die 1.500€ netto?

Maar dat waren vaste schermgezichten/(sport)nieuwsankers.
Kobe Ilsen is geen vast schermgezicht, dat gaat nu en dan om een programma, maar ik denk dat vele programma's zelf geen in-house productie zijn. Ik stel mij de vraag wat een nieuwslezer verdient bij VTM,VRT?
Ik weet via via dat Stef Wauters ietd van een 600k per jaar krijgt...

Terug
Bovenaan