Wie is verantwoordelijk bij phishing en moeten banken meer doen?

Nog even praktijkvoorbeeld van 'wat doet de bank om phishing tegen te houden'. Ik ben klant van een van bovengenoemde banken waar veel phishingpogingen voorkomen.

2.5 of 3 jaar geleden boek ik een vakantieappartement in Frankrijk, bij een kleine onbekende Duitse aanbieder. Ik had eerder al twee of drie keer een appartement in zelfde locatie bij zelfde aanbieder geboekt. Prijs was ongeveer 1400 euro. Ik ontving de factuur via mail, en voer de betaling in via bankapp.

Nu ben ik niet meer zeker hoe het verder ging: ofwel kreeg ik na een tijd melding uit Duitsland dat het appartement nog niet betaald werd, en ben ik gaan checken in bankapp en dan gezien dat de betaling niet doorgegaan was, waarna ik bank belde. Ofwel belde/mailde de bank mij zelf met de melding dat die betaling tegengehouden was door hoofdkantoor op vermoeden van scam. Zeker is dat de bank die betaling tegengehouden heeft omdat ze dachten dat het om oplichting ging. Ik heb dan aan de telefoon gezegd dat die betaling mocht doorgaan, omdat ik zeker wist dat het geen oplichting was (al eerder succesvol geboekt bij die firma). Maar zelfs dat was niet voldoende voor de bank, ze moesten de factuur op papier zien om de betaling te laten doorgaan.

Op dat moment was ik wel wat geïrriteerd, want er was al wel wat tijd overheen gegaan, de deadline voor betaling was al in zicht of zelfs al voorbij. Het was een gegeerde vakantielocatie + hoogseizoen, dus ik zag ons plekje al bijna verhuurd aan iemand anders. Gelukkig uiteindelijk goedgekomen, maar ik ben toen toch door hoepels moeten springen om die betaling te mogen doen van de bank.

Denk dat er in diezelfde periode (2023?) nog eens een (legit) betaling is tegengehouden op dezelfde manier.

Laatst bewerkt:
Nog even praktijkvoorbeeld van 'wat doet de bank om phishing tegen te houden'. Ik ben klant van een van bovengenoemde banken waar veel phishingpogingen voorkomen.

2.5 of 3 jaar geleden boek ik een vakantieappartement in Frankrijk, bij een kleine onbekende Duitse aanbieder. Ik had eerder al twee of drie keer een appartement in zelfde locatie bij zelfde aanbieder geboekt. Prijs was ongeveer 1400 euro. Ik ontving de factuur via mail, en voer de betaling in via bankapp.

Nu ben ik niet meer zeker hoe het verder ging: ofwel kreeg ik na een tijd melding uit Duitsland dat het appartement nog niet betaald werd, en ben ik gaan checken in bankapp en dan gezien dat de betaling niet doorgegaan was, waarna ik bank belde. Ofwel belde/mailde de bank mij zelf met de melding dat die betaling tegengehouden was door hoofdkantoor op vermoeden van spam. Zeker is dat de bank die betaling tegengehouden heeft omdat ze dachten dat het om oplichting ging. Ik heb dan aan de telefoon gezegd dat die betaling mocht doorgaan, omdat ik zeker wist dat het geen oplichting was (al eerder succesvol geboekt bij die firma). Maar zelfs dat was niet voldoende voor de bank, ze moesten de factuur op papier zien om de betaling te laten doorgaan.

Op dat moment was ik wel wat geïrriteerd, want er was al wel wat tijd overheen gegaan, de deadline voor betaling was al in zicht of zelfs al voorbij. Het was een gegeerde vakantielocatie + hoogseizoen, dus ik zag ons plekje al bijna verhuurd aan iemand anders. Gelukkig uiteindelijk goedgekomen, maar ik ben toen toch door hoepels moeten springen om die betaling te mogen doen van de bank.

Denk dat er in diezelfde periode (2023?) nog eens een (legit) betaling is tegengehouden op dezelfde manier.
Dat klinkt al vrij degelijk.
Enkel dat gij dan uit de lucht komt vallen dat de betaling geblokkeerd is, is wel absurd ^^'..... Ge zou dat toch van uw bank moeten horen dat een betaling geblokkeerd is, en niet van de persoon die het geld ontvangt XD.

Iemand in de familie die ik ken die gephished was, is alles gewoon naar een money mule in litouwen geraakt zonder veel gedoe, maar ze is wel vergoed geweest door de bank nadien, dus daar zijn alle checks toen gefaald....

Dat klinkt al vrij degelijk.
Enkel dat gij dan uit de lucht komt vallen dat de betaling geblokkeerd is, is wel absurd ^^'..... Ge zou dat toch van uw bank moeten horen dat een betaling geblokkeerd is, en niet van de persoon die het geld ontvangt XD.
Wel, ik ben eens de mails met mijn bank van toen gaan opzoeken, hoe het exact ging.
Ik deed betaling op 7/6 voor een betaling die voor 18/6 gedaan moest zijn. Het geld is 7/6 van mijn rekening af gegaan. 14/6 heeft de bank me gebeld dat 'Brussel' de betaling tegengehouden heeft tot ze werd bevestigd met factuur. Die heb ik dan zo snel mogelijk bezorgd, en dan heeft het nog wel even in de administratieve mallemolen gezeten voor het betaald was. De verhuurder wel van op de hoogte gebracht om onze reservatie niet te cancelen en uiteindelijk wel allemaal in orde gekomen.

Beetje gedoe, maar better safe than sorry zeker? Ik vraag me wel af op basis van welke criteria de bank deze betaling tegenhield. Als ze daar een beetje onderzoek gedaan hadden, hadden ze gezien dat ik de jaren daarvoor al een paar keer gelijkaardig betaalpatroon naar hetzelfde bankrekeningnummer had gedaan (voorschot begin van het jaar, resterend bedrag in juni).

Beetje gedoe, maar better safe than sorry zeker? Ik vraag me wel af op basis van welke criteria de bank deze betaling tegenhield. Als ze daar een beetje onderzoek gedaan hadden, hadden ze gezien dat ik de jaren daarvoor al een paar keer gelijkaardig betaalpatroon naar hetzelfde bankrekeningnummer had gedaan (voorschot begin van het jaar, resterend bedrag in juni).
Vakantieverblijven, waarborgen, voorschotten, ... zijn op zich al gevoeliger voor fraude denk ik (het kan goed zijn dat de naam van de begunstigde oveereen kwam met die van een fraudeur). Ik weet niet of ze naar je betaalverleden kijken, dat is ook geen garantie dat de betaling legit is.

Ja, met de info die ik zelf had, was ik zeker dat het geen scam was. Maar door de ogen van een buitenstaander had het waarschijnlijk wel een scam kunnen zijn. 't Was geen Tui of Corendon, en waarom zou je als Belg een vakantieverblijf in Frankrijk boeken bij een Duitser hè? Misschien ook een 'vreemd' patroon.

Dat is het punt. JIJ, de gebruiker dient al die moeite te doen. De banken zelf doen heel weinig moeite, net omdat ze alle eindverantwoordelijkheid op de gebruiker afschuiven.
Banken doen aan windowdressing, niet aan gerichte preventie.

Cru gezegd kan het banken geen hol schelen of jij nu gephisht wordt of niet. Daar liggen ze niet van wakker.
De banken implementeren net die zaken op de klanten te beschermen tegen de idiote zaken die ze bij momenten doen. Dus het riedeltje dat banken geen of weinig moeiten doen klopt gewoon niet.

En neen niet alles is de schuld van de klant net zoals niet alles de schuld is van de banken. Maar zeggen dat banken geen tot weinig moeite doen is gewoon niet correct

We zijn als maatschappij het slachtoffer van een visie dat alles en iedereen hyper-digitaal moet zijn. Altijd, alles, compleet. Binnen de minuut van onze aandachtspanne op de smartphone.
De problematiek zat eerst bij mensen die niet met digitale oplossingen waren opgevoed. Maar ondertussen heeft het zich verspreid.

We klikken op onweerstaanbare aanbiedingen, we vertrouwen blind wat er op ons scherm staat. En we hopen vooral dat iemand anders denkt aan onze parachute.

Verwachten dat banken nog meer doen kan ik begrijpen. Maar dat zal ten kosten gaan van die hyperdigitaliteit.
Afstand nemen van instantoverschrijvingen, ons rekeningsaldo op 5 verschillende apparaten tegelijkertijd zien, en de mogelijkheid om grote sommen cash direct af te halen. Maar dat zijn nu eenmaal zaken waar we als maatschappij geen zin in hebben.

Terug
Bovenaan