Werken bij (petro)chemische bedrijven

Dat denk ik ook, kan me niet voorstellen dat de (petro)chemie nog zoveel volk zou aantrekken moesten ze niet zo goed verlonen. Mij boeit het weinig zo een omgeving...
Wilt natuurlijk niet zeggen dat jij geen interesse in hebt dat andere dat niet zouden hebben.

Ik heb dat altijd al een boeiende sector gevonden en nog steeds. Als klein manneke vond ik dat al indrukwekkend toen we er voorbij reden.

Laatst bewerkt:
@Bimmer good for you.

Maar kan je wel zo eerlijk zijn en toegeven dat het grootste deel van de operatoren daar werkt voor de dikke pree. En daar is niets mis mee.
Ik kom uit de streek van de haven van Antwerpen en ken heel veel mensen, vrienden, familie die operator zijn. De meeste zijn het echt wel geworden met de dikke pree als motivatie hoor.
Zelfs op de technische school doet de dikke pree al de ronde en hoor je goed hoeveel leerlingen daardoor aangetrokken worden.
En het is niet dat de job geen andere aantrekkingskracht zou hebben, maar dikke pree is absoluut number one!
Nogmaals, helemaal niets mee👍

@Bimmer good for you.

Maar kan je wel zo eerlijk zijn en toegeven dat het grootste deel van de operatoren daar werkt voor de dikke pree. En daar is niets mis mee.
Ik kom uit de streek van de haven van Antwerpen en ken heel veel mensen, vrienden, familie die operator zijn. De meeste zijn het echt wel geworden met de dikke pree als motivatie hoor.
Zelfs op de technische school doet de dikke pree al de ronde en hoor je goed hoeveel leerlingen daardoor aangetrokken worden.
En het is niet dat de job geen andere aantrekkingskracht zou hebben, maar dikke pree is absoluut number one!
De vraag was algemeen en mijn antwoord ook, dus niet enkel voor de functie operator.

Het is uiteraard logisch dat je automatisch volk aantrekt waarbij het loon een zeer grote of de enige drijfveer is. Uiteindelijk ligt het loon daar hoger als gemiddeld. Zo wordt dat nog eens uitvergroot.
Ik ben ook van werkgever veranderd om mijn loon te verhogen. Als loon de enige drijfveer is voor de meeste operators dan zou het grootste deel van de werknemers dat proberen van mijn vorige werkgever. Maar dat is niet. Ik hoor hier ook heel veel, maar in de praktijk merk ik daar weinig van.

Het is niet dat iedereen daar werkt enkel en alleen voor de dikke pree en niemand de omgeving boeit. En daar ging mijn reactie over. Het wilt niet zeggen dat persoon A niet geïnteresseerd is in (petro)chemie dat hij dat ineens naar heel de bevolking mag doortrekken. Mijn reactie was ook tot dat stuk beperkt.

Of dat het grootste deel is, mijn ervaring is dat niet. (dan spreek ik over enkel en alleen daar zitten voor de dikke pree)
Ik kan u er wel enkelingen aanwijzen bij ons in de ploeg, waarvan je iets kunt zeggen. Maar grote deel niet. Dat loon een grote motivatie is dat telt mee. Ik ga ook nog steeds werken voor het loon, dus is zeker een grote motivatie bij mij. Maar wilt daarom niet zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in mijn job. Ik ga nog steeds graag naar mijn werk en vind het boeiend, anders hou ik dat ook niet vol.
Reden waarom dat de ronde doet bij een technische school en niet bij een andere school, is omdat de (petro)chemie veel technische profielen aanbieden. Dat is de eerste oorzaak waarom die studenten daartoe zijn aangetrokken. De goede verloning is zeker een zeer groot pluspunt, dat gaat niemand ontkennen. Maar wederom wilt dat niet zeggen dat de (petro)chemie een sector is waar het grote deel van de mensen werken puur voor het loon.
Het is ook niet dat Operator de enige job in de wereld is dat goed verdiend. Er zijn evengoed andere beroepen in andere sectoren die dat ook aanbieden.

Net zoals heel veel andere werknemers.
Vraag aan de meeste werknemers waarom ze gaan werken. Dan krijg je als antwoord, voor het loon.

Laatst bewerkt:
@Bimmer good for you.

Als het loon de enige motivator is dan hou je het niet vol. Dat het de aanleiding is om in onze sector te gaan werken snap ik maar er moet wel meer zijn om het te blijven doen want anders ga je hier echt niet gelukkig blijven. De laatste jaren heb ik zo toch al enkele jonge gasten geweten die hier gestopt zijn na enkele maanden omdat het toch niet hun ding was en ik vind dat positief dat ze die beslissing (op tijd) durven pakken.

Passie is misschien wel een groot woord maar iets in die aard heb je wel nodig om operator te zijn. Het is natuurlijk ook wel super interessant zo'n raffinaderij dus die passie komt wel snel.

Covestro heeft een brutoloon van €6100 voor een schoolverlater ( operator functie is bediende). Verder hebben ze een PSP van 5% van het jaarloon, dat maximaal met een factor 250% vermenigvuldigd kan worden.
Zoals de andere bedrijven met het 5 ploegen systeem, heb je een 32,6 uren week.
Cafetariaplan is er voorlopig niet, je kan wel een fiets leasen.

dit is toch vermoedelijk inclusief shiftpremie van ...% ?

Om goed te vergelijken kan je best u basisloon bruto vermelden zonder shiftpremie.
Daarna vermelden of het gaat om een vaste shiftpremie (geglobaliseerd) of niet. Heeft best een grote impact op jaarloon.

Ondertussen zijn er nu reeds twee indexen vlak na elkaar (oktober en november), dus dat is al de 5de keer dit jaar. Met vorig jaar erbij zitten we al op 14% indexatie.

Ik zit in een hogere kaderfunctie (vergelijkbaar met meestergast), en dit zorgt al voor een opslag van 840 euro (bruto). Ik zou is moeten kijken wat de barema's van onze operators nu zijn maar daar is toch ook al serieus bijgekomen.

Laatst bewerkt:
Ik zit in een hogere kaderfunctie (vergelijkbaar met meestergast)
Dat is mooi dat je met 'meestergast' in een hogere kaderfunctie al kan zitten. Bij ons is meestergast juist onder een 'lager kader' functie. Hoger kader is bedrijfsleider of productieleider van de gehele plant.

Dat is mooi dat je met 'meestergast' in een hogere kaderfunctie al kan zitten. Bij ons is meestergast juist onder een 'lager kader' functie. Hoger kader is bedrijfsleider of productieleider van de gehele plant.

bwa, ik ben niet het type dat zichtzelf ophevelt met titeltjes en strepen. De exacte titel is "technisch manager" en ik beheer de dagelijkse werking van "een fabriek". Ik heb een aantal kaderleden en dagmedewerkers onder mij werken die me hierbij zeer veel en goed helpen.

Laatst bewerkt:
Ik kwam dit topic tegen op zoek naar een 5 ploegen rooster. Ik werk bij Evonik, binnen enige tijd zal er hier ook naar een 5 ploegen systeem overgegaan worden.

Ik heb 5 jaar geleden de sira opleiding gedaan. Exacte verloning kan ik hier niet meteen terugvinden maar ik herinner me gemiddeld zo’n 1200 euro per maand netto. Ik deed zowel v/l/n, ieder bedrijf plant z’n sira student anders in en sommigen stonden bvb vaak ook in daguren, dus uiteraard verdiend niet iedereen hetzelfde.
Dit is ook van 5 jaar terug natuurlijk dus zeker niet up to date!

Even wat snel over Evonik:
Verschillende systemen, snelroterend en traditioneel 7/7/7 weekend na de nacht en 7/7/7 met het weekend achter de vroege.
Maar dat zal in de toekomst dus veranderen.
Iedereen arbeider hier buiten ploegleider. Als bordman zat ik aan 6400 bruto vorige maand. Vrouw ten laste. Alhoewel dat bruto geen verschil maakt dacht ik. Netto is dat 3920. (Niemand ten laste 3480)
Totale jaarinkomen in 2021 was ongeveer 75000 bruto als buitenman.
Cafetariaplan komt eind dit jaar, maar stelt weinig voor aangezien enkel onze anciënniteit premie hier in zit (kleine 2000 bruto denk ik voor mezelf met 5 jaar dienst).

Als iemand hier een 12uur 5 ploegen systeem loopt hoor ik graag hoe dat juist gaat!

Bij evonik mijn eerste stappen als proces operator gezet 16j geleden (toen op het 'cyol') 😊
Na één jaar overgestapt naar basf. Mede door het shiftsysteem ze daar hadden en betere voorwaarden (incl vast contract wat ze bij evonik steeds wouden uitstellen).

All,

Ik volg dit topic al geruime tijd (zelfs al van in de tijd dat het nog op de oude Telenet hosted website stond: kan even niet op de naam komen).
Ik ben zelf 37jaar oud, altijd in IT gewerkt.
Ik verdien een 3100 EUR netto (alleenstaand) en heb daarnaast een aantal voordelen: auto (unlimited tank kaart voor prive gebruik, gsm, paar maaltijdcheques).

Kan ik nog als proces operator ergens aan de slag denken jullie?

Denken jullie dat ik loon zou moeten inleveren?

Altijd in IT gewerkt, maar ben het klein beetje beu (vooral het stressniveau ben ik beu: het weekendwerk/avondwerk/nachtwerk). Ik weet uiteraard dat je als process operator ook 's nachts moet werken en dus ook volcontinu werkt.
Maar bij ons 'komt dat erbij': een heel weekend gewerkt en dan verwacht men toch halvelings dat je bvb bereikbaar bent op maandag/dinsdag.

Geen enkel probleem om vroeges/lates/nachten te doen, maar wel in een beter systeem dan dat ik nu gewend ben.

Kan je nog operator worden? Hoogstwaarschijnlijk wel
Moet je loon inleveren? Misschien
Ga je in een beter systeem terecht komen? Mogelijks

Met dat loon en een wagen met tankkaart ga je toch al veel geluk moeten hebben om niet te moeten inleveren.
De enige manier om dat te doen is door binnen te raken op een raffinaderij en daar ga je niet tevreden zijn met het systeem (7-7-7 traagroterend) denk ik.

All,

Ik volg dit topic al geruime tijd (zelfs al van in de tijd dat het nog op de oude Telenet hosted website stond: kan even niet op de naam komen).
Ik verdien een 3100 EUR netto (alleenstaand) en heb daarnaast een aantal voordelen: auto (unlimited tank kaart voor prive gebruik, gsm, paar maaltijdcheques).

Altijd in IT gewerkt, maar ben het klein beetje beu (vooral het stressniveau ben ik beu: het weekendwerk/avondwerk/nachtwerk). Ik weet uiteraard dat je als process operator ook 's nachts moet werken en dus ook volcontinu werkt.
Maar bij ons 'komt dat erbij': een heel weekend gewerkt en dan verwacht men toch halvelings dat je bvb bereikbaar bent op maandag/dinsdag.

Geen enkel probleem om vroeges/lates/nachten te doen, maar wel in een beter systeem dan dat ik nu gewend ben.
Ik vrees dat je wel je anciënniteit kwijt gaat zijn, want nemen ze niet mee als je uit andere sector komt.
Die wagen + tankkaart is wel een serieuze bonus die je nu hebt, kan je moeilijk evenaren.

Hou er rekening met dat je de komende 10j (gemiddeld) terug moet studeren eer je je plant kent. Ben je juist tegen de 50 wanneer je volleerd bent en doe je je leerproces tussen de 'jeugd'.

All,

Wsl systeembeheerder/dba'er of zo?

Eens iets anders proberen in IT?
Data of zo. Die zullen niet zoveel overuren kloppen.

Of een gewone bediende job.
Dan zal het een pak minder zijn qua loon en voordelen. Maar mss ben je gewoon gelukkiger met minder.

@Anodyne volgens mij lukt dit niet meer.
Door verkeerd diploma en geen relevante ervaring zal het zeer moeilijk worden om door de selectieprocedures te geraken.
En voor een traject zoals sira ben je reeds te oud dacht ik.
Maar ik ben hier niet helemaal zeker van.

Wsl systeembeheerder/dba'er of zo?

Eens iets anders proberen in IT?
Data of zo. Die zullen niet zoveel overuren kloppen.

Of een gewone bediende job.
Dan zal het een pak minder zijn qua loon en voordelen. Maar mss ben je gewoon gelukkiger met minder.

Ik ben idd systeembeheerder. Ik werk zeer vaak in het weekend/nacht (dat wordt allemaal gecompenseerd en uitbetaald deels als overuren/deels als extra verlof). In echt goede maanden met véél overuren heb ik soms 3600 EUR netto.
Het probleem is bij mij vooral: ik werk dan bvb een heel weekend en pak mij maandag en dinsdag vrij. Toch wordt er dan opgevolgd op maandag of dinsdag en indien er toch wat fout zou zijn 'verwacht' (puur verwachting: daar staat niets van op papier ofzo, en werkgever kan dat natuurlijk niet eisen) de WG ergens dat we toch wat bereikbaar zijn. Ik heb hier an sich geen probleem mee: maar dat geeft me stress als ik 2u mijn telefoon niet bij me heb.

Iets anders in IT: dat kan ja, als je terug min of meer vanonder aan de ladder wenst te beginnen en opnieuw veel wenst bij te studeren (dat laatste moet ik nu ook doen omdat het continu veranderd: maar als je iets totaal anders gaat doen ga je daar nog meer werk aan hebben).

Kan me moeilijk voorstellen dat een proces operator 'bereikbaar' moet zijn voor als er op zijn plant iets misgaat tijdens dat ie niet aan het werk is... Dat bestaat gewoon in zulke bedrijven niet (deels omdat het processtechnologie/industrie is, deels omdat dit allemaal bedrijven zijn die op enterprise level werken).

All,

Ah ja, het 'gouden kooi syndroom', iets waar ik nu ook mee sukkel. Eigenlijk gewoon te lang blijven hangen in mijn huidige functie wat dan nog een niche markt is dus zijn de kansen om mijn ervaring ergens anders ten gelde te maken beperkt.

Overschakelen naar een andere functie betekent bijna zeker redelijk loonverlies tenzij je bijvoorbeeld de richting uitgaat van een volcontinu-systeem wat ook niet evident is zeker als je de juiste achtergrond niet hebt (heb ik zelf wel nog iet of wat, maar dan nog).
Denk dat ze eerder kiezen voor mensen rond de 30 of in de 20, maar... wie niet waagt, niet wint.
Als geld en verlof uw grootste motivatie zijn zou ik het sowieso niet doen.

Eigenlijk ben ik voor geen enkele vacature 100% gemotiveerd, ik heb een beetje een degout gekregen van het corporate wereldje en ben de eerste stappen aan het zetten om een éénmanszaak te starten, dat kan dus ook. Maar ook niet evident en voor iedereen weggelegd natuurlijk.

Eigenlijk ben ik voor geen enkele vacature 100% gemotiveerd, ik heb een beetje een degout gekregen van het corporate wereldje en ben de eerste stappen aan het zetten om een éénmanszaak te starten, dat kan dus ook. Maar ook niet evident en voor iedereen weggelegd natuurlijk.

Ik heb ervaring in beide werelden (corporate/enterprise <> kleine KMO's en zelfs zelfstandigen). Hoe ouder ik word hoe meer ik in het corporate/enterprise wereldje wil vertoeven (goed afgebakend/je weet wat verwacht wordt, meeste dingen goed gestructureerd). Hoe kleiner bedrijven hoe meer chaos/improvisatie en hoe minder afgebakend je verantwoordelijkheden zijn (manusje van alles en nog wat).
Het is ook niet allemaal rozegeur en maneschijn en veel politiek en ellebogenwerk, maar toch: ik heb wel structuur nodig in mijn leven.

Hey beste mensen,

Ik volg deze thread al een tijdje en had een paar vragen i.v.m met het beroep als procesoperator in de Scheldelaan.

Momenteel werk ik als operator bij Umicore in de bemonstering sinds 2020 na het volgen van een 1 jarige avondschool opleiding bij het volwassenenonderwijs (Kisp).

De reden dat ik opzoek ben naar ander werk zijn de werkomstandigheden, in de afdeling waar ik sta is het echt gevaarlijk en hinderlijk werk. In het begin kon ik er redelijk goed mee omgaan, maar heb het gevoel dat veiligheid er niet serieus wordt genomen.

Ik heb bij meerdere bedrijven gesolliciteerd recent nog en gezien dat sommige (BASF, Total, ExxonMobil en Ineos) bij aanwerving vaste contracten geven en andere firma's zoals Evonik een tijdelijke contract voor beginners.

Ikzelf ben ook met een 6 maandelijks contract begonnen bij Umicore en na 1j een vast. En het verliep vlotjes na positieve evaluaties.

Mijn vraag was of het de moeite is om in één van die bedrijven te gaan werken als ik een aanbod kan krijgen zelfs als is het eerst geen direct vast contract?

De reden van mijn bezorgdheid zijn de economische situatie waarin we momenteel zitten en de hoge energie kosten voor de chemische nijverheid dat voor minder productie zorgt..

Want het lijkt me een risico vanuit dat standpunt om mijn vast contract op te geven voor een tijdelijk contract bij een ander bedrijf. Want ik denk dat er veel ontslagen zullen vallen in de komende maanden vanwege minder vraag en aanbod.

Ik zou graag een paar meningen vragen hierover, hartelijk bedankt alvast!

Geen schrik. In de chemie vallen niet snel ontslagen hoor 😉
Op BASF hebben we zelfs via een cao een werkzekerheidsclausule van 2j (of 4j, moet ik eens juist opzoeken) telkens.

Als er ooit afvloeiingen moeten komen zal het eerst via de natuurlijke weg zijn (pensoeien,...).

Terug
Bovenaan