Wallfish
Member
Toch weer een raar verhaal. Ik kan het artikel niet lezen maar aan de geciteerde stukken te zien verloor ze geld op minstens 3 verschillende momenten met maanden daartussen. Hoe kan het dat er tussendoor geen maatregelen zijn gebeurd om dit te vermijden?Weer zo een geval dat je denkt... Kan de persoon hieraan iets doen?
Sofie verloor 148.000 euro door phishing: “Ik heb heel diep gezeten”
Ik kopieer even de relevante stukken.
Dus hier zou het een geval zijn van het 'kopieren' van een itsme account? Wat dan aantoont dat Itsme ook niet zonder fout is en hoe verdedig je jezelf tegen zo een aanval. De manier waarop de itsme gecloned is is niet verduidelijkt in het artikel.
Itsme komt vanuit Belgian Mobile ID, een consortium van vier Belgische grootbanken: Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC, en drie telecommunicatiebedrijven: Orange Belgium, Proximus en Telenet.
Als er een vermoeden is dat haar itsme gecloned werd (als dat uberhaupt mogelijk is), dan moet er toch ook een methode zijn om dat account volledig te resetten?
Overklaarbare transacties die vanzelf weer verdwenen - de bank moet toch weten dat dat een testmethode is van scammers? Zo 1x een transactie die terug verdwijnt van een binnenlandse rekening, ok maar toch niet meermaals van een afrikaanse (ga ik van uit)?
Waarom worden overschrijvingen van 100k+ zomaar toegelaten?
Waarom worden overschrijvingen van privé personen naar Afrika zomaar toegelaten? Normaal moet je toch zelf je rekening openzetten voor verrichtingen buiten Europa.
Waarom in godsnaam zet men heel Afrika niet op een blacklist voor deze persoon na de 1e scam en zeker de 2e scam naar Afrika?!
Toen ik een dik jaar geleden een groot bedrag (maar minder dan 100k) wou overschrijven naar Amerika moest ik toch een aantal verschillende telefoons met de bank plegen en mijn identiteit op verschillende manieren bewijzen, en codes doorgeven gegenereerd door zo'n bakje van de bank waar je je kaart in steekt.
Maar in dit geval kon men deze beveiligingen allemaal omzeilen? Hoe? Dat men haar persoonlijke info had, ok. Maar dan moet men toch o.a. nog steeds naar de bank bellen voor overschrijvingen van zulke bedragen toe te laten. En ik veronderstel dat de gemiddelde afrikaanse scammer geen Nederlands kan. Als die daar in gebrekkig Engels antwoord met afrikaans accent en mogelijks een mannenstem moeten er toch alarmbellen afgaan. En die codes die dat bakje van de bank genereerd kan men toch ook niet vervalsen, tenzij die afrikanen een kopie van zowel het bakje als de kaart in handen hadden. En haar pincode wisten.
Dus ofwel werden ál die beveiligingen omzeilt, ofwel waren die beveiligingen niet actief. Wat toch ook serieuze vragen doet oprijzen.
Dat het voor bedrijven niet simpel is om fraude te detecteren begrijp ik. Maar privé personen die plots duizenden euro's overschrijven naar buitenlandse rekeningen? Direct bevriezen, verificatie eisen, en laat de transactie pas doorgaan 5 dagen ofzo na succesvolle verificatie.
Instant overschrijvingen is allemaal wel leuk, maar dat hoeft niet voor zulke bedragen en niet voor overschrijvingen naar het buitenland en dan zeker niet naar buiten Europa.