Tot nader order klopt dat, dat je kan kiezen, ja. Hoewel ik bijvoorbeeld al wel een heel aantal zaken heb gezien waar het Payconiq is (dus code scannen) of cash. Kaart was daar geen optie. Zelfde met QR code menu's etc. Of zaken waar je via QR code moet bestellen. OK, dat is niet "betalen" dan, maar een malafide QR code is snel gemaakt of geplaatst in een maatschappij waar die dingen de norm zijn.
Ja dat kan.
Maar als jij die code scant gebeurt er nog niks. Je scant de code en uw Payconiq of bankapp opent. Waarna je een duidelijk overzicht krijgt hoeveel je overmaakt en naar wie.
Als je dit gecontroleerd hebt dien je dit nog goed te keuren via een code of biometrisch. Dus het kan niet zomaar, er zit daar een laag tussen.
Oké dat je verward bent of snel snel handelt. Maar de verantwoordelijkheid ligt dan volledig bij jou.
Indien we spreken over QR-code voor betalen. In veel gevallen is zo een QR-code een doorverwijzing naar een menukaart waar je zaken in je wagentje doet, uw wagentje doorstuurt en verder niks. Betalen doe je achteraf aan de ober als je de rekening vraagt.
Soms kan je ook direct al betalen ja, maar dan vallen we terug op bovenstaande.
Zit jij in café goedgezelschap en je gooit 2 pintjes en een kaasplank in uw wagentje en moet via Payconiq ineens 1500€ overmaken naar Yvegeny Gerasimov dan zouden er alarmbellen moeten afgaan.
Zelfde voor al die online zaken: eerst was dat nog een optie. Handig, zo online bankieren voor de mensen die dat graag wilden, maar wie nog liever gewoon de bank binnen wandelde kon dat. Nu zie ik eigenlijk overal het aantal fysieke bankkantoren slinken. Online bankieren is eigenlijk al bijna de norm.
Ik zie het probleem niet zozeer met online bankieren.
Waar je vroeger met uw overschrijving naar een kantoor ging, typ je het nu zelf op je PC in uw mobile banning in ja.
Maar er is voor de rest niks veranderd, vroeger ging je naar daar met uw overschrijving en gaf die af. De bediende zei dan “ aah 1500€ overschrijven naar Yvegeny Gerasimov”, oké was uw repliek.
Nu voer je die overschrijving in, uw mobile banking zegt “aah overschrijving van 1500€ naar Yvegeny Gerasimov, graag bevestigen” en jij klikt op bevestigen.
Er is geen laag verwijderd ineens, integendeel mobile banking kan je in alle rust thuis doen. Vroeger stond er 3 man in uw nek te hijgen wanneer het eindelijk hun toer was.
Voor dagdagelijks bankieren is mobile banking gewoon zo veel simpeler en duidelijker. Alle informatie gewoon snel en altijd beschikbaar. En de pagina’s zijn tegenwoordig ook zo gebruiksvriendelijk, zeker als het voor de basis zaken is.
Er valt steeds meer en meer weg onder het mom van "gemak" en er wordt steeds meer gepivoteerd richting wrijvingsloze, supersnelle online handelingen. Dat gaat wat mij betreft het aantal fraudezaken zeker niet doen minderen, en ik ben daar persoonlijk helemaal geen fan van, van heel die "QR-code way of life".
Dat is op vraag van de mensen natuurlijk. Alles moet snel gaan, elke seconde is te veel.
Die portefeuille meenemen is te moeilijk, die kaart trekken te lastig. Ik spreek ook voor mijzelf, een bank die geen Apple Pay aanbied is een groot nadeel.
Maar snelheid mag geen nonchalantie betekenen. En ik geef je gelijk dat dit in de praktijk wel zo is. Omdat het snel en eenvoudig moet gaan worden mensen ook nonchalant.
Maar die nonchalance gaat u geen duizenden euro’s kosten. Hooguit enkele honderden. Ja dat is vervelend, maar tegelijk ook een niks meer dan een dure les.
Ik overplak gewoon de QR codes aan een reeks publieke laadpalen met QR codes waarbij je mij geld stort.
Jij komt laden aan de laadpaal en je denkt ah lekker veilig wanneer ik de QR code scan! (NOT). Je merkt op: 'Hey het laden lukt niet. Maar je hebt wel 1k naar mij overgeschreven.'
Of ik dit nu ter plaatse verzin? Neen hoor -->
Valse QR-codes op laadpalen
Ook hier hetzelfde, je controleert toch waar je naar overschrijft en hoeveel?
Als het dan gaat over 50€ neem nu, als je na 3x proberen nog altijd niet aan het laden bent, dan check je toch eens of het al van je rekening is gegaan? Of je checkt toch alles 3x voor je nog eens zonder na te denken een 4de maal de betaling goedkeurt?
Ja je bent dan 150€ kwijt, dure les. Maar nu ook geen grote drama’s.
Er zullen altijd mensen zijn die proberen misbruik te maken van nonchalance van anderen. En er zullen er altijd intrappen, en velen waarschijnlijk.
Maar waar we hier over spreken zijn zaken van enkele honderden euro’s. Dat is nog van een totaal andere grootorde dan al uw spaargeld kwijtraken.
Als bank maatregelen treffen dat het volledig dummy en nonchalance proof is, en tegelijk ook werkbaar blijft voor mensen die wel goed nakijken wat ze nu juist betalen is een zeer moeilijke opdracht. Om niet te zeggen niet mogelijk.