Wettelijk samenwonen of trouwen: mogelijks problemen bij erfenis

Maar dat de man "vergeten" is zijn kinderen aan te geven dat gelooft niemand toch?
1. Of te wel is die man dat echt vergeten (ongeloofwaardig)
2. Of hij heeft bewust zijn eigen dochters gekloot (ongeloofwaardig)
3. Of de ex liegt hierover of ze weet niet beter en kent de wet niet goed

1 van die 3 is het gewoon he.

Ik denk eerder dat het 3 zal zijn want dat ze nu in de krant hiermee staat zegt al genoeg. De ex krijgt dus vermoedelijk niks en ze is daar een verhaaltje rond aan het verzinnen en de kinderen gaan weldegelijk een 'stukje' erven. Maar goed ik ken alle details niet dus ik doe ook maar ne gok se.
 
Dit topic heeft mij er toe gebracht om daarjuist snel een afspraak te maken bij de gemeente om te trouwen. Te belachelijk voor woorden dat dat nodig is maar soit.
 
Dit topic heeft mij er toe gebracht om daarjuist snel een afspraak te maken bij de gemeente om te trouwen. Te belachelijk voor woorden dat dat nodig is maar soit.

Alles heeft zijn voor- en nadelen.

Het is aan jullie gezamenlijk om de beste voor uw situatie te kiezen. Desnoods verder gecustomiseerd via notaris. Ik trouwen in gemeenschap van goederen... dat nooit...

 
Ik ben getrouwd met scheiding van goederen en een valkeniers contract.

Enkel het huis en gelden op gemeenschappelijke rekeningen/spaarrekeningen zit in de gemeenschap.
Dus als ik sterf heeft ze wel vruchtgebruik van het huis, maar moet ze binnen het jaar wel mijn zoontje de helft van mijn eigen inbreng betalen (dat wordt overigens geindexeerd).

Mijn zoontje krijgt dus de helft van mijn inbreng en al de andere persoonlijke spaartegoeden/aandelen etc als ik sterf. Als hij later een huis koopt/bouwt zal ik allicht dan al een stuk schenken, dit is eigenlijk vooral als ik voor dat punt kom te overlijden.
Op de helft van het huis moet hij dan ook wachten tot mijn vrouw ook overlijdt.
 
Dit topic heeft mij er toe gebracht om daarjuist snel een afspraak te maken bij de gemeente om te trouwen. Te belachelijk voor woorden dat dat nodig is maar soit.
Je hebt de keuze tussen wettelijk samen wonen en trouwen. Kies wat er het beste past.

Wettelijke samenwonen hetzelfde als trouwen maken geeft toch juist minder keuze ipv meer ?
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Je hebt de keuze tussen wettelijk samen wonen en trouwen. Kies wat er het beste past.

Wettelijke samenwonen hetzelfde als trouwen maken geeft toch juist minder keuze ipv meer ?
Ik versta dat ook niet. Mensen willen trouwen volledig gelijkstellen met wettelijk samenwonen, waarom? Omdat aan trouwen "verplicht" een feest vasthangt en aan wettelijk samenwonen niet, maar men wel alle voordelen van trouwen wil?

Ik ben héél blij dat er een systeem bestaat waarbij een koppel elkaar een basisbescherming geeft, het wettelijk samenwonen. Wil je de bescherming groot maken, ga dan voor een huwelijk, waarbij je zelfs de bescherming nog kleiner/groter kan maken via een huwelijkscontract.
 
Terug
Bovenaan