Wie is verantwoordelijk bij phishing en moeten banken meer doen?

Weet iemand of er significante verschillen zijn in slachtoffers tussen verschillende banken?

Maar idd, tegenwoordig kan zowat iedereen eens prijs hebben - berichten, websites .. alles ziet er gewoon véél beter uit.

m.b.t. bedragen: vader van een vriend van me was leverancier (met personeel) van stookolie - voor die mannen is/was 100k drinkgeld hoor.

Weet iemand of er significante verschillen zijn in slachtoffers tussen verschillende banken?

Maar idd, tegenwoordig kan zowat iedereen eens prijs hebben - berichten, websites .. alles ziet er gewoon véél beter uit.

m.b.t. bedragen: vader van een vriend van me was leverancier (met personeel) van stookolie - voor die mannen is/was 100k drinkgeld hoor.

Bij Argenta had ik nu recent voor dat je nog een extra MF stap kreeg via een GSM-nummer (maar houdt dat alles tegen...?)
Keytrade is puur smartphone maar daar krijg ik altijd een mail bij een overschrijving boven de XXXX euro

In se zou het beter zijn dat je je spaarrekening steekt bij een andere bank dan je zichtrekening. Want dan moet je al 2 keer een MFA doen voordat je het kwijt bent (Ik kan enkel overschrijven van mijn spaarrekening naar een zichtrekening die al eens gestort heeft op die spaarrekening.)

Ik ging zeggen Revolut maar dat is een rekening enkel gericht op mensen met digitale ervaring gezien het puur smartphone is. Als ik de Revolut zet naar een andere smartphone, moet ik telkens mijn identiteitskaart inscannen en een selfie maken. Maar zelfs met dat kan je een bejaarde mee inluizen.

In se zouden banken eigenlijk kunnen werken op zijn "crypto". Cold wallet en hot wallet.
Eentje die werkt met vertraging waar alles staat boven de XXXX euro en eentje waarmee je direct kan betalen met een bedrag tot XXX euro.

Er is bij mijn weten niets van cijfers publiek beschikbaar i.v.m. phishing. Iedereen gaat af op verhalen van horen zeggen of van in de (riool-)gazetten. En overal ontbreekt er zoveel informatie dat je niet eens kunt zeggen hoe ze nu juist hun geld kwijt geraakt zijn. En dat zou in mijn ogen interessanter zijn om te bekijken.

Zoals in het andere topic al aangehaald bij het laatste voorbeeld daar:
Volgens wat gratis te lezen is, is het "de dader kreeg toegang tot de rekeningen door de telefoon van de man te hacken tijdens een oproep"; maar achter de paywall staat dan dit:
Vervolgens kreeg Louis een link via WhatsApp gestuurd. Daar liep het fout. “Ik moest via die link een app openen zodat de man toegang kon krijgen. Dit lukte eerst niet, waardoor hij bijzonder kwaad werd. Uiteindelijk deed ik wat de man vroeg, maar toen er een vreemd symbool op mijn telefoon verscheen, raakte ik in paniek”
Terwijl dat al veel zegt, weet je nog altijd niet genoeg met wat er nu uiteindelijk wel gedeeld wordt. Idem met andere voorbeelden in dat topic (en ook hier) van verhalen die met haken en ogen aan elkaar hangen en waar je weet dat er aantal cruciale details gewoon weggelaten worden.

Ik ga mijn vraag hier stellen.

Om beter beschermd te zijn tegen phishing, denken we er thuis aan om bij een aparte bank een zichtrekening te openen voor internetaankopen.

De vrouw maakt zich bij elke internetbetaling zorgen en ik denk dat dat de enige oplossing is om haar gerust te stellen.

Ik heb de thread nog niet doorgenomen maar zijn er nog mensen die een aparte zichtrekening hebben los van hun vaste zichtrekening die gekoppeld is aan spaarrekeningen?

Om beter beschermd te zijn tegen phishing, denken we er thuis aan om bij een aparte bank een zichtrekening te openen voor internetaankopen.

De vrouw maakt zich bij elke internetbetaling zorgen en ik denk dat dat de enige oplossing is om haar gerust te stellen.

Ik heb de thread nog niet doorgenomen maar zijn er nog mensen die een aparte zichtrekening hebben los van hun vaste zichtrekening die gekoppeld is aan spaarrekeningen?
Hoe gaat dat je tegen phishing beschermen? Een online aankoop is zo goed als nooit hoe ze toegang krijgen tot je rekening...

Los daarvan: ja, ik heb dat. Maar voor een andere reden. Ik heb een aparte zichtrekening met een beperkt bedrag op die ik op reis gebruik (en mijn "hoofd" kaart gewoon thuis laat). Vroeger ook nog een credit card daarvoor maar die opgezegd toen het betalend werd. In het verleden heb ik ook nog een prepaid creditcard gehad; maar ook dat was voor op reis.

Als je het echt wilt, kijk eens in het gratis banken topic voor inspiratie welke bank/welk product te kiezen. Maar ik zie voor deze usecase geen meerwaarde. Mogelijks zelfs een vals veiligheidsgevoel want dan ga je een poging tot phishing voor je hoofd rekening misschien sneller missen omdat je denkt dat je die toch nergens online gebruikt.

Hoe gaat dat je tegen phishing beschermen? Een online aankoop is zo goed als nooit hoe ze toegang krijgen tot je rekening...

Los daarvan: ja, ik heb dat. Maar voor een andere reden. Ik heb een aparte zichtrekening met een beperkt bedrag op die ik op reis gebruik (en mijn "hoofd" kaart gewoon thuis laat). Vroeger ook nog een credit card daarvoor maar die opgezegd toen het betalend werd. In het verleden heb ik ook nog een prepaid creditcard gehad; maar ook dat was voor op reis.

Als je het echt wilt, kijk eens in het gratis banken topic voor inspiratie welke bank/welk product te kiezen. Maar ik zie voor deze usecase geen meerwaarde. Mogelijks zelfs een vals veiligheidsgevoel want dan ga je een poging tot phishing voor je hoofd rekening misschien sneller missen omdat je denkt dat je die toch nergens online gebruikt.
We wouden ons dochter inschrijven voor een kampje.

De optie om te betalen vereiste bankrekeningnummer, CVC, naam en vervaldatum. De vrouw vertrouwt het niet.

Ik wil iets verkopen via Vinted. De vrouw vertrouwt het niet terwijl ik wel goede ervaringen heb met hun betaalsysteem.

Het is met alles pas op hier en daar.

Ik krijg haar niet uitgelegd dat je moet oppassen bij handelingen met derden op tweedehands/facebook/mails. Bij webshops zelf zou toch niks mis mogen gaan?

Als we een aparte zichtrekening hebben, zou er geen toegang zijn tot de overige rekeningen als ze ons zouden phishen. Ik denk dat dat voor haar de reden is.

Tegen phishingaanvallen niet, maar er zijn ook mensen die plots geld van hun rekening zien gaan zonder dat ze iets gedaan hebben, dus volgens mij via lekken in die sites waar je iets gekocht hebt

Ik heb een Revolut kaart die ik gebruik om op reis alles mee te betalen (owv voordelige wisselkoers) en heb een Beobank kredietkaart voor mijn internetaankopen (owv de 1% cashback). Maar dat beschermt je niet beter tegen phishing of fraude, hiervoor moet je altijd op je hoede zijn. Zolang je je codes niet aan wildvreemden vertelt (zoals het gros van de slachtoffers) moet je imo geen schrik hebben. Als je dat toch gaat doen dan gaan 25 aparte zichtrekeningen je nog weinig beveiliging bieden.

Ik doe dit al jaren.

Ik heb een Belgische hoofdbank waar mijn loon op gestort wordt. Ik heb hier het minimum van een spaarpotje opstaan. Ik gebruik die kaarten ook zo weinig mogelijk. Hier is nu ook wel men Bancontact qr aan gekoppeld.

Daarnaast heb ik Revolut, daar zet ik elke maand geld op over, om de algemene betalingen te doen. Soms willen de handelaars helaas geen Mastercard debit ofzo maar enkel Bancontact.

Verder heb ik nog enkele spaar rekeningen bij wat andere banken, zonder zicht rekeningen en die kunnen enkel naar men hoofdrekening overschrijven.

Tegen phishingaanvallen niet, maar er zijn ook mensen die plots geld van hun rekening zien gaan zonder dat ze iets gedaan hebben, dus volgens mij via lekken in die sites waar je iets gekocht hebt
Die mensen hebben altijd wel iets gedaan hé. Codes doorgegeven, in een subscription trap gelopen, malware geinstalleerd op het toestel,...

Die mensen hebben altijd wel iets gedaan hé. Codes doorgegeven, in een subscription trap gelopen, malware geinstalleerd op het toestel,...
webshops waar je met je creditcard betaald, die dan gehackt worden en je creditcard gegevens stelen kan ook.
Met die gegevens kunnen ze dan in de US bijvoorbeeld Roblox coins ofzo kopen, zonder dat ze u bsnkbsnkje of itsme nodig hebben. In EU gaat dat niet, maar in US hebben ze vaak geen extra authenticatie aan staan.

Nu dat zijn dan wel vaak kleinere bedragen en geen 1000den euro’s

"plots"? "volgens jou"? Ik acht de kans groter dat men toch iets gedaan heeft maar het niet durft toegeven of niet eens beseft heeft.

Maar dan nog; als er zo'n aanval gebeurt, gaat een zichtrekening bij een andere bank je niet beschermen. Idem met transactieaanvallen zoals in het VRT artikel gelinked in de andere thread (shimming in Maldegem, gehackte terminal in Schoten). Die aanvallen gaan nog altijd gebeuren, maar dan gewoon op een andere rekening/creditcard.
En bij zo'n aanval krijgen ze geen toegang tot je rekeningen, dit zijn transacties die gemanipuleerd worden of uitgevoerd worden met gekopieëerde gegevens van een creditcard. Dus dat de rekening bij een andere bank zit dan de "hoofdrekening", gaat geen verschil maken.

Het enige waar het wel bij zou helpen, is dit:
Ik krijg haar niet uitgelegd dat je moet oppassen bij handelingen met derden op tweedehands/facebook/mails.
Maar dat is in mijn ogen geen internetaankoop, dus met dit scenario had ik niet eens rekening gehouden. Wel raar dat je dit niet uitgelegd krijgt aan een persoon die "zich bij elke internetbetaling zorgen maakt" :P

Maar daar zit de fishing-aanval dus niet bij internetaankopen maar bij het contact met derden en handelingen uitvoeren die zij vragen.

"plots"? "volgens jou"? Ik acht de kans groter dat men toch iets gedaan heeft maar het niet durft toegeven of niet eens beseft heeft.

Maar dan nog; als er zo'n aanval gebeurt, gaat een zichtrekening bij een andere bank je niet beschermen. Idem met transactieaanvallen zoals in het VRT artikel gelinked in de andere thread (shimming in Maldegem, gehackte terminal in Schoten). Die aanvallen gaan nog altijd gebeuren, maar dan gewoon op een andere rekening/creditcard.
En bij zo'n aanval krijgen ze geen toegang tot je rekeningen, dit zijn transacties die gemanipuleerd worden of uitgevoerd worden met gekopieëerde gegevens van een creditcard. Dus dat de rekening bij een andere bank zit dan de "hoofdrekening", gaat geen verschil maken.

Het enige waar het wel bij zou helpen, is dit:

Maar dat is in mijn ogen geen internetaankoop, dus met dit scenario had ik niet eens rekening gehouden. Wel raar dat je dit niet uitgelegd krijgt aan een persoon die "zich bij elke internetbetaling zorgen maakt" :p

Maar daar zit de fishing-aanval dus niet bij internetaankopen maar bij het contact met derden en handelingen uitvoeren die zij vragen.
Meestal zijn het aankopen die worden gedaan in bvb Amerika (restaurants e.d.) dus lijkt het me gerust plausibel dat een kredietkaart gekopieerd werd door bvb de data die ooit op PlayStation gelekt werd en veel andere websites.

Onlangs zelfs iemand gehad waarvan ze een lening van 70K gedaan hadden in haar naam met online id diefstal. Ze blijft maar aanmaningen krijgen, hoe die dingen aflopen kom ik jammer genoeg niet veel te weten.

Meestal zijn het aankopen die worden gedaan in bvb Amerika (restaurants e.d.) dus lijkt het me gerust plausibel dat een kredietkaart gekopieerd werd door bvb de data die ooit op PlayStation gelekt werd en veel andere websites.

Onlangs zelfs iemand gehad waarvan ze een lening van 70K gedaan hadden in haar naam met online id diefstal. Ze blijft maar aanmaningen krijgen, hoe die dingen aflopen kom ik jammer genoeg niet veel te weten.
Maar wederom de vraag: hoe gaat een aparte zichtrekening voor onlineaankopen hierbij een verschil maken? Want daar ging het over...

Zelfs als er een kredietkaart aan gekoppeld is (wat de vraag niet was), kunnen dit soort fraudegevallen dan nog steeds op die kaart uitgevoerd worden.
En identiteitsdiefstal staat al helemaal los van de vraag.

Maar wederom de vraag: hoe gaat een aparte zichtrekening voor onlineaankopen hierbij een verschil maken? Want daar ging het over...

Zelfs als er een kredietkaart aan gekoppeld is (wat de vraag niet was), kunnen dit soort fraudegevallen dan nog steeds op die kaart uitgevoerd worden.
En identiteitsdiefstal staat al helemaal los van de vraag.
Als je die rekening (bij een andere bank) enkel gebruikt om een bedrag op te zetten om de aankoop te doen. Dan staat daar nooit geld op en kunnen ee er ook niets mee doen.

Heb vrienden in Frankrijk waar de bank wel verdachte transacties blokkeert, ze hadden goedkope brandstofpellets gekocht in een periode van energiecrisis op een website die later oplichting bleek te zijn. Hun bank heeft uit zichzelf die transactie geblokkeert.
Dus daar beschermen de banken wel beter hun klanten heb ik de indruk.

Kunnen banken meer doen? Ja ik denk het wel, maar waarom zouden ze? They dont care.

Ok, net mijn limiet verhoogd van 2500 naar 3000 euro op de crelan.
Inloggen, QR code scannen, berichtje krijgen met code, code ingeven en daarna nog eens een melding met.. uw daglimiet werd verhoogd. En gaat maar binnen enkele uren in voege.
Hoe doen ze het toch die oplichters??? Zou dat simpel te omzeilen zijn door eens je ingelogd bent je gsm nr te wijzigen?

Hoe doen ze het toch die oplichters???
Afhankelijk van bank tot bank hoe ze de meldingen doen. Net zoals limieten (en procedure om ze te wijzigen) anders zijn van bank tot bank.

Ohja, en uit een eerder artikel dat hier gepost is:
“Ik kreeg daar ’s nachts een melding van”, zegt hij. “Maar als je daar niet op reageert, gaan ze ervan uit dat je dat zelf bent. Maar wie ziet dat nu om 1 uur ’s nachts?”
Ik heb in andere artikels ook al soortgelijke dingen zien staan dat men meldingen niet op tijd ziet (want 'snachts) of zelfs gewoon negeert. Tja...

Ik heb mijn hoofdbank waar maandelijks mijn loon op wordt gestort en de standaard domiciliëring aan gekoppeld zijn (internet, verzekeringen, etc). Daarnaast heb ik bij een andere bank een zichtrekening en spaarrekening met een pre-paid Mastercard. Elke maand schrijf ik na het storten van mijn loon en het betalen van de standaard rekeningen hetzelfde bedrag over naar die andere rekening en dan op de pre-paid kaart gezet. Daar doe ik die maand dan aankopen mee in winkels/online en sommige abo's zoals Spotify zijn hieraan gekoppeld. Was in het begin wel even zoek naar een goed evenwicht van niet te veel of te weinig over te schrijven. Maar na een tijdje heb je wel een goed inzicht daarvoor.

Mocht er dan toch iets mislopen, zij het phishing, database breaches, account hacks, fysiek skimming of wat dan ook, zal ik nooit meer dan het bedrag op die kaart kwijt kunnen zijn.

Op het eind van de maand schrijf ik de "overschot" over naar een aparte spaarrekening, die ik als een soort schaamteloze opdoepot zie. Waar ik dan bv om de zoveel tijd games van koop of andere zaken zonder aan mijn gewone spaarrekening te moeten komen. Is niet altijd zoveel, maar is toch altijd leuk om op het eind van het jaar een potje van 500-800 euro te hebben waar je zonder schuldgevoel mee kan doen wat je wilt.

We wouden ons dochter inschrijven voor een kampje.

De optie om te betalen vereiste bankrekeningnummer, CVC, naam en vervaldatum. De vrouw vertrouwt het niet.

Ik wil iets verkopen via Vinted. De vrouw vertrouwt het niet terwijl ik wel goede ervaringen heb met hun betaalsysteem.

Het is met alles pas op hier en daar.

Ik krijg haar niet uitgelegd dat je moet oppassen bij handelingen met derden op tweedehands/facebook/mails. Bij webshops zelf zou toch niks mis mogen gaan?

Als we een aparte zichtrekening hebben, zou er geen toegang zijn tot de overige rekeningen als ze ons zouden phishen. Ik denk dat dat voor haar de reden is.

Revolut:
virtuele kredietkaart aanmaken -> betaling ermee uitvoeren -> kredietkaart dan weer vernietigen.
Ik doe dat vooral voor "free trials" die toch een CC vereisen zodat ik niet vergeet om te annuleren achteraf of de andere de annulering moelijk maakt.

Maar als de aankoop zelf al oplichting was, dan ben je nog altijd geld kwijt.

Terug
Bovenaan