Wie heeft er in 2023 een koopkrachtpremie gekregen?

Wie heeft een koopkrachtpremie gekregen (consumtiecheque)

  • Neen

    Stemmen: 64 42,1%
  • Ja, minder dan 250€

    Stemmen: 8 5,3%
  • Ja, 250€ of meer, maar minder dan 500€

    Stemmen: 30 19,7%
  • Ja, 500€ of meer, maar minder dan 750€

    Stemmen: 13 8,6%
  • Ja, voor het maximum van 750€

    Stemmen: 27 17,8%
  • Dit is het eerste wat ik hiervan hoor!

    Stemmen: 10 6,6%

  • Totaal aantal stemmers
    152
Hier was het verplicht minstens 375 voor voltijdse werknemer gezien het resultaat van 2022 ten opzichte van gemiddelde 19/20/21 (PC200). En aangezien het resultaat nog veel beter was dan hetgene voor de verplichte 375, had men naar mijn mening voor 750 moeten gaan...
 
Hier ook gekregen, maar wat een miserie om die te kunnen spenderen in een winkel...
De ene zegt dat het zoals ecocheques zijn en enkel eco spullen mag kopen (Krefel) , de andere winkel pakt het pas aan als je extra garantie pakt op je toestel (media markt) en nog een andere winkel pakt het uiteindelijk aan na lang gediscussieerd en wat tamtam in de winkel te maken omdat ik het beu was (van den Borre) ...
 
Hier ook gekregen, maar wat een miserie om die te kunnen spenderen in een winkel...
De ene zegt dat het zoals ecocheques zijn en enkel eco spullen mag kopen (Krefel) , de andere winkel pakt het pas aan als je extra garantie pakt op je toestel (media markt) en nog een andere winkel pakt het uiteindelijk aan na lang gediscussieerd en wat tamtam in de winkel te maken omdat ik het beu was (van den Borre) ...
Al die cheques gebruik dat gewoon in de Colruyt, Delhaize, waar ge uw commissies doet ... ? Waarom zou ge daar speciaal iets "eco" voor gaan kopen als ge daar uw boodschappen mee kunt betalen. Zo u een beetje pushen om te consumeren wat ge eigenlijk niet echt nodig hebt.
 
Al die cheques gebruik dat gewoon in de Colruyt, Delhaize, waar ge uw commissies doet ... ? Waarom zou ge daar speciaal iets "eco" voor gaan kopen als ge daar uw boodschappen mee kunt betalen. Zo u een beetje pushen om te consumeren wat ge eigenlijk niet echt nodig hebt.
Gewoon in de supermarkt is het simpelste inderdaad.
 
Al die cheques gebruik dat gewoon in de Colruyt, Delhaize, waar ge uw commissies doet ... ? Waarom zou ge daar speciaal iets "eco" voor gaan kopen als ge daar uw boodschappen mee kunt betalen. Zo u een beetje pushen om te consumeren wat ge eigenlijk niet echt nodig hebt.
Ik heb er in de Gamma ook probleemloos bevestigingsmateriaal mee kunnen kopen dus ik vermoed dat ze het ook op alles aanpakken maar ik heb het daar ook maar gevraagd omdat ik daar was en omdat het nog op de kaart stond.
Voor de rest zal het vooral supermarkt worden... dat geld geef je toch uit dus is effectief 1€ = 1€. Als je speciaal naar de Krefel/MM/VdB ofzo moet verlies je in veel gevallen geld omdat je geen gebruik kan maken van goedkopere winkels. Vaak loop je dus value mis als je in die winkels koopt...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Je kan niet alles meer kopen met die koopkracht premie/consumentencheques
bron
● Je boodschappen (zowel voeding als dranken)
● Je rekening op restaurant of in de broodjeszaak
● Je ecologische aankopen die duurzaam zijn voor de planeet

De overheid besliste dus dat je dit jaar geen decoratie, meubilair, parfum, boeken, kleding of modeaccessoires ... meer kunt kopen met je koopkrachtpremie.
Dus het zijn nu veredelde eco-cheques.
@xxxracexxx heeft dus gelijk dat ze in de krefel zeggen dat het enkel over eco spullen gaat.

Heel dat systeem moeten ze afschaffen en geld geven.
 
Juist niet.
Koopkrachtremie is een extra v d regering dus :
- zo blijft het extra uitgedeeld geld in belgie( i p v bvb in auchan te gaan uitgeven)
- recupureren ze er nog wat btw van
- ....
Dus het tegenovergestelde van de vrije markt waarvoor de Europeese unie bestaat?
Onze buurlanden komen ook bij ons shoppen he. Met protectionisme kom je nergens.
 
Mijne frank valt dat voor serieus wat PC's de koopkrachtpremie onderhandeld werd en verplicht gegeven moet worden. Bij ons dus PC 307 en dus niet verplicht maar toch de volle pot gegeven.
 
Gewoon in de supermarkt is het simpelste inderdaad.
Finaal geraakt het op ja. :tongue:

Echter kattenvoer? Dat wordt dan eraf getrokken en dat moet je betalen met de bankkaart.
Een busje nagellak uit de supermarkt? Vergeet dat maar :)

Echt alleen maar eten en drank aldus (en ecocheques zaken). De rest mag je alsnog met de bankkaart betalen.

En bij de Albert Heyn werden mijn consumptiecheques foutief aanzien als ecocheques waardoor deze ook doodleuk geweigerd werden voor drank en eten. (Ik kreeg steeds onterecht de melding onvoldoende saldo want ah ja ik had 0€ in ecocheques)

Wat een gedoe allemaal se.
 
@JPV en anderen
Is het eigenlijk geen discriminatie tussen werknemers als de overheid 0% loonstijging oplegt aan werknemers van alle bedrijven zonder barema's, terwijl heel veel bedrijven met barema's werken zodat de lonen daar de facto wel nog stijgen?

Werknemers zonder barema worden nu met een nettopremie zoet gehouden terwijl een loonstijging op het einde van een loopbaan een veelvoud had opgebracht.

Ikzelf heb 'geluk', maar mijn madam werkt in een firma die expliciet de barema's van de sector niet volgt (het was ofwel dat ondertekenen ofwel niet mogen starten) met de belofte om opslag te geven op basis van individuele prestaties. Jaarlijks kregen ze een beoordeling en op basis daarvan werd het percentage bepaald, met een maximum van 2%. Nu de loonnorm op 0% ligt, krijgen ze allen een nettopremie van 500€ en wordt de paraplu opengetrokken want opslag is 'verboden' van hogerhand.

Iedereen op haar werk blij, want ze krijgen toch maar mooi 500€ netto van hun werkgever. Maar dat betekent in de praktijk 0% opslag in 2023 en 2024 en volgens dit artikel ook in 2025 en 2026. Mooie handicap voor de rest van uw carrière en gigantische besparing voor de firma.
 
Laatst bewerkt:
@JPV en anderen
Is het eigenlijk geen discriminatie tussen werknemers als de overheid 0% loonstijging oplegt aan werknemers van alle bedrijven zonder barema's, terwijl heel veel bedrijven met barema's werken zodat de lonen daar de facto wel nog stijgen?
Eerst en vooral: België is al aangemaand om de wet op het concurrentievermogen aan te passen, omdat het collectieve onderhandelingen teveel limiteert (https://www.ccecrb.fgov.be/dpics/fichiers/2023-12-22-12-38-29_doc232925nl.pdf).

Los daarvan is het net omgekeerd: mensen die afhangen van individuele loonsverhogingen kunnen nog onbeperkt stijgen (op voorwaarde dat de toekenning officieel eenzijdig door de werkgever gebeurt), terwijl mensen die afhangen van sectorale barema's niks hoger kunnen krijgen dan de gekende verhogingen.

Als er sectorale barema's zijn bij het bedrijf van je vrouw, kunnen die dus nog perfect gevolgd worden (staat zelfs expliciet in de wet), maar geen euro meer.
 
@JPV
Bedankt om me op weg te helpen!

Los daarvan is het net omgekeerd: mensen die afhangen van individuele loonsverhogingen kunnen nog onbeperkt stijgen (op voorwaarde dat de toekenning officieel eenzijdig door de werkgever gebeurt), terwijl mensen die afhangen van sectorale barema's niks hoger kunnen krijgen dan de gekende verhogingen.
Waar ze werkt, gebeurt een loonsverhoging na evaluatie en die evaluatie wordt ondertekend door de werknemer. Dat lijkt me dan eerder een verhoging op basis van een overeenkomst ipv eenzijdig door de werkgever.
Als dit in het verleden telkens zo gebeurde, is het blijkbaar onduidelijk of een werkgever eenzijdig een loonsverhoging kan toekennen.
(zie https://www.groups.be/sites/default/files/downloads/nl/De_loonnorm_2013_2014_veelgestelde_vragen.pdf )

Waarom zou een werkgever, als er niet al teveel personeelsverloop is, ook moeite doen als ze zich kunnen verschuilen achter de loonnorm...

Als er sectorale barema's zijn bij het bedrijf van je vrouw, kunnen die dus nog perfect gevolgd worden (staat zelfs expliciet in de wet), maar geen euro meer.
In het bedrijf waar ze werkt zijn er net geen.
 
@JPV
Waar ze werkt, gebeurt een loonsverhoging na evaluatie en die evaluatie wordt ondertekend door de werknemer. Dat lijkt me dan eerder een verhoging op basis van een overeenkomst ipv eenzijdig door de werkgever.
als de loonsverhoging in de evualatie staat: zeker. Anders hangt het beetje af van de feiten, krijgt iedereen na positieve evaluatie een loonscverhoging of niet?
Als dit in het verleden telkens zo gebeurde, is het blijkbaar onduidelijk of een werkgever eenzijdig een loonsverhoging kan toekennen.
(zie https://www.groups.be/sites/default/files/downloads/nl/De_loonnorm_2013_2014_veelgestelde_vragen.pdf )
in de praktijk niet echt een probleem, behalve als er echt géén personeelsverloop is en de relatie met de inspectie slecht is. Heb alvast nog recent geen zo'n zaken gezien.
TNTim zei:
In het bedrijf waar ze werkt zijn er net geen.
je zei toch dat er in de sector barema's zijn? Indien die verplicht van toepassing zijn, kan ze er natuurlijk ook na vertrek bij werkgever nog beroep op doen met terugwerkende kracht van 5 jaar... mss is dat een ideetje.
 
als de loonsverhoging in de evualatie staat: zeker. Anders hangt het beetje af van de feiten, krijgt iedereen na positieve evaluatie een loonscverhoging of niet?
Gaande van 1% tot 2%, maar loonsverhoging is er bij mijn weten sowieso.
Percentage staat niet expliciet in de evaluatie, maar de score van de evaluatie wordt vermenigvuldigd met 2% en dat is dan de verhoging.
 
Hier ook gekregen, maar wat een miserie om die te kunnen spenderen in een winkel...
De ene zegt dat het zoals ecocheques zijn en enkel eco spullen mag kopen (Krefel) , de andere winkel pakt het pas aan als je extra garantie pakt op je toestel (media markt) en nog een andere winkel pakt het uiteindelijk aan na lang gediscussieerd en wat tamtam in de winkel te maken omdat ik het beu was (van den Borre) ...

Ik heb alles gespendeerd in de Game Mania. Wat games en tegoed en was er snel door.
 
Terug
Bovenaan