Wie heeft er in 2023 een koopkrachtpremie gekregen?

Wie heeft een koopkrachtpremie gekregen (consumtiecheque)

  • Neen

    Stemmen: 64 42,1%
  • Ja, minder dan 250€

    Stemmen: 8 5,3%
  • Ja, 250€ of meer, maar minder dan 500€

    Stemmen: 30 19,7%
  • Ja, 500€ of meer, maar minder dan 750€

    Stemmen: 13 8,6%
  • Ja, voor het maximum van 750€

    Stemmen: 27 17,8%
  • Dit is het eerste wat ik hiervan hoor!

    Stemmen: 10 6,6%

  • Totaal aantal stemmers
    152

Mr.Fingers

Well-known member
Omdat de sociale partners er niet uit geraakt waren, is de loonnorm op 0% blijven steken voor 2023 & 2024. Er werd wel de mogelijkheid geboden om voor bedrijven die goede resultaten behaald hebben en een (uitzonderlijk) hoge winst hebben gemaakt tijdens de crisis om een consumptiecheque uit te reiken aan hun personeel, dit tot een maximum van 750€.


Dus: wie heeft er een gekregen? (poll is anoniem)
 
Heb je poll een héél klein beetje aangepast zodat duidelijk is waar de 500 euro moest terechtkomen.

Zelf 500 euro gekregen.
 
Onze werknemers hebben allen het maximum van 750 EUR gekregen gezien we een zeer goed jaar achter de rug hebben. Zeer leuke manier om de mensen (behoorlijk goedkoop) te belonen.
 
Heb je poll een héél klein beetje aangepast zodat duidelijk is waar de 500 euro moest terechtkomen.

Zelf 500 euro gekregen.
Dus de vakbonden (of jullie altans) hebben (veel) winst gemaakt maar krijgen wel extra miljoenen omdat er minder werklozen zijn? :unsure:
 
250€. Er was een heel hoge winst geboekt in 2021. In 2022 was de curve logischerwijze iets minder hoog.
Dus dat bedrag zal wel kloppen want dat wordt dus berekend in verhouding tot de voorgaande jaren.
 
Ook al is het jaar zelf een heel slecht jaar?
Dat lijkt mij van niet ??

Ik lees voor PC 200
  • 250 euro als de winst minstens 50% hoger lag dan de gemiddelde winst in de 3 voorafgaande afgesloten boekjaren.
Ik weet dat de winst een pak hoger was in 2021 dan in 2022

Fictieve bedragen (maar als ik de afrekeningen controleer dan komt het er bij ons zo'n beetje mee overeen)
1 miljoen in 2019
1 miljoen in 2020
10 miljoen in 2021
7 miljoen winst in 2022

(1 + 1 + 10) / 3 = 4 miljoen
7 miljoen > 4 miljoen + 2 miljoen (50%)
 
Dat lijkt mij van niet ??

Ik lees voor PC 200
  • 250 euro als de winst minstens 50% hoger lag dan de gemiddelde winst in de 3 voorafgaande afgesloten boekjaren.
Ik weet dat de winst een pak hoger was in 2021 dan in 2022

Fictieve bedragen (maar als ik de afrekeningen controleer dan komt het er bij ons zo'n beetje mee overeen)
1 miljoen in 2019
1 miljoen in 2020
10 miljoen in 2021
7 miljoen winst in 2022

(1 + 1 + 10) / 3 = 4 miljoen
7 miljoen > 4 miljoen + 2 miljoen (50%)
Dus je werkgever zegt in een goed jaar “je krijgt koopkrachtprie op basis van vorig jaar” en in een slecht jaar “dikke pech, we mogen geen koopkrachtpremie geven”?
 
Hier hebben de werknemers ook de max van 750 gekregen, goed jaar gehad maar niets uitzonderlijk. Puur omdat we dit maar normaal vinden.
 
Dus je werkgever zegt in een goed jaar “je krijgt koopkrachtprie op basis van vorig jaar” en in een slecht jaar “dikke pech, we mogen geen koopkrachtpremie geven”?
Ik bepaal de regels niet die onderhandeld zijn voor PC 200 maar ergens heb je gelijk.
Ik google ook maar en ik zie dan de regels staan voor het toekennen van de premie hé :)
 
Ik bepaal de regels niet die onderhandeld zijn voor PC 200 maar ergens heb je gelijk.
Ik google ook maar en ik zie dan de regels staan voor het toekennen van de premie hé :)
Maar de meeste werkgevers geven die premie op basis van het jaar zelf. Jouw werkgever geeft die op basis van het jaar er voor zeg je. Wat nogal scheef is als het jaar zelf een slecht jaar zou zijn en die dus op basis van pc200 niet eens een premie mag geven.
 
Maar de meeste werkgevers geven die premie op basis van het jaar zelf. Jouw werkgever geeft die op basis van het jaar er voor zeg je. Wat nogal scheef is als het jaar zelf een slecht jaar zou zijn en die dus op basis van pc200 niet eens een premie mag geven.
Zo staat het toch ook gewoon online op quasi elke website die spreekt over de koopkrachtpremie voor 2023 en de werkgever pas het ook zo strikt toe. Dus ja dan zeker? 2022 is nog altijd het jaar voor 2023 niet?

De koopkrachtpremie is een eenmalige voordelige premie die je kan toekennen aan je werknemers wanneer je onderneming in 2022 een hoge winst of een uitzonderlijk hoge winst heeft behaald (KB van 23 april 2023 betreffende de koopkrachtpremie).

Wat is verder je punt? Ik ben ook maar verder een piet de lul in dit verhaal he. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Wij kregen de voorgaande jaren telkens een profit premium van +-800 in november. Dit jaar hebben ze die niet gegeven maar vervangen door koopkrachtpremie van 500.
 
Zo staat het toch ook gewoon online op quasi elke website die spreekt over de koopkrachtpremie voor 2023 en de werkgever pas het ook zo strikt toe. Dus ja dan zeker? 2022 is nog altijd het jaar voor 2023 niet?

De koopkrachtpremie is een eenmalige voordelige premie die je kan toekennen aan je werknemers wanneer je onderneming in 2022 een hoge winst of een uitzonderlijk hoge winst heeft behaald (KB van 23 april 2023 betreffende de koopkrachtpremie).

Wat is verder je punt? Ik ben ook maar verder een piet de lul in dit verhaal he. :tongue:
Je krijgt de premie in januari 2024 op basis van 2023. Maar uit jouw verhaal kreeg ik de indruk dat je werkgever het doet op basis van 2022.
 
Terug
Bovenaan