Werken bij (petro)chemische bedrijven

Als arbeider of bediende moet je al iemand vermoorden om ontslagen te worden.
(midden)kaderleden zijn gemakkelijker om van af te geraken.

Ik zit met een klein vraagje. Ik ga de switch maken naar een petrochemisch bedrijf. Nu blijkt dat ik tijdens mijn opleiding 2 euro minder zal verdienden dan het minimumbarema van pc 117 maar na mijn opleiding wel terug boven het barema. Mag dit wettelijk gezien ?

Even voor de duidelijkheid; Je begint als vaste werkkracht en niet als betaalde stagiair, correct?
Ben je er zeker van dat je minder verdient dan het barema of dat je gewoon in een lagere baremaklasse begint?
Bij ons in het bedrijf beginnen mensen ook in een lagere klasse en naarmate dat je er langer bent en meer kent stijg je in klasse.

Indien je zeker bent dat je in dezelfde baremaklasse zit dan is dit volgens mij niet legaal. Misschien kan @JPV dit toelichten?

Ik zit met een klein vraagje. Ik ga de switch maken naar een petrochemisch bedrijf. Nu blijkt dat ik tijdens mijn opleiding 2 euro minder zal verdienden dan het minimumbarema van pc 117 maar na mijn opleiding wel terug boven het barema. Mag dit wettelijk gezien ?
In principe kan dit niet

Wat is uw loon misschien?
En wat is uw functie?

Het zou kunnen dat je een contract gekregen hebt dat niet valt onder die barema’s.
Het is moeilijk te zeggen zonder het bedrijf te weten. Maar verloning op een bedrijf kunnen divers zijn.
Zo verdienen mensen in de administratie een stuk minder, ook al werken ze voor het bedrijf en op de plant.

Wat is uw loon misschien?
En wat is uw functie?

Het zou kunnen dat je een contract gekregen hebt dat niet valt onder die barema’s.
Het is moeilijk te zeggen zonder het bedrijf te weten. Maar verloning op een bedrijf kunnen divers zijn.
Zo verdienen mensen in de administratie een stuk minder, ook al werken ze voor het bedrijf en op
Ik zou als procesoperator werken en de eerste maand starten aan 22,7terwijl minimum online 24,7 per uur is 🙈 en ik weet zeker dat mijn paritair comité petrochemie arbeider is dus vond dit wel wat raar niet ?

Even voor de duidelijkheid; Je begint als vaste werkkracht en niet als betaalde stagiair, correct?
Ben je er zeker van dat je minder verdient dan het barema of dat je gewoon in een lagere baremaklasse begint?
Bij ons in het bedrijf beginnen mensen ook in een lagere klasse en naarmate dat je er langer bent en meer kent stijg je in klasse.

Indien je zeker bent dat je in dezelfde baremaklasse zit dan is dit volgens mij niet legaal. Misschien kan @JPV dit toelichten?
Enja is direct een vast contract. Is Daarom dat ik het niet echt snapte toen ik het voorstel kreeg… 😳

Ik zou als procesoperator werken en de eerste maand starten aan 22,7terwijl minimum online 24,7 per uur is 🙈 en ik weet zeker dat mijn paritair comité petrochemie arbeider is dus vond dit wel wat raar niet ?
Voor de duidelijkheid, PC117 is Petroleumnijverheid, dus raffinage en opslag/overslag van olieproducten.
Ik zeg dat omdat mensen uit PC117 en PC211 hun eigen niet snel tot de 'petrochemie' gaan classificeren. Volgens de officieuze hiërarchie van de processindustrie staan wij, de raffinaderijen, helemaal bovenaan de keten en is al de rest wat minder. Dat vinden wij toch in ieder geval 😀
Als ik petrochemie hoor dan denk ik aan PC116.

Voor de duidelijkheid, PC117 is Petroleumnijverheid, dus raffinage en opslag/overslag van olieproducten.
Ik zeg dat omdat mensen uit PC117 en PC211 hun eigen niet snel tot de 'petrochemie' gaan classificeren. Volgens de officieuze hiërarchie van de processindustrie staan wij, de raffinaderijen, helemaal bovenaan de keten en is al de rest wat minder. Dat vinden wij toch in ieder geval 😀
Als ik petrochemie hoor dan denk ik aan PC116.
Mijn excuses hiervoor 🤣 maar is wel degelijk paritair comité pc117 dus toch maar raar dat ik eerste maand onder wettelijk barema zal zitten toch ?

Hoe weet je dat zo 100% zeker?
Als het effectief zo is dan is uw loon te laag, wat niet kan.
Dus ofwel overreedt u nieuwe werkgever de regels ofwel werk je niet in pc117.

Iemand die de cursussen heeft van de cvo opleiding procesoperator chemie en mij deze kan bezorgen om eens door te nemen?

Hoe kan ik op 37 jarige leeftijd nog inrollen als proces operator? (IT diploma) Bij sense en sira opleiding zou ik dus geen werkloosheidsuitkering krijgen tijdens de opleiding omdat ik al in een ander knelpuntberoep werk. Zijn er een soort van on the job learning vacatures waar ik me voor kan aanmelden, dat ik na 1 jaar ervaring ofzo wel als proces operator aan de slag kan?

Thanks,

Hallo, heeft er iemand ervaring als procesoperator op Lubrizol Westerlo?

Dit is volcontinu en shiften van 12u blijkbaar. Maar wat is het netto maandloon of uurloon en shiftvergoeding als operator?

Ik kom uit de petrol en heb nog nooit in de chemie gewerkt. Ik zoek iets dichter bij huis.

Mvg,

D

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan